1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 753492 inlägg · 7967 ämnen
« · 2467252 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Auchinleck: Varför skulle Brynäs helt plötsligt börja blicka bortom rikets gränser när man inte ens kollat utanför Gavlerinkens korridorer tidigare? Vi kommer nog att få dras med denna sportsliga ledning tills klubben åker ur och eventuellt börjar tillämpa självkritik.

Jugge:
Största problemet är att truppen spretar kvalitets- och egenskapsmässigt samt att kollektivet underpresterar. Grahm och Alcéns ansvar att ta tag i...

SuneMangs: Största felen som Alcén gjort är att gå in i säsongen med en tunn trupp, haft för stor tilltro till att de egna produkterna ska ta kliv i sin utveckling samt kontraktsförlängningarna.. Men det är ju inte bara Alcén som totalt missbedömt marknaden den här säsongen, det har betydligt mer erfarna SC’s också gjort.

Sen tror jag kanske vi supportrar lätt missbedömer hur attraktiv Brynäs är som klubb för en spelare utan någon som helst koppling till klubben. Vi vet ju att Alcén fått ett antal ”nej tack” redan. Lyckas han landa en back och forward som breddspelare så får man nog vara nöjd den här säsongen, också…

SuneMangs:
Han är med på listan.
Det kanske är så att Brynäs behöver någon med större erfarenhet av den stora världen.
Vilka internationella Georgsson finns det därute i hockeyvärlden? Det finns några kandidater mellan Georgsson och Allvin tänker jag mig.
Vem är nästa "Allvin" tex, det skulle kunna vara en ansats...

Auchinleck: Han är ung och hungrig, känns modern med ett bra tänk, noggrann i scoutingen. Kan se mig hur han kommer in första dagen på kontoret och frågar hur det är ställt i föreningen när det inte finns en enda scout. Tror han hade revolutionerat och sålt in ett bra tänk till styrelsen och moderniserat verksamheten på ett bra sätt. Nu spekulerar jag bara givetvis, men jag hade velat se hur han klarade av det.

Tror inte han hade haft problem med trycket heller, för han är lite av en trollgubbe med värvningarna, så förhoppningsvis hade hans sommarvärvningar förvandlat laget till ett lag för åtminstone topp-8. Tror även inte att små medel hade hindrat honom från att hitta några guldkorn med uppsida. Han känns noggrann och inte en man som lämnar något åt slumpen på samma sätt som Alcén kanske uppfattas av många.

Detta är mina gissningar och tankar, spekulera gärna ni också. Det är roligt med potentiella scenarion för framtiden. Framförallt känns detta som en realistisk värvning om styrelsen skulle bestämma sig för att Alcéns (och på pappret Grahms) insatser inte räcker till längre.

SuneMangs:
Han är en av dem som borde finnas med på kartan för att efterträda övergripande ansvarige sportchefen Grahm och hennes sidekick Alcén, helt klart.

Den stora frågan är om han pallar trycket som är i Brynäs. Lex Nubben ungefär. Jobba med små medel i liten klubb med låga förväntningar, visst. Men i Brynäs... det är nåt helt annat.
Pallar han trycket när det går tungt, Georgsson?

spolaisen: Önskedröm som sportchef är väl såna i stil med: Kentää, Fröberg, L. Johansson, listan kan göras lång på duktiga sportchefer. Dessa herrar är nog dyra att lösa och jag tror inte att sportchefsjobbet i Brynäs är något som tilltalar en sportchef med relativt gott rykte. Om vi ponerar att vi på något sätt kan bli av med Alcén och hans ytterst begränsade kontaktnät till nästa säsong så har jag ett realistiskt alternativ.

Emil Georgsson i SSK. Oerhört pricksäker i importvärvningar (och inhemska värvningar med för den delen) och har etablerat SSK som ett topp 6-lag i HA den här säsongen efter åratal med besvikelser för SSK. De föregående säsongerna fick han lilla Västervik att överprestera med tre stycken 8:e placeringar och en femteplats.

Han är även från Östervåla, som krasst sett ligger mellan Gävle och Uppsala, kanske långsökt med en geografisk koppling, men ändå värt att påpeka. Jag tror i alla fall Georgsson hade gjort det utmärkt som sportchef i Brynäs och tror inte han skulle vara överdrivet dyr att lösa ut från SSK heller om han själv hade varit sugen på Brynäs. Har dålig koll på hans kontraktslängd med SSK i övrigt, men som sagt, en realistisk värvning som gjort det oerhört bra dom åren han har haft jobbet i HA.

Bara grejen att han hämtade in Julius Bergman till SSK så vi slapp honom är grund nog för att anställa honom ;)

Silfverkroken: Mycket bra!!!! Har man inte fakta då ska man hålla käften!

