1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 759353 inlägg · 7967 ämnen
« · 2481623 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
{8399}: som det är nu hade han sannerligen inte gjort succé. Det känner jag mig ganska övertygad om. Jag hoppas Brynäs jobbar hårt med att byta kulturen i klubben. Fast vem ska göra det..

Lemp: Det kan ju också vara så att Westfält inte alls skulle ha lyckats om han kom tillbaka till Brynäs. Det är lite skillnad på att komma till ett väl fungerande lag som rollspelare och att försöka göra någonting vettigt i Brynäs. Hade du förresten nämnt Westfält om han inte var gammal Brynäsare?😉

När tar vi in honom? Håkan Wickbergs barnbarn ;)
Svågerpolitiken måste ju fortsätta! ;)

LKV: Förövrigt tråkigt att Wallin snapade upp Westfält på ett långtidskontrakt. Hade varit en perfekt utfyllnadsspelare med potential för ett billigt pris.

Horace76c: Exakt så.

{10065}För det första så ber jag om ursäkt, om någon smittad av denna fasansfulla sjukdom känner sig träffad av min kommentar då detta inte var min mening,
Utan min kommentar om HV lika med HiV vara bara en ignorant kommentar om ett lag som påminner mig om ett elakt virus
Menade absolut inte att såra någon som lider av denna sjukdom,
🤔😇❤️❤️

{10065}:
Med dig här..
Att använda HIV är väl lite.... ogenomtänkt om jag uttrycker mig diplomatiskt.
Lite som att säga.. "BögHV" "AIDSHV" "DampHV"... Lite o coolt när man är vuxen....
Sen lägga ut bilder på Hitler ska det ju mycket till för att man kommer undan med.... Vet inte i vilken kontext den lades ut i och för sig....
Sen har han förmodligen inte hyllat honom va? Då borde han rimligtvis blivit bannad på livstid....

J-S: Westfält var direkt dålig i Brynäs. I nivå med Kvist och Birger. Inte heller Lööke höll SHL-klass även om man såg att det fanns vissa offensiva kvalitéer i honom, och jag betvivlar att du beklagade dig mycket för sisådär 5 år sedan när de släpptes (Lööke ännu tidigare).
Att se dessa två som lovande juniorer, där Brynäs gjort ett misstag som släppt dom känns endast som en efterhandskonstruktion för att du ska kunna klaga på någonting. Brynäs har släppt massor av unga spelare som inte hållt SHL-klass vid tillfället, men ytterst få har lyckats klättra tillbaka till denna nivå. Att just Lööke och Westfält skulle vara dom två som lyckades, ja hur skulle någon veta det?

J-S: Inte för att vara den som är den.. men den där sjukdomen du kallt HV71 för har dödat ungefär 30 miljoner människor också.. så kan helt ärligt tycka att ni båda har gjort tankevurpor.

Mycket prat om våra värvningar och Alcén idag. Som några varit inne på så är det stora problemet som jag ser det Alcéns kontraktsförlängningar som de flesta varit en katastrof. Enbart Scott som varit OK.

Det ihop med att man gick in i säsongen med en alldeles för tunn trupp. Som Peja var inne på så är det ju A och O att värva spelare utifrån de roller man har öppna i laget. Då blir det provocerande att höra Alcén säga ”Vi tittar på alla spelare som kan göra Brynäs bättre”.. Vilket indikerar att man inte har någon riktig värvningsstrategi, som jag varit inne på tidigare.

Att spela Björnen ihop med Blomman och Kvist i en 4:e kedja känns ju lite som att kasta pärlor till svin. Vi ser ju vad han kan prestera när han får spela högre upp i laget. Men ett felbyggt och för tunt lag har gjort att det blivit så här..

Alcéns ansvar på årets resultat är väldigt högt. Manner har under intervjuer i stort sätt hela säsongen ropat efter spelare. Han kan ju bara sminka grisen så länge..

Så inget snack om att årets säsong är ett gigantiskt misslyckande där man i slutändan får vara nöjd med om vi lyckas undvika kval. Oavsett om vi spelar i SHL eller HA nästa säsong så kommer Brynäs behöva göra en förändring i den sportsliga ledningen.

