Brynäs IF

713373 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs-Frölunda 10/10

594581 · » Till forumet


Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
rackham: "Frågan är om vi inte är tillbaka i samma grundproblem. Backarna. Med en eller två till Timmonen-light backar skulle vi kunna skapa mer tid i egen zon och lättare komma ut i samlad tropp med pucken under kontroll"

Vad sägs om att skola om Porslin till back då? Han ska visst spela i backposition i power play idag men jag menar permanent. Där har vi en som kan hålla i pucken, hitta rätt åkvägar å lugna ner spelet. Som Timonen gjorde........
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Tigger:
Hmm, det var ett och annat stänk av ironi i mitt inlägg - och det är jag säker på att Metallguran förstod.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
westerlind:
Tack Westerlind. Nu gaddar de ihop sig och blir känsliga i Mora. Man får förstå dem, MIK är deras heliga ko. Det finns nämligen inte så mycket att göra där. Antingen 1)Gå o heja på Mora 2) Gå på Zorn-museet(som alla Moringar besökte redan i lekis...)3a)Bli full på Wasa-stugan o sedan b)kräkas på Kyrkogatan.
Man får förstå dem helt enkelt, tror jag.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Metal Guru:
Äh, var nu inte så lättstött - han har ju rätt. Sanningen är jobbig ibland - själv trivs jag bäst när jag drömmer.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Metal Guru:
Och vad var det som utmärkte mitt inlägg jämfört med alla påhopp som publiceras ? Det var avsett som en liten stämningshöjare inför morgondagens match, skrivet med glimten i ögat. Allvarligt talat, varför reagerar du överhuvudtaget? Var det kränkande eller stötande på något sätt?
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
OK, Tigger:
Ditt inlägg i Moraboken får stå kvar som ett monument över förpuberteten. Sponsrat av Clerasil.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Metal Guru:
Om du vill får du tala direkt till mig, jag bits inte.
"What we´ve got here is failure to communicate...some men you just can´t reach...so, you get what we had here last week which is the way he wants it!"
Vilken låt från 1991...någon?
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Hörni Brynäsare.
Sätt strypkoppel på Tigger, så att han inte rymmer igen.
Han var så långt bort som på Morastrand nyss. Hittar jag honom där igen ringer jag målsman.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Tigger: Ja, det är märkligt. Jag ska ta mig en titt ute på marknaden så återkommer jag när jag hittat något intressant. Spelar "masken" fortfarande?...
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Munkas, nått nytt namn på ingång?
Är du densamme som orsakade en mindre folkstorm ang. någon tjeck i våras?
Tänk att folk inte fattar skämt ;)...
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
GävleLasse:
Här är en till som håller med Munkas. Dessutom MÅSTE Generalen släppa kopplet på forwards, de får extraknäcka som backar alldeles för mycket. Nu har vi sett att Boorkens filosofi fungerar om bara tight försvarsspel skulle ge poäng, men vi måste få mer energi i matcherna. När det börjar vina runt motståndarkassen blir alla mer taggade har kul, de som tycker det är roligt att spela spelar på toppen av sin förmåga.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
munkas: Jag är inne på samma linje som du. Det har pratats om "blåställ", men "tidsskrivaren" i det här fallet Boork har varit för bussig med "ackordet" och kört på för mycket folk. Detta har inneburit att ingen har blivit riktigt varm i kläderna i laget. Detta kan i princip bevisas med att det oftast är i slutet av perioderna som Brynäs börjar se OK ut. Går man ner på folk får man den effekten i ett mycket tidigare skede.

Alltså... Gå ner på folk, öka arbetsbördan nån match nu för att likvidera de troll som står i farstun nu, de är precis på gång att börja sprida dåligt självförtroende hos spelarna. På med blåstället på riktigt.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
rackham: Jag tycker brynäs borde gå ner på 6 backar redan från start. Vi har helt enkelt inte 8 st elitseriebackar, 6 st räcker gott och väl. Om man nu hävdar att Skoog inte riktigt har kommit in i spelet ännu är det väl dumt att spela honom i viktiga elitseriematcher? Det lär väl knappast kännas speciellt roligt för honom att spela två peroder, vara dålig och sedan bli bänkad i tredje? Om Skoog kommer att vara en viktig kugge för brynäs de kommande säsongerna får framtiden utvisa. Han har en hel del kvar att bevisa i så fall...
Lavins vet jag inte riktigt var jag ska placera. Han är lite av en gubbe i lådan som blandar och ger. Det är väl egentligen ingen back i brynäs som är speciellt bra och heller ingen som är direkt värdelös. Ganska slätstruket överlag.
Anfallsspelet har inte funkat speciellt bra än så länge, matchen igår var ett skolexempel på hur krampaktigt ett hockeylag utan spelidè får en 60 minuter lång hockeymatch att kännas som en fet spark på pungen!

