1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741512 inlägg · 7967 ämnen
« · 2588453 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Silfver:
Kan säga att det var inte privatpersoner som pumpade inte pengarna utom företagen här i Västerås.
Var enda verksamhet sponsrar VIK på något sätt då deras B2B säljare är otroligt aggressiva.

Men aa, imponerade är det att boosta kassan så, men sanningen är att det är företagen som är bakom en majoritet av den kassen.
Just nu råder det VSK-feber och VIK är i skuggan.

Silfverkroken: Brynäs hade lagt ut det på FB och IG.

Silfverkroken: Nu såg jag Brynäs Facebook-inlägg om det. Tagga!

Axelsson: Var ser du det?

Tigerhjärta: VIK drog alltså in 1,5 mio på 3 dar för att få Mingoia. Fortfarande imponerad av det.
De letar också back pga skador.

Benn klar för spel, finfint!!

Trevor Mingoia som värvades till Västerås i samma veva som vi värvade Benn, är klar för spel imorgon.
Hoppas innerligt det hinner lösa sig får Benn då också.

Zappaholic: Om man leker med min "vision" om en tredjekedja med Ölund, Scott och en till spelare, så skulle den sista spelaren kunna vara alltifrån en skridskostark lirare till en fysiskt tuff spelare. Beror lite på vilken profil man vill ha på laget, men om Scott kan komma igång har man ju en utmärkt tvåvägsforward där. Kanske vore en till Kopacka-typ perfekt som tredje länk där.

Jag har varit kritisk till att laget inte varit tillräckligt "slutspelsnischat", men värvningen av Benn är ett stort steg i rätt riktning där om han funkar.

Peja: Tror Timashov skulle funka bra i HA, men man kanske vill ha in mer tyngd i anfallsformationerna.

Stefan R 63: Det är historia nu ny serie nya möjligheter
Blicka framåt och inte bakåt på det som varit

moment22: Vad man märker hittills är ju att bara visar rätt inställning och energi så vinner de matcherna och nu är de tabelletta, vilket man måste vara nöjd med. Om sen detta skulle vara SHL-status behöver vi inte bry oss så mycket i den här säsongen-

Tigerhjärta: Det är lätt att bli förbannad under stridens hetta när laget spelar skit mot miniklubbar, men i det stora hela borde man nog vara nöjd med programenliga segrar mot de sämre lagen och "bra" segrar mot de bättre lagen.

Det som är positivt är att Brynäs två kedjor ser ut att ha spelat ihop sig. Min "dröm" är att man tar in en till klassforward senare under säsongen och får till en riktigt vass tredjelina med Scott, Ölund och den nya.

Om skadorna fortsätter kan man lika gärna ta in den nya direkt om det finns någon. Blomqvist i powerplay är inte gångbart 23/24.

Brynäsgubbe: Jag känner som du men jag tror att vi båda fortfarande har SHL-glasögonen på. Spelet är minst sagt svajigt men det vi presterat hittills räcker ju alldeles uppenbarligen till att leda serien ändå. Det ska bli väldigt spännande att se om detta spel också räcker till mot ett formstarkt Björklöven imorgon.

Edit: Tigerhjärta tänkte samma fast snabbare:)

Brynäsgubbe: Köper din känsla och delar den även i viss mån.
Jag tror att en del av sanningen är att man måste vänja sig lite av nivån.
Vi lirar trots allt i HA.
Topparna kommer inte vara lika höga som i SHL. Det finns inte den strukturen, rakheten eller kvalitén i HA.
Är man van vid hur det brukar se ut i SHL är det inte konstigt att man är förvirrad sett till spelkvalitét kontra poängen vi spelat in.
Det är säkert inte hela sanningen, men jag tror att det är en väsentlig faktor att ta hänsyn till.