{8399}: Bla bla bla
One it , du la ut en bild på Adolf Hitler,
Därmed är du diskvalificerad för vad som är moralfilosofi,
Om HIV istället för HV är magstarkt för dig så ber jag om ursäkt,
Men jag har inte hånat någon utan bara förolämpat HV,
Vilket är jävla skillnad mot att hylla en diktator Adolf Hitler som dödat miljoner av människor sex miljoner judar bla ,
Så gå och lägg dig,
😇😎❤️

Hitler och HIV…. Alltså, om ni inte har något vettigt att skriva, låt då bli.. och tycker ni att det ni skriver är vettigt, ja.. då ger jag upp.

{8399}: Sorry, att smälla upp en bild på Hitler i ett hockeyforum, alltså helt ur riktig kontext är värre eller lika illa som nån som skriver...Hiv71.

Glashus.

JohnnyBotox:
Och ändå skvalpar vi på här i bottenskiktet år efter år.

Oavsett vad man tycker om Alcén så levererar inte Brynäs.
Alcén är inte ensam ansvarig för Brynäs.
Det är många som behöver upp på tå samtidigt.

J-S: Det var en bild på en man med en mustasch, thats it. Jag skulle såklart inte kalla Björninen för Hitler eller håna honom.
Att använda ordet HIV för att håna någon är såklart inte ok.

Peja: Jag har inget argumentera i mot,
Instämmer helt .
Brynäs som förening är i en nedåt gående spiral,
Man har inte lärt sig något utav föregående säsonger och fortsätter i samma spår där resultatet är detsamma.
Det finns mycket att säga om. och det finns många ordspråk.
Galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat.
Albert Einstein.

{8399}: Ha ha ha
Så att lägga ut en bild på Adolf är OK.
Men att håna HV ett motståndarlag kan man inte förlåta och vi ovänner livet ut.
Puss och kram älskar dig trots att du lägger ut bilder på Adolf Hitler.
Ännu en gång synkronisera din moral kompass.
❤️❤️😇🤣😂

J-S: Tycker att problemet är att juniorverksamheten är för dålig snarare än hur Brynäs hanterar de A-lagsaktuella juniorerna. Spelare som Kvist, Birgersson och tidigare Solem har fått massvis med istid i SHL, detta är spelare som kanske inte ens hade platsat i de bästa J20-lagen som juniorer.

Har skrivit det förut. Det var ett stort misstag att inte förlänga kontrakten med Mats Bäcklin, Tomas Thelin och Magnus Eriksson. De var duktiga och uppskattade juniorledare som man kastade i soptunnan.

Det gick ganska snabbt när den ena sportchefens sambo gick från U16-tränare till J20-tränare häromåret, tyvärr hoppade han av för att bli NHL-scout innan hans första J20-tränarsäsong hann börja. Sedan dess har det varit stökigt på J20-lagets tränarbänk.

J18-lagets tränarbänk har Grahm & Alcén också sett till att försämra genom att inte förlänga med den uppskattade Eriksson.

Sv: Game day
J-S: Osannolikt att du skulle kunna påverka matchutgången genom dina val men helt uteslutet är det inte, keep it up!

Sv: Game day
"Matchdag imorgon. De tre senaste matcherna har jag inte haft på mig något Brynäsplagg, inte druckit kaffe ur Brynäsmuggen inte satsat pengar på Brynäs.Vissa tycker att jag är vidskeplig, min fru tycker att jag är dum i huvudet, möjligt att det år både och, men det blir samma upplägg imorgon."

Känn dig inte ensam jag är precis detsamma, trodde jag skulle växa ur det men nej,
Vägrar säga hur det går i matchen morgon för om jag öppnar truten förlorar vi.
Jävlar vilken förbannelse.
😇😂😇😎

J-S: Jag har inte kallat någon Adolf Hitler, det är ju en jäkla skillnad.

