1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 755181 inlägg · 7967 ämnen
« · 2472292 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Tänker man verkligen åka till leksandsmatchen med samma konstellation? Vore enklare att lämna WO.

Tigerhjärta: Ett tips i all välmening. Det vore ju kanon om du har koll på vad du svarar på innan du ifrågasätter andra. Sen gör du ju precis som du vill

Bulten: ”Bara för att du blir överkörd i diskussion gång på gång så kan du ju inte ifrågasätta ämnet.”

Jösses, din självinsikt: obefintlig😅

Tigerhjärta: "Att jämföra och välja mellan Nubben & Alcén var alltså inte ens diskussionen, skärp dig!"

Ööh, det var ju PRECIS det Ove gjorde, jämförde mellan Nubben & Alcén. Det inlägg som du svarade på. Bara för att du blir överkörd i diskussion gång på gång så kan du ju inte ifrågasätta ämnet.
Som någon var inne på hade han ett lag från allsvenskan kryddat med spets, inte tillräckigt visade det sig. Då såg han till att förändra situationen och gjorde sig av med de han inte ville ha kvar. Nu ser vi frukten av detta, till slut. Alcén lyckades inte ens bli av med Hedberg på annat än korttidskontrakt trots den skralaste marknaden på evigheter.

{8399}:
Exakt.

Peja: Eftersom Alcén inte lyckats att knyta till oss nya spelare och har begränsat med sysselsättning kommer han fortsättningsvis byta arbetsuppgifter och sälja korv på hemmamatcherna.

{10065}: Oj, jag drar inte den slutsatsen överhuvudtaget faktiskt.

Bulten: ”Hade hellre haft Nubben alla dagar i veckan, det hade du med. Det bästa av allt vore dock att hitta en på halvtid”

Hur kan man på riktigt vara så genomusel på att hålla sig till diskussionen som du är? Är så ofantligt trött på att du vrider saker man skriver och skapar poänger ifrån något som inte ens är i diskussion. Det kan inte finnas många högskolepoäng bakom din läsförståelse..
Min poäng var att Nubben inte på något sätt bör glorifieras eller användas som exempel för hur en sportchef bör agera, iom att han byggde ett uselt lag som han därefter varit tvungen att göra en ”extreme makeover” på.
Att jämföra och välja mellan Nubben & Alcén var alltså inte ens diskussionen, skärp dig!

{10065}: Det man kan konstatera är att han verkar bli kvar. HELT sinnessjukt faktiskt med tanke på gårdagen och haveriet som pågår. Då tolkar jag det bara på ett sätt. Alcén håller på att packa sin väska

Davey85: Man kan ju rätt enkelt utifrån Manners svar dra slutsatsen:
Nej. Han har inte spelarna med sig. Spelarna är missnöjda med Manners spelsystem, samtidigt som Manner är missnöjd med att spelarna inte vill följa Manners spelsystem. Med andra ord, det kommer fortsätta vara pannkaka tills antingen Manner ändra spelsystem, eller att spelarna underkastar sig Manners spelsystem.

Huge: Hans svar är fortfarande besvärande. Ett klart "ja" är det enda acceptabla. Men jag vet att du försvarar ALLT, Huge.

Davey85: Samtidigt säger ju Mikko så här:

"Känner du att du har killarna med dig?

– Du måste fråga killarna.

Men vad känner du?

– Jo, jag känner att jag har dem med mig och att de har stora hjärtan."

Om inte nån frågar killarna så är det ju svårt att veta vad dom själva känner.
Manner kan ju inte veta vad alla känner innerst inne, eftersom det knappast är ovanligt att en del spelare (oavsett lag och tränare) kan ha olika synpunkter på hur man ska spela i vissa lägen men ändå rätta in sig i ledet för lagets skull sas.

{8399}: Vissa tränare är fantastiska som assisterande men dom är assisterande av en anledning. Kanske Manner vad vet jag?

Mikko i GD på frågan om han når fram till spelarna.

- Vi får se på lördag, jag kan inte säga nu.

Låter det sunt och rimligt i era öron? Brynäs är ta mig fan en parodi

Tigerhjärta: Hade hellre haft Nubben alla dagar i veckan, det hade du med. Det bästa av allt vore dock att hitta en på halvtid.

Ingen Lindbäck på dagens träning.

Ove Myling: "Igår påstod han att han sen uppehållet trott att Brynäs slutar i ingenmansland fast han skrivit spaltmeter om att han minsann tror på slutspel och alla som inte gör det är losers."

