1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741958 inlägg · 7967 ämnen
« · 2584069 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Det här tycker jag är intressant:
”With his defensive play, Jordie Benn is the perfect addition to complete a team’s shutdown-pairing.”

När det blir dags att stänga matcher i 3:e perioden kanske man ska lira Benn-Berra alternativt Benn-Cukste?

Jugge: Håller med dig till 100% flera experter och gamla lagkamrater har även sagt att han är bra på skridskor.
Benn är ju inte direkt ett kylskåp, Larsen är ju 10kg tyngre samt en decimeter längre.

Sen beror det även på vem vi jämför med.

Vs fortie är även kopacka seg.

Som jag skrev förut, ser inget negativt med denna värvning.

Peja: ” Man måste nog också fundera på hur Benns inträde påverkar helheten. Om Benn är märkbart långsam kan det bli en för långsam backsida”

Som Alcén svarade på det där, han spelade match för några dagar sedan mot Colorado med McKinnon och Rantanen i spetsen. Då hänger man nog med i HA också…. Sen är det klart att det blir en anpassning till den större isytan och ett annat backspel. Men att han skulle vara långsam tror jag vi kan glömma, skridskoåkningen har ju varit en av hans styrkor.

Från EP gällande Benn:
”Jordie Benn is a steady defensive defenseman with decent size and very good strength. Calm in his defensive zone, Benn does an excellent job reading the play and containing his opponent. Battles hard along the boards and thanks to his strong skating is standing his ground. Has only limited puck-moving abilities, but is strong on the puck, possesses a hard shot and plays a crisp 1st pass. With his defensive play, Jordie Benn is the perfect addition to complete a team’s shutdown-pairing. (by Rafik Soliman, January 2018)”

Farsang:Det är ju så, svårt att veta.
Jr pojkar är ju rätt bra i sin liga, och blir väldigt dominanta i vissa lägen. Så det kan ju spetsa statistiken för Kristers med.

Helt ärligt, har jag hellre Clara än Brattström.
Det bytet skulle vara ett stort misstag tror jag.

gwl: tänkte faktiskt samma nyligen.
Men defensiven i J20 kanske är såpass otroligt bra att han kanske inte behöver kämpa så mycket?

Sen skrev en hv71 fantast till mig att han inte blir förvånad om dem vill låna ut Brattström till oss snart. Men då tänkte jag, hur skulle det funka med Clara isåfall om det skulle bli aktuellt? Kan Brynäs lämna tillbaka han bara sådär?

Har noll koll hur lång avtal fungerar :)

Vore lite intressant att testa Kristers Steinbergs i en alags match.

Se om han har vad som krävs i kassen.

Davey85: Längtar efter att få se Benn och Rahimi i en duell.

Peja: Det sammanfattar nog ganska väl hur jag känner också. Det blir intressant att se Benn, jag är lite skraj för hur mycket och lång acklimatisering han eventuellt lär behöva.

Davey85: Man måste nog också fundera på hur Benns inträde påverkar helheten. Om Benn är märkbart långsam kan det bli en för långsam backsida att ha både honom och Larsen. Min känsla just nu är att Johanesson har en större uppsida, men att man ändå hellre skulle matcha Larsen i ett slutspel. Vi får se hur de utvecklas under säsongen, de är båda i en ålder där mycket kan hända.

Larsen och Johannesson är ju två olika sorters "verktyg" som man får använda till olika saker. Såhär långt tycker jag kanske att Johannesson förtjänar mer istid än Larsen, men ibland tror jag också det är läge att spela Larsen mer, beroende läge i matchen, vilket motstånd o s v.

Båda ser ändå såhär långt ut ganska intressanta ut. Och som LarsGöran sa, det kommer bli skador...garanterat.

Blipp62: " Oavsett vem av dem som kommer nöta bänk när Benn kommer så vet man att det kommer bli gnäll, den saken är i alla fall säker! "

En skada på någon back då nöter ingen bänk,
Med Kinnvalls och Bertilssons skadehistorik så är det en stor risk att någon av dom går sönder, så jag är glad att vi har täckning på backsidan.
Vem vet möjligen måste vi förstärka med ytterligare backar om skador uppstår.
Så jag är inte ett dugg orolig över att någon av dessa backar vill lämna för mer speltid,
Dom kommer få speltid ;-)

Farsang: Larsen hade ~3 minuter mer istid än Johannesson i söndags. Oavsett vem av dem som kommer nöta bänk när Benn kommer så vet man att det kommer bli gnäll, den saken är i alla fall säker!