Tigerhjärta: Jag vill inte argumentera emot, bara skapa diskussion. Jag ser såklart att Brynäs leder serien och har bra statistik i många avseenden, men varför känns det ändå så svajigt och inte alls övertygande? Svårt att förklara känslan, men det känns som att spelet på isen inte motsvarar resultaten.

Zappaholic: snittar man 2.5 poäng per match trots slarv och misstag tror jag det är oundvikligt att lite lojhet smyger in. Vi kommer garanterat åka på käftsmällar som "väcker oss" supportrar och spelare också.

Lite mer statistik efter 10 matcher:
22/23 - 6 Brynässpelare som snittar mer än 1p/match

Totalt föregående säsonger:
22/23 - 4 spelare med mer än 52p
21/22 - 1 spelare med mer än 52p
20/21 - 7 spelare med mer än 52p
19/20 - 7 spelare med mer än 52p

Målligan tidigare säsonger:
22/23 - 30 mål
21/22 - 29 mål
20/21 - 26 mål
19/20 - 36 mål

22/23 - Kopacka har gjort 9 mål på 10 matcher. Landar på 46 om han följer samma snitt. Kelleher landar på 31 och Rödin på 34.

Vi ligger fortfarande etta, tvåa, trea & fyra i plusminus.
Vi ligger 7a i PP-statistiken på ca 22% (förbättringspotential). Men jämfört med DIF på 5(!)% så är det helt okej. DIF har dessutom släppt in ett i PP.
Vi ligger 4a i BP-statistiken på 85% och har gjort 1 boxplaymål också (nära ett till i går i 3 mot 5).

Det är lätt att säga att vi släpper in mycket mål och slarvar men om vi tittar på GFA och GAA ser vi detta:
1a plats i GFA på 4.82 (2an har 4.48 & 3an har 3.64)
4a i GAA på 2.66 (3an har 2.54, 2an har 2.33 & 1an har 2.06)
Vilket inte är helt tokiga siffror med tanke på att vi ändå slarvar och spelar rätt kasst långa stunder och att PP inte varit särskilt bra heller (var bra i går dock).

Annan kul statistik:
Vi har gjort första målet i 8 av våra matcher och vunnit 5 av dem (full tid)
Vi har släppt in första målet i 2 av våra matcher och vunnit 2 av dem. Vi är etta på 100% där och tvåan har 40%.
Vi har vunnit 6 av våra förstaperioder och spelat 4 oavgjorda. 0 förluster. Finns förbättringspotential i andra och tredjeperioderna där vi ligger på runt 50% vunna.

Ove Myling:
Brynäs vinner imorgon med 3-2 och Lindbäck står på huvudet i 3:dje när Löven jagar kvittering....

{10375}: "Summerar man gårdagens match får man även ge Clara clart godkänt. Då ska vi bara hitta en stabil partner till honom inför slutspelet."

Ja, allt annat än att låta honom fortsätta i målet i seriefinalen imorgon är hål i huvet.

Lindbäck kan stå borta mot Almtuna nästa fredag när vi har matcher 2 dagar i rad. Hoppas dom 2 sedvanliga tavlorna kan räcka till vinst ändå. ;)

Jag tycker folk härinne skapar ett problem som just nu inte existerar. Gårdagens match var ingen toppinsats, men samtligt var Kalmar aldrig direkt nära.
Laget var ju uppenbarligen tillräckligt påkopplat för att städa av Kalmar på bortaplan. Ett Kalmar som slog Djurgården, tog Mora till straffar, och länge spelade jämnt skägg med Björklöven.
Tränarna kommer aldrig kunna få laget att göra 100%-iga insatser match efter match, det är inte mänskligt. Det viktiga är att få laget tillräckligt påkopplat för att vinna matcher, och det har staben lyckats med.
Så med det sagt tycker jag än sålänge inte det finns anledning att oroa sig för hybris. Ett lag med hybris åker inte och spelar av både Östersund och Kalmar borta. Ett lag med hybris förlorar dessa matcher.

