1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446866 inlägg · 7966 ämnen
« · 2607065 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Vad är det för skillnad Wennerholm hänvisar till?

Davey85: Både Lindstein och Billins gjorde nog sin bästa match för säsongen

{10375}: nej det är nog långsökt men om veini skulle komma så vore ju det en dröm så skulle ju brynäs utan tvekan ha den bästa målvakten i ligan

Peja: Brattström vill vi inte ha, det jag såg av han i löven och hv så är Lindbäck ett säkrare kort

Brynäs forever 1912: ja det vore en perfekt värvning. Men köper helst tillbaka Veini. Kommer ju dock inte hända :)

Kan inte brynäs köpa loss gudlevskis bara då för vi en riktigt bra Målvakt på den här nivån var ju grym i modo förra säsongen

Peja: Hoppas inte JA dyker på han som första bästa nu.
Tyckte han var så vansinnigt fladdrig i Timrå, och då var väl ändå hans bästa säsonger där.

Gavve: Han var kass i sitt inhopp för Löven. Ryktades dock att Brynäs var intresserade inför säsongen.

Peja: japp! Frågan är om han är någon att satsa på sett till hans stats senaste säsongerna (genuin fundering då jag vet för lite om honom). Senaste säsongen han hade över 90% var 20/21. Vet att han var bra i Timrå i Allsvenskan men det är ju några år sedan nu. Han har alltså 3.4 i GAA och 82.5% på 2 matcher i Björklöven i år. Utöver det 82.9% i HV i år. Sen är det ju bara 5 matcher han stått totalt så lite missvisande är det ju.

Gavve: Man kan gissa att Brattström blir tillgänglig nu när Dichow går till HV.

Gavve: Precis. Känns inte som att brynäs behöver ta en till runda i den båten....

Såg att Bartosak blev precis släppt av sin klubb i tjeckien.

edit: Såg att det var ett rätt stökigt avbrott. Men aja

Silfverkroken:

Ok då förstår jag.

gwl: inte för att jag gillar Olesen särskilt mycket men syftar du på hans "Sättet som Oskarshamn spelar på passar mig. Det är helt olika världar från det som vi spelade i Brynäs och jag tror att det kommer passa mig väldigt bra."? Det låter ju mest som att det är olika spelsätt han syftar på bara. Han har ju bättre poängsnitt i IKO men också sämre +/- stats (i snitt så klart).

Sen tror jag ju knappast han tycker det är så himla kul att spela där just nu alls. Det kan ju ingen tycka för tillfället?

mattias - 74: Det var innan säsongen han sa så och tror egentligen han mest ville säga att han trodde Oskarshamns spel passar honom bättre än Brynäs. Fortfarande inte särskilt smidigt uttryckt och framförallt har det ju åldrats som mjölk.

gwl:

Sa han verkligen så? inte sett men undrar vad det blir för reaktioner på ett sådant uttalande?

Kan tolkas på 2 sätt. Antingen är det så att han tycker Brynäs är bättre eller att IKO är skräp och att han vil bort, rätt korkat uttalande av en SHL spelare.

Blir inte förvånad om han får be om ursäkt snart.

Personligen hoppas jag IKO åker ut och ersätts av vilket jävla lag som helst.

Otroligt tråkigt hockeylag

När Olesen gick ut och sa att spela i IKO ist för BIF är som natt och dag.
Syftade han då på att spela med IKO är svart som natten, och BIF en solig dag?
Tycker han platsar där han hamna❤️

havre: Ja men experterna här inne säger ju att vi bara har två kedjor

En reflektion jag tycker är intressant. Trots att Brynäs gör otroligt mycket mål så har man få/inga spelare i den absoluta toppen av poängligan, men väldigt många i "strax under" toppen. Bra spridning på produktionen ändå.

Ticko : Samtidigt är det en löjlig diskussion att bara diskutera om före detta Brynässpelare. Den mer relevanta diskussionen är att diskutera kring tillgängliga spelare.

Ticko : Fullkomligt fruktansvärt. Stackars människa. All kärlek åt henne och hoppas hon lyckas återfå mer funktionalitet längs vägen ❤️

Jan Grismöbel: dags för Al att köra buk och rygg på gymmet så överkroppen orkas hållas upp

lapad: felix släppte väl alltid mål från blå...

{10375}: av dessa två väljer jag nog olkinura... Veini vill nog inte alls komma tillbaka.

