1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736831 inlägg · 7967 ämnen
« · 2464466 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Nr 14
Yeees förlängt med Ljungkrantz 🙈var det absolut det viktigaste J.A hade på agendan nu, förlänga med en trettonde forward, galet dålig förlängning tycker jag, alla tror på en utveckling i honom, alla pratar om hans skridskoåkning o hårda skott, kommer han åka ännu fortare nästa år? skjuta ännu hårdare? Han håller inte spelmässigt, jag är säker på att han aldrig hamnar i NHL som vissa tror, finns ingen mer utveckling i honom tyvärr….jättedålig förlängning i mina ögon iallafall 🙄

Sv: A proposito de nada
IOM Ljunkrantz 2års nya kontrakt återstår dessa som vi kan bli av med till nästa säsong.
Birgersson
Blomqvist
Olesen
Timashov
Eklind
Blir svårt att bygga en helt ny första kedja med dem löneposterna borta….
Kommer troligtvis bli ännu ett år i bottenträsket om vi nu ens klarar kontraktet iår……

Ove Myling: "Ok, han har samma filosofi som Jalonen men nu har man alltså lämnat den filosofin pga några spelares önskemål. Låter som väldigt svagt ledarskap."

Jag ser att du inte har så mycket kunskap om modernt ledarskap som t.ex. Manner representerar.

BIF Kungen: Så du menar att Kronvall inte är kvalificerad nog för att bedöma varför Brynäs har släppt in så många fler mål denna säsong jämfört med förra.

Huge: Problemet med att säga att "man bara ska vinna en match, och sedan skiljer det bara 5 poäng osv" är att man ignorerar matematiken.

Scenario 1:
Linköping (och Rögle) levererar samma poänsnitt säsongen ut. Då måste ni plocka 23,6 poäng resterande matcher, vilket motsvarar 2,14 poäng per match. Ni måste alltså lira bättre än Skellefteå som hittils har 2,02.

Scenario 2:
Linköping (och Rögle) börjar lira som hästskit, och levererar samma usla poängsnitt som Malmö har mäktat med hittils under säsongen (0,95) resterande matcher. Då behöver ni plocka 18,5 poäng, motsvarande 1,68 i poängsnitt, vilket ligger mellan Färjestad och Örebro i prestation. En klar prestationsförbättring..

Visst, man kan få en streak och ha ett starkt förbättrat poängsnitt under en kortare tid(exempelvis säsongens sista 11 matcher). Men nog fan är det svårt att ta ikapp den poängmassan.

Detta är inte för att provocera eller krossa några drömmar, utan ett försök till en objektiv vinkel på nedanstående diskussion.

Personligen hoppas jag att ni klarar er och att det blir ett rövarkval mellan HVBlå och Malmoe

{7981}: Meningslöst att försöka fastställa en slutplacering för oss i tabellen då alla lags resultat i princip kommer att påverka var vi till slut hamnar.
Det enda jag sagt är att det finns gamnackar som redan gett upp och placerat oss i KS och att ta sig till kvartsfinal inte är nån omöjlighet.

Att detta kan reta upp och provocera vissa är ju bara för tragikomiskt…🤣

Ove Myling: Klart att vi måste kliva förbi 2 lag för att nå kvartsfinal.
Dåligt formulerat av mig, då det förstås tolkas som att jag påstår att det skulle räcka med att kliva förbi 1 lag, vilket inte stämmer.
Min poäng och åsikt är ju ändå att det är fullt möjligt att nå kvartsfinal, till att börja med.

Din näst sista fråga har jag redan svarat på i det numrerade inlägg jag redan hänvisat till.
Hur det sen går för HV i tabellen har förstås också inverkan på våra egna möjligheter, oavsett hur det sen går när vi möter Luleå.
Konstig fråga…

Huge: så läng som inte Luleå går förbi ett lag är avståndet mellan Brynäs och Luleå oväsentligt för Brynäs chans till slutspel.

Huge: "Att det ligger 2 till lag emellan ändrar ändå inte på min åsikt: det är fullt möjligt att kliva förbi nåt eller några lag och nå kvartsfinal."

Man måste kliva förbi 2 lag annars hamnar man inte 10:a och det blir inte slutspel. Det är fakta.

När Luleå och Brynäs möts. Är det bäst om Luleå eller Brynäs vinner då? Eller beror det på hur det går för hv i tabellen?

Ove Myling: 5p skillnad gäller ”vid vinst mot LHC”, vilket jag också skrev.
Att det ligger 2 till lag emellan ändrar ändå inte på min åsikt: det är fullt möjligt att kliva förbi nåt eller några lag och nå kvartsfinal.