{10375}: Summerar man gårdagens match får man även ge Clara clart godkänt. Då ska vi bara hitta en stabil partner till honom inför slutspelet.

Zappaholic: Hur ska en tränartrio som till uttrycket ser lite halvdöda ut samtliga tre, motivera detta lag en bortamatch i Kalmar? Vi hade behövt en annan energi från ledarhåll för att inte slappna av.

Zappaholic:
Samtidigt går det inte att lura spelarna att det är VM-final varje kväll.
Däremot kommer det att ske en gradvis höjning av allvaret desto närmare slutspel vi kommer.

Metalman: Både Gällstedt eller Alcén har uttryckt att de inte heller är nöjda med spelet än så länge, så att delar av supporterskaran inte heller är nöjda kan tyckas vara rimligt. Även om nivån på gnället såklart ska hållas på rimlig nivå.

Man kan också försöka hålla två saker i huvudet samtidigt och se styrkan i att vi vinner och leder tabellen trots att spelet inte riktigt sitter än. Det om något är lovande.

Grymt skönt med tre poäng igår, ingen tvekan! Men matchen som sådan...Googlar man ordet "välspelad" så kommer man aldrig någonsin att få upp ett klipp från gårdagen. Oerhört hafsigt, slarvigt, lojt och tråkigt att kolla på.

JohnnyBotox: Problemet kan vara att laget vet att de nästan alltid vinner över såna lag som Kalmar utan att ge 100%.

Det är en farlig väg att vandra för det kan smyga sig in en lojhet i truppen. Här måste coachteamet verkligen vara på tårna för sånt kan sluta illa.

Hybris är aldrig bra...

cog: "Tycker grabbarna gör en bra match ikväll!"

Det tycker faktiskt inte jag. Missförstå mig rätt, tänker inte klaga då jag är jättenöjd med säsongsinledningen, det är skitkul att vara bra! :) Men matchen igår var inget vidare, de förtog sig inte direkt och det var ganska tråkig att titta på. Rödin var inget vidare, Larsson syntes knappt, var väl Bertilsson som var stabil och kul att Clara gjorde en bra insats, annars rätt slarvigt och blekt. Tror dock att det kan vara en viss match imorgon som funnits i tankarna. Men som igår ser man ju att det finns både en, två och kanske tre växlar till. Nu vann de ändå, så om de kan "vila" sig i form i en sådan match till morgondagens match och ändå vinna är det väl ok. Det är ju när matcher som igår förloras man blir frustrerad.

Imorgon tror jag att det blir något helt annat!

Lätt att glömma att vi har sparkapital i Scott, Ölund och Benn också.
Sedan tror jag att Billins kommer att bli bättre vad det lider, han har inte imponerat hittills.

Soffdomaren: Agree to disagree. Vi ramlade ner i HA efter flera säsongers haveri där Lorenz-eran slängde bort sista falkskärmen. Efter det var det bara en tidsfråga.
Har aldrig klagat på säsongsstarten annat än konstaterandet kring målvaktsproblematiken (vilket kanske är löst nu, time will tell) så vad du läste in där vetesjutton.
Till sist, varken eller.
Snarast är det obryddheten som satt in.

Metalman: å andra sidan var det. NÖJDHETEN i föreningen som förde ner oss i HA....

DoNaka: Ja, har man målvakter som har 1.48 respektive 1.11 så ser jag inget problem med att byta. Våra målvakter ligger inte riktigt där (ännu). Vi behöver stabilitet. Fortsätt med Clara och ersätt Lindbäck.

Farsang: å andra sidan det är ofta ett bra betyg för en back att inte "synas till" dvs noll misstag

Man undrar när dom flesta här inne ska vara nöjda med Brynäs spel tror inte det kommer att hända
Säg att Brynäs slår Björklöven med 7-1 på fredag nog fan skulle ett gäng här inne säga att hur fan kunde Lindbäck eller Clara släppa in den pucken han hade ju bara 3 spelare i ansiktet som skymde sikten och pucken snuddade på Bertilssons ben och ändrade riktning

Brynäsgubbe: Det kommer handla om er och DIF i slutet var så säker.

