1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 759345 inlägg · 7967 ämnen
« · 2481413 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
JohnnyBotox: Det är ju spelarna som är ansvariga för resultaten hittills och framledes. Nu borde de verkligen vara överens hur de skall spela. Olkinuoras intåg har förbättrat försvarsspelet radikalt. 👍

munkas: precis, var är den positiva trenden lixom??

Och alla kunniga ledare som har/har haft insyn, vem/vilka har de varit? Vart tog den ev kunskapen och insynen vägen…, DE SENASTE 5 ÅREN?

Förväntar man sig inget annat är bottenträsket brukar man just hamna där. Läs: låg/obefintlig kravbild.

Många frågor, nån som har svar?…, jag har det inte.
Är iofs inte ansvarig/kunnig och har ingen insyn så det är ju inte mitt bord att sitta med svaren härifrån soffan.

Auchinleck: det är helt sant. Tror inte att Alcén är bästa möjliga SC, men inte heller sämsta möjliga SC. Tror däremot inte att världens bästa SC hade fått Brynäs att flyga denna säsongen (allt annat lika). Som du skriver, Alcén är inte ensamt ansvarig för resultaten.

{8399}:
Samma här.
Men enligt spelets regler byter jag gärna Malmö mot, djurgårn, Modo eller löven alla dar i veckan.
SSK/MORA eller MIF var väl like fan.
Karlskoga.... Ä då får MIF vara kvar.. :)

{8399}: Jo LHC alla dagar i veckan!

Elliot12: Jag önskar väl inga att åka ur egentligen, jo det skall vara Leksand då men samtidigt vill man ju gärna ha kvar matcherna mot dem.

JawKee:
I slutändan spelar det ingen roll så länge det är Malmö (Ja... Eller LHC då) som inte går segrande ur kvalstriden.
Behåller HV o Luleå framför dom alla dar i veckan (inge känslor alls om MIF eller LHC)

Metalman: Efter ha läst på deras forum efter flertal matcher så är det verkligen drömmen.

Horace76c: Haha! Nu tror inte jag att vi och HV går om Luleå, båda två. Jag säger bara att möjligheten finns :)

Drömmen vore att Linköping rasar ihop och får kvala

JawKee:
Tycker vi lever med ditt scenario (+Elliot12's poäng för målskillnad), och hoppas att universum har en plan för att balansera ut att vi kommer få stryk av luleådamerna i damfinalen :)

JawKee: 3 vinster mer för HV71 med tanke på målskillnaden

Chanzone: Räcker med 2 vinster mer än Luleå + 1 OT-fölust. För HV räcker det med 2 vinster mer än Luleå + 1 OT vinst. Vi behöver knappast ta 5 raka segrar. Allt beror helt på hur Luleå spelar. Men ja, oddsen att det händer är låga. Men finns absolut en möjlighet för det.

Elliot12: Du kan andas ut, finns inte på kartan att både Brynäs och HV kommer ikapp er. Ni lär ju knappast torska fem raka för det är ju det som krävs, mer eller mindre.

JohnnyBotox:
Och ändå skvalpar vi på här i bottenskiktet år efter år.

Oavsett vad man tycker om Alcén så levererar inte Brynäs.
Alcén är inte ensam ansvarig för Brynäs.
Det är många som behöver upp på tå samtidigt.

JohnnyBotox: Är ändå väldigt nyfiken vilken funktion han fyller när det är tänaren som fixat spelare. Vad händer när Manner lämnar?

Sen kommentaren att han är intresserad av "Alla spelare som kan göra Brynäs bättre" visar ju bara att det inte finns någon som helst värvningsstrategi.
Och när man dessutom söker så brett så är det ju ett ännu större fiasko att man trots den väldigt ofiltrerade sökningen på spelarmarknaden ändå inte lyckas hitta någon spetsvärvning.

JawKee: Luleå är klappkassa så skulle inte se det som en omöjlighet. Men vi får tillbaka Engsund, Honka och Olausson nu iallafall.

Vinner ni imorgon samtidigt som HV71 vinner, blir nog Luleå ganska skakiga och därifrån kan vad som helst hända.

Bulten: Söderström har ju ingen erfarenhet alls som sportchef.

Horace76c: Well både Brynäs och HV verkar vara inne på ett vinnarspår. Det verkar inte Luleå vara. Så fullt rimligt.
Sen är jag av åsikten att ALLT ska tålas att spekuleras och fantiseras om. Tål man inte diskussionen så kan man scrolla vidare, finns inget tvång att vara med i diskussionen/spekulationerna.