Stenis: "Nä bänka Johannesson"

Du vill alltså bänka vår mest spelintelligenta back (ja, jag tycker faktiskt det) och en av dom bästa skridskoåkarna i laget till förmån för en dansk, som inte fått något alls uträttat, med motiveringen att han är större och starkare?

Johannesson ligger plus på all möjlig statistik vad jag kan se, hur är hans storlek relevant så länge han bidrar på isen? Han har fem poäng på sju matcher, som debutant i HA. Fattar du hur jävla bra den grabben kan bli?

Att han kastas under bussen härinne efter en dålig match mot Nybro och målas upp som en bedrövlig back är ju bara pinsamt. Fine, defensiven är inte hans bästa sida, men det är inte för sina defensiva skills han är värvad heller.

Grabben är redan bra och kommer vara guld värd i framtiden. Det var oerhört smart av Alcén att skriva 2+1 med honom. Jag är team Johannesson om det står mellan honom och Larsen.

SuneMangs: Är anton johannesson verkligen som gjord för att vara quarterback i pp? Stöter man fysiskt på honom med en knuff är han borttagen. Blir det en brytning är han borta. Sen bygger hans offensiva sida på att röra sig så han kommer att röra om placeringarna av de övriga 4 i pp.
Nä bänka Johannesson helt när benn kommer och utveckla Larsen som sjunde back för hans tyngd kommer att behövas i tuffa fysiska slutspel.
Vi har sedan kinnvall och billins så låt dem ta blå i pp.
Indrasis, Scott, ölund eller Larsson framför målvakt eller efter sarg bakom mål där närkamperna är som tuffast de kan täcka och styra långskott, stöta på returer eller vinna tillbaka puck bakom mål och passa vidare eller bryta in köksvägen. Kopacka och Rödin ska vänta på pass för direktskott där det passar dem. Vesel och Kelleher passläggare eller röra sig för att luckra upp försvaret på motsatt sida mot Kopacka eller vesel.

Berge: Kan inte uttala mig ifrågan för jag är bara en soffcoach😉
Nä skämt åsido i denna fråga är det nog tur att vi har yrkesfolk.
Tycker Larsen känns som ett säkrare alternativ än Johanesson men såklart Johanessons med sitt passningsspel är en tillgång offensivt.
Personligen hade jag splittat på Cukste och Benn.
Sedan får nog formen på övriga avgöra.
Det borde väl ståklart för var och en av backarna att om de inte ska bli åttonde back så får höja sin nivå.
Så det gör nog gott med Benns inträde i laget.

Tigerhjärta: hur vet du att han var på Gällstedt? :) Var det inte Gällstedt själv som sa att det var olyckligt att det fick bli just Larsen som fick lite speltid för att Chad skulle få spela mycket för att komma igång?

Men tycker Larsen borde gå före Johannesson tills vi leder med 4-0 och skicka in Johannesson i lite offensiva situationer för att avlasta backarna :)

Peja: Jag tror tyvärr att Larsen är den som är svårast att hålla nöjd. Tycker man borde försöka spela honom mer än Johannesson.
Johannesson sitter ändå på ett längre kontrakt och kommer på så vis vara enklare att behålla.
Larsen var ju ändå på Gällstedt redan efter premiären när han inte fick spela.
För egen del föredrar jag dessutom Larsen före Johannesson i nuläget. Han spelar rejält och med ett jäkla hjärta.

Man förstår ju att träningarna vart ”lugna” under dem senaste åren när spelares kroppar knappt håller nu när dem ökat tempot på träningsfronten.

Även om skadorna inte sker på träningarna.

Otroligt intressanta tankegångar i dagens HS-forum… Vad sägs om att krydda lite genom att återuppliva debatten om huruvida en förlängning ska räknas som nyförvärv till liv? Och kombinera den med Lindbäck?
Alltså: ska Lindbäck räknas som ett nyförvärv i dagens trupp?

(🤪)

Berge: Tror Larsen ligger sämst till. Delvis eftersom Johanesson och Benn rimligtvis är varandras motsatser. Samtidigt kan man vrida och vända på det, om Gällstedt vill få till ett mer stabilt spel skulle en petning av Johanesson kunna ses som ett logiskt drag. Johanesson är väldigt spelskicklig men har också väldiga brister i spelet utan puck.