Allvarligt, nu måste du faktiskt söka för din kroniska brist på läsförståelse.
Jag trodde innan uppehållet på slutspel via playin, inget annat.
Då såg det betydligt ljusare ut tabellmässigt om man tittade uppåt, så det blir ju bara löjligt när du rakt ut ljuger om vad jag sagt för att plocka billiga poäng.
Nu är läget ett helt annat och det är ingenmansland som gäller och som alla riktiga supportrar tror på, utom du, Brynäsgubben och andra gamnackar med losermentalitet som gett upp på ingenmansland fastän vi fortfarande har allt i egna händer.

Vilka jävla original till losers med dålig läsförståelse alltså...

Auchinleck: Därför borde kanske föreningen rita upp spelidén och inte tränarna?
Det normala är väl att tränarna anlitas för att köra med föreningens spelidé, med mindre justeringar givetvis.
Vad är Brynäshockey?

Tigerhjärta: Rätta mig om jag har fel, men anledningen till att HV inledde säsongen med så många allsvenska spelare var att de skrev många flerårskontrakt inför förra säsongen att dessa spelare blev kvar vid avancemanget. Det är klart att man hade kunna genomföra större förändringar inför säsongen och framförallt satsat på yngre toppspelare, men tycker ändå Nubben har gjort helt rätt under säsongen. Om man har ekonomiska möjligheter att värva på det viset under säsongen ska man göra det i deras situation. Man får okcså ha i åtanke att HV:s stora antal värvningar har "blockat" klubbar som Brynäs och Malmö från att förstärka laget mer. Många av spelarna som HV har värvat var säkert intressanta för Brynäs också, åtminstone finländarna. Nu tycker jag också att Nubben har varit ganska misslyckad men en del grejer har gubben lyckats med.

Ove Myling: Alcén jagade förgäves spelare som Clark och Gynge innan fönstret stängde. På något sätt summerar det upp hans tid som sportchef på ett effektivt sätt.

Tänker på när Sundlöv tog in Harper och Billins för några år sedan. Inte frälsare men gjorde definitivt laget lite, lite bättre och kan ha varit tungan på vågen i de superjämna kvalmatcherna mot HV71. Billins och Björk spelade trots allt lysande backspel tillsammans i den matchserien.

Den typen av nyförvärv hade varit fint att få in innan deadline.

Ove Myling: Förstår din poäng men Nubben är en av de sista sportchefer man borde använda som ”förebild”.
Nubben byggde sitt lag fullkomligt genomuselt och räddades enbart genom HVs enorma kapital.
Han har troligtvis spenderat mer pengar för att lappa ihop deras usla trupp UNDER säsongen än vad hela IKOs trupp kostar totalt!

Ove Myling: Ska ändå sägas att Nubben har haft bättre förutsättningar att värva sig ur problemen han själv hade skapat i HV. Men det är klart att en erfaren och rutinerad sportchef borde värvats från början som sannolikt hade hanterat truppbyggandet bättre från början och agerat tidigare.

Ove Myling: Klart han inte tror det. Men med en dåres envishet måste han såklart hålla fast vid sin ståndpunkt. Ligger inte i hans och Huges natur att erkänna när de har fel.

Peja: Här ser vi hur en rutinerad sportchef agerar för att vända den negativa trenden. HV var ju i stort sett uträknade. Men nubben har vidtagit dom åtgärder man kan

Alcéns taktik (eller avsaknad av taktik kanske man ska skriva) att inte göra ett piss verkar vara mindre framgångsrikt.

Har ju Brynäs och ett Modo i SHL än vissa lag söderut som man inte gillar så skarpt, ingen nämnd ingen glömd :)

ersa: du säger det själv, oavsett tränare eller styrspel eller inte har det inte fungerat.

Vi har inte så väldigt många matcher med styrspel heller är min poäng, kolla tabellen denna säsong och förra….

Hank81:
Det är en lyxfråga nu.

Peja: jag mena bara att det funnits andra spelsystem som inte heller funkat.
Oklart om det var moderna spelsystem eller inte.
Dock tycker jag att Manner har ett mordernt ledarskap vilket är bästa rekryteringen på länge.
Om man kollar på rögle och lule som har mordernt ledarskap? Så har det inte heller funkat bra denna säsong. Nu har vi halket efter på slutet och jag håller med dig om att det är kaos i brynäs bara försöker få en nyans på det.