Peja: "men det är klart att truppens slagkraft hade varit betydligt större om man gått in i säsongen med supertalanger istället för Bergman, Hedberg, Birgersson och Kvist. "

Självklart kunde Brynäs haft bättre spelare än dom du nämner men Brynäs tar ändå in Strömgren och Johannesson som är bra lovande spelare, där finns inget att anmärka på. Sen hade ju både Birgersson och Bergman kontrakt så där hade man väl lite bakbundna händer.

Det som är anmärkningsvärt är förlängningen av Hedberg och Kvist. Och här är det svårt att veta om Manner godkänt dessa eller om Alcén agerat mer på egen hand. Min känsla är ändå att Manner haft mycket att säga till om här med tanke på hur han handplockat övriga spelare.

Samtidigt dessa 2 är 8-9 back och 13-14:e fw. Kanske inte spelar jättestor roll vem som har dom platserna om man håller en ok nivå? Kanske till och med kontraproduktivt att ta in allsvenska spelare som inte får speltid.

Det bästa vore nog att ha bra juniorer istället men dom verkar inte finnas. Frågan är om man kan lasta någon i nuvarande organisation för att jr.verksamheten är eftersatt?

Huge: "Och sen förstår jag att du som redan uppgiven supporter med losermentalitet tycker att 5p att ta in när det är 33 kvar att spela om, är en omöjlig uppgift."

Nu är vi väl ändå 8 poäng bakom LHC på slutspelsplats med 33 poäng att spela om. Jag väntar nog med att räkna hem 3 poäng mot LHC ett litet tag till. Scenariot kan ju lika gärna bli att vi ska ta in 11 poäng med 30 kvar att spela om.

Men som sagt ni vinnare ser väl inga problem med det!

Sen att det ligger 2 till lag mellan brynäs och slutspelsplatsen är tydligen ointressant. Brynäs går rent och alla andra kammar noll. Grymt uträknat ju.

Ove Myling: Klart att det inte gynnar oss att ha fler poäng att ta in på Luleå än färre poäng.
Vilket jag redan förklarat i mitt svarsinlägg nr 2464314.

Och sen förstår jag att du som redan uppgiven supporter med losermentalitet tycker att 5p att ta in när det är 33 kvar att spela om, är en omöjlig uppgift.
Det är helt Ok att ge upp redan nu, ingen kommer att hänga dig för det…

Ove Myling: Du har rätt i att det inte förklarar den defensiva kollapsen, men det är klart att truppens slagkraft hade varit betydligt större om man gått in i säsongen med supertalanger istället för Bergman, Hedberg, Birgersson och Kvist.

Tänk en Gunler och en Strömgren istället för Birgersson och Kvist, eller en Filip Roos-från-HA-till-Skellefteå istället för någon av backarna. Det är klart att kvalitén hade höjts ganska avsevärt både vad gäller bredd, konkurrens och kanske också spets om någon av spelarna verkligen blomma ut på allvar. Men du har ändå en bra poäng gällande defensiven.

Ove Myling: ett tips kompis i all välmening (noll ironi).

Han är inte värd din energi…

Treklövern1912: hmm, ingen markant skillnad om vi jämför förra säsongen med denna.

Klena resultat oavsett spelsystem, bara att kolla respektive tabell.

Det kan alla se även Kronwall.

{204}:
Kul och roligt vete fan.

Bra för kassan, hoppas vi. Elräkningen skall betalas.
Det är hans roll. 3-4 MSEK in från NHL och morsning och goodbye.
Gott så.

Huge:

"– Alexander har gått hela vägen genom junioråren i Brynäs, krigat sig igenom hockeyettan och tillika hockeyallsvenskan. Hans största styrkor är hans skott och skridskoåkning som utvecklats under dessa år. Nu ser vi fram emot att jobba vidare med honom, säger sportchefen Johan Alcén."

Saknas det inte några rader där?
En möjlighet för ledningsgruppsstrategen Grahm att berätta hur morgondagens Brynäshockey skall se ut för att leda utvecklingen i svensk hockey?

Han skjuter hårt och åker fort, vi jobbar på?
Är det den planen?

Ei saa peittää...

Treklövern1912: Ok, han har samma filosofi som Jalonen men nu har man alltså lämnat den filosofin pga några spelares önskemål.

Låter som väldigt svagt ledarskap.

Vad anser du är Brynäs största problem? Vad tycker du att man ska göra för åtgärder för att komma tillrätta med det som felar?