Att behöva betala pengar för att sitta och se Casselståhl slå icingpuckar, Kuparinen steka korv åt Warg och Danne klappa Regin på axeln innan han gör mål känns lite bittert. Jag hoppas verkligen att gårdagens bortamatch var ett undantag.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Joshua_Tree:
Det kostar att ligga på topp brukar man säga. I det här fallet är det kanske tvärtom: det kostar att ligga på försvar...

Frågan är om vi inte är tillbaka i samma grundproblem. Backarna.
Med en eller två till Timmonen-light backar skulle vi kunna skapa mer tid i egen zon och lättare komma ut i samlad tropp med pucken under kontroll.

Jag förnimmer att bla de klassiska Kupan-passningarna har gjort sitt intåg i spelet igen.
Nackskydd på, forwards :-)
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
GävleLasse: Nu senast mot Timrå tror jag det handlade mycket om att Timrå fick ner puckarna och bet sig fast. De skapade inte mycket till målchanser, de tilläts inte, men det blev ändå ett visst tryck. Så när Brynäs väl erövrade puck hade de att välja på att a) försöka kontra med trötta spelare och kanske hamna under press igen, mot en piggare timråkedja, eller b) backa hem, byta folk och sen försöka anfalla. De valde b, och jag tror att det var klokt. Problemet var att Brynäs för dagen inte hade tillstymmelse till anfallsspel. Kanske beroende på bra försvar från Timrå, men också avsaknad av fantasi. Mycket duttande och långsamt slalomåkande, och för lite resolut nerpangande av puckar att jaga på. Jag är inget fan av det sistnämnda, men när inget annat fungerar måste man ta till det, och det är onekligen ett effektivt sätt att sätta press på motståndarna.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Joshua_Tree: Min tilltro till Boorks kunskaper har faktiskt fått sig en törn nu. Spelidén som verkade bra är kanske inte så bra after all. Skall Brynäs låta motståndarna få ställa upp på egen blå efter att ha hunnit byta in nytt folk varje gång Brynäs erövrar pucken i mittzonen? I så fall så tror jag inte att det blir många vinster på bortais.

Jag ställer mig även frågande till matchningen av målvakt. "Bäst för dagen" har det hetat. Men när det kommer till kritan så har Boork fallit till föga för pressen utifrån att spela Honken mer. Men det blir nog bättre för Honken har definitivt inte agerat som en landslagsmålvakt de två senaste matcherna.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
GävleLasse: Men nånting måste ju Sundlöv och Boork se i Skoog och Lavins ändå. Annars hade inte de inte fått kontrakt. För nog kan man ha åsikter om Boork, men något tvivel om hans hockeykunnande råder det väl ändå inte. Och jag tror fortfarande att om det är någon som kan få fart på inslussandet av juniorer så är det just Boork. Men som han själv sa: När grunden är skev räcker det inte att spackla igen sprickorna där de uppstår. Ge det tid så kanske Brynäs organisation börjar förändras också.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Busen:

Utslagningen är ett problem. Resultat nu eller sen är frågan man borde ställa sig oftare på ungdomsivå.
Men om vi fokuserar mer på att det är ett spel än att det är en kamp kan vi fostra fler duktiga spelare.
Nu är vi generellt duktiga på att fostra brunkare, medan "naturliga" spelare som tex Bäckis har ett h-vete att komma fram i konkurrensen i unga år.

