1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 738167 inlägg · 7967 ämnen
« · 2884898 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly Season 2025-26
Vart hamnar Samuel Johannesson nästa år? Om katten försvinner så är det en hyfsat bra ersättare

Gavve: Fan vad ni rustar nu, Fjunby och Ägg. Svårt att se någon annan som guldfavorit och det är fortfarande inte sommar.

kan fortfarande inte glömma den hör otroliga vändningen: måste väl vara den mäktigaste matchen i grundserien på 2000 talet?.

0-3 på hemmaplan till 7-4, med Oliver håkansson(andra målis i Almtuna just då) inbytt efter 0-3.

Gavve:
Jag är faktiskt orolig över att de går stenhårt på Bäckström som den tilltänkta toppcentern....
Därav att de inte presenterat ngn center än!
Finns farhågor ang Bäckis.
Varit borta några år, operation osv... hur frisk är kroppen? Håller den för en säsong?

Sen märkligt om Källgren.
Först besked om att han måste opereras med 8 -9 månaders rehab för att sen är han med på is nu?
Menar, var det inte denna skada som störde under hela hans extremt svaga slutspel?

Är narkossyrra så har sett de operationer som sen kräver 8 - 9 månaders rehab och är han så trasig så tränar han inte på is utan kraftigt smärtstillande.

Skagge: "Man fortsätter med Nr 19 i fokus. Etter livesändningen var slut räknades det ned från 30s. Sen helt plötsligt stannar klockan på 19 och står still så i cirka 10s. Brynäs spelar med oss."

Det är fan en bekräftelse på att han verkligen är på ingång. Jäklar.
Uppladdat:

500x0-2025-05-29-005120.jpg

Svensson_62: Där är det extremt stor skillnad så klart. Brynäs "tappade" ca 34 miljoner i TV-pengar när de åkte ur. Så det lär väl ligga däromkring även nästa säsong. Men det spelar ingen roll här faktiskt eftersom frågan gällde 24/25 vs 25/26...

Tänk på att TV-pengarna betalas ut innan säsongen (annars hade inte laget som går upp fått pengarna den säsongen).

Så med det sagt så var tv-pengarna samma inför både förra (24/25) och kommande (25/26) säsong. Publikintäkterna för 23/24 (när vi var i HA) påverkade däremot budgeten för 24/25 och publikintäkterna för 24/25 (SHL) påverkar vår kommande säsong. Därför var publiksnittet i HA & SHL intressant att ta upp men inte TV-pengarna.

Kostnaden för fallskärmen till Oskarshamn landade ju mellan 23/24 och 24/25 och påverkade ju därför 24/25 års budget också. Samma med inkomsterna för spelarna som gick till NHL efter 23/24 men innan 24/25. Därför var det också intressant att räkna på även om vi pratade 24/25 & 25/26 års budget. :)

Jugge: Bengtsson känns väldigt grå. Varken bra med pucken eller en fysisk dimension. Går definitivt att få tag på bättre i HA men vore samtidigt ingen katastrof om han blir kvar.

Peja: ” Bengtsson eller ännu hellre en allsvensk back av god klass skulle funka att fylla ut backsidan med.”

Känns väl inte riktigt som Bengtsson fick chansen ordentligt föregående säsong för att vi ska kunna veta vad han går för. Men jag tror han är betydligt billigare än en HA back av ”god klass”.

Oavsett vem den här backen blir så kommer han ju spela långt ner i laget och när Berra väl ansluter kanske bli 8:e back och satt på läktaren. Så det gäller ju att få in en spelare som är fullt insatt och ok med läget.

Så Bäckis avslutar sin karriär i brynäs if ....

Peja: Ok, kände inte till det fanns uppgifter på att Källgren inväntar en second opinion.
Men då bekräftar det egentligen bara det besked som Brynäs officiellt går ut med då som öppnar för spekulationer.

Gavve: Bengtsson eller ännu hellre en allsvensk back av god klass skulle funka att fylla ut backsidan med.

SHL-klubbar får plocka kontrakterade HA-spelare t.om 27e juni. Om en SHL-klubb tappar spelare till NHL förlängs det till 17e juli, men verkar osannolikt att man skulle ersätta Söderström med en HA-spelare.