Berge: Kan nog förstå att man tröttnar och jag är ju själv där och skriver men inte faan är det ngn maktkamp!
För mig handlar det om att den sista utposten är A o O OM vi ska ta,steget upp eller inte ...
Att vi sätter ett försvarsspel oavsett om gubbarna heter Kinnvall eller Benn Varje person oavsett position måste ha kunskap vad den ska göra o hur vi ska spela Just nu ser det inte så ut .

J-S: nä allt är ju precis som vanligt då Lars Göran Glasklart med dig och dina tankar om laget o btw det där med scouting skrev du ju efter att vi hade ifrågasatt dig...så du kanske ska utrycka dig mer tydligt så ramlar nog poletter ner....

Hur vill ni se backarna när Benn kommer in? Jag tycker det är lite tråkigt att inte Larsen får chansen på 6 backar, tycker han har kvalitet för att bli en bra back

Bertil - Kinvall
Billins - Lindstein
Cukste - Benn
Johannesson - Larsen

Om alla är skadefria så är det aktuellt att låna ut någon?

(Försöker prata om ett annat ämne eftersom jag är så förbannat trött på maktkampen om Lindbäck… synd att deltagarna i den diskussionen aldrig tröttnar själv)

Ove Myling: "Du har även slagit fast att du själv är en soffcoach men kan trots detta fastslå att uteförsvaret "såhär långt varit problemet"

Kan du förklara den logiken?"

Med samma logik som när du själv, i egenskap av soffcoach, fastslår att det är Lindbäck som varit problemet.

Alla härinne är soffcoacher, vissa kan hockey men andra inte.
Det har jag fastslagit som min personliga åsikt, svårare är det inte.

J-S: Oj...jag missade nog när du skrev att Pecka endast var delaktig i scouting kring mv.
När skrev du det?
Jag vill ju verkligen förstå dig Lars Göran...

Huge: vi har nog sagt att försvarsspelet OCH mv spelet inte funkar..men det är ju du som säkert säger att det INTE är..mv..spelet och det vore ju intressant om du kunde utveckla just den analysen så vi förstår att det är så..

Huge: "
Jag vill komma till det jag förklarat ända från första början men som din läsförståelse fortfarande inte har registrerat: att det är uteförsvarsspelet så här långt som varit problemet, inte målvaktsspelet.
Förstår att ditt hockeyöga säger dig att uteförsvarsspelet har sett riktigt bra ut."

Alla härinne är soffcoacher och förstår inget om hockey, det har ju du slagit fast och hänvisar till när folk klagar på Lindbäck.

Du har även slagit fast att du själv är en soffcoach men kan trots detta fastslå att uteförsvaret "såhär långt varit problemet"

Kan du förklara den logiken?

Tar fram popcornen och väntar på ett "underhållande" svar från dig. Blir det en uppföljare till den klassiska serien: "Huge målar in sig i ett hörn", del 33 283.

Tigerhjärta: Det är det jag menar! Kinnvall är alltid skottvillig och bör därför stå på direktskott i vänstra cirkeln. I dagsläget är han satt att fördela puckar på blålinjen och jag förstår inte hur tränarna fortsätter med det när det så tydligt är skyttet som saknas. Vi har redan playmakers i Kelleher och Rödin, det räcker.

Stefan R 63: jobbar du och mylingen som mvtränare eftersom ni så säkert kan säga att det är mv-spelet som är problemet...ja jädrar va ni jiddrar...

Costanza: Nivån på forumet är ungefär som bifogad länk, fast ersätt hjulen med LarsGöran samt Huge och byt ut bussen mot hockeysnack..

Huge: jobbar du som mv tränare på elitnivå eftersom du så säkert kan säga att det INTE är mv spelet som.är problemet...ja jädrar va du jiddrar

Ove Myling: Sen undrar man ju hur DU i egenskap av soffcoach kan avgöra att det är Lindbäck som brister och inte uteförsvaret?

Jobbar du som målvaktstränare på elitnivå eftersom du så tvärsäkert kan säga det?

Huge: Sen undrar man ju hur du i egenskap av soffcoach kan avgöra att det är försvaret som brister och inte målvakten.

Jobbar du som hockeytränare på elitnivå eftersom du så tvärsäkert kan säga det?