Game day
Matchdag imorgon. De tre senaste matcherna har jag inte haft på mig något Brynäsplagg, inte druckit kaffe ur Brynäsmuggen o inte satsat pengar på Brynäs.
Vissa tycker att jag är vidskeplig, min fru tycker att jag är dum i huvudet, möjligt att det år både och, men det blir samma upplägg imorgon. ❤️🖤💛

Peja: Nu är det bara spekulationer från din sida fakta är att mycket skulle ha sköts bättre både med lovande juniorer och det mesta inom föreningen,
Men Brynäs har varit en förening i förfall under åtskilliga säsonger där felbeslut efter felbeslut har tagits,

Mycket för att kompis polare har gått före kompetens, Sundlöv Dackell Molin Sjödin underbara spelare men saknar helt kompetens för att styra ett SHL lag, och då pratar jag bara om det sportsliga för vi har problem som sitter djupare än så.

Säsong efter säsong har detta pågått,
Är ett jävla underverk att vi är i HA redan efter alla dessa skitsäsonger,

Trots detta är jag en orubblig supporter och medlem som hoppas på det bästa säsong efter säsong ,

Därför har jag inte gett upp den här säsongen heller utan fortfarande matcher kvar 15poäng att spela om och det är inte kört än.
🤔😇😎💪🏻

Anders Berg: Ingen aning om Skellefteå gillade vad de såg av Asplund, men de har ju näst intill ett överflöd av backtalanger där uppe. De vill säkert fortsätta satsa på egna produkter som Forsfjäll, Salomonsson och Sandin Pellikka, samtidigt som Anton Olsson också har kontrakt över nästa säsong. Det kan nog bli svårmotiverat för deras sportchef att trycka in en femte ung back (Asplund) i den backuppsättningen, särskilt då de antagligen har SM-guld som målsättning.

Brynäs har trots allt bara en riktigt ung back i form av Lindstein. Johanesson kanske också kan räknas dit, men vi vet inte om han blir kvar, samtidigt som han är mer än bara en talang nu. Det skulle vara smart att försöka kicka Hedberg och ersätta honom med Asplund.

Säkert är Brynäs ett hyggligt attraktivt alternativ för Asplund också. Han har goda chanser till istid och mycket närmare hem till Uppsala än om han väljer spel i t.ex Luleå.

J-S: Det är inte alltid så enkelt att behålla spelarrättigheter om det ligger i spelarnas intresse att lämna. Allsvenska klubbar, då i synnerhet de största i toppen, är stolta klubbar som inte gillar att satsa på inlånade SHL-talanger.

Jag tror inte att Lööke hade fått chansen i Timrås förstakedja med Dahlen, eller att Ersson hade blivit målvaktsetta i Västerås, om de hade varit utlånade från Brynäs. Det förtroendet hade de knappast fått då.

Om du har skött allt snyggt och bibehållt bra kontakt med spelaren så kommer denne att välja Brynäs vid SHL-återkomst efter utvecklingsår(en) i Hockeyallsvenskan. Ersson hade erbjudanden från i stort sett alla SHL-klubbar efter succén i Västerås, men valde spel i Brynäs eftersom man hade skött det snyggt och bibehållt en god kontakt med honom.

{8399}: ” Bara barnsligt och respektlöst tycker jag. Jag skulle till exempel inte kunna vara vän med någon som kallar HV för Hiv. HIV är ingenting att använda som öknamn, lite vett borde det finnas i knoppen hos folk kan man tycka.”

Intressant kommentar ifrån någon som lägger ut en bild på Adolf Hitler på HS,
Snacka om om snedvriden moralkompass,
🤔🤣😂😇

Peja:" Lööke och Westfält hörde inte heller hemma i SHL senast de var i Brynäs. Det var därför som de gick ner ett steg till Hockeyallsvenskan. De utvecklades i HA och återvände till SHL som färdigare och bättre spelare. Det finns ingenting konstigt med det. Både Brynäs och spelarna själva gjorde helt rätt när de gick ner i HA."

Nu missförstår du mig,

Påstår inte att det var fel att låta dessa spelare ta ett steg ner i HA för att utvecklas vilket Brynäs gjorde med Ljungkrantz förra säsongen, felet var att släppa rättigheterna till dom,

Egna produkter är en förenings bread and butter.

Lööke och Westfält är bara två egna lovande produkter som släppts finns åtskilligt fler spelare bla Kinnvall mm mm.