Bulten: "Glöm inte att vi inte kan avgöra om Alcén och Manner misslyckats med sitt jobb förrän efter säsongen."

Haha, tur att det finns tragikomik i all denna jävlighet. Annars skulle man gå under helt. Och LarsGöran som på allvar verkar tro att det ska bli slutspel. Vilka preparat dom där tar vill jag också ha! Helt världsfrånvända.

Hahahaha

Bulten: även om vi klarar oss kvar så är det ändå ett misslyckande då vi hade högre förväntningar.

Peja:
Oavsett alt 1 eller 2.
Gruset i maskineriet behöver blåsas bort!

Ove Myling: Glöm inte att vi inte kan avgöra om Alcén och Manner misslyckats med sitt jobb förrän efter säsongen.

Brynäsgubbe: "Kan redan se Huges ursäkter hagla. "De har bättre självförtroende, Brynäs är sköra just nu.""Vi har ingen insikt så vi har ingen rätt att kommentera läget.""

Haha, Hs genom tiderna störste kappvändare slutar aldrig att förvåna med sin enfald.

Igår påstod han att han sen uppehållet trott att Brynäs slutar i ingenmansland fast han skrivit spaltmeter om att han minsann tror på slutspel och alla som inte gör det är losers. Han verkar glömma/förneka att det bara är att gå tillbaka i historiken och läsa vad han skrivit. Ofattbart.

Men efter 2 raka förluster (efter uppehållet, 4 raka förluster annars) har vinden vänt och kappan med den.

Vilket jäkla original alltså.

ersa: Vilken tränare har Brynäs haft efter Bulan som har kombinerat en modern hockey med ett modernt ledarskap? Som typ Hedberg, Mitell, Filander mfl gör.

Nu menar jag inte att spelarmaterialet har varit bra heller, men tränarrekryteringarna har varit lika dåliga som spelarrekryteringarna. Manners kontraktsförlängning är det senaste fiaskot.

Bulten: Andra skulle nog hävda att avskeda diverse anställda är ett av Brynäs signum senaste åren.

{9566}: Ja, på kort sikt måste ju klubben sätta en plan och få alla att fullfölja den för att klara SHL-kontraktet. Det finns bara två alternativ:
1) Ha kvar Manner och följ hans riktlinjer. Svälj spelglädje, stolthet osv som man eventuellt måste offra för att följa styrspelet.
2) Kicka Manner och ta in en annan tränare vars riktlinjer måste följas.

Det går inte att spreta åt olika håll i kvalet. Malmö har redan visat att de är kapabla att fullständigt köra över ett taktiskt inkonsekvent Brynäs, det såg vi inte minst i början av säsongen när Veini släppte in massvis med mål nere i Skåne.

Peja: Det har ju dock inte gått bättre med andra tränare som inte spelat styrspel. Jag fattar inte att spelarna inte kan köpa styrspelet om de vinner matcher med det.

SaggeBoy: Givet, borde skett för länge sedan. Dock hade Rödin surat ihop ännu mer och tagit ännu fler korkade utvisningar.

Peja:
Ett av de mest grundläggande felen vi har ägnat oss åt återkommande sedan guldet 2012 är att frekvent byta sportchefer, tränare och spelidé medan spelartruppen tar längre tid att ställa om. Det betyder att vi har varit i konstant otakt med spelidé och spelarnas förmåga med bottenplaceringar som följd.
Nu på kort sikt kan vi skita i det. Nu gäller det att sätta en plan (tighta ihop) och kicka dem som inte chippar in på planen så långt åt helvete som det är möjligt, allt i syfte att säkra SHL-spel.
Jag vet vem som står först i min katapultlista.
Säkra kontraktet!
Sen vill jag ha ett snack med några personer mellan fyra ögon för att reda ut den här inbyggda arrogansen mot Brynäs fans...

Fortfarande INGEN som fått lämna. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. ONLY in Brynäs

Ta bort C från rödin!

Gunderson:

de gånger Rödin varit borta p g a skador, har Brynäs varit lika bra eller bättre...
En Rödin i dålig form är en säkerhetsrisk i egen zon,, han tappar puck i idiotiska lägen, bara för att han ska vara sååå djävle duktig..

Brynäs kommer bli fullständigt pulveriserade imorgon, Leksand hörde jag har vunnit 8 av senaste 10. Kan redan se Huges ursäkter hagla. "De har bättre självförtroende, Brynäs är sköra just nu.""Vi har ingen insikt så vi har ingen rätt att kommentera läget."