Riktigt fint hur Sanny står upp för Brynäs!
Uppladdat:

500x0-20230212153255.jpg

Svensson_62: Detta visste vi innan säsongen att det skulle ske, igen.

Svensson_62: Det är därför man ska bygga färdigt laget före seriestart. Inte vänta tills det osar katt med att förstärka på en död marknad med ockerpriser - speciellt för de lag som ligger pyrt till.

Håller med fullständigt det enda försvar är att det var flera sportchefer i SHL som klev i samma fälla,

Att kriget i Ukraina skulle öppna upp marknaden och göra KHL oattraktivt, därför många bra spelare ute på marknaden,,

Inget försvar av Alcén utan bara visar på att han är orutinerad som sportchef,

Så man kan hoppas han lärt sig en läxa och att detta scenario inte upprepar sig,
💪🏻🤔😎

spolaisen: varför inte?

Svensson_62:
Parallellt med landslaget jobbar Brynäs för att förstärka laget inför omstarten i SHL på tisdag. På onsdag den 15 februari stänger transferfönstret.

– Vi försöker få en forward och en back, men det är inte lätt. Vi får se vad som händer. Alla andra försöker också. Jag kan inte kommentera så mycket, säger Mikko Manner till HockeyNews.se.

Men han tillägger:

– Jag är intresserad av alla spelare som vi behöver…

spolaisen:
Är det mörka söndagen idag? Winter is coming?
Upp med humöret.

Svensson_62:

Om Brynäs åker ur SHL, kan Alcén bo kvar i Gävle?

Jugge: Det är därför man ska bygga färdigt laget före seriestart. Inte vänta tills det osar katt med att förstärka på en död marknad med ockerpriser - speciellt för de lag som ligger pyrt till.

Sv: Salming
bradberry: Du har säkerligen rätt i Din analys! Så otroligt tråkigt att det skall behöva vara på detta vis.

Peja: Ja, jag tror ingen spelare nu väljer Brynäs eller HV så länge det inte kastas pengar över spelaren. Ingen vill vara med och riskera att spela ut laget ur SHL. Det säger väl en hel del när Lööke väljer Löven före SHL. Så klart roligare att avsluta säsongen på ett positivt sätt.

Luleå har ju också letat forwards hela säsongen, kan Holmström hamna där. Det framstår allt märkligare att Alcén valde att inte förlänga med Roy, så länge han inte krävde fantasisummor. Men det känns inte rimligt iom att han hamnade i HIFK. Man var ju övertygad om att Alcén hade något bättre klart redan då..

munkas: Ja, men i hans situation är det ju ganska självklart att man väljer ett slutspelslag före lag som kommer hamna i kval/Ingenmansland.

Spännande att se vart Axel Holmström hamnar.

Peja: Ja, troligtvis hade han petat Kvist och Birger..

Jugge: tycker nog att en formstark Hjalmarsson är en utmärkt spelare att få in till slutspelet. Lite som när NHL-lag värvar veteraner som inte längre är lika bra men som forfarande är bra i special teams och allmänt rutinerade. Dessutom kan han spela fysiskt och är användbar i lite olika roller.

Bulten: VA kanske skickas som en trojansk häst till HV.

lapad: Andrén är bara registrerad tredjemålvakt för HV71. Han kommer gå dit om någon av deras målvakter är skadade när Almtuna har spelat färdigt. Gissningsvis kommer Brynäs försöka få Håkansson på liknande villkor.

JawKee: jag hade gärna sett Clark i Brynäs under avslutningen av den här säsongen. Även om det såklart inte är en spelare att satsa på framtida säsonger så tror jag han hade kunnat gett en energikick till gruppen och göra ett antal poäng på de återstående matcherna😊

Bulten: Stärka är att ta i. Skulle du vilja se honom i Brynäs?

mk: har faktiskt ingen aning, men det är nog som du säger. Han kommer ju dessutom inte stå en endaste minut så kanske är skitsamma.

JawKee: Wandell eller Danielsson känns mer och mer troliga inför avslutningen

Bulten: Almtuna är väl fria att göra vad dom vill.
Finns väl inget skrivet mellan parterna?

Jugge: Anses inte Almtuna vara ett samarbetsparti till Brynäs? Nu skickar de en målvakt för att ”stärka” en konkurrent

{8399}: Eller ingen enligt vissa.
Får mig att tänka på: ”jag har aldrig varit i Finland - en gång var jag där två gånger” 🙂

JawKee: Erica bestämmer väl lika mycket som Johan?
De är ju två sportchefer.