Sen behåller vi spelare som Kvist Birgersson vilket dom flesta kan se inte har vad som krävs för att lyckas i SHL.

Något har varit fundamentalt fel i Brynäs organisation i många år och det började absolut inte med Alcen utan långt låångt tidigare.

JohnnyBotox: "Tror däremot inte att världens bästa SC hade fått Brynäs att flyga denna säsongen"

Åh jo, där har du fel. "Världens bästa sportchef" hade värvat annorlunda och även agerat när spelsystemet inte fungerade. "Världens bästa sportchef" hade tagit Brynäs till topp 6 det är jag tämligen övertygad om.

Lemp: ”Men kort kan man bara säga att det har betydelse att spelaren man värvar har rätt egenskaper för att vara en ledande spelare i SHL. Och som lagbyggare har Alcén misslyckats på den här punkten eftersom vissa av värvningarna, som är meriterade och har ledande positioner, inte lyckas i SHL eftersom de exempelvis är skridskorsvaga. Sättet att få bukt på den här typen av felrekryteringar är att man faktiskt scoutar spelaren, räcker inte att bara kolla på meriterna.”

Men här måste det finnas andra faktorer att ta hänsyn till. Till exempel tränarens påverkan på resultatet. Jag tror att många andra tränare hade fått ut mer av spelartruppen än manner.

Sen är det ju svårt att bedöma spelare för spelare utan att ta hänsyn till helheten. Tittar man spelare för spelare kan man tycka att Johannesson, Sklenicla, friman och nimelä är lyckad värvningar. Samtidigt är deras huvuduppgift att försvara men Brynäs har släppt in flest mål i serien.

ellis: Det tycker jag är en feltolkning av situationen/händelseutvecklingen. Det är otroligt svårt att ta steget direkt från J20 till SHL, varken Lööke eller Westfält klarade det, men de är inte ensamma. Exempel:
- Samuel Ersson vinner match efter match i NHL som 23-åring. Han behövde 1 år i Hockeyallsvenskan innan han var redo för SHL.
- Johannes Kinnvall gjorde 40 poäng i SHL som 22-åring. Han behövde också 1 år i Hockeyallsvenskan innan han verkligen var redo för SHL.

Det finns ingenting konstigt eller skamligt med att en spelare behöver utvecklas på lägre nivå innan denne är redo för SHL. Så är det för många duktiga juniorer överallt i landet. Det är ytterst få som kan kliva in i SHL direkt från J20.

Peja: Det man har flera exempel på är ju hur f d Brynässpelare, som gjort varken från eller till i laget här, har en benägenhet lyfta i andra klubbar. Lööke är väl en av dessa. Synd.

xxx BIF xxx: Fetbär ju för att Palve i utgångspunkt är en offensiv center och Björninen en defensiv dito.

JawKee: Hänvisar till Pejas svar som utvecklade mitt resonemang.

Men kort kan man bara säga att det har betydelse att spelaren man värvar har rätt egenskaper för att vara en ledande spelare i SHL. Och som lagbyggare har Alcén misslyckats på den här punkten eftersom vissa av värvningarna, som är meriterade och har ledande positioner, inte lyckas i SHL eftersom de exempelvis är skridskorsvaga. Sättet att få bukt på den här typen av felrekryteringar är att man faktiskt scoutar spelaren, räcker inte att bara kolla på meriterna. Uppenbart att Oskarshamn har lyckats med sina värvningar eftersom man säkerställer att de har rätt egenskaper.

{10065}: Om Brjörninen hade spelat i Brynäs ngt år till så hade han varit en stark kandidat för C-rollen.

J-S: Lööke och Westfält hörde inte heller hemma i SHL senast de var i Brynäs. Det var därför som de gick ner ett steg till Hockeyallsvenskan. De utvecklades i HA och återvände till SHL som färdigare och bättre spelare. Det finns ingenting konstigt med det. Både Brynäs och spelarna själva gjorde helt rätt när de gick ner i HA.

spolaisen: ”Lööke, Westfält, fick inte någon ärlig chans i Brynäs!!
Ljungkrantz nästa exempel på spelare som inte får chansen?”