Frölunda jobbar som Brynäs med ett ganska stort regionalt upptagningsområde plus att de värvar sådana som Kirill också.
Tror att deförutom detta är bättre att inympa rätt kultur i sina spelare under junioråren.
Som de sades i media i veckan. De har en stabil organisation...
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
rackham: Spets spelade faktiskt med seniorerna.
Men helt klart håller jag med dig om att juniorerna skall få chansen. Men tror inte att vi löser dagens problem genom att skicka in en massa juniorer. Det finns ett problem som jag påpekat om juniorerna och det är utslagningen redan i unga år.
För tror att du måste hålla med om att desto flera juniorer vi har i föreningen eller inom regionen som spelar desto fler ES spelare borde vi få fram. Skulle kunna tänka mig att Frölunda som är en stor stad har bra många fler som spelar än vad vi har. Om du tar och tittar på när spelarna är födda inom året så ser man att under dom fyra första månaderna är det 50% och dom första sex (januari till juni) så är det 70%. Betyder det att om man är född i början av året så blir man bättre hockeyspelare? Nej tror att det har att göra med att det skiljer väldigt mycket i storlek på grabbarna och om man är sen i växten så blir man utslagen redan som ung.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Joshua_Tree: Helt korrekt. Bisset var nog limmet som höll ihop den kedjan. Det skall bli högeligen intressant och se hur Mormor, Sjödda och Boork tänker forma framtidens lag. Det har ju inte börjat bra med en massa floppvärvningar som Simon Skoog och Rodrigo Lavins.

Visst saknar Niklas Andersson en del i spelet framåt, men han är i alla fall stabil i sitt defensiva spel. Linus Morin är bättre än både Skoog och Lavins.

Jag följer med intresse vad som kommer att hända, för NÅT måste ju hända.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Busen:

Kul, busen, kul...

Säg så här då:
Brynäs har juniorer som spelar i det svenska juniorlandslaget i grupp A.
Norges juniorlandslag spelar i grupp B...

Det handlar inte om Spets, busen.
Det handlar bla om att ta hand om sina egna juniorer innan man går över ån efter vatten...

Spets kommer säkert att överraska med start redan i morgon!
Det ser väl du till som är en sån stor auktoritet inom norsk hockey...
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
GävleLasse: Hönan och ägget, Lasse. Vad åstadkom Molin och Larsson när Bissett försvann?
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
rackham: Är inte du en stor auktoritet inom Brynäs organisation? Kan inte du se till att vi spelar resten av matcherna med juniorerna. Man skall ha klart för sig att det inte är många juniorer som klarar att ta sig upp i ES. Personligen så är jag beredd att ge Spets mera tid innan jag dömer ut honom, Vi skall komma ihåg att han var med och spelade med Norska landslaget som 20 åring och tycker inte att han gjorde bort sig där.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Busen:
Nej, naturligtvis inte.
Hela den här diskussionen anser jag handlar om att vi har (junior-) spelare själva som bedöms inte hålla måttet, medan vi gladeligen tar hit spelare utifrån med mer eller midnre samma kapacitet.
Spets namn har varit uppe till diskussion.
Jag skulle här vilja passa på att nämna en jämngammal svensk spelare som i en träningmatch mot Leksand gjorde två mål, men nu spelar i div 1 uppe i lapphelvetet.
Vad är skillnaden på Wackfelt och Spets...?

NA vs Skoog är ett annat exempel.

Östlund kan för övrigt göra lika lite eller mycket som Spets om han får spela alla matcher, det är inte så svårt hittills i alla fall :-)
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
rackham: Det verkar som om det skulle vara lätt att lösa Brynäs problem. Ta in Östlund så löser det sig. Är det rätt uppfattat?
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Zzz:
Simon Östlund har spelat både i pojklandslaget och J20-landslaget. Hans axelskada i samband med TEAM 20-turnering i Ryssland (om jag kommer ihåg rätt) satte stopp för vidare spel större del av säsongen.

Håller inte med om att Jobs och Floberg kategoriskt skulle ha varit större talanger, de var skridskostarka visst, men inte spelskickligare och målfarligare.
En skillnad mellan Östlund och tex jämnåriga som Jobs/Floberg är att han inträdde i faderskapets ansvar som TV-puckare och han tog därför bla en annan utbildningsväg via fortsatt spel i moderklubben några år innan han återkom till Brynäs juniorer och stänkte in mål...