Tror det vore smart att göra klart med den utfyllnadsbacken så fort som möjligt, vore bra att få in honom i Brynäs träningsmiljö. Finns en handfull HA-killar som absolut skulle funka i den rollen.

Miguël Tourigny har också ett ganska intressant bredd-CV.

Gavve: Hur slår ökningen i TV-pengar i SHL vs i HA i beräkningen?

Alcén söker 5 spelare till. Skriver detta med källa då jag inte mindes exakta talet. Här kan vi nog tänka oss att både antalet målvakter och backar kan ändras ifall Källgren måste opereras och ifall Söderström lämnar.

"Efter den här spelaren (Hägg) söker vi en målvakt, två backar och två forwards, sade Alcén."
hockeynews.se/nyheter/alcen-om-luckorna-sa-manga-soker-brynas

Och jag skulle tro att 1 av backarna kan bli Bengtsson eller likvärdig "billig" spelare, andra vet jag inte alls vad det kan bli.

På FW-sidan lär ju Scott räknas in även om det är upp till honom. Och då tänker man nog Scott i en roll längre ned med Vesel t.ex. Då ska ju en toppcenter in, alternativt någon som kan spela både center och vinge ifall Järnkrok eller Bäckis skulle spela.

MV-sidan är svår att sia om då vi inte vet om hur det blir med Källgren. Clara ryktas ju vara klar och då är ju MV-sidan satt om Källgren kan spela. Kan han inte så måste ju en av målvakterna vara en toppmålvakt.

brunkaren: "I övrigt, sjukt kul med Hägg, snacka om pondus på den killen. Man får nog stanna upp litegrann och se vilka typer av spelare som vi kan värva in"

Helt enig!
Brynäs har just nu totalt 2330 spelade NHL-matcher i laget. Och 2007 AHL-matcher, rätt okej siffror. Men hur mycket är det egentligen? Det får vi ta och undersöka...

Blev lite nyfiken på hur det ser ut i de andra lagen i SHL, så här kommer den listan (tänk på att alla lag inte värvat klart än så detta kan snabbt ändras):
Timrå: 840 NHL, 873 AHL
Linköping: 756 NHL, 1381 AHL
Djurgården: 635 NHL, 477 AHL
Skellefteå: 623 NHL, 446 AHL
Frölunda: 373 NHL, 1131 AHL
Färjestad: 276 NHL, 1167 AHL
HV71: 243 NHL, 1209 AHL
Luleå: 239 NHL, 1329 AHL
Växjö: 229 NHL, 2017 AHL
Örebro: 188 NHL, 770 AHL
Malmö: 179 NHL, 633 AHL
Rögle: 156 NHL, 615 AHL
Leksand: 69 NHL, 508 AHL
Totalt antal NHL-matcher i ligan (Brynäs ej medräknat): 4806 stycken

Så Brynäs har ungefär ensamma en tredjedel (32.6%) av alla NHL-matcher i SHL. Dessutom 177%(!) fler än tvåan. Om vi för skojs skulle skulle räkna in Bäckis här så skulle Brynäs nå upp i nästan 42% av alla NHL-matcher i SHL.
Vi har även många AHL-matcher men Växjö har 10 fler. Vi har dock 2000+ fler NHL-matcher i laget jämfört med dem (helt sjuk siffra).

Farsang:
Hej igen HS.
Jag hoppas alla mår bra.
Jag kan bara säga att jag inte tänker skaffa något nytt konto här inne.
Men jag är egentligen dagligen inne här och läser lite smått och tycker vissa saker är rätt intressanta.
Dock verkar det som jag verkligen satt ett avtryck vad gäller namn, rykten till Brynäs och laguppställningar. Till och med så stort avtryck att till och med någon (anar vem) går ut i live podden och namnger sig för "pettisbif" och säger att Bäckis presenteras på fredag.
Ska klargöra för alla. Jag har ingen källa i klubben längre. Och jag har ingen aning om Bäckis kommer krita på. Vad jag själv tror så kommer vi se Bäckis i Brynäs tröjan i kommande säsong. Men det är bara vad jag själv tror och hoppas.
Att han tydligen presenteras nu på fredag ser jag som väldigt osannolikt.
Någon (tror jag vet vem) försöker leka mig och f0 något slags bekräftelse orgasm för att leka nya MrMadhhawk. Vilket jag kanske tycker är lite sorgligt och mest synd om den personen. Kan inte ha alla hästar hemma så att säga.

Men tänkte jag var tvungen att klargöra för er att det inte är jag som leker Mrmadhawk längre.

Jag har anat att lägga fokus på nuförtiden.

Gjorde för övrigt min andra HIO för någon vecka sedan.

När jag endå har tagit mig tid att göra en ny mejl adress och en användare så lämnar jag lika fort er här på HS. Och det med en dröm laguppställning för kommande säsong.

Må bäst så länge alla Brynäsre!

MV:
Tomkins - Clara
(Källgren)

Backpar:
Söderström - Hägg
Djoos - Andersson
Bertilsson - Norlinder
Day - Kinnvall
(William Bengtsson)

Kedjor:
Silfverberg - Järnkrok - Fjällby
Kopacka - Bäckis - Trivigno
Rödin - Larsson - Lindblom
Ölund - Scott - Svrcek
(Vesel)

Lånas ut:
Lejon-Pettersson-Sunkan

Trevlig sommar allihopa!!
Uppladdat:

500x0-snapchat-2106934908.jpg

Jonjo: Det finns egentligen ingen motsägelse. Enligt MP på Hockeynews väntar Källgren på en second opinion, den första rekommenderade operation med rehab på 6-9 månader.

Gavve: Ja, intressant här är ju att vi fick maximala längden i resor under årets slutspel och det lär ha gått en rejäl slant i chartrade flyg.

Oavsett så känns det skönt att Brynäs är på rätt väg, både sportsligt och ekonomiskt.

Jugge: "Det var drygt 6 miljoner som vi fick ge IKO i fallskärm"

Detta stämmer. Men det många verkar glömma är alla NHL-pengar vi fick in då också. Brynäs fick in nästan 4 miljoner för Lindstein som exempel. Och sen nästan 2 miljoner för Eklind. Så bara där gick vi ju nästan plus/minus 0 (var några till jag glömt nu också).

Vi får nog inte alls lika mycket NHL-pengar denna säsong. Vet inte om vi får från D'Astous (sist jag hörde skulle det undersökas om han tillhört NHL-organisation).

Så om vi räknar lite snabbt så blir det i stort sett ingen skillnad om vi bara tittar på extra utgifter kontra inkomster där. 6 miljoner in och 6 miljoner ut blir ju samma som 0 kronor in och 0 kronor ut rent ekonomiskt. (Tror vi gick plus på spelarna som stack till NHL dock men räknar med 0 här).

Publiksnittet har däremot ökat en del från förra säsongen. Ca 1250 mer per match i grundserien = ca 32k fler besökare bara där. Sen ett bättre snitt och 2 fler hemmamatcher i slutspelet i SHL.
Publik SHL grundserie: 7700*26
Publik SHL slutspel: 7873*9
Publik HA grundserie: 6442*26
Publik HA slutspel: 7109*7

Allt som allt är det alltså inte SÅ extremt stor skillnad från förra året. Vet ingenting om sponsorer och sånt, detta är bara publik och fallskärmen jag räknar in.

Om vi räknar plus/minus 0 på utgifter och inkomster båda säsongerna (6-6 är samma som 0-0).
Sen tar vi för enkelhetens skull och räknar varje biljett = 200kr (säsongskort, ståplats, loger, restauranger och massa olika gör att det är svårt att uppskatta, se det som ett exempel bara).

SHL grundserie = Ca 200000 besökare = Ca 40 miljoner kronor
SHL slutspel = Ca 71000 besökare = Ca 14 miljoner kronor
HA grundserie = Ca 170000 besökare = 34 miljoner kronor
HA slutspel = Ca 50000 besökare = Ca 10 miljoner kronor

Så med denna enkla matematik så skiljer det sig alltså ca 10 miljoner från våra intäkter/utgifter (åter igen, kopplat till detta bara) mellan HA och SHL.

Men då räknar jag inte med utgifterna i slutspelet där vi i SHL fick resa till Malmö, Skellefteå och Luleå medan vi i HA fick resa till Nybro, Karlskoga och Stockholm istället. Ej heller merch/mat som garanterat lär säljas mer i och med att det är fler besökare. Nämner det bara för att visa på att detta inte är något exakt! Detta är bara för att visa på att det inte är säkert att vi har SÅ mycket mer pengar som folk tror bara för att vi inte behöver betala fallskärm.

Peja: ”En toppcenter och toppmålvakt (om Källgren måste opereras och blir borta länge) lär vara prioritet just nu.”

Frågan om Källgrens skada eller ej känns lite tvetydig just nu. Å ena sidan så säger dom att han inte har nån skada och tränar med laget. Å andra sidan så säger man nåt i stil med att man inte pratar om saker i journalen som är privat och personlig.
Kan det vara så att man är osäker på huruvida han behöver göra en operation i dagsläget och att man testar hur han svarar på träning först?

Peja: Absolut, $8 miljoner är ju en rejäl slant. Men klart han har haft utgifter under dessa år också och kanske en sambo/fru som inte kunnat arbeta i NA. Som vi alla vet så har man ju en förmåga att rätta munnen efter matsäcken.

Spelare som Bäckis eller för den delen Silfverberg är ju på nivån att ”skit samma, jag behöver inte tjäna en spänn till under min livstid. Jag och min familj kommer ha så vi klarar oss gott och väl”. Riktigt där kanske inte Hägg är än.

Därmed inte sagt att jag tror han är ”HV dyr”. Jag skulle tippa på runt 250K

Jugge: Stämmer. Man kan inte dra på sej permanenta utgifter med kortsiktiga intäkter. När publiksnittet långsiktigt är på HV-nivå kan vi börja hävda oss på allvar. Inga bra nyheter att vi fortfarande tillhör lågbudgetlagen.

Intervju med Hägg.

Jättemärkligt att det ska vara en nedräkning efter en sändning, det är något vajsing här...Men alla dementerar det så jäkla hårt, att det ska vara något med Bäckis, man blir sjuk av det här :D

I övrigt, sjukt kul med Hägg, snacka om pondus på den killen. Man får nog stanna upp litegrann och se vilka typer av spelare som vi kan värva in, att kunna plocka tre landslagsmässiga svenska spelare i bra ålder har vi aldrig varit i närheten av.
Tidigare har vi fått fynda och chansa på Olesen och Timashov typer, nu är det något helt annat, och Alcén växer verkligen också i mina ögon, vilken resa han gjort.

Jugge: Enligt den här sajten har Hägg tjänat nästan 8 miljoner dollar under sina år i Nordamerika. Man kanske inte ska ta för givet att han är svindyr för Brynäs, att få spela om SM-guldet med några gamla polare och dessutom kunna pendla från huset i Uppsala-trakten väger nog också tungt.

Gavve: En toppcenter och toppmålvakt (om Källgren måste opereras och blir borta länge) lär vara prioritet just nu. Breddspelare är ganska enkelt att hitta, särskilt innan deadlinen till att plocka kontrakterade HA-spelare.

De tillgängliga centrarna blir allt färre för varje dag, så snart kanske man kan räkna ut vem det blir. Det är dock klurigt om det är kontrakterade spelare, likt Schroeder ifjol.

Centrar som Lycksell, Pettersen, Jenik, Koppanen, Simoneau, Beaudin, Schnarr, Stevens, Kodytek och Haapala är fortfarande kontraktslösa. Endast Beaudin och Schnarr är rightare.

Om det finns en chans att Bäckis eller Järnkrok återvänder vore det verkligen smart att värva en center som också är bekväm med att spela ytterforward. Annars riskerar man att hamna i en konstig situation.

Farsang: ” varför inte? 9 miljoner från Oskarshamn tillbaka i budget och publikrekord”

Det var drygt 6 miljoner som vi fick ge IKO i fallskärm. Alcén var ganska tydlig i senaste Nedsläpp Brynäs med att budgeten skulle öka lite jämfört med föregående år, men inte hela det beloppet. Samtidig sa han att vi ligger på den nedre halvan i total budget och att flertalet spelare (förmodligen Brynäs kärnan) spelar långt under sitt marknadsvärde. Vi kan således inte vara med och buda på legosoldaterna som endast spelar för pengar (host HV….)

Tycker det är bra att Svedman och Alcén inte får hybris med budgeten heller. Vi ska inte göra en Leksand och handla för pengar som inte finns. Brynäs behöver börja bygga kassa och likviditet också.

nittontolv: Givetvis, ville enbart rätta fallskärmen.

Man fortsätter med Nr 19 i fokus. Etter livesändningen var slut räknades det ned från 30s. Sen helt plötsligt stannar klockan på 19 och står still så i cirka 10s. Brynäs spelar med oss.

Lemp: 6 miljoner fallskärm, publik/matcher i massor och lite NHL-pengar borde ju räcka till någon mer från övre hyllan.. eller?

Farsang: Det är snarare 6 miljoner som fallskärmen låg på.

Mattson: Ska väl in en toppcenter? Schroeder ska ju ersättas och det förvånar mig om man inte tänker en toppcenter på den positionen. Alltså topp 1 eller 2.

AJF blir ju istället för Indrasis (ingen jämförelse mellan dem) men Schroeder måste ju ersättas också.

Enligt Alcén ska 3-5 spelare (osäker om det var 3-4 eller 4-5) in i Brynäs efter att Hägg kommit in i laget.
1 målvakt, 1 back & 2 forwards (här kan nog Scott bli den ena) tror jag det var.

Och detta är ju förutsatt att Söderström stannar. Annars måste ju han ersättas också.

Mattson: varför inte? 9 miljoner från Oskarshamn tillbaka i budget och publikrekord

Mattson:
Wow blev det Hägg alltså? Det visste man inte…..

Ingen vågad gissning att Hägg och Fjällby är säsongens toppvärvningar i Brynäs. Finns pengar för en till toppspelare?

Lunkz: Blev stor överraskning med tanken på att 99,9 procent visste att han skulle skriva på

Alcén har verkligen utvecklats till en bra sportchef. Jag var en av kritikerna när den gamla styrelsen precis skulle avgå och då gav den helt oprövade Alcén ett fyra års kontrakt. Detta var innan den nya styrelsen Brynäs kan bättre tog över.
Men när man hör Fjällby och Hägg berättar om samtalen med Alcén då blir man stolt.

Peja: Fan vad man gillade att han var tvärsäker på att målet var smguld.

Farsang: ” Fint att Hägg ringde till Stig Salming och frågade om han fick låna nummer 14 🥰”

Det kallas för respekt det. Ett ord som dagens ungdom verkar ha glömt bort vad det betyder.

Fy fan vad nöjd med Hägg värvningen.
Klass back på sina specialiteter

Jugge: Pulli är intressant som en back i mitten av hierarkin. Får intrycket av att han är lite av ett ”projekt”.

Hägg imponerade i intervjun. Han är uppenbarligen en vuxen man som säkert kommer bli en ledartyp bland backarna.

Jugge: Du har koll på att Valtteri är back och AJF är forward va?

Farsang: ” Var väl någon härinne som nämnde den här spelaren under dagen va?

Wikegård fortsätter sin starka silly och värvar han.
Länkar:
www.eliteprospects.com/player/397096/valtteri-pulli”

Edit: Insåg att det var en back

Hägg känns klockren!! 🙂👍

Farsang: Undrar om Hägg frågade Alcén också?😉

Farsang: Man räknar nog bort Bertilsson här kanske? Eftersom han kan missa mer eller mindre hela säsongen. Så här ser det ut om vi räknar bort honom tror jag.

Axel
Hägg
Djoos
Kinnvall
Söderström
Norlinder

Med en back till har vi alltså 7 backar utan Bertilsson. 8 med honom. Om Söderström försvinner har vi just nu 5 backar när vi går in i säsongen (Bertilsson startar ju inte vet vi).

Fint att Hägg ringde till Stig Salming och frågade om han fick låna nummer 14 🥰

SuneMangs: 1 back. Måste väl tyda på att Söderström lämnar?

Eller blir det Jacob Bengtsson som 8:e back?

Charles: Topplagsaura på Hägg.

Hägg är i Brynäs för att vinna guld.

« · 2884898 · »