KulaShaker:

Bra förlängning, kul med en ung spelare i kommande lagbygge, han kommer bli riktigt bra, skulle gissa att han spelar i NHL inom ett par år. Är väl Islanders som har rättigheterna eller är jag ute och cyklar?

hursomhelst så går hans utvecklingskurva spikrakt uppåt.

Roligt för er.

Huge: Jag förstår fortfarande inte hur det kan vara gynnsamt för Brynäs att ha fler poäng att ta in på Luleå än färre. Det får du nog försöka förklara.

Nä, jag förstår att du inte tycker att 5 poäng är mycket att ta in på tio matcher särskilt inte eftersom du är rädd för att möta HV i slutspel dom ska ju ta in 12 poäng på lika många matcher.

Zappaholic: Saknas mycket inom tränarstaben framförallt vad gäller match-coachning... eller kanske värre att inte få till ett tryggt grundspel under säsongen.

Peja var inne på CZ tidigare, då vi hade ett jävligt dåligt försvarsspel i början av en säsong. Han drog i nödbromsen och jobbade stenhårt med grunderna och det fick kosta ett antal matcher, men sedan fanns tryggheten där. Vad som pågår i år har jag svårt att begripa.

KulaShaker: Naturlig och bra förlängning med en lovande spelare som gjort det bra med den istid han fått och den omgivning han verkat i under säsongen.
Att gnälla på den förlängningen visar enbart på hur lite man kan om hockey.

KulaShaker:
Svaret på den frågan är Mannerhockey?
Spelar de Mannerhockey i SAIK och Växjö också?

När Manner blir sportchef i hemmaklubben fortsätter Grahm med Mannerhockey?

Anders Berg: Dick Axelsson

Zappaholic: Kan visa sig att det projektet blir otroligt kostsamt. Honken till varje pris. Men är det anledningen till att man släppt in flest mål? Kanske? Isf ett av de största felbeslut som tagits i modern historia i klubben. Ett i mängden bör kanske tilläggas.

Ove Myling: Nä, jag är ingen gamnacke som redan gett upp på play-in, som du och andra gjort och jag respekterar den loserinställningen men tycker det är defaitistiskt tänkande.
Med 33p kvar att spela om och vid vinst mot LHC är vi 5p efter både dom och Luleå.
Om du tycker att det är fel och osannolikt att vi utifrån det läget ska kunna passera nåt av framförallt dessa båda lag så får du väl tycka det.

Och ja: att jag hellre möter Luleå i ett slutspel än HV därför att jag tycker och tror att vi har lättare för Luleå, gäller fortfarande. Varför skulle jag ändra på den åsikten?

KulaShaker: Sorglig förlängning - men blir bra i Allsvenskan kanske. I en tredje lina.
---
Vet ni vems rad det här är?
2022-23 Brödernas Hockey Division 3 14 matcher 25 m 32 a 57 poäng +/-14

xxx BIF xxx: Kom ihåg mina ord, Alcén kommer förlänga med många.

Auchinleck: Leda utvecklingen inom svensk hockey...?

Treklövern1912:
Man är väl inte helt frisk över axlarna... men vad vill Brynäs?
Ny tränare=ny hockey=nya spelare=bottenlag?

lapad: va fan - here we go again..

Vi får hoppas Alcen börjat bygget bakifrån med ljungkrantz som 14de forward. Ha ha ha ja fan han vill väl inte göra samma misstag som denna säsongen och starta med bara 12 forwards? Sår check på position 14!

Ove Myling: "Och här menar jag att Manner inte har så stor betydelse för finska landslaget som ass tränare."

Manner har samma spelfilosofi som Jukka Jalonen som är huvudtränaren i landslaget.

"Problemet är ju inte produktionen det är ju antalet insläppta mål."

Vad jag menar är att man har gått ifrån spelsystemet-filosofin sedan ifjol och släpper in fler mål.Förmodligen är det någon - några ledande spelare som har velat ha ett mer offensivt spel.
Bl.a. Kronvall resonerade så vid en CMore sändning nyligen. Men du kanske vet bättre än Kronvall.

Treklövern1912: hmm, om vi hårdrar det så är det väl Jalonen som är FK i Finland…

Hur många assisterande har vi hyllat när Tre Kronor vinner?

Men jag förstå hur du tänker, absolut.

Jag kvarstår dock vid min åsikt: Manner har underpresterat rejält trots tid på sig.