Osv, osv...
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
rackham:
Jo jag håller med dig i det mesta du skriver men fler än bara Brynäs måste ha insett att Östlund var en beränsad spelare då han aldrig var aktuell för J20 landslaget eller draftad, trots 36 matcher 33 mål och 17 ass.. Både Jobs och Floberg ansågs vara större talanger av både Brynäs, J20 landslagsledningen samt att dom både spelade allsvenskt när Brynäs bröt kontraktet med dem något som Östlund inte gjorde...

Clubsport:
Bisset får väl räknas som en naturlig målskytt.. Lundqvist är en naturligmålskytt men inte i elitserien eftersom han gjort 6 mål på 88 matcher... Bisset var heller aldrig någon snabbskrinare men han hade egenskaper som kompenserade det bl.a. bra placeringsförmåga..

Trevlig Helg!
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Bissett19: Hur många av dessa var mål? Betänk att han spelade ihop med två killar som producerade ruggigt med poäng.

98-99
1. Jan Larsson 50 16 43 59
2. Tom Bissett 50 40 12 52
3. Ove Molin 50 21 31 52

99-00
1. Tom Bissett 50 15 37 52
2. Jan Larsson 50 26 25 51
4. Ove Molin 48 22 21 43

00-01
1. Jan Larsson 50 17 29 46
2. Tom Bissett 50 21 17 38
4. Ove Molin 40 16 21 37

Som jag sa innan det krävs att spela med folk som kan skapa tryck och leverera passningar för att göra mål.. för det var väl inte bara solomål han gjorde.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
GävleLasse: En bra säsong?Kamma dej Lasse!!

91/92-40 Poäng
98/99-52 Poäng
99/00-52 Poäng
00/01-38 poäng
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Bissett19: Nu pratar vi ribba in i parti och minut...;)

Nej skämt åsido så tycker jag att Bisset som du nämner gjorde EN bra säsong, de andra var inte lika imponerande. Betänk även att då var Brynäs ett bättre lag. För "face the facts" Vi kan ha hr många målskyttar som helst i laget. klarar vi inte av att bygga upp ett anfall så blir det inte heller några avslut
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
GävleLasse:Javisst,Custemo den gamla snipern:-)
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Bissett19: Jag vet vart du vill komma...



Custemo ;)
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Clubsport: Har du inte glömt nån däremellan??
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Stigsson: asgarv. Du kan få låna av mig på lördag eftersom det är Korhonen som står och då behöver jag inte tejpa fast Honken i upprättläge ;-)
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
65selander: Och Tuokko har inte ens spelat fult för att ta sig till toppen. 10+20 snackade han sig till mot Modo i omg. 7. Lite silvertejp om munnen så håller han sig på banan i fortsättningen.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Zzz:
Han var inte snabb på skridskorna, men han var en naturlig målskytt.
När hade Brynäs en sådan sist? Davydov är väl den senaste...
Anger möjligen men klädstilen förmörknar minnet...
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Huge: Framför allt så måste man ju vara där motståndarna är och inte hoppa huvudet före in i första bästa sarghörn.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Poffa: Nä kupan har fått ett sådan chip installerat som Cartman* fick när han svor för mycket. Almtorp besökte båset ofta på försäsongen men verkar också fått ett chip installerat.

*/SouthPark
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Poffa: Tyvärr så tror jag att Kupan får det jobbigt.
Det duger inte att bara dra på sig en massa tvåor för holding om man vill avancera snabbt...
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10

65selander:

Ta det lugnt, Selander. Snart så är Kupan i topp. Ett matchstraff så är han där bland de bästa.

Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
65selander: Va fan håller Kupan på med?
Nu får han skärpa sig. Han börjar ju sladda i tabellen....
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Utvisningsligan skulle det ha stått om man hade vett att korrekturläsa

Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Ang utvisingsligan så kanske vår vän Sanny siktade sig in på att komma ikapp Moras gubbe. (källa:swehockey)