Lööke, Westfält, var ju i Brynäs innan Mikko, Sen håller jag med Brynäs har slarvat bort många yngre lovande spelare,
Men Ljungkrantz tycker jag fått en ärlig chans och han har också tagit steg den här säsongen,
Nu med Kvist avstängd kommer han få mer speltid vilket jag tycker är bra .

Men kan säga mycket om Mikkos ledarstil men han är duktig på utveckla yngre LOVANDE spelare och ge dom förtroende,
Då pratar jag inte Kvist Birger Hedberg som inte hör hemma i SHL.
🤔😎

xxx BIF xxx: Björninen har fått anta en roll som center i en väldigt svag 4e kedja, och det har han gjort med bravur! Verkar inte ha gnällt ett smack, alltid gjort jobbet, där har vi en spelare vi ska vara väldigt tacksam för denna säsong. Jag ser gärna Björninen kvar i Brynäs några år till.

JawKee: Jag håller med. Björninen har använts lite olyckligt anser jag.
Björninen har varit i landslaget, inte Palve men ändå har Palve fått företräde som 2dra center.
Björninen har inte fått bra spelare runt sig o därför har han inte fått visa mycket offensivt mer än ibland.
Tycker Björninen accepterar sin roll bra o alltid försökt - han visar vilja. Men han kan inte dra en lina helt själv. Sen är frågan om han är en 2dra center men han tillför mer än Palve - även poängmässigt.

xxx BIF xxx: Jag tror att snacket om kontinuitet har påverkat en del dåliga beslut. Det är mycket snack om att Brynäs behöver kontinuitet på tränar- och spelarfronten, men i själva verket hade man behövt renovera truppen mycket mer än man gjorde. Många av kontraktsförlängningarna (VV, Hedberg, Palve, Kvist) har blivit utomordentligt misslyckade. Alla dessa kontrakt har man ju antingen brutit eller skulle gärna bryta i förtid. Det är väldigt anmärkningsvärt att så många av kontraktsförlängningarna har blivit så oerhört misslyckade. Rätta mig om jag har fel, men inför den här säsongen gjorde man väl 5 kontraktsförlängningar varav 1 har blivit lyckad (Scott) och resterande 4 totalt misslyckade?

1/5 lyckad, dvs 20%.... Ingen annan klubb kan ju ha haft så dåligt utfall på sina kontraktsförlängningar.

Tigerhjärta:
”Jag har länge varit en Alcén förespråkare eftersom jag tyckt att den mannen har fått oförskämt mycket skit.”

Jag håller med dig. Eller iaf gjorde.
Ja kör till å mä me ett Huge raljerande.
Vi vet inte ett dugg vem som var Alcens rena värvningar o vem som tipsat honom när hur eller varför.
Men spelar det någon roll om det var Alcen som scoutat David S eller om det var Davids agent, Manner, Pajen, Wikegård, bom-bom eller självaste kungen som tipsat honom? Det var ju Alcens ansvar att få ihop ett lag och han knöt ihop säcken/säckarna oavsett hur spelaren kom på tal.
Men det jag klandra Alcen för är att inte värvat klart i tid fast vi vet hur marknaden sett ut o värvat om skitspelare o inte släppt spelare i tid inför 22/23 (Bergman, Hedberg, Birger, Kvist.. osv)
Och fast han hade en Roy på kroken så släpper han iväg honom utan att få in något annat nytt.
Sen irriterar jag mig enormt på Alcens nonchalans o floskler i intervjuer, men det är något annat.

JawKee: Handlar också om vilken roll Björninen var tänkt till och om han får betalt därefter. Värvade Brynäs denna OS- och VM-vinnande center för att bredda centeruppsättningen eller för vara en ledande spelare?

Att vara en bra breddspelare räcker inte om man är värvad för att vara en ledande spelare. Då lever man inte upp till kraven och lönen.

Det var meningen att Björninen skulle ta nästa steg i karriären i Brynäs. Det har han inte gjort.

Överlag har Brynäs ett för långsamt lag och Björninen är en del av den problematiken. Man kan ha några enstaka långsamma spelare, men Brynäs har alldeles för många. Och några av de som är skridskostarka (Kvist, Birgersson etc) besitter inga andra SHL-mässiga kvalitéer och är därför helhetsmässigt inte SHL-spelare, den fina skridskoåkningen till trots.