KulaShaker: Ja säger bara en sak, "Herregud"! Vad har Brynäs för ambitioner? Visst, han är bättre än Birger och Kvist men om vi ska klättra så krävs det bättre spelare. Jag tycker att Alcén är helt värdelös som SC. Det hade varit intressant att se viöka spelare vi skulle haft om Manner inte var tränare.

JohnnyBotox: Det behövs alltså rejäl jackpot på nyförvärven för att det skall bli nån bättring.
Sen finns ju risken att Sklenicka och Andreasson försvinner.

{7981}:
En målvakt (JJ?)
Hedberg lär ju försvinna trots kontrakt, så då har vi sex backar. Minst en till utifrån (L. Carlsson?), kanske en från egna leden eller allsvenskan?

VI har nio forwards på kontrakt (inkl. Ljungkrantz och Kvist). Kan ju bli förlängning på Blomqvist och/eller Eklind/Olesen. Säg två av dessa. Så där måste minst två eller tre nya in.

Så någonstans fyra till sex stycken nya in + två förlängningar. Då är väl troligtvis redan ett par nyförvärv klara.

Ove Myling: ”Problemet är ju inte produktionen det är ju antalet insläppta mål.”

Det saknas även matchvinnare, spelare som går in och avgör jämna matcher innan motståndarna avgör istället.

{8399}: Verkligen! En riktig game changer…
Nu går vi för guld i vår! 👍👍🎉🎉🎉

Zappaholic:
Deltidstränare signalerar Div 1.

BIF Kungen: Yup. Har kommit till insikten att nästa stora sponsor som går in i Brynäs är Fonus. Blir givetvis nöjd om jag skulle bli överbevisad, med lite eftertryck gärna då, och inte Falck Ambulanstransporter som alternativ sponsor.

KulaShaker: Underbar förlängning!

Ljungkrantz har förlängt

Tvåa på den

Har funderat på en sak jag läste ang nästa års lagbygge. Kommer ej ihåg vart jag läste det, om det var här där någon delade information eller någon nättidning.
Alcen sa att inför nästa säsong var det fyra-fem platser att fyll.
1 st mv skall in.

Följande har utgående
Bigresson
Blomman
Eklind
Olesen
Dima
Niemelä (lån)

Kommer man att försöka bryta något kontrakt?

Ljungkrantz precis förlängt är det en av dessa fyra fem.

Hur skall man få ihop ett slagkraftigt lag till nästa säsong? Man behöver få in 2-3 spelare som levererar i 1-2a kedjan.

Treklövern1912: "Man har vunnit både OS och VM med samma spelfilosofi som Manners. Så spelfilosofin bör vara bra nog även för SHL."

Och här menar jag att Manner inte har så stor betydelse för finska landslaget som ass tränare.

"Men det ser ut att Manner har fått kompromissa med någon ledande spelare som inte har producerat i samma omfattning som tidigare år. "

Problemet är ju inte produktionen det är ju antalet insläppta mål.

Ove Myling: Upplägget med Honkens målvaktsträning känns ju så långt ifrån optimal den kan vara. Vilket fiasko. Där känner jag den sportsliga ledningen kunde valt ett helt annat upplägg. Nu vet jag inte om Lindbäck gjort bättre ifrån sig men de allra bästa förutsättningarna har inte laget fått vad gäller den biten.

Peja: "Det är klart att Manner hade fått bättre förutsättningar att lyckas med en gedigen scoutingverksamhet och bättre ungdomsverksamhet. Särskilt bredden hade ju varit bättre om Brynäs haft en förmåga att scouta fram allsvenska spelare och få fram fler bra egna produkter. "

Jo absolut, det håller jag med om. Men samtidigt inför det här året så fanns inte så många fw-platser att fylla på med egna produkter och allsvenska spelare. Var ju endast Kvist, Palve och Scott som förlängdes efter säsongen. Visst kunde man enkelt bytt ut Kvist mot någon annan (lika med Birgersson) men jag menar att dom har så liten impakt så det spelar ingen roll.

Sen borde Alcén fått in minst en till spetsforward och har inte lyckats med det.

Tycker ändå inte att dom här faktorerna ska leda till att man faller igenom totalt defensivt.

Har man inte bra målvakt så kommer man ingenstans. Med en bra målvakt kommer man långt! Att spela en målvakt som vaktar kassen sådär och spelar varje match är bevisen på att man ligger 12..

bradberry: Yes, jag skrev fel! :)

Ove Myling: "Ja, man har bytt namn från play in till kvartsfinaler"...

- Åttondelsfinaler ändå va..? ;-)

« · 2464466 · »