Jag vet inte om någon här på forumet har uppmärksammat detta tidigare. Väldigt tragiskt är det iaf. www.svt.se/sport/ishockey/sanni-hakalas-tvingas-avsluta-karriaren-efter-skrackskadan-kan-bli-ett-liv-i-rullstol--kakdeg

Tigerhjärta: Håller med. Det kommer underlätta ordentligt om vi kan börja ta skäligt betalt i powerplay.
Det är tufft att bryta ner parkerade bussar, ett bra pp är viktigt.

Davey85: På tal om specialteams så såg dem otroligt mycket bättre ut igår!
Den nya PP-formationen hotade gång på gång samt ett fint mål från Indrasis! Dessutom att vi även gick +1 i BP. Riktigt kul att se!

Man kan säga att Brynäs säsong hittills är långt ifrån felfri. Svagt målvaktsspel, rätt svaga special teams, inte hittat nån jämn nivå, skador på Larsson, Ölund, Scott och Kelleher.

Ändå leder vi serien med två matcher färre spelade än tvåan. Så vi måste också kunna se det positiva och inte bara stirra oss blinda på svagheterna.

Det finns gott om förbättringsutrymme och då leder vi ändå som sagt. Hoppas killarna kan bära med sig lite råg i ryggen från Umeå.

Tycker för övrigt Billins och Lindstein hade bra insatser mot Björklöven. Det lovar gott.

Brynäsgubbe: Det är TV4 som äger rättigheterna. Så gå in på länken ett tag efter matchen och se om dom har lagt ut klipp.

www.tv4play.se/kategorier/hockeyallsvenskan

Silfverkroken: Svårt för Alcen att undvika att värva Brynäsare. T o m Benn visade sig ju vara Brynäsare.
Måste vara enklare att vara sportchef i Kalmar och undvika att värva Kalmariter. Där är ju fältet vidöppet om man ska värva nån som saknar anknytning.
🙂

Jag är inte på något sätt Alcéns största försvarare men det där med att han bara värvar gamla Brynäsare känns lite som en myt. Innan säsongen var den enda han värvade utifrån (räknar alltså inte med förlängningarna) som hade historia som spelare i Brynäs Billins. Jag var helt säker på att han skulle gå den enkla vägen och nästan bara värva spelare som Wännström, Danielsson, Rohdin etc. men var positivt överraskad av det.

Som sagt, är inte Alcéns försvarare och finns mycket annat jag kan kritisera honom för men att han bara skulle värva gamla Brynäsare känns direkt fel.

Våra målvakter är bäst.. =) sluta klaga.. dom vi måste bara få in en riktigt bra ......

Stefan R 63: Brynäs målvakter är lika oantastliga som domarna är för Huge. Ända tills dom tar ett konstigt beslut mot Brynäs. Då är dom lagligt byte..

Men attans om du börjar kritisera målvakterna..
Då gäller andra måttstockar.

Eftersom Alcéns vassaste vapen är att värva gamla brynäsare så kanske han ska lägga en stöt på Veini eller Olkinuoria :)

Huge: Du är rolig du...Så när vi ändå spelar bra def...o bra försvar..o ligger rätt...o puckar ändå flyger in i parti o minut så...är det inte mv..som ska kritiseras...
Jag fattar inte detta försvarande av mv...De ska va heliga från kritik...De är i sån utsatt position osv..
De har väl valt att stå i mål. Men de ska höjas till skyarna när det går bra men faaan den som riktar kritik till en mv...

lapad: Vi har ju svenska landslagets målvaktstränare, så allt justeras till det perfekta efter varje match..😉😀

Huge: "Konstaterar bara att den tredje sidan där dom nyanserade och sansade bedömarna sitter, klurar på vem från den ena eller andra sidan som är mest okunnig, onyanserad och gnällig."

Antar att tredje sidan är kunnigt yrkesfolk. Vad hittar du stöd för att dom INTE tycker att brynäs målvaktsspel varit undermåligt?

Huge: "Nja, båda sidor representerar nog samma sak
Konstaterar bara att den tredje sidan där dom nyanserade och sansade bedömarna sitter, klurar på vem från den ena eller andra sidan som är mest okunnig, onyanserad och gnällig."

Ok, så du anser alltså att Munkas INTE tillhör sidan "Hockeyvärldens sofftyckande amatörer". Vad representerar han isf?

Jobbocop: Han ville nog in i första/andra kedjan. Vem hade du bytt ut av spelarna där för honom? Då ska du oxå tänka hur laget såg ut innan säsongsstarten och inte nu där jag anser att 70 kanske inte alltid är på topp.

