Brynäs IF

715113 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs-Frölunda 10/10

« · 593668 · » Till forumet


Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Clubsport:
Nej han gjorde inte bort sig, men han blev aldrig den målskytt som han förväntades bli.. Att han blev ryggskaddad och lade av hade väl knappast med det jag skrev att göra eftersom det var långt senare.. Men nu var han bara ett exempel på en spelare som får anses begränsad till lägre divisioner..
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Zzz:

Kan ju bero på att Stefan Lundqvist är ryggskadad och har lagt av...
Han gjorde för övrigt inte bort sig i Brynäs, inte i VIK heller...
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Zzz:
Bra skrivet, förutom mot slutet- vad är poäng kung?
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Huss:
Simon Östlund visade redan under de sesonger han gjorde i Brynäs A-lag att han inte håller för spel på elitserienivå. Under de tre sesonger som Östlund ingick i a-truppen var han aldrig ens nära en plats i de fyra första kedjorna. Det kommer alltid finns "talanger" som presterar i junioråldern och i lägre divisioner men ändå alldrig lyckas prestera på högsta nivå.
Exempelvis Brynäs bekantingen Stefan Lundqvist som öst in mål i divisionerna under elitserien utan att etablera sig på högsta nivå(se länk www.eurohockey.net/players/show_player.cgi?serial=9796). Att Simon Östlund skulle bli aktuell för elitseriespel bara för att han gör mål i valbo i div 1 känns befängt med tanke på att det är en spelare som för ett halvår sedan spelade i Osby utan att prestera något speciellt. Tilläggas bör även att div 1C åtminstånne under de senaste åren knappast hört till någon av de bättre division ett serierna. För övrigt spelade e viss Christan Sjögren förra året innan han kom till Brynäs i Enköping som nu spelar i samma serie som Valbo och gjorde på sju matcher 18 poäng... Tycker det säger en hel del om skillnaderna mellan Elitserien och de lägre divisionerna utan att för den delen säga något ont om Sjögren, men han har ju knappast utmärkt sig som en poäng kung i elitserien.. Over and out..
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
GävleLasse:
Jo.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
rackham: Så sant. Det är långt dit. Utveckling är ett nyckelord i det hela. Men jag tycker att Brynäs organisation även de har utvecklats åt rätt håll. Numera närvarar alltid målvaktstränaren Per Erik Alcén på träningarna och det är en av orsakerna till att Korhonen har blivit bättre. De har jobbat mycket med att få Korhonen att styra ut returena ut i sarghörnen istället för rakt ut som vad Korhonens svaghet. Detta är ett gott tecken på att det sker förändringar till det bättre även i organisationen. En förutsättning för att Brynäs skall kunna ta tillvara på sina talanger i framtiden.

Vi är långt ifrån där vi vill vara i framtiden vad gäller Juniorers utveckling men vi har tagit ett steg i rätt riktning.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
GävleLasse:
När det gäller juniorspelare i Brynäs är det många som utmålats till kanontalanger. Av någon konstig anledning faller de ifrån en efter en.

Jag tänker att det beror på tre saker:
1. Värderingen av talang är inte kalibrerad i Brynäs IF vs omvärlden.
2. Brynäs avvecklar talanger istället för utveckla.
3. Ej konsekvent inmatchning av spelare i A-laget.

När det gäller Lindbäck är det bara att hålla med om att han har potential. Om han och Brynäs lyckas kan det finnas en duktig målvakt om några år. Just nu spelar han bra i J18-laget. Han skall vara som bäst när han är 30...