Om man ser på målskillnad känns det alltmer tydligt att det rör sig om två lag i år. Just nu iallafall.

Två lag ligger på 20+ och resten inte ens över 10.
Uppladdat:

500x0-img5743.jpeg

Davey85: billins spelade fenomenalt bra i första matchen när han fick spela typ 23 minuter. Men efter det har han knappt synts till. Hoppas han steppat upp snart igen 😮‍💨

Farsang: de har spelat med billins även idag när Johannesson var sjunde var han inne med Billins ett par gånger

Charles: ingen av dem spelar med billins.

Pigalle: Billins behöver nog en stabil backpartner, Andrae fungerade i HV71 för deras försvar var stabilare, men Johanesson och Lindstein är för veka för att spela med Billins.

eltifoso: Vinstpengarna hamnar hos Harrys och du har ont i knoppen dagen efter.😂

Anders Berg: Inget märkligt att byta målisar även efter bra insatser det gör flera lag

Carl höll nollan mot leksand , matchen efter stod Lagacé när vi slog Timrå på bortais, bara positivt att hålla igång båda tycker jag

Kan gå ner på en uttalad första i slutspelet

DoNaka: Försök dig inte på lite enkel logik med Anders Berg. Sånt biter inte på honom…

Nu laddar vi om till seriefinal på fredag! 🙌

Pigalle: Billins har inte växlat upp än, men förväntar mig ganska mycket mer av Lindstein också, har inte levt upp till förväntningarna ännu.

Anders Berg: Källa på att inget annat lag någonsin bytt ut en målvakt efter en bra prestation? Luleå har spelat både Lassinantti & Ward, 4 respektive 8 matcher. Lassin med 92.4% & 1.48 GAA, Ward med 94.3% & 1.11 GAA. Menar du att dom INTE bytt till den andra målvakten trots en bra prestation? Hur den ekvationen går ihop får du berätta isåfall, med tanke på att den ena stått 4 matcher och den andra 8, båda med otroliga siffror.

Funderar på backparen när Jordie Benn kommer in på fredag. Hur säkert sitter Billins? Den enda i laget med minusstatistik och 1 poäng på 9 matcher av en tvåvägsback...

I alla lag (utom ett från Gävle) så skulle Clara få fortsätta stå även i nästa match. Nu är väl risken 90-10 att Lindbäck får stå. Varför är det så (i Gävle)?

Anders Berg: Om spelare som gjort ett misstag ska få byta om, så kommet det bli aningen jobbigt att vinna matcher.

Är nog tur att du inte är tränare för något lag

Rodrigo: Så är det. Men att ta en trippingutvisning i anfallszon - inom elitidrott/verksamhet - då skulle tränaren kunna markera hårt mot den spelaren att den typen av slarv inte är acceptabelt. Lite samma på Lindsteins assist på 1-1 målet.
Men nu är det inte så i svensk idrott. Å vi spelar i Hockeyallsvenskan (av flera anledningar).

Tycker grabbarna gör en bra match ikväll! Släpper till lite för många kontringar men annars klart det bättre laget.
Bra powerplay och suveränt boxplay!

Silfver: skapligt skevt resonemang. Vi hör hemma i HA denna säsong, detta på grund av förra säsongens haveri. Vägen tillbaka har just börjat och det är svårt att få en bättre start än såhär om man ser på det nyktert eller hur? Fan njut eller gråt denna säsong, välj själv.

eltifoso: Spännande i Umeå. Löven hade 4-0 med 6-7 i skott en bit in i första. I andra gjorde ÖIK tre mål och i tredje är skotten nu 2-15 till Östersund. Jösses vad dåliga Löven kan vara stundtals. Man räddas förmodligen återigen av Voutalainen.

« · 2588453 · »