För jag tror inte Ljungkranz hade viljat harva i 3/4 kedjan.

Ove Myling: "Hockey världens sofftyckande amatörer är på en sida och munkas på den andra sidan. Vilken sida representerar vad? Vad är dom inte ense om?"

Nja, båda sidor representerar nog samma sak
Konstaterar bara att den tredje sidan där dom nyanserade och sansade bedömarna sitter, klurar på vem från den ena eller andra sidan som är mest okunnig, onyanserad och gnällig.
Är väl den nöten som kan bli lite svår att knäcka i det här fallet....

Stefan R 63: "Att du inte förstår det att han måste säga så är lika givet numera."

Och var nånstans i det jag har skrivit kan du se att jag inte fattar att Gällstedt självfallet ska och bör säga det han säger, även om han sannolikt och samtidigt inte är helt nöjd med vissa aktioner från båda målvakter så här långt?
Det intressanta är ju inte vad vi i soffan tycker och tror om vad Gällstedt och Alcen anser om målvaktsläget, utan om hur pass allvarlig och problematisk frågan verkligen är från deras sida sett?
Personligen tror jag att målvaktsdelen säkert diskuteras men att man i nuläget är mer fokuserade på problemen med försvarsspelet i övrigt.

Att Gällstedt självklart bör och ska svara som han gör på målvaktsfrågan, utesluter väl inte att han samtidigt verkligen anser att försvarsspelet ute på isen i övrigt, ändå är en viktigare sak att få bukt med i nuläget.

Mogel: Ja, och tar vi in någon så kommer det garanterat bli någon som representerat oss tidigare, någon som börjar närma sig pensionsålder för bredare och bättre kontakter har inte Alcén.

kexxet: Yes, det är ett problem som fler målvakter har och haft. Minns Felix S som gick ner vid skott och puckarna rasslade in högt över axeln. Något för målvaktstränare att justera efter att man analyserat matchen

bradberry: Ja en ny målvakt måste in!
Sen tycker jag själv inte att vi behöver vara särskilt stressade med det och bara ta in någon i ren desperation.

Tycker det är mycket viktigare att nu när vi väl får in en ny att det blir rätt och är en målvakt som kan ta upp oss i SHL. Sen om det tar en 1 vecka 3 veckor eller 6 tycker jag spelar mindre roll.

Vi är fortfarande klar 1 i serien och det värsta som kan hända nu tycker jag skulle vara om vi får in en ny flopp målvakt inför slutspelet.

Huge: matchen igår var en härlig match i 55 min från Brynäs sida...bedrövligt första 5 min med ett undermåligt försvarsspel och inget man ska lasta mv för..
Sen när vi jobbar oss in i det...så släpper Clara in trean...en riktig tabbe...Vi reser oss igen..men sen gör Limpan återigen en tabbe o vi får uppförsbacke.. men så gott att se moralen och hur vi reser oss...Hur Scott drar med sig gänget...
Men två tabbar onekligen...ser du inte det så...
Att gälla säger som han gör...är givet..Att du inte förstår det att han måste säga så är lika givet numera.

Davey85: Konstigt att det alltid ska finnas något negativt och skriva om, oavsett vart vi spelar eller hur vi spelar, jag menar, att ens dra upp hur många personer det finns i båset...då har man inte mycket annat och skriva om.

mk: Limpan är väl över 190 hög. Å klarar å krypa ihop i rena Rautio ställning . Obegripligt hur han inte kan täcka övre delen av målet . Var ju ett ribbskott över axeln ifrån oavgjort i går . Vad fyller Alcén dagarna med ??

En sak man hör ganska ofta av tränare i lag med någorlunda bra målvakter är: "vår(a) målvakt(er) ger oss chansen att vinna varje match"
Eller iaf något snarlikt detta uttalande.

Det har jag inte hört från någon av Brynäs tränare sedan Erssons dagar...

Huge: "På ena sidan har vi hockeyvärldens sofftyckande amatörer, som tror att dom kan bättre och är mer insatta i Brynäs interna arbete än vad Gällstedt och övriga yrkesverksamma personer med mångårig erfarenhet är.

På den andra sidan munkas (mannen som lever för att raljera, dissa och grina som en bortskämd 7-åring på ett hockeyforum), när Brynäs inte spelar som han vill"

Hockey världens sofftyckande amatörer är på en sida och munkas på den andra sidan. Vilken sida representerar vad? Vad är dom inte ense om?

« · 2607065 · »