It´s a long way to Tiperary.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
rackham: Spets är en besvikelse så här långt. Jag vet inte hur ledningen ser på det hela. Är det tanken "så länge han inte gör bort sig defensivt så är det OK" eller "Vi har tålamod med honom så blir han giftig nästa säsong"

Fundera kan man ju alltid göra...
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
rackham: Do tell..
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
GävleLasse:
Har man råd att ha Spets i laget kan man ha Östlund också. Jag vet vilken jag tycker är största måltjyven av de två herrarna...
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
GävleLasse: Sades det inte samma sak om Christer Lundqvist, Johan Asplund, Jocke Lundström, Patrik Eriksson och Fredrik Gräsvik också?
Ber om ursäkt för min skeptisism men Brynäs har både haft förmågan att få fram J-landslagsmålvakter på löpande band och samtidigt inte förmått få dem att utvecklas i rätt riktning när de är runt 19-20.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Huss: Jag är yttersttveksam på att Lundström är vårt nästa hopp. Efter att ha sett Anders Lindbäck från Brynäs J18 så tror jag att det är där vi har framtiden. Han var grym på den träningen och har verkligen övertygat på J 18 matcherna med. Stor och rörlig, believe me.. den killen kommer att bli en stabil keeper i Brynäskassen en dag. Thelins lyriska lilla presentation av Lindbäck på min fråga är även det ett skäl till att inte tro nåt annat.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
GävleLasse: Visst är det så, men det är också en stor skillnad med att vara målvakt i Div 1 samt ES och likförbannat har vi "vårt nästa hopp" där.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
JanT: Nja, han lämnade väl Osby ganska tidigt också. Se hellre på hans meriter från Brynäs J-20 för något år sedan. Alltid över 20 mål.
Han vräker väl in mål i Valbo också vad jag förstått.
I jämförelse med Blomqvist och Alcén (som inte är mogen ännu) tar jag Östlund alla dagar. Jämförelsen gjordes knappast med Kallio...
Sen har Rackham helt rätt i att det finns en poäng i att få duktiga och motiverade Brynäsjuniorer att spela upp Valbo ett pinnhål.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Huss: Nej det är så sant, måltjuvar är de inte. Och det kan jag lova dig att det skulle inte Östlund vara heller. Han spelar i Div 1 nu, det är en enorm skillnad mellan att vara måltjuv där och i ES.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Huss: Jo, 8 mål för Osby IK förra säsongen imponerar ju verkligen..... Har inte han redan floppat i BIF en gång? Nej, du får allt skramla fram någon annan!
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
GävleLasse: Ok, såg att Dackell är tillbaka men faktum är att inga av de du nämner är några måltjuvar i klass med Östlund. För det är väl det som saknas eller hur?
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Huss:
De är nöjd med både Östlund och Lundström i Valbo. Brynäs borde indirekt eller direkt stärka upp Valbo ytterligare med unga och duktiga spelare (smartness) för att med gemensamma krafter lyfta upp Valbo i Allsvenskan.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
GävleLasse: Strålande.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Jompe: Dackell körde fullt på träningen igår och i förrgår så han lär göra comeback redan ikväll
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
GävleLasse: Bara en forward på skadlistan? Vem är tillbaka, Danielsson eller Dackell?
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Huss: Nu med alla skador? Vi har EN forward på skadelistan inför kvällens match. Jag tycker inte att det skulle tillföra laget vidare mycket att ta in Östlund, han gör mer nytta med att hjälpa till i Valbo. Skall man bredda så tycker jag att man främst skall titta på Brynäs J20.Där har du några intressanta namn. Strid, Alcén och Blomqvist t ex.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
rackham: Apropå målglada forwards, frågan om det inte är dags att lyfta upp Simon Östlund från Valbo nu med alla skador. Inte någon skridskovirtous direkt men det är en kille som alltid hittar målet.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
HF:
Bara Viita avlossar kanonen i slottet 10 gånger per match är jag nöjd.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
rackham: "Molin-Bäckis-Viita..."

Jag sa ju det, ergo jag har också smartness =)
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Clubsport:
Eftersom Skoog är både Boorkens och mormors favoritvärvning så blir han säkert bra.

