1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743589 inlägg · 7967 ämnen
« · 2602589 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Danne66: Hur många gånger senaste 7-8 åren har vi alla trott det?

Silfver: Tror att trots medioker insats, att vi kan bygga på kvitteringen. Fan vet när det hände senast?!

Åter Hovet, snabba reflektioner:
+ Bättre match än mot SSK. Flera AIKare nämnde att detta var en av deras absolut bästa matcher i år.
+ Indrasis genuina glädjefnatt vid 4-4
+ Backarna var bra med offensivt
+ Juniorlinan levde upp igen i några byten
+ Bra omstuvat. Rödin och Indrasis fungerade bra ihop och sista 10 kände man igen nr 10 från fornstora dar
- Lindbäck
- Kellehers pucktapp och Kopackas hemjobb
- Att backarna defensivt överarbetar situationer för att de så tydligt inte litar på Lindbäck
- Tredjelinan är genuint usel.
- Att det fortfarande tas onödiga utvisningar för att man inte jobbar igenom situationen eller inte rör på fötterna. Ren, jävla lathet faktiskt.

Vi kan spela snyggt ibland men kamperna tar vi inte så hur det här laget skall ta sig vidare från ett slutspel är obegripligt.
Så ny målvakt är ett måste (adios Lindbäck, mv tränarposten är din säsongen ut)
En ny forward är ett måste även när/om Ölund o Scott återvänder.
Mentalt, sluta glida och gör jobbet för bövelen.

Peja: #36 och #41 är saknade. Tyckte de var två av få bra förra säsongen.

dabif: Sitter i väggarna . Därför är limpan kvar pungt

xxx BIF xxx: Borde vara för tidigt för att vara sliten redan nu, borde komma senare på säsongen i så fall. Däremot ökar ju skaderisken för Brynäs toppspelare av den enkla anledningen att de befinner sig på isen mer och det är ju på isen som man oftast blir skadad.

dabif: Ja men lite sanning med modifikation då det kan finnas fler med +7. Jag går bara efter de första 25 som visas. Mer rättvist är väl att ta +8 egentligen vilket är 18 stycken.

stats.swehockey.se/Players/Statistics/PlusMinusLeaders/14678
9 BIF
5 SSK
5 IFB
1 VIK
3 MIK
2 DIF

Vill man veta de 18 spelare med +8 och bättre kan man ta bort 2 DIF, 1 IFB, 2 BIF och 2 MIK från listan ovan.

Peja: jo det går inte att köra spelare på detta sättet. Det tar ut sin rätt.
Kanske det är det vi ser nu k in resultatet. Man är för slitna för att leverera i jämförelse med andra lag mot i säsongsinledningen?

Allt är som förväntat. Före serien sa expertisen att Brynäs kommer få känna att dom lever. Kommer åka på en hel del torsk. Inte lätt att åka ner till ex Tingsryd i november. Brynäs kommer att vara laget att slå. Många kommer att göra sina bästa matcher mot Brynäs. Så sa man. Nu är vi där. Blev precis så. Hårt arbete, intensitet och motivation har stoppat Brynäs. Vår bästa match har man också hört från coacher. Men det skall inte räcka i bäst av sju mot ett skickligare lag.

Peja: Då väljer jag att tro att de kommer orka tuffare matcher för de är vana med mycket speltid.
En annan statistik som är lite intressant är att Johan Larssons kedjekamrater har 18 mål tillsammans, men Larson har bara 3 assist. Om dessa tre assist är till någon av de 18 vet jag inte, även Kopacka har 3 assist men Indrasis har 10. Så Indrasis kanske är bättre än vad vi tror och Larsson bidrar inte lika mycket till offensiven som vi önskar. Att Kopacka gärna tar avsluten själv har vi nog alla sett och så länge han ligger i toppen på skytteligan så kommer vi säkert inte har något emot det.

xxx BIF xxx: jag förstår hur du tänker och håller med till 100%. Tog tidigare fram statistiken (främst GF:GA) som visade första 8 matcherna och sen senaste 8 matcherna (innan denna match) och det är extremt stor skillnad. Främst i antalet mål framåt där vi halverat antalet mål per match i snitt. Men vi har också sänkt antalet mål per match bakåt med ca 1 per match också. Bara Moramatchen (6-2) som stack ut och utan den hade vi 12 insläppta på 7 matcher vilket är riktigt bra... MEN som jag skrev då, det är skitsamma när man inte gör några mål framåt.