Med mera.

Peja: Svårt att ta in det du säger, respekterar ändå det.
Varje lag har en tränare och ett spelsystem, så har det varit så länge hockey har spelats. Manner har ett system som skördat många framgångar, varför ska det då vara så svårt i Brynäs att följa vad en tränare säger och fullt ut köpa det. Som alla andra lag får göra.
Nu har väl Brynäs avverkat snart 5-6
målvakter, snart måste väl alla se och förstå att det sitter inte där. Försvarsspelet ibland är ju helt ofattbart dåligt och lämnar målvakterna vind för våg.
Tycker att alla har ett stort ansvar nu att foga sig och göra allt för att rädda Brynäs. Nu finns det inget annat än att dra släden åt samma håll!

Gunderson:
Styrspelet fungerade bra förra säsongen och jag tror att vi såg laget prestera närmare max under senare delen av säsongen.
Vi var med i matcherna och var svårslagna men jämför vi med finländska landslaget så har de ju en helt annan offensiv spets i lager som kan avgöra matcherna.

Sen att spelarna denna säsong i samråd med Manner ville spela mer offensivt har ju blivit pannkaka.
Nu bör vi gå tillbaka till förra säsongens spel och försöka gneta till oss lite poäng och få det att sitta igen ifall det blir kval mot Malmö.

Gunderson: Styrspelet fungerar för Finland eftersom deras spelare är skolade i systemet och bara behöver praktisera det under kortare tidsperioder. Svenska spelare är inte längre skolade i det systemet, tvärtom är det antagligen första gången någonsin de spelar det när de kommer till Brynäs, och det kräver mycket mer disciplin att göra det över längre tid än i enstaka turneringar.

Att inget annat lag väljer att spela på det sättet tycker jag i sig är ett bevis på att det inte fungerar i SHL. Brynäs har heller inte anpassat laget på ett sätt som passar styrspelet. Tvärtom har man unga spelare som i princip bara kan åka skridskor (Kvist, Birgersson) och ett gäng offensiva endimensionella spelare som helt inte klarar av det. Kvist och Birgersson hade säkert funkat som enkelt spelande forecheckare i ett vanligt svenskt spelsystem a la 2023, men med styrspelet utnyttjar de inte sina styrkor överhuvudtaget och deras brister är många.

Det får många följdkonsekvenser att spela styrspel. Brynäs blir mindre attraktivt för svenska spelare, då inte bara till A-laget utan också till hockeygym.

Sen måste man ju tyvärr konstatera att det har gått helt åt skogen med styrspelet. Brynäs spelar den mest defensiva hockeyn i ligan OCH släpper in flest mål. Den kombinationen är ett bevis på att det inte fungerar.

Gunderson: Det vet ju hela föreningen om, även Svedman, men ingen kommer göra något åt saken. Om vi överlever säsongen mot alla odds så kommer det se exakt likadant ut nästa säsong. Vi kommer även då kunna läsa i aftonbladet att kaptenerna samlat spelartruppen utan dåvarande tränaren för att de inte gillar spelidén. Vuxenbebisar.

Anders Berg: Tyvärr har han kontrakt ett år till. Det kommer man inte bryta. Är det Alcén som fortfarande sätter laget då kan du ju gissa vad som kommer hända.

JohnnyBotox: Jag har också sett det, motståndarna sätter en snabb spelare att åka förbi fällan på kanten. Brynäslaget ser helt fastfruset ut.

Bulten: Håller helt med dig i din analys! Jag har sagt det länge att Rödin är den formella och informella ledaren i laget. Under hans tid som kapten i Brynäs har varje säsong varit en fullständig katastrof! Det har ju skrivits om rykten här inne att han och bla Bertilsson är en egen ledartrojka som styr och ställer.

Jag förstår inte er som skriver att styrspel inte skulle fungera. Hur vet ni det? Om inte Rödin och Co köpt in på idén har väl aldrig systemet används som det är tänkt. Ett finskt landslag som samlar spelare från mängder av klubbar med mängder av spelsystem verkar klara det ganska bra, eller? Fungerar det på internationell nivå varför skulle det inte fungera i SHL?

Jag liknar detta vid ett myteri. Jag måste såklart kunna påverka på mitt jobb men någonstans måste jag acceptera vad min chef säger till mig. Vi kan inte hålla på att sparka tränare stup i kvarten!

« · 2472292 · »