Niklas Andersson eller Simon Skoog?
Simon Skoog eller Niklas Andersson?
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
HF:
Molin är hockeysmartness personifierad. Som stridsvagn, njae.
Med Viita framför mål och avlossandes gamla Bettan i parti och minut så måste det bli mål, men karln skjuter ju för lite. Samma sak hände när Bissett hade lågt självförtroende, då skulle han dutta till pucken först.
Det var inte mycket duttande mot MoDo -99.
Då sa det bara pang, pang, pang!

Mer skott och mindre dutt!

Molin-Bäckis-Viita...
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Clubsport:
Intervjuaren har kanske tagit time-out?
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
GävleLasse:
När det gäller Spets vill jag säga så här:

En gammal liknelse med Johnny Bråttom i Blåvitt då det begav sig: Stefan Pettersson spelade fram till jag vet inte hur många mål som Johnny sprang in i mål. Värvad till Italien utan framspelare blev det inte lika lätt för Kallebäcks-expressen...

Enligt uppgift hade Spets "öppet mål" förra säsongen då kedjekompisarna (två rätt skapliga importer) levererade på bladet många gånger. I en sämre liga. I ett lägre tempo. Utan svensk defensiv (läs interference och hakningar).

Har Spets fart på rören? Nej!
Har Spets ett vasst skott? Nej?
Går Spets på hörntänderna efter halva matchen? Ja.

Finns en del att jobba på med andra ord...

Har för övrigt ingen aning om Leska, Fabus & Co.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Nån som vet varför intervjuverna innan match och i paus på jumbotronen försvunnit?
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
Glömde att Kim Sunna imponerade igen i måndags, la märke till nummer 33 tidigare i höst med utan att veta vad han hette.

Är också inne på vad Persson skrev att bänka Skoog och låta Morin spela på hans plats.

Man undrar ju vad Sundlöv har för scouting på spelare egentligen. Vore Skoog nått att ha så hade han visat det nu.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
GävleLasse: Dom tänkta målskyttarna levererar väl i vanlig ordning (Kallio, Kahnberg, Hannula) och av nya spelare är det väl som det ska vara, ömsom vin ömsom vatten. Bartecko (LHF) och Horava (MoDo) bland nykomlingarna som fansen hoppats ska frälsa deras lag har väl öppnat starkt. I bottenlagen som knappt har något spel vare sig framåt eller bakåt är det såklart svårare att göra succé. Leska är väl den enda som man förväntat sig ngt ordentligt av som misslyckats kapitalt, men som jag skrev tidigare idag beror det nog mer på hans roll Tavola har givit honom i SSK (som ytter i en brunkarkedja istf center i en offensiv formation).
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
GävleLasse: Spets har inte levererat nåt, än. Almtorp har överraskat framåt och bakåt. Molin rules.

Att han blir hakad i skottögonblicket beror på att 1. Han är dålig. 2. Han är ...


dålig.

Hur såg Simon Skoogs skottträning ut idag?
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
rackham: Jo, det kan ju vara nåt. Saken med Miettinen är att jag tycker han vill ha pucken väldigt länge och ofta och skulle nog helst se honom som center i stället. Men vafan, jag ringer Boork och tipsar ;)

Bara Viitakoski får bli vår nya Bisset bredvid vår nya Janne L. Tycker Viitakoski visat de tendenserna i år. Molin kan ju vara sitt nya eller gamla jag i den formationen om han vill =)
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
rackham: Tyvärr så har det blivit så att Spets fått agera stridsvagn runt sargerna då Molin och Almtorp inte verkar vilja ta på sig det ansvaret. Detta är en bidragande orsak till att Spets går på hörntänderna efter en halv match. Vad hans uteblivna målskytte beror på är svårare att säga. Han blir ofta hakad i skottögonblicket. Vad det beror på kan man fundera på, är Almtorp och Molin för långasamma i tanken och levererar passningarna för sent alternativt slår en passning för mycket som gör den då friställde Spets till en upphakad Spets.