Jag förstår ju att det inte är hållbart att spela så som vi gör/gjort. Försöker bara se det positiva i allt mörker (som jag också ser så klart).

dabif: ssk är helt skrupellösa. De kan gå över lik för en extra pinne. Det är sen gammalt. Mer osympatisk idrottsförening hittar du inte i Sverige.

TheMacamush: Jag tror inte Alcen är nöjd. Tror faktiskt inte på nån kompiskorruption. Beslutet att förlänga med Lindbäck var med facit i hand fel. Jag gissar att man såg att han hade en nivå på slutet av säsongen och trodde det skulle räcka till under en förhoppningsvis okej lön i allsvenskan. Man tog ju in Olki senast och bänkade Lindbäck under ett tag så det har man såklart inga problem att göra igen. Vet inte hur lätt det är att hitta en etta som man ska kunna lita på gör ett tillräckligt bra jobb.

Sopor! Så känner jag 🤬

BIF Kungen: Apberget är Djurgårdens klack och de visade allt annat än klass idag. Misstänker att du blandat ihop lite här?

BIF Kungen: Nä, men inte mycket tyder på att de senaste matcherna är särskilt representativa för Kelleher heller, om man tar bort cyklopet och kollar på hans karriär och inte bara den senaste veckans insatser. Det är bara en tidsfråga innan han börjar leverera igen.

Då är jag mer orolig för Indrasis, en oro som delas av många, men förhoppningsvis var kvällens 3-målsmatch precis vad han behövde för att visa sitt rätta jag. Kanske var Gällstedts omvaskning i formationerna vad han behövde, för de körde ju verkligen fast i andrakedjan.

Kollar för övrigt på spelarstatistik från matchen och konstaterar att Brynäs fjärdekedja åter igen var den kedja som spelade minst i matchen.

AIK hade en kedjespelare över 20 minuter (Gynge med 21:37 speltid), Brynäs hade alla dessa över 20 minuter:
Larsson 25:48
Indrasis 24:19
Kopacka 23:43
Rödin 23:13
Kelleher 20:06
Vesel 20:45

Den här bristande bredden riskerar ju att göra att Brynäs toppspelare blir betydligt mer slitna än motståndarnas toppspelare inför slutspelet. Det blir många negativa konsekvenser av Alcéns lagbyggeri, jag menar att detta är lika dåligt som förbluffande, och att det mycket väl kan bli kostsamt i det långa loppet. Helt otroligt att man är i den situationen när man har ligans största budget.

bradberry: Fast du vet att du inte kan var mer än 0% säker på det. allt annat är ju bara skitsnack.

{8225}: de enda som visade världsklass ikväll var Apberget, vilket drag

Älskar det, alla klackar utanför Stockholm är chanslösa. (Bor inte i Stockholm eller Stockholms-vän i stort).

Fin stad, kul att åka dit, stort utbud, kul att åka hem.

TheMacamush: Alcén är i botten bland sportchefer även med hockeyallsvenska mått mätt. Han för fogar över störst budget men står med två andramålvakter i bästa fall.

Gavve:
Jo du har absolut rätt i den statistik du påvisar.
Men samtidigt, hur ser det ut om man tittar på de senaste 5-6 omgångarna som är med relevant för vilken färskvara Brynäs består av.

Gavve: "Bertilsson och Rödin etta och tvåa i plus/minus-ligan. Cukste och Kinnvall högt upp också. Av de 25 första är 9 Brynäsare. Som jämförelse har SSK och Björklöven 5 spelare där, Mora har 3."
Menar du att 4 lag har 22 av top 25? Låter överdrivet men för lat för att kontrollera Haha

För övrigt håller jag med om de positiva bitarna du nämner.

Mav80: precis! Vi tar in en poäng på fantastiska löven, trots en skitmatch. Mår ändå gott av upphämtningen från 2-4 till 4-4, väldigt sällan det händer att man plockar målis och sätter två puckar. Jag är ändå nöjd efter omständigheterna. Formsvacka och ändå en pinne på bortais 😊

Honken72: tror inte han är kapabel att inse att nått är fel med Lindbäck, trots att olki värvades så spelades de friskt med Lindbäck, å att skriva nytt med honom för iår visar ju att han inte förstod

dabif: Kan ju inte jämföra de båda fallen. Säker på att SSK inte gjort annorlunda än BIF i den situationen…

dabif: "Hade Benn litat på Lindbäck hade han fokuserat på att blocka passningen och lptit Lindbäck ta hand om skott. Men efter bara några veckor här har han insett att det inte funkar så i Brynäs."

Samma princip som vid 3-1 där Vesel försöker täcka skott istället för att ge fri sikt till Lindbäck, för att han helt enkelt inte litar på honom. Våra problem är större än svaga målvakter men hade vi haft en målvakt av samma klass av t.ex. Voutilainen eller Ignatjew hade det gjort saker och ting så mycket enklare för oss. Det sprider sån osäkerhet i försvaret med målvakter som kan släppa in vilka puckar som helst. Jag har stöttat Lindbäck och velat tro att han ska revanschera sig, men det går inte längre. Det finns inte en fis i rymden att vi går upp igen med han i kassen.

{8225}: Nej, man visar konflikträdsla, inget annat.

dabif: Tycker Brynäs visade klass som inte protesterade mot Tingsryds-matchen.

Har väl inget med feghet att göra, tvärtom gömmer man sej inte bakom en dålig insats, all cred till Brynäs för det

Peja: då får vi hoppas jag, Pixbo och Storvreta har fel.

Inte mycket tyder på den trend du målar upp baserat på de senaste matcherna.

TheMacamush: Alcen insåg väl problemet förra säsongen o värvade Juho Olkinuora, trots det får Lindbäck nytt kontrakt som första keeper.
Något måste göras nu!

Honken72: "Sållet" kallas han i mina kvarter

bradberry: Tror det är jävligt viktigt att kompis Johan INTE deltar alls i kommande målvaktsvärvning samt andra värvningar

Okej, några positiva saker i dag (åter igen, betyder inte att jag är nöjd på något sätt eller att det inte finns negativa saker).

Vi är 4 poäng efter ettan med 3 färre matcher spelade. Trots att vi spelar som skit.

Indrasis 4 poäng i dag. Fantastisk match från hans sida. Går på mål!

Kopacka i skytteligaledning (delad med 3 matcher färre spelade).

Vi lyckades ta poäng trots att spelet såg ut som skit fram till typ 45 sekunder kvar av matchen.

Lagen runt om oss "tappade" poäng i dag.

Bertilsson och Rödin etta och tvåa i plus/minus-ligan. Cukste och Kinnvall högt upp också. Av de 25 första är 9 Brynäsare. Som jämförelse har SSK och Björklöven 5 spelare där, Mora har 3.

Tycker statistiken visar på att finns en grund att bygga på. Synd bara att det verkar fungera sådär och att vi lever på individuell skicklighet istället (i dag Indrasis).

BIF Kungen: Om Kelleher fortsätter att producera i samma takt som hittills kommer han att uppnå nästan 50 poäng i grundserien. Helt okej av en spelare som enligt din mening hör hemma i en annan sport.

Södertälje är inte lika fega som Brynäs, matchen hinner knappt sluta innan de vill att de ska tilldelas vinst med 5-0 pga. DIF supporters som tänder pyroteknik.
Alcen med anhang är bara fega, vi hade behövt pröva de 3 poängen mot Tingsryd.

Sjukt att vi tar poäng på toppen efter en sån här kväll…

Peja: Ja det är inte bara hans egna tavlor utan det kostar i osäkerhet i hela laget som också kostar poäng i långa loppet.
Det hjälper alltså inte att han helt plötsligt skulle bli sveriges bästa målvakt, det tar tid att bygga bort den osäkerheten i resten av laget.

Mav80: problemet är att de verkar va nöjda med en okej andra målis å en överbetald tredjemålis

dabif: Kelleher ska visst trejdas, Pixbo eller Storvreta rycktas det om.

Det är imponerade av hans dragningar stillastående …

dabif: Ja, det var samma sak vid ett annat baklängesmål där Vesel agerade på ett sätt som antydde att han inte heller litade på Lindbäck vid situationen. Men det är ju inte så konstigt om de inte litar på Lindbäck, han avslutade förra matchen med en dundertavla och inleder den här matchen med en ny tavla.

I princip alla resultat i övrigt gick ju vår väg ikväll. Fler lag än Brynäs som har bekymmer. Tror ändå att det här kommer bli bra. Vi har spelat kasst i ett antal matcher men tappar ändå inte så mycket mark mot förväntade topplag. En ny keeper och toppspelarna tillbaka från skada så tror jag på det ändå.

Nu kommer Clara få stå någon match eller två, sen kommer våran hjälte Anders ”väggen” Lindbäck tillbaks igen.

Peja: det är ju frågan hur hans lagkamrater börjar tänka när han för det första ställer sig i en position så långt ut och för det andra inte ens försöker ta sig över till andra sidan. Vad signalerar det?? Han måste ju för fan vara beredd på att passen kan gå fram. Gjorde precis samma sak i första eller andra matchen. Har aldrig sett liknande i hockey. Skit samma om han inte kan ta den, men försök iaf.

Glad för vändning och en poäng. Men så satans jävla less på Lindbäck.

Håller inte med alla frustrationsklagomål på Larsson m.fl., visst, kanske haft höga förväntningar som inte uppfyllts men det handlar ju om förväntningar och förhoppningar osv. Men Lindbäck, fan vad detta målvaktsspel sätter oss i skiten. Jag blir vansinnig. Röv.

rafalski: Ja vi ser matcherna med olika ögon det ska gudarna veta..... du tycker på riktigt att detta är överlag godkänt? HERREGUD😂😂😂

rafalski: GODKÄNT? Var då någonstans?

Forsberg 1978: starkt att vända å ta ett poäng, men hade vi haft en målvakt så hade de ju varit tre poäng istället

Gavve: Helt ok med tanke på senaste matcherna. AIK lite hetare över 60 minuter så kvitteringen får vi se som ett infall från gud.i
Indrasis gudomliga ikväll.
Överlag godkänt 👍

{10375}: Hade Benn litat på Lindbäck hade han fokuserat på att blocka passningen och lptit Lindbäck ta hand om skott. Men efter bara några veckor här har han insett att det inte funkar så i Brynäs.
Lindbäck kliver dessutom ut väldigt långt för att enbart hantera skott från första killen och förväntar sig att Benn ska bryta passning.

Kräver att Linbäcks namnskylt i omklädningsrummet är borta i detta nu och även att tränartrojkan får en stor fot i röven!!!

Thellen: ..nä..du har ju rätt..jag såg den inte heller..😱

BIF Kungen: Efter hur matchen utvecklades ska vi vara nöjda med en poäng.
Sammanfattningsvis så är det inte mycket som fungerar. Visserligen kommer vi tillbaks men i det hela skapar vi inte så mycket. Vi behöver värva en NY målvakt, vi behöver vaska om i kedjorna, vi behöver vaska om bland tränarna, m.m. Idag har Indrasis bevisat att han är en bra spelare men man måste kriga och slita i varje match. Rödin är fortfarande den som vill mest, tredje kedjan med Blomman och Kvist skulle säkert göra nytta i Strömsbro.
Lindbäck???

« · 2602589 · »