1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 753431 inlägg · 7967 ämnen
« · 592752 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Timrå IK-Brynäs IF torsdagen den 13/10-05
Asså äre bara jag som inte kan rösta här över ?

Sv: Läkerol Arena
65selander: Stora problem vi tar upp här,bankomat i nya arenan,hmmmmmmm!!!

Jag tycker Micke kan ladda börsen innan han skall gå på hockey!!

Enligt vad jag kunde se på ritningarna så blir det
en bankomat på plan 1. Rakt fram i entréhallen,
mellan en spelbutik och receptionen.

På plan 2 lyckades jag hitta fyra garderober.
En i var hörn. Logerna ligger också på plan 2,
så jag vet inte om garderoberna är tänkt för
innehavarna av dessa, eller om logeinnehavarna
skall få beblanda sig med allmänheten.

65selander: Varför skulle det kosta så mycket? Jag har aldrig riktigt fattat varför det finns så få bankomater i Sverige. I USA t.ex finns ATM´s överallt, du kan hitta dom i varenda liten närbutik. Tänk vilken marddrömskö det skulle vara med en bankomat för 8000 besökare.

Med tanke på att arenan byggs efter Kinnarps/LLA/Cloetta så har man såklart tagit en hel del lärdomar och kan undvika alla barnsjukdomar. Alla ideér som finns därute har man nog spånat igenom. Småsaker jag ytterligare gärna skulle vilja se är ett Brynäs Hall of fame, med den ärorika historia bakom klubben finns såklart mängder med prylar och troféer att fylla ett musem. Den lilla hörnan dom hade i Brynässhopen var väl högst provisorisk och visade bara en bråkdel. Vidare hoppas jag det blir illuminerade reklamskyltar i hallen, det ser mycket snyggare ut helt enkelt.

westerlind: Det kostar att ha en automat. Så två st i den nya lär nog aldrig hända.

Ang Garderob så kommer det att finnas en sådan eftersom dom har tänkt att köra konserer och andra evenemang än sport där.

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Zzz:
Bra skrivet, förutom mot slutet- vad är poäng kung?

micke:
Bra idé, borde kanske finnas både innanför och utanför hallen: Dels för biljettpengar, dels för inköp i hallen.

Nu misstänker jag att arenan med utsikt mot den stinkande fabriken i Domsjö kanske redan har en sådan på gång, detta pga av att huvudsponsorn säkerligen vill placera en automat* där.

*Uttalas "ajtåmat" bland infödingarna.

HF: Visst, jag håller med dig jag.

Huss:
Simon Östlund visade redan under de sesonger han gjorde i Brynäs A-lag att han inte håller för spel på elitserienivå. Under de tre sesonger som Östlund ingick i a-truppen var han aldrig ens nära en plats i de fyra första kedjorna. Det kommer alltid finns "talanger" som presterar i junioråldern och i lägre divisioner men ändå alldrig lyckas prestera på högsta nivå.
Exempelvis Brynäs bekantingen Stefan Lundqvist som öst in mål i divisionerna under elitserien utan att etablera sig på högsta nivå(se länk www.eurohockey.net/players/show_player.cgi?serial=9796). Att Simon Östlund skulle bli aktuell för elitseriespel bara för att han gör mål i valbo i div 1 känns befängt med tanke på att det är en spelare som för ett halvår sedan spelade i Osby utan att prestera något speciellt. Tilläggas bör även att div 1C åtminstånne under de senaste åren knappast hört till någon av de bättre division ett serierna. För övrigt spelade e viss Christan Sjögren förra året innan han kom till Brynäs i Enköping som nu spelar i samma serie som Valbo och gjorde på sju matcher 18 poäng... Tycker det säger en hel del om skillnaderna mellan Elitserien och de lägre divisionerna utan att för den delen säga något ont om Sjögren, men han har ju knappast utmärkt sig som en poäng kung i elitserien.. Over and out..

Falken: den ska ta 8400

micke: Ytterligare en bra ide, eller vad säger du prosten? =)

eltifoso: Okej, där ser man. Då finns det säkert med. Arenan blir ju en utvecklad LLA. Då finns det nog en i Cloetta center oxå eftersom även den är byggd efter LLA om jag förstått saken rätt.

En annan sak jag gärna skulle vilja se är en bankomat, finns de i LLA/Cloetta?

micke: LLA har en garderob, var skeptisk till den först, men de fungerar enligt uppgift väldigt bra. Såklart man inte ska behöva knall omkring i en varm vinterjacka i en ombonad fina arena. Är tämligen övertygad om att det finns med på ritningarna till er nya skapelse.

65selander:
Ner på lördag? nä du, jag får storfrämmande snart så jag stannar allt hemma ;-)

claesw:
Räknar med att ni gör två stycken "Niklas Wallin" och övriga tre mål fixar vi själva, det är väl Honken som står så det är bara att ladda högt på plocksidan för han står väl på knä som vanligt ;-)

micke: Man hänger jackan på en galge och sedan så trär man en vajer igenom armarna.

Ang publ siffran så skall man akta sig att ta in för mycket, det kan bli jävligt tyst i en halvtom arena

GävleLasse: Visst kan man traska upp men håller du inte med om att det saknas en riktig sida om arenaprojekter? Brynäs hemsida borde ju åtminstone innehålla en ordentlig redovisning av arenan. Med tanke på att sponsorer ska köpa loger till nästa säsong redan skulle dom säkert uppskatta lite information om VAD det är dom egentligen köper.

Nu tror jag iofs inte alla besökare hänger in ytterkläderna i en ev. garderob, många som tar bilen upp lämnar säkert jackan i bilen (det brukar jag göra), men för alla dom som går, cyklar, tar buss eller taxi. Det är väl bara att ha ett par garderober som tar 500 jackor styck (eller ngt sånt, jag vet inte), är det fullt så är det fullt, inget mer med det.

65selander: Jacklås? Hur fungerar det?

Makkan: Matchtröjan må vara snygg men den skyddar inte mot kylan direkt :) Det är ju en till sak som är lite trist, när man har matchtröjan på sig under jackan så syns den ju inte när man går ute i korriderna i periodpausen och stoltserar sig över Brynäs bländande spel. :)

Tanken på garderob kanske inte är så tokig ändå. Skoj att man inte är den enda :)

Någon som vet vad den ska kunna ta i publik? Har ju hört alla möjliga siffror. Som 8200,8300,8500 och senast tror jag såg att det skulle bli 8550...

micke:

Du har väl inte jacka på dig när du går på hockey ?
Det räcker med den svarta matchtröjan.
Den går i alla väder :-)

TIKbiff:
Hur iallsindar ska TIK kunna göra 5 mål framåt utan målskyttar??

Hur blir det med ståplatserna i nya arenan? KOmmer bortaläktarn vara på samma sida som hemmaklacken i liknelse med FBK, LHC Timrå?
Tråkigt issåfall, det bästa vore ju om sektionerna var mitt emot varandra!

TIKbiff: Jodu drömma kan du. runt 2130 så brakar helvet lös igen och era moderatorer får jobba häcken av sig tills dom lessnar och skiter i allt.

4-2 till Brynäs sedan så kan du sitta i Sundsvall och sura, välkommen ner på lördag iaf ;-)

65selander:
Antar att det är för att du verkligen längtar efter att komma ut ur garderoben selander, lätta ditt hjärta du,,,i kväll lär du behöva all tröst du kan få, TIK-BIF 5-2

HF: Globens garderob är nog bara bemmanad under större evenemang som galor, mässsor mm.

Däremot så kunde man ha som på sjukhus jacklås men det förhindrar ju inte tjuven att muddra fickor men en garderob är helt enkelt bra.

Sv: BRYNÄS STOCKHOLM TILL LEKSAND!
rackham: Får väl vika mig för dig eftersom jag vet att du har en järnkoll på dom yngre spelarna i trakten.

Vore synd om detta år blir Spetsens sista som hockeyspelare. Har skrivit det förut att vara stjärna i Nidaros är annat än att få kriga sig trött om poängen i ett lag som verkar vara på uppgång.

GävleLasse: Jag har för mig att Globen har en garderob men jag kan ha fel.

micke: Vad gäller din fråga efter ritningar så kan du kolla in länken.

Men vad gäller byggets fortskridande så är det väl bara att hänga på sig jackan å knalla upp till sätraåsen, du bor ju i Gävle.

Din idé om att kunna hänga av sig jackan är ingen dum idé alls. Eller tanken är god men det är skillnad på restauranger/pubar och en Arena. En normal kväll på krogen brukar det vara ca 500 gäster nu pratar vi om 10 gånger fler.

Men jag är övertygad om att det går att genomföra. Det skulle dessutom bli ett ganska bra tillskott i kassan.

micke: Ärligt talat så är det en bra idé jag skulle definitivt använda den. Du skulle kunna skicka dina idéer till [email protected] för supporterklubbarna är inbjudna att delta i samrådsgrupper där jag antar att liknande ska diskuteras. Alternativt är ju att höra av dig till Henning eller någon annan på Arenabolaget, risken är väl att det kan trilla mellan stolarna.

Läkerol Arena
Jag antar att namnet blir Läkerol Arena (namnet skulle väl offentliggöras den 1/11 inför matchen mot FBK har jag för mig) så jag döpte tråden till det.

Är det inte riktigt uselt att det inte finns en officiell sida där man kan läsa om projektet, se fakta, ritningar, bilder och följa byggets framfart?

Brynäs hemsida har visserligen en "bildbank" och sidan arenabloggen.se (som f.ö verkar ligga nere sedan en lång tid) visade lite ritningar men en riktig sida saknas. På Brynäs hemsida kan man inte hitta någonting alls om arenaprojektet, det är riktigt dåligt.

48 loger, 8200 platser, gott om toaletter, ett gäng restauranger/barer och invigning hösten -06 är väl det som kommit ut.

Jag har ett fånigt förslag till den nya arenan, men någonting jag alltid saknat i en hockeyhall är en garderob! Liknande man har på krogar/restauranger. Hockey spelas på vintern, det är kallt och man anländer till arenan i en bylsig, varm vinterjacka. Sedan är det varmt på läktaren och man får ta av sig den vilket resulterar i att den ofrånkomligen hamnar på det skitiga golvet varje gång man hoppar upp när BIF gör mål. Överhuvudtaget skulle det vara skönt att slippa gå omkring med vinterjacka inne i den nya arenan. Man kan tänka sig att det skulle bli kaos efter matchslut när alla ska ha ut kläderna samtidigt men det är ju exakt samma sak som på krogen vid stängningsdags, och det fungerar ju där.
En petitess och kanske förmodligen kanske inte så många som skulle bry sig men jag skulle uppskatta om möjligheten till att hänga av sig ytterkläderna i den nya arenan fanns...

65selander:
Du har scenariot klart för dig... det ena kan vi få se ikväll, det andra är mer omöjligt.

Handlar mindre om spelarnamn och mer om principen, Selander, principen!

65selander:
Efter åtminstone 10 omgångar kan vi börja analysera på allvar.

rackham: Det kan ju bli så här också att Spets gör två mål i kväll elller om Östlund fått chansen i kväll så kanske det blivit att han har brutit benet istället.

Alltid lättare att analysera i efterhand.

JanT:
Som utgångspunkt för diskussionen:
27 Spets, Lars-Erik LW 7 0 0 0 4 0 0 0 0 8 0 0 0 0 0 1 1 0

0 poäng.
8 fösare på mål.
Spel på fyra femmor hittills.

Så här tänker jag:
Varför hämta en medioker spelare från utlandet när det finns spelare på närmare håll till mindre kostnad och med större lokal förankring (mer publikt intresse) och avkastning för spelarutvecklingen i Brynäs/Gävle och Gästrikland?

Vad kan Östlund göra som inte Spets kan?

- Oväntade saker, bryta mönster
- Hålla i pucken
- Skjuta och göra mål
- Snurra upp motståndarna på läktarna

Annars är de förmodligen lika bra/dåliga på rören...

Huge:
Du gör det väldigt enkelt för dig...

Det jag sett av Thoresen har jag svårt att se att du bara kan lägga en professor Kalkyl på och tro att Spets skall komma ut som skjuten ur en kanon och leverera.
Löphuvudet är vårt minsta bekymmer.

Bättre analys än så förväntas av magister Huge :-)

JanT: Tja, en naturlig målskytt t.ex...
Visst har Spets en framtid i Brynäs, om det är av Thoresens kaliber som Huge vill påskina kan vi väl bara hoppas.
Men vad skulle det kosta att plocka upp Östlund en 4-5 matcher för att ge honom chansen?

Huge: Trevlig helg på dig och alla andra hockeyidioter. Nu skall jag ta båten ut i Västerviks skärgård för säsongens första jakthelg! Således kommer jag att vara avstängd från allt vad civilisation heter....

Men, jag förutsätter att vi har minst 4 friska poäng på söndag kväll!!!!

rackham: Du kan väl kontra med en framgångsanalys av Simon Östlund? Rätta mig om jag har fel, men nog håller lagen i Norska Elitligan (eller vad den nu heter) högre klass än Valbo AIF. Det borde således vara lättare att peta in puckar i svenska div I.
Kan inte begripa vad Simon Östlund skulle tillföra som vi inte redan har i form av L-E Spets. Spets har dessutom en helt annan potential (jag litar helt på Tommy Sandlins omdöme i det fallet)

rackham: Hah....
Busenkelt.
Bara att lägga ett karbonpapper på Thoresens utveckling i Djurgården.
Och då tror jag ändå att Spets i grunden har mer talang än Thoresen.
Men se´n återstår det där med löphuvudet, vilket som bekant alltid är det som gäller.... :-)

Huge:
Jag ser fram emot din framgångsanalys av Lars-Eriks Spets från Trondheim!
I´m all ears and eyes...

GävleLasse:
Jo.

Huge: Nej att tänka innan man tycker till får man inte göra. Det går emot all rim och reson när det gäller idrott*.

*Hänvisning till kommentatorer som tycker att domaren är dålig efter att efter 7:e reprisen konstaterat att det var offside.

GävleLasse: "Men vad gäller målskyttar och målskytte så är det ganska intressant. Om våra målvakter gör en bra match och radar upp några idioträddningar så tänker vi "Fan vilka bra målvakter vi har" Blir det som borta mot Luleå så tänker vi " Fan vad dåliga vi är på att göra mål, vi måste ha in fler målskyttar" Vi verkar helt bortse från det faktum att andra målvakter även de gör idiotmatcher och idioträddningar."

Nämen...
Såå kan man väl inte resonera?
Då har man ju tänkt efter innan man gör sitt inlägg.... :-)

Östlund kontra Spets?
Spets alla da´r i veckan.
Östlund må peta in ett eller annat mål i Valbo, men i övrigt är jag tveksam till hans kapacitet över hela banan.
Känns som en lightBissett utan Bissetts slitgöra....

rackham: Så sant. Det är långt dit. Utveckling är ett nyckelord i det hela. Men jag tycker att Brynäs organisation även de har utvecklats åt rätt håll. Numera närvarar alltid målvaktstränaren Per Erik Alcén på träningarna och det är en av orsakerna till att Korhonen har blivit bättre. De har jobbat mycket med att få Korhonen att styra ut returena ut i sarghörnen istället för rakt ut som vad Korhonens svaghet. Detta är ett gott tecken på att det sker förändringar till det bättre även i organisationen. En förutsättning för att Brynäs skall kunna ta tillvara på sina talanger i framtiden.

Vi är långt ifrån där vi vill vara i framtiden vad gäller Juniorers utveckling men vi har tagit ett steg i rätt riktning.

GävleLasse:
Kvällstidningsmentaliteten, som jag döpt fenomenet till  ; )

GävleLasse:
När det gäller juniorspelare i Brynäs är det många som utmålats till kanontalanger. Av någon konstig anledning faller de ifrån en efter en.

Jag tänker att det beror på tre saker:
1. Värderingen av talang är inte kalibrerad i Brynäs IF vs omvärlden.
2. Brynäs avvecklar talanger istället för utveckla.
3. Ej konsekvent inmatchning av spelare i A-laget.

När det gäller Lindbäck är det bara att hålla med om att han har potential. Om han och Brynäs lyckas kan det finnas en duktig målvakt om några år. Just nu spelar han bra i J18-laget. Han skall vara som bäst när han är 30...

It´s a long way to Tiperary.

claesw: Men vad gäller målskyttar och målskytte så är det ganska intressant. Om våra målvakter gör en bra match och radar upp några idioträddningar så tänker vi "Fan vilka bra målvakter vi har" Blir det som borta mot Luleå så tänker vi " Fan vad dåliga vi är på att göra mål, vi måste ha in fler målskyttar" Vi verkar helt bortse från det faktum att andra målvakter även de gör idiotmatcher och idioträddningar.

GävleLasse:
Precis, det är lugnt.

rackham: Spets är en besvikelse så här långt. Jag vet inte hur ledningen ser på det hela. Är det tanken "så länge han inte gör bort sig defensivt så är det OK" eller "Vi har tålamod med honom så blir han giftig nästa säsong"

Fundera kan man ju alltid göra...

claesw: *ler* ja det kan nog verka så. Men till skillnad från väldigt många här så har jag oftast belägg för det jag säger. Detta genom att jag besöker träningar och ser många matcher. Jag har missat EN match så här långt och den matchen är den jag har uttalat mig minst om...SSK borta.

rackham: Do tell..

« · 592752 · »