Man kan analysera ihjäl sig men uppenbarligen så gillar Boork den formationen i och med att han gått tillbaka till den. Det kan ju givetvis bero på andra faktrer med, brist på en viss typ av forward är ju en het kandidat.

En liten fråga. Hur många av de tänkta målskyttarna som tillkommit till ES den här säsongen har levererat? Leska, Fabus mfl.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
GävleLasse:
Principerna, Lasse, principerna!
Sulku som forward kanske vore nåt...

Vi var väl mer ute efter komplement till Bäckis för att nyttja hans kapacitet bättre än i en Stridsvagnskedja.

Bäckis och Molin går säkert bra också eftersom Bäckis är smart som Jan-E.
Men Lars-Erik är inte Bissett...
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
HF:
Miettinen!
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
rackham: jaja, det är nog tur att det är Boork som är tränare och inte ni.. ;)
Danielsson och Dackell är skadade... varför ens spekulera om hur kedjorna kommer att se ut när de är tillbaka? Eller vi kanske skall ta med Sulku i diskussionen? ;)

Kanske Sunna känner nån samisk Shamaan som kan göra ett hopkok på renpiss och grålav å lite hokus pokus dryck åsså e Sulku frisk igen.

Bäckis fick spela med Molin och Spets i måndags vilket renderade i att han hamnade på bänken i toppningen mot slutet...
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
rackham: Bäckis med Viitakoski vill jag se, vettefan vem man ska ha på andra kanten, Aarnio kanske?
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
micke:
Dysterkvist :-)

Jag är tveksam till Tuben bredvis Bäckis eftersom Tuben är en skicklig friåkningslirare och ingen taktiker av stora mått. Det blir lite fire and forget med honom.
Det är inte Bäckis starka sida.
Handleder, micke, handleder!
Eller rent av smartness, micke, smartness...

I så fall hellre:
Danielsson-Almtorp-Malmström (Trio med Bumba)
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
rackham: En kedja som jag tror skulle komplettera varandra bra annars är Björne-Bäckis-Malmström. Danielsson är snabb, irrationell och har ett hyfsat målsinne, Malmström, grovjobbare men även han en vinthund med ett hyfsat skott. Åsså Bäckis som klok, spelfördelande och irrationell center. Tyvärr så är ju Björne sjuk eller skadad jämt och ständigt, snart kommer väl hans eksem dyka upp igen. Molin får väl migrän igen, Öhrat skjuter sönder Dackells vänstra öra och Wahlberg bryter tummen i en bildörr...
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
micke:
Och varför inte marknadsföra den som "Stridsvagnskedjan"!?
Det gör sig bra i rubriker i media.
Vi måste tänka i marknadsföringstermer, den gamla damen konkurrerar i underhållningsbranschen...
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
micke:
Du tänker som en mästare :-)
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
micke: Uffe satt brevid mig på Frölundamatchen och förde nogranna anteckningar...
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
rackham: Känns väl bättre att flytta ned Almtorp till den kedjan och låta den vara en renodlad checkingline. Bäckis kreativitet tjänar nog som sagt bättre i annan kedja.
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
På tal om trampa runt och runt. Vad hände med Uffe Dahlén? Verkar som han gjorde senaste säsongen 02/03 men sedan då? Minns att han skulle flytta hem till Östersund och bygga hus men jag kommer inte ihåg att han blev hockeyinvalid/pensionär...
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
GävleLasse:
Det är inte att nyttja Bäckis fulla kapacitet/potential att ha evighets-Tuben och en liten tacklare i samma kedja.
Vad förväntar man sig skall hända?
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
micke:
Precis, då är det bra om Aarnio flyttar på lite folk först ; )

Kahnberg - MYCKET bra!
Interference - trams!
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
GävleLasse: ...och Bäckis ska göra en Kahnberg och trampa runt och runt på egen hand och sätta puckarna? :)
Kommentera

Sv: Brynäs-Frölunda 10/10
prosten: lol :)
Kommentera

« · 593668 · »