Rk    No   Name                            Team                  Pos. GP PIM  2    10 20  Avg
1 13 Tuokko, Marco Mora IKRD8 426 0 1 1 5,25
2 8 Lindström, Sanny Timrå IKLD8 413 1 1 1 5,13
3 28 Srdinko, Jan Leksands IFLD6 371 1 1 1 6,17
4 4 Neckar, Stanislav Södertälje SKLD7 334 1 0 1 4,71
5 38 Petriläinen, Pasi Södertälje SKLD8 334 1 0 1 4,13
6 24 Nilsson, Magnus Timrå IKLW8 3010 0 1 0 3,75
7 22 Bemström, Stefan Leksands IFLD6 271 1 0 1 4,50
8 4 Granat, Elias Leksands IFLD8 271 1 0 1 3,38
  41 Lindmark, Örjan Leksands IFRD8 271 1 0 1 3,38
10 5 Fransson, Johan Luleå HFLD8 268 0 1 0 3,25
  27 Torkki, Sami Linköpings HCLW8 268 0 1 0 3,25
12 5 Kuparinen, Mikko Brynäs IFLD8 247 0 1 0 3,00
  15 Salomonsson, Andreas MODO HockeyRW8 247 0 1 0 3,00
  36 Styf, Pär Timrå IKRD8 247 0 1 0 3,00
15 16 Ullman, Petter Leksands IFRD7 226 0 1 0 3,14
16 19 Ölvestad, Jimmie Djurgårdens IFRW8 226 0 1 0 2,75
17 22 Eriksson, Fredrik Färjestads BKLW8 205 0 1 0 2,50
18 36 Kristoffersson, Marcus Djurgårdens IFLW7 184 0 1 0 2,57
19 77 Jansson, Martin Mora IKLW8 163 0 1 0 2,00
  5 Luoma, Mikko Linköpings HCRD8 163 0 1 0 2,00
  89 Pardavy, Jan MODO HockeyRW8 163 0 1 0 2,00
  12 Söderström, Ulf Linköpings HCCE8 163 0 1 0 2,00
23 10 Thörnberg, Martin HV 71LW8 168 0 0 0 2,00
  15 Wallin, Rickard Färjestads BKCE8 168 0 0 0 2,00
25 11 Almtorp, Jonas Brynäs IFCE8 142 0 1 0 1,75



Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Zzz:
Du tar inte med i beräkning att axelskador och annat jox kan komma i vägen för prestationen heller...? Jag tänker på Östlund.
En annan inte helt ointressant historisk faktor är Brynäs ovilja att spela in juniorer från egna leden.

Dessa två faktorer kombinerat gör att såna som Östlund nu "harvar" i tex Div 1 medan andra spelare värvas hit för att "harva" i Brynäs istället.

Sedan håller jag med dig, skall man spela dum-på-chans, då är varken Spets, Östlund eller på sin tid Lunkan aktuella, de hinner/hann inte fram till kortplanket i tid...
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Clubsport:
Stefan Lundqvist har producerat 14 poäng (6mål och 8 ass) på 88 elitserie matcher. Han har både före och efter Brynäs tiden producerat på allsvensk och division 1 nivå, höll ryggen i två sesonger i Skellefteå så skulle den nog hålla i elitserien också. Säga vad man vill men han hade inte talang nog att lyckas på högsta nivå. Hans skridskoåkning var ju inte direkt av högsta kvalitet och det lyckades han inte kompensera med andra egenskaper för att klara av spel på elitserienivå.

Men diskussionen handlade ju inte om Stefan Lundqvist utan om Simon Östlund... 01-02 gjorde Östlund 33 på 36 matcher i superelit så borde chansen kommit inte flera år senare när han i några omgångar producerar i valbo...
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Jompe:
Fan, Jompe, jag läste "desperate housewives call for desperate measures", det måste ha att göra med att det är för många med handväska i Brynäs spel :-)
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Jompe: Håller med, det lustiga var att i matchen BIF-Modo satt webbradiokommentatorerna och pratade om Östlund.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Huss: Desperate times call for desperate measures. Upp med Östlund, hämta Niklas A, bänka Skoog som enligt rapporterna (jag såg inte eländet igår) inte fungerar.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Zzz: Upp med Östlund så vi för en målskytt i laget. Kunde HV med Remstam så...
Speciellt nu med Aarnio borta. Vad hyser "Soliga" Lindström för agg mot BIF spelare?
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Zzz:
det var inte långt senare som ryggproblemen kom.
Han gjorde en kanonsäsong i VIK och mot slutet av säsongen kom ryggproblemen, han ville ju inte flytta från Avesta pga flickvännen och jobbade som brandman i Sandviken..
Mer det som gjorde det än att han saknade talang eller förmågan att lyckas i eliten.
Kommentera

594581 · »