Ove Myling: Faan vad ni tuggar här. Jag ligger i lä.

Huge: "Jag anser att det största ansvaret har legat och ligger på utespelarna, där försvarsspelet i allmänhet har fått stryka på foten på bekostnad av alltför optimistiskt anfallspel."

Säger en annan yrkesgnällare med noll hockeyöga.

Förstår inte vart du vill komma någonstans? Det är inte ok att gnälla på Lindbäck men det är ok att gnälla på försvarsspelet?

Silfver: ;-)
Vore direkt tjänstefel att inte be Pecka scouta en ung kille som Clara.
Men det har inget att göra med vem som står under match träning osv det ansvaret ligger på tränarna, så cirkusen förra säsongen lägger jag på tränare och SC.....
Tredje säsongen med Johan som SC och han är fortfarande ytterst ansvarig för spelartruppen...

Huge: Rent statistiskt är han 87,3% felfri.

J-S: Så du TROR att Johan i år använde sig av Pecka för mv-scouting i år men inte förra året?
Men Johan är lika ansvarig i år som förra året?
Tänkte jag summerar det så inga missförstånd uppstår, det verkar vara ett vanligt problem här…

Ove Myling: "Om man kollar på exempelvis Västerås mål när Brynäs ”kollapsade” och tappade en stor ledning - var det verkligen kaos i försvarspelet eller var det för enkla mål som Lindbäck släppte in?"

Den här seriösa och berättigade frågan ställde Peja och det var DEN jag svarade på, även om mitt svar också gäller övriga matcher, dvs: har våra insläppta mål till största del berott på slappt och rörigt försvarsspel eller på att målvakterna har gjort enorma tavlor i varje match (som Vesslan och andra yrkesgnällare med noll hockeyöga sitter och tjatar om...)
Jag anser att det största ansvaret har legat och ligger på utespelarna, där försvarsspelet i allmänhet har fått stryka på foten på bekostnad av alltför optimistiskt anfallspel. Svårare är det inte.
Det betyder inte att jag anser att Lindbäck har varit 100% felfri, som du av nån obegriplig anledning (sannolikt dålig läsförståelse...) har fått för dig.
Jag har flera gånger påpekat att han möjligtvis borde ha tagit nåt eller några av målen, med reservation för att han kan vara ursäktad pga styrningar.

SuneMangs: Första PPt är rent ut sagt bedrövligt. Varken Kelleher eller Vesel vill/kan skjuta direkt, vilket minimerar hoten avsevärt.
Är medveten om att Vesel lirade på högerkanten i PP för HV också, men jag ogillar det starkt.

SuneMangs: Jag håller med PP måste upp men framför allt så får vi inte släppa så enkla lägen i egen zon.
Tycker vi slarvar när vi får omställningar i mot oss,
Tappar markeringar stänger inte passningsvägarna släpper motståndarna på insidan.
Så det finns att jobba på när det gäller försvarsspelet.
Men det brukar ta runt femton omgångar innan spelet brukar sätta sig.

Tycker vi ska köra med Lindstein på blå i andra PP. Billins har en poäng på sju matcher och är på väg utför i karriären. Håller med Sanny och Svensson i deras analys i podden, satsa på Lindstein nu så får vi bra betalt , rent utvecklingsmässigt, i en eventuell återkomst till SHL nästa säsong.

Sen tycker jag att vi kan göra om i första PP. Kinnvall har ett otroligt bra skott som han inte får utnyttja till fullo, så sätt Kinnvall i vänstra tekningscirkeln på skott och ställ Johannesson på blå. Anton Johannesson är dessutom som gjord för att vara quarterback i PP.

Stefan R 63: Ok försöker igen, vill man inte förstå så förstår man inte.
Det finns en SC som tar besluten och han heter inte Pecka.
Om Pecka var delaktig i förra säsongens målvakts Cirkus så tror jag inte det och har aldrig påstått något så dumt.
Det ansvaret lägger jag på den finska tränartrojkan och sportchefen.
Utan jag TROR att om Johan använder sig av Pecka så är det för att scouta målvakter som Clara inget annat. Så att man inte köper grisen i säcken.

J-S: Så här skrev du: Det återstår att se, Pecka är Johans farsa så utan att dra för stora växlar men tror absolut han är delaktig i besluten gällande målvakter.
Vad exakt menar du då????
Han var väl JA pappa förra året och även JA var ju SC förra året...
Då var han väl enligt dig också med i besluten som togs gällande mv förra säsongen och isåfall högst delaktig i cirkusen runt våra mv...eller,??

Huge: ""Ja, man är ju väldigt nyfiken på vad detta påstådda "kaos" i försvarsspelet beror på, enligt Huge."

Det beror högst sannolikt på att vi bara spelat 7 matcher och har en del kvar att jobba på innan alla nya och gamla spelare har vant sig vid spelet i en för nästa alla helt okänd liga.
Det här borde vilken oinsatt soffbedömare som helst ha fattat vid det här laget."

Alright, intressant då att Lindbäck har acklimatiserat sig så snabbt och inte begått ett ENDA misstag enligt dig. Samma Lindbäck som behövde ställa om nästan en hel säsong till spelet på större rink förra året.

Konstigt att Brynäs spelar i en sämre liga, har färre skott mot sig och Lindbäck har sämre räddningsprocent än förra året. Hur ska det bli när försvarsspelet blir bättre? Att Brynäs släpper till ännu färre skott mot mål, runt 10 per match. Eller ska utespelarna rädda puckarna? För räddningsprocenten hos Lindbäck kan väl inte bli bättre? Han kan ju inte lastas för några mål. Stadig 87 procent får vi räkna med.

Sen när spelet sitter antar jag att offensiven kommer att bli bättre också? Brynäs kommer väl att göra 7 mål per match då eller?

Måste säga att "ovan där" så ser man helt andra saker än hos oss med fötterna på jorden. Enligt dig så sitter målvaktsspelet, åtminstone hos Lindbäck, men försvarsspelet och anfallsspelet sitter inte.

Ja, jisses gud i himlen

Gavve: Ni måste också väga in hur mycket försvaret litar på sin målvakt och hur kommunikationen är mellan dem. Jag har sett otaliga exempel på lag där ett lågt förtroende för en målvakt gör att utespelarna gör allt för att täcka skotten (med stor risk för att skymma den egna målvakten). Jag såg också MoDo när vi hade Krizan där utespelarna lät Krizan se skytten och koncentrerade sig på att ta bort motståndare och returer.

Nu har jag INTE sett er tillräckligt för att göra någon form av bedömning där, men jag vill påpeka att målvakten i allra högsta grad är en del i försvarsspelet och kan spela in i de värderingar backar och forwards gör. Man kan också tänka sig att man snackar massor på träningar och inför matcher gällande hur fördelningen täcka skott/undvika skymma egen målvakt ska vara.

Och, skulle det vara så att backarna gör allt för att täcka skotten, så kan de skott som kommer fram till målvakten bli svårare att rädda än om denne fått se skytten.

Scott, Ölund o Tärnström saknas på dagens träning. Lindbäck klev av efter en pååkning riktigt förbannad, men Sasse trodde inte det var någon fara med honom.

SuneMangs: det är ju dock viktigt att lyfta SOG också. Klart att ett lag som släpper till 50 skott match efter match kommer släppa in fler mål än ett lag som släpper till 5 bara. Men om det sen är 25 eller 20 SOG spelar mindre roll även om det kan påverka räddningsprocenten en hel del både uppåt och nedåt.

Tycker SOG kan vara kul att jämföra mellan två målvakter i samma lag också. Hur kommer det sig att vi släpper till 8 färre skott per match (i snitt) när Lindbäck står? Det är ju knappast något målvakterna kan påverka (direkt). Och ja, jag vet att det bara är 2 respektive 5 matcher så betyder nog ingenting än. Men säg att statistiken skulle fortsätta så under säsongen, ska vi då spela Lindbäck för att vi släpper till färre skott trots att Clara har bättre räddningsprocent? Tur jag bara är en enkel sofftyckare som råkar gilla statistik istället för att vara den som ansvarar för laget och statistiken,

Peja:"Framför åsikter baserat på prestationer, vem som råkar vara någons pappa är irrelevant. "

Irrelevant ?
Om jag var SC och hade en av Sveriges mest meriterade målvaktstränare som farsa så självklart skulle jag fråga om råd eller be att Pecka tittar på en målvakt som Clara .
Sen vad jag argumenterar för är att målvakterna kommer bi bättre när försvarsspelet blir bättre,
Ganska enkel logik eller hur?

« · 2584069 · »