Peja: Du säger mycket nyttigt och intressant :)

Angående skridskoåkning och SHL. Jag tror du har rätt i det du säger.
Men, man kan ha en svagare skridskoåkning men ändå bli en bra spelare i shl, genom att man har andra fina egenskaper. Precis som Björninen har. Jag tror att han kommer att växa ut nästa säsong och spela ännu bättre. Men det beror lite på också vilka spelare som går in i laget.
Man kan däremot verkligen inte sätta skridskosvaga spelare på för många positioner.

Peja: Björninen är ju kanon.

JawKee: Det blir bara en lek med ord om vad en bra värvning egentligen betyder. Det som många inklusive jag försöker säga är att vem som helst känner igen en bra hockeyspelare, men vem som helst klarar inte av att bygga ett lag. En bra lagbyggare behöver sätta helheten med allt vad det innebär.

Björninen är för övrigt ett intressant exempel. Han är en spelare i bra ålder med ett fint CV, men alla som någonsin hade sett karln spela framhävde skridskoåkningen som hans absoluta svaghet i samband med att han flyttade till Brynäs. Då måste man ställa sig frågan om han - trots sina meriter - verkligen var rätt spelare att ta in till SHL, som ofta beskrivs som en "skridskoliga".

I grund och botten måste den värvningsansvarige vara duktig på att förutse hur spelaren kommer att presetera i laget han värvas till, inte vad denne har presterat i sina tidigare lag. Det är trots allt bara vad spelaren presterar i ditt lag som är väsentligt. Att Ove Molin inte platsade i AIK innan han gick till Brynäs är liksom helt irrelevant för hans tid i Brynäs.

WTF! Slog precis nyss på radiostationen ROCK i Stockholm. De spelade ”Brynäs hej”!!!!!!!!!!
Höll på att köra i diket…. 🙂👍

Lemp: Det du pratar om är inte värvning. Du pratar om resultat av värvning (prestation). Jag tycker det är viktigt att hålla isär det. Värvningar gör man och då får man ett namn på papperet. Johan Larsson är en bra värvning, Hannes Björninen med. Sen om prestationen alltså, resultaten är värvningen är tillräckligt bra visar sig ju. Och för att en spelare ska prestera så krävs det att en hel drös med olika komponenter ska klaffa.
Man kan även prata om värvningar uppdelat på två.
Alltså:
Värvning innan säsongen börjat
Värvning efter säsongen
Då värvning efter säsongen är en slutsats om det har burit frukt.

Däremot om en spelare har kontrakt över säg 3 säsonger så kan man ju bara göra en komplett analys om värvningen är bra eller inte efter de 3 säsongerna. Prestation kan man dock tala om under kortare perioder.
Det är iallafall min syn på det

Lemp: Huvudet på spiken. Värvningsansvarig Manner som gör sin andra säsong i SHL har verkligen nyttjat sitt kontraktnät för att vi överhuvudtaget ska få hit spelare. Men med bristande rutin från ligan så har det blivit pannkaka av helheten.

Honken72: håller med, nästa säsong kan bli HA😬😬😬😬😬😬

BIF Kungen: Personligen så kan jag inte ens tänka på nästa säsong, tar en match i taget.
Imorgon står hoppet till Rögle, o BIF förstås.
I den bästa av världar så tar vi tre segrar den här veckan o Hv torskar sina matcher, men det är väl ingen risk.

Tigerhjärta: Tycker många fastnar i att många av nyförvärven är namnkunniga och därmed per automatik är bra värvningar av Alcén. Egentligen är det inte relevant om spelaren har spelat i OS/VM eller om de värvats från ungerska andraligan. Det som är relevant är att spelarna som värvas levererar i SHL utifrån deras roller i laget. Och där blir det uppenbart av många av nyförvärven som har handplockats inte fungerar optimalt i SHL.

Många glömmer bort att SHL är en ganska unik liga, det krävs vissa egenskaper för att lyckas, däribland god skridskoåkning annars klarar man inte av tempot.

« · 2481623 · »