Peja: Det visar väl lite av hur död faktiskt marknaden är när det blir huggsexa kring dessa spelare. Hjalmarsson är ju ingen ungdom direkt och SHL är på en betydligt högre nivå än när han spelade i SHL senast. Ska bli intressant att se om han kommer göra något avtryck..

Simon Hjalmarsson till Rögle. Då har Vasa Sport sålt honom, Lööke och en back inom 24 timmar. Betalda lån resten av säsongen. Bara Axel Holmström kvar i deras förstakedja, antar att han också hamnar i SHL.

Jan Grismöbel: Andrén klar för HV, vilken supervärvning av Nubben…

JawKee: Samma vår/vinter som kungen glider upp i taket bredvid sin bror glider klubben p.g.a inkommpitens ner i HA . Himmel å helvete innom några dagar .

lapad: Enligt Svensson så är ju Eisberen Berlin i ett läge där de kan släppa spelare så ett alternativ är ju Kevin Clark, fortfarande.
Oavsett genom vem en värvning går så är det Alcén som bestämmer och gör värvningen.

munkas: Gissar på ytterligare en finne via Manner, Manner kör SC rollen parallellt med tränarrollen. Alcén är handlingsförlamad

{8399}: Borde ju vara något sånt!

KulaShaker: Det blir nog en panikbreddvärvning 5 minuter innan fönstret stänger. Wandell-klass typ..
Alcen har alltså fortfarande inte lyckats hitta en spelare som kan peta Kvist från en ordinarie plats. Det är sannerligen imponerande 👍

Loomis666: Ångestmatcher i sin hemstads klubb för att undvika degradering...och förnedring...?

Eller slutspelsfest i Umeå med chans att spela upp laget i SHL....?

Valet är så enkelt att det blir löjligt. De som ojar sig över att Alcén ”förlorade dragkampen” kan väl tona ned sig lite. Vad har Brynäs att erbjuda i detta läge? Sen har man själv försatt sig i den situationen genom ett sportsligt fiasko... Men i det korta perspektivet är Löven ett självklart val för Jens...

nittontolv: Egen företagare då eller?

{8399}: Något med gräv har jag för mig.

{8399}: Minsann Lööke till Björklöven - riktigt skarpt bud ( hoppas nu verkligen att Brynäs inte var så på och förlorar? Om så är fallet har ju Alcen inte ens fattat businessen)
HV förstärker med ytterligare finsk back Maalahti och Rögle värvar Viljanen från Sport?

Om Brynäs inte löser någon back och forward innan värvningsfönstret stänger och vi samtidigt hamnar i ett kval så faller ansvaret oerhört tungt på Alcen! Maken till senfärdighet och felbeslut ( t ex målvaktsdebaclet under säsongen)!
Det finns uppenbarligen spelare på marknaden och att som Alcen hävda att vi skall” endast värva om laget blir bättre” är ju svår att hävda för ett lag som ligger 3a från slutet i tabellen!

nittontolv: Vad sysslar han med?

Gd har publicerat en lista över de under 40 år som tjänar mest i Gävle. Den toppas lite oväntat av en viss Jonathan Granström. Men det kan man absolut unna honom! :)

Tikarn97: Mycket bra värvning till HA, MoDo skallrar tänderna.

spolaisen: Jens är klar för HA med Björklöven resten av säsongen, förmodligen ett lån.

nittontolv:

”Behöver spelare”
Han menar att hans dubbla stolar till och med gynnar Brynäs då han skaffar sig internationell erfarenhet. Finländaren är också övertygad om att Brynäs kommer klättra i SHL-tabellen.

– Jag är hundra procent säker att om vi fortsätter så här, med de värderingar vi har, så kommer resultaten snart.

Aftonbladet har rapporterat om att den 25-årige forwarden Jens Lööke är aktuell för en återkomst till Brynäs nästa säsong, men enligt Manner kan det bli verklighet redan de närmaste dagarna.

– Transferfönstret stänger 15:e och vi behöver lite spelare. Alla aktuella spelare är intressanta och Jens är en av dem. Vi behöver förstärkningar. Jens är inte den enda som vi försöker värva. Vi får se vad som händer, man vet aldrig, säger Brynäs-tränaren.

Källa Svt sport

SaggeBoy:
Mikko Manner–Sam Hallam 11–3.

Nej, de två tränarna har inte mötts i bordtennis på spelarhotellet i Malmö

Det är antalet gjorda mål efter ordinarie tid på två matcher i Beijer Hockey Games.
källa:aftonbladet

Danne66: Har skrivit det förr: träffade på en tjej fd klasskamrat. Hon sa att Stigge var den bästa chef hon någonsin haft.
Ja, det är en megahjälte på många sätt!

« · 2467252 · »