JawKee: Känns som en ny Tom Hedlund spontant.

JawKee:
Mja....han har ju rätt...
Att en av oss kanske skulle passera Lule är möjlig...men inte speciellt troligt.
Visst att bägge skulle kunna passera ÄR möjligt, men det är faktiskt orimligt..
Däremot inte nåt som inte tåls att "spekuleras i/ fantiseras om"..

Tigerhjärta: Absolut. Alcén har fått orimligt mycket skit. Det är det jag dels försöker "motvalsa" lite. Sen är ju jag inte såld på Alcén, men han har har ju egentligen knappt fått sätta ett eget lag på isen. Första året så fanns knappt utrymme att förändra då få kontrakt gick ut. Ändå lyckades han avyttra Nyberg, Mannberg och Andrén trots kontrakt samt värva Timashov. Även detta året så har vi gjort oss av med Bergman och värvat Blomqvist och Olkinuora. Bra beslut tycker jag.

Kontrakten med Rödin och Bertilsson är ju Sundlövs.

Visst, vår målvaktscirkus är ju minusbetyg. Vi har lite hemvändare "gratis" samt Manners kontakter. Men har så svårt att såga Alcén och säga att han inte skött sitt jobb.

Jag är kluven till Alcén, han skulle aldrig fått jobbet där och då. Men utifrån det konstaterandet måste jag ändå säga att han gjort det ganska bra sett utifrån förutsättningarna.

Jag tror att han kan göra nytta, antingen som SC med hjälp a scout(er), eller alternativt som SC under en mer etablerad GM.

Berge: Var för är det orimligt? Det är fullt möjligt

Treklövern1912: De vill nog gärna ha hemmaplan i kvalet, och är nog inte så smart att vila spelare i några månader innan kvalet börjar men visst.

Värsta hockeyveckan sen 20/21 är igång

Anders Berg: Det beror ju helt på vad de behöver

JawKee: Skellefteå borde ju ligga bättre till om de gillade vad de såg när han var där.

Horace76c:

Att både Brynäs och HV går om Luleå är såklart fullständigt orimligt att ens spekulera om.

Elliot12:
Jo, det skall mycket till att ni hamnar i kval håller med (total genomklappning krävs mer eller mindre).
Däremot om ni kammar 0 i morrn så är jag inte lika övertygad att resan till nytt kontrakt kommer vara en bekymmersfri dans på rosor.
Tror inte heller Malmö hemma om ni får kniven mot strupen är någonting att se fram emot.....
Meeeen, med det sagt kommer ni ha kontraktet säkrat långt innan det är jag övertygad om.
Sen var det gentilt att säga att det räckte med 6 respektive 7 p för oss och HV för att komma ikapp.
Efterssom vi har typ -60 i målskillnad och HV säkert -40 så behöver vi bägge nog en poäng till...

Malmö hemma i sista är en vinstlott. Malmö vet då att de kommer spela kval om några dagar och vilar säkert en hel del spelare. Precis som Brynäs gjorde i sista matchen innan kvalet för två år sen.

Elliot12: Malmö har vilat spelare hela säsongen 🤔

Horace76c: Tror en 3 poängare räcker för att undvika kval, 5 omgångar kvar och 15 poäng att spela om. Ni måste ta 6 poäng och HV 7 poäng för att gå om oss. Samtidigt möts ni och kommer ta poäng av varandra.

Malmö kan även vila spelare med mera för att de kan vara klara för kval sista omgången.

munkas: En till färre på HS 😂

Elliot12:
Ptja, du kan ju ditt lag bättre än jag...men bortsett från erat möte med oos låter
SAIK och FBK borta jäääkligt tufft..
Örebro hemma har man väl ingen feeling för..
Ett oberäkeligt MIF hemma som laddar för kval skulle jag heller inte vilja ha.....
Men...det här kanske bara är applicerbart på oss :)

Horace76c: Skulle säga tvärtom schemat är det som kommer rädda Luleå.

Vet inte någon har skrivit det men enligt Svensson så rycker vi rejält i denna spelare.

JohnnyBotox:
Sant.
Sen vet man ju att det inte behöver betyda nåt, men man ser ju alltid glaset som halvtomt gävlebo som man är.

Däremot har ju faktiskt Luleå ett horribelt schema framför sig (för deras del) känns det som....lyckas vi lugga dom i morrn är dom fasen på allvar i farozonen att åka på kval...

Horace76c: Som jag ser det så kommer min ångest dämpas betydligt om vi åker ner i Allsvenskan. Tyvärr kommer nog mitt intresse svalna också…
Men det är väl de val man har som brynäsare nuförtiden eftersom det verkar stört omöjligt att få till en stark sportslig verksamhet.
Vissa tycker ju att dessa matcher som vi har framför oss är spännande men personligen känner jag precis som dig. Bara ångest.

JohnnyBotox: Jag håller med dig till viss del.
Jag har länge varit en Alcén förespråkare eftersom jag tyckt att den mannen har fått oförskämt mycket skit. Han har levererat otroligt fina namn, men spelarna har inte levt upp till förväntningarna.
Problematiken ligger tyvärr i att trots dessa fina namn, så är det inte många som egentligen kan tillskrivas Alcén. Manner och resterande stab har handplockat spelare som Friman, Sklenicka, Niemelä, Björninen & Olkinuora.
Och utöver dessa, är det främst spelare som har Brynäs som moderklubb och valt att vända hem.
De enda spelarna som egentligen kan tillskrivas Alcéns scouting är Strömgren, Palve och till viss del Dima (även fast de är gamla lagkamrater).
Jag gillar Alcén, men tyvärr finns det nog stor risk att vi kommer fallera på hans skrala kontaktnät och orutin när vår huvudtränare inte längre står vid rodret.
Där ligger problematiken.

JohnnyBotox:
Alcén kostar i två år till. Varför inte använda honom som scout?

Horace76c: Yes det stämmer! Och vi har tagit 9 av 15. Så ska det stämma så är det bäst att vi vinner matchen mot HV. Då får de "bara" 11 av 15 och vi 12 av 15 :D

JohnnyBotox: Jag hävdar att han har exakt noll att tillföra. Att vi fått spelare till årets trupp kan i stort sätt tillskrivas Manner. Givet att man ska nyttja en tränares kontaktnät, men här har det varit det endaste alternativet, ja förutom gamla brynäsare då.

JohnnyBotox:
Fan kan man inte få njuta av en vår oftare än vart 10:e år.
Sitter och tittar ut på en underbar dag och har fan bara ångest.

Kollade HV's stats mot sina kvarvarande motståndare.
I deras tidigare matcher mot respektive lag på respektive arena (enligt kvarvarande matcher) har HV tagit 14 av 15 poäng...

Tigerhjärta:
Man kan tycka mycket om Alcén, orutinerad, sättet han fick tjänsten osv. Men nu när han faktiskt varit SC i nästan två år, värvat ganska bra och börjar få lite rutin, är det nu man ska göra sig av med honom? Det är väl kommande åren han bör kunna bli en bra sportchef?
Det är ju de senaste två åren som varit "risken" så att säga.
Jag tycker att han ska få vara kvar. Det jag däremot ställer mig kritisk till är att vi inte har en heltidsanställd scout.

munkas: Jag har inte sagt att vi ska vara nöjda med utvecklingen. Jag gav ett scenario hur man kan tänka utifrån vart man har befunnit sig. Vi ska verkligen inte vara nöjda med vår placering. Hade vi på ett övertygande sätt hamnat topp10 så hade jag varit relativt nöjd dock. För att sedan ha högre förväntningar nästa säsong.
Fiasko: Ja.

Tigerhjärta: Det har du förstås helt rätt i.

Bulten: Vettetusan om jag är lika övertygad om att det vore ett drömförvärv.
Däremot lär vi aldrig få veta eftersom vi med största sannolikhet lär fortsätta med Alcén såvida vi inte åker ur..

Kvist avstängd och inte tillbaka förrän i slutspelet. Jag missade tacklingen men förstår att den måste varit brutal då han får så lång avstängning.

Tigerhjärta: han lär ju ha ett helt annat kontaktnät, och en helt annan status i Hockeysverige än valpen Alcén. Många år som ledare och dessutom några år
I Schweiz. Skulle vara en drömvärvning.

Bulten: Allt är väl mer intressant än Alcén.
Men ska vi byta borde vi ändå byta till en sportchef med lite rutin? Söderström har väl aldrig varit sportchef vad jag vet.

« · 2481413 · »