1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446097 inlägg · 7966 ämnen
« · 2602679 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Kollade över vilka målvakter i SHL som kan bli lediga och egentligen känns det endast som att Rautio, Dichow och Brattström är på marknaden. Juel har börjat sådär i Timrå, men sannolikheten att han skulle ner i HA är väldigt låg.

bradberry: "Så fort en puck nuddar en spelare så är det skäl för att skottet är otagbart i din värld."

Inte alls. I det här fallet (som diskuteras) och när en puck enligt skytten själv touchar någon innan den går i mål så är det i MIN värld iaf ett fullgott skäl till att ifrågasätta det tvärsäkra påståendet att målvakten isf har gjort en "tavla".
Att du mao sitter hemma i soffan och med både säkerhet och per automatik kan påstå att touchen inte påverkat Limpans möjlighet att rädda och att det måste vara en tavla, är väl det enda skrattretande och otroliga i sammanhanget...

"ALLA här inne ser att Limpan underpresterar."

Tja, det är väl det som är den stora frågan: är det HAN som underpresterar eller är han inte bättre än så här?
Eller är det utespelarna, både individuellt och tillsammans, som underpresterar och fortfarande inte har hittat rätt när det gäller hur man vill spela som lag och som till stor del gör målvakterna dåligare än vad dom egentligen är?
Den som tycker att Lindbäcks prestationer så här långt har varit huvudproblemet och den enda anledningen till av vi förlorat när han stått i kassen, får väl tycka det.
Själv tycker jag bara att det isf är en pinsamt skrattretande och ihålig analys, om man samtidigt anser sig vara en någorlunda kunnig, engagerad och insatt sofftyckare.

"Då menar du att han alltså räddade oss i gårdagens match"

Ja, förutom målen som han släppte in och som han inte kan lastas mkt för, så räddade han oss också många gånger i farliga lägen som mkt väl kunde ha resulterat i baklängesmål.
Du vet, såna saker som enögda Limpanhatare naturligtvis i sin enögdhet varken ser eller vill påtala.
Det som i huvudsak räddade oss igår var spelarnas höga moral och vilja ända in i det sista, Indrasis effektivitet och att AIK blev stirriga i slutminuterna.

Hank81: Håller med. Lindbäck måste bort. Problemet är inte bara att han släpper enkla puckar förbi sig. En dålig målvakt bidrar till dåligt försvarsspel eftersom backarna inte litar på målvakten och inte vet vilka ytor han täcker.

Huge: ” I övrigt tycker jag att vår målvakt många gånger tvärtom räddar oss i lägen som kunde/borde ha resulterat i ett baklängesmål.”

Limpan räddar alltså laget?… Herregud Huge, nu har man verkligen hört allt…

Mattson: för mig är en ny målvakt prio 1.
Fast detta skulle gjorts i somras.

Undra om lindbäck själv inser att han är dålig, jag menar om han tränar extra eller gör något för att han ska bli bättre.
Han känns likgiltig

Hoppas på Oskar Dansk. Vore fint!

Zappaholic: ”Lite märkligt att en domare som gjort över 300 matcher i AIK får döma matchen”.

En spelare med över 300 matcher i klubben vore i paritet med att sätta Lukas Kihlström som domare, säger en hel del.
Vi förlorade inte pga domaren, men han pallade uppenbart inte trycket och satte Brynäs i en skitsits inledningsvis med ett par riktigt horribla beslut.

bradberry: Ledningen ser givetvis samma som vi och letar säkert med ljus och lykta efter en ersättare. Men svårt läge. Dels att hitta nån tillräckligt bra så här långt in på säsongen, dels att hitta ekonomin. En ny målvakt innebär förstås att det minskar chanserna till annan spets och det var förmodligen en forward man egentligen ville ha.

bradberry:
"En svag match av Lindbäck. Igen… Fick betyg 2 i GD. Håller med om den siffran. Många såna här insatser nu…"

En rätt lång historia av att lägga för mycket pengar på spelare med gamla meriter har medverkat till spel i HA.

Kill your darlings, Alcén!

Huge: Du är helt otrolig… För det första. Så fort en puck nuddar en spelare så är det skäl för att skottet är otagbart i din värld. Så har du förklarat saker många gånger… Sen går du ju som vanligt på och provocerar. ALLA här inne ser att Limpan underpresterar. Då menar du att han alltså räddade oss i gårdagens match… Du förnekar dig inte. Blir så urbota löjligt bara. Men nu har jag stört mig färdigt. Bara fortsätta som jag gjort senaste åren. S C R O L L A…

bradberry: Enligt målskytten själv i paus så touchar pucken vår gubbe, så att mha den infon från säker källa klassa det målet som en ”tavla” känns inte seriöst.
Vesel går ner på knä i skottlinjen plus flera spelare framför kassen på trean.
Att även här och från soffan säkert påstå att även det målet är en tavla, är också oseriöst.
På fyran sjunker våra försvarare för långt ner och nästan ”i knät” på Limpan istf att stå upp mer och försöka mota Olle i grind sas.
Resulterar i ett jävligt bra avslut på närskott i krysset.
Sannolikt otagbart, svårt även för en storväxt målvakt att täcka båda kryssen i det läget.
I övrigt tycker jag att vår målvakt många gånger tvärtom räddar oss i lägen som kunde/borde ha resulterat i ett baklängesmål.

Huge: Kämpa Huge! Siste Lindbäckanhängare släcker lyset!

bradberry: Frågan är ju hur många divisioner Lindbäck ska få spela ned Brynäs i? Är det inte bättre att Lindbäck spelar i lägre divisioner än att Brynäs gör det? Värva en matchvinnande målvakt och gör det nu innan det är försent.

bradberry: han kosta oss shl och kostar oss nu. Sanslöst hanterat hela situationen. Lindbäck förkroppsligar allt skit med föreningen och varför man är där man är.

Huge: Första målet är en tavla. Tredje är oxå en tavla. Ingen skymd sikt vad jag kan se. Fjärde ingen tavla men det stör mig att han inte täcker rätt yta och tar den. Andra målvakter gör ju det..🤷‍♂️ Femte är ju svår att ta men han är ju märkligt sen i sidledsförflyttningen…

En svag match av Lindbäck. Igen… Fick betyg 2 i GD. Håller med om den siffran. Många såna här insatser nu…

Erat: tveksamt, greis kanske. Det känns som att varje skott ska gå in. Med honom i mål så kan vi nog glömma shl. Hoppas alcen vågar peta sin kompis.

Huge: Målvakterna är definitivt en stor del av problemet. Den som inte ser det är inte bara pinsam.

bradberry: Det är inte målvakterna som är problemet så här långt.
Det är grund- och främst försvarsspelet överlag som gör att målvakterna får klä skott för utespelarnas problem med att synka och hålla ihop laget.
Blir inte den biten markant bättre framöver så behöver vi snarare en stabil och mer erfaren back istf en ny målvakt.
Att ex gnälla på och i stort lasta Lindbäck för förlusten igår är ju mest pinsamt för den som gör det.
Förutom möjligtvis trean där bl.a Vesel ev skymmer, så kan Limpan inte göra mkt på övriga mål.
När både Scott och Ölund är tillbaka och bl.a avlastar de bärande spelare som nu får ta mkt istid, så kommer det att successivt bli bättre och bättre.

Hank81: Daniel Sperrle

Samsung: ” Egentligen så skulle Benn markerat Fitzpatrick igår och Lindbäck ta skytten”

Ha håller med, men sen ska backarna täcka skott, gå på kropp så ingen bryter in osv osv - svårt att göra allt.
Men limpan ser att det kommer 2vs1 och då kan man inte gå snett ut och göra sig stor som om det är någon som kommer ensamt mot mål utan där måste han vara beredd på passet över till andra sidan också. Jag tycker Limpan generellt saknar lite spelsinne på gamla dar och han blir seg i förflyttningen pga det. Ifjol vill jag (kanske felaktigt) minnas att det var det ett större problem än släppta enkla puckar.

Limpan kan inte få vara målvakten man satsar på långsiktigt, som det tycks vara nu.

Tigerhjärta: Ja… Jag tycker inte man gjorde fel som satsade på Lindbäck från början. Han höjde sig rejält efter jul förra säsongen och känslan var väl att han hittat rytmen på våra rinkar och i vår hockey… När denna säsong börjar lika som förra blir man fundersam… Ser ofokuserad ut stundtals. Zoomar ut och missar enkla puckar… Jag har tänkt att ”det kommer”. Snart vänder det och han kommer in i bubblan. Nu är jag nära gränsen… För att inte säga mycket nära gränsen… Limpan kan få några matcher till men blir det inte markant bättre så behöver vi en ny förstemålvakt senast till jul…

Samsung: ”Egentligen så skulle Benn markerat Fitzpatrick igår och Lindbäck ta skytten.”

Ja egentligen ska Benn enbart försöka nypa den passningen. Men anledningen till varför han går 50/50 är för att han likt alla andra, inte litar på Lindbäck.
En målvakt med så lågt förtroende hos spelarna ställer till med en enorm problematik i hela försvarsspelet. Spelare försöker hellre att täcka skott än att ta sin gubbe.
Nej detta håller inte. För att kunna uppnå vårt mål den här säsongen så går det inte att ha en målvakt med 1,2,3 diskutabla ingripanden match efter match.
Klipp navelsträngen, nu räcker det.

Anders Berg: tänk vad lindbäck har kostat oss. Har vi haft en sämre målvakt, jag kommer inte på någon.

Samsung: Jag håller helt med om att det borde vara så. Men det förutsätter ju att spelarna litar på att Lindbäck ska göra som planerat också. Det finns nog en anledning till att de står i vägen för att täcka skott istället för att låta Lindbäck se och ta dem (eller försöka ta dem) tänker jag. Tycker inte det känns som spelarna litar på Lindbäck längre och att kommunikationen mellan MV och spelare inte alls fungerar vilket syns rätt tydligt bakom målet när Lindbäck gör "sin grej" och nästan krockar med backarna.

Lite märkligt att en domare som gjort över 300 matcher i AIK får döma matchen.

Anders Berg: Han gjorde väl om träningen och fokuset förra säsongen.
Att han ska attackera skytten och lita på att backen tar den spelbara spelaren.
Egentligen så skulle Benn markerat Fitzpatrick igår och Lindbäck ta skytten.

Anders Berg: en smula uppgivet agerande, försöker inte ens..

Kollade på målen en gång till nu. Vad gör vår målvakt på sista målet? Hade han spelat på matchen? Ett märkligt agerande.

Avsluta högt: bristen på eget spel och ihåligt mv spel. Att inte klara av att snabbt spela sug ur egen zon och ta sig in på ett samlat sätt i motståndarnas zon. Lägg till mediokra siffror i PP och BP...det är det som jag ser som anledningen.
Allt det du skriver måste väl alla ha vetat och haft en plan för annars är det ju tjänstefel....

Mickesgolf: Helt riktigt, man offrade dessutom Veini för sin kompis Limpan skulle få stå. Och sen värvar man in en världsmålvakt men fortsätter att låta Lindbäck få alldeles för många matcher.
Han måste bort nu så att en ny självklar etta kan spela in sig ordentligt. Slipper gärna fler sista minuten förändringar.

Lindbäck drar ner hela vårat lag, förstår inte varför inte Alcén ser detta eller det kanske han gör?

Det har varit så både i SHL och nu i HA att man tydligt ser på spelarna att dem inte litar ett skit på honom där bak!

Förstår att dem ”hoppas” att han ska hitta sitt gamla men dem måste ta mej fan inse att det tåget har gått! Han kommer inte bli som han kanske en gång varit! Han måste väck omgående!

Ska vi ha en chans att ta oss upp måste han väck så våra spelare kan börja känna en trygghet bakåt och börja spela mer avslappnat i egen zon!

Peja: ”Jag tycker man ska ersätta Clara med Dichow”

Håller med, tror dock att Dichow redan har något klart. Kan ju vara Brynäs. Kan också vara DIF, eller något annat.

Sätter en tia på att Clara står imorgon. Han har ju inte fått i närheten lika många chanser som Lindbäck. Blandat och gett, men är 18 så finns ju en möjlighet till att blomma ut. Har hellre en matchvan Clara som 2:a i ett slutspel än Lindbäck som fått 1,5 säsonger på sig att spela bort sig som både 1:a och 2:a.

Svensson_62: Den symboliken får du förklara för dr yngre.
För övrigt så såg jag den matchen på tv hos morsan. Blev förbannad och stängde av. Kom till tappen där tv va på. Liite förvånad över resultatet.

Liknande med 4: e matchen -99. Lyssnade på radio. Orkade inte lyssna på hyllningen av modo vid 1-4.
Ännu mer förvånad när jag läste text-tv..

Silfver: Det håller jag med om, vore det helt upp till mig skulle jag välja att bryta med Lindbäck. Men är nog just det vi skulle behöva göra också, bryta hans kontrakt rakt av för en ny klubb åt honom tror jag inte vi skulle lyckas hitta.

Blir intressant att se om det blir några bestående rockader mellan första och andra kedjan.
Och om Scott spelar nästa match och isåfall i vilken roll.

För övrigt: 4-2 med 40 sekunder kvar blev 4-4 när det var 9 sekunder kvar. Nu fick vi svaret på vilken funktion Masken fyller i båset! 🙂

spolaisen: Det toppas redan nu av Gällstedt.
Tror han inte har något val när tredjelinan är så dålig och fjärdelinan så ojämn.

Silfverkroken: Håller med om att det är lättare att göra sig med Clara. Mindre tumult, inte stöta sig med ALs kompisar i truppen, blir inte så jobbigt när man möts på ICA osv. Clara är trots allt en utomstående.
Men…jag håller fast vid att signalvärdet med att faktiskt sacka Lindbäck på sportslig grund är stor.
Han har under två säsonger överbevisat att han inte håller längre och att behålla någon av nostalgiskäl eller för att han är en bra grabb i omklädningsrummet vore tjänstefel.
Kill your darlings JA, or it will kill your career typ

Silfver:

Inte helt lätt att hantera alla medelmåttor, som får extra adrenalinpåslag vid mötet av ett anrikt lag.
Kan ju också vara anledningen till den relativt tunna truppen. Egentligen endast två femmor. Sportchefen ansåg tydligen, att det skulle räcka till för att direkt ta sig tillbaka till SHL.
Lång serie!!
KOMMER ATT BLI MÅNGA BELASTNINGSSKADOR
OM MAN MÅSTE BÖRJA TOPPA REDAN NU

Flera bra synpunkter här. Finns säkert finska och tyska klubbar som skulle kunna tänka sig att ta in honom men som Lemp säger, vill han dit? Han känner sig säkert rätt trygg här. Det är nog som Peja är lite inne på, lättare att göra sig av med Clara, men då är frågan, skulle Lindbäck acceptera att bli tvåa? Han verkade ju inte ta det särskilt bra när Olkinuora kom in.

spolaisen: Kanske det, men det borde väl Brynäs vara väl medvetet om och kunna hantera eller hur?
Jag köper inte riktigt att det skall vara en ursäkt för att laget inte tar de kamper som de vet väntar.
Både AIK och framförallt SSK var bättre rent taktiskt än oss också. Enda gången Brynäs kunde utnyttja den individuella skicklighet som finns i första och andra femmorna var när AIK drog sig tillbaka något efter 4-2 och det uppstod lite mer ytor

Silfver: Jag tycker man ska ersätta Clara med Dichow. Han var grym i Kristianstad för några år sedan och är några år äldre (och mer erfaren) än Clara. Dichow skulle utmana Lindbäck på ett annat sätt utan att skapa rabalder.

Kaskisuo är också ett bra alternativ, då skulle man få en given etta. Givetvis dyrare men också i en perfekt ålder.

Silfverkroken: Tror inte Lindbäck är intresserad av att röra sig oavsett om man hittar något lag som är villig att ta honom. Familjen har slagit sig ner hemma igen och dom är nog färdiga i Europa. Pressen börjar nog nå Alcén nu..

Silfverkroken: Jag tänker Finland eller Tyskland (där JE gjort det riktigt bra).

Silfver:

Alla lag taggar till extra när de möter ett lag, som aldrig tidigare trillat ur högsta serien.
Publiktillströmningen visar att många vill se det anrika laget åka på däng.
Alce'n måste ge laget en chans, genom en målvaktsvärving av rang.

Silfver: Frågan är ju, vem vill ta över Lindbäcks kontrakt? Han lär ju knappast vara stekhet på marknaden.

spolaisen: Limpan behöver en ny klubb, det är vad han och Brynäs behöver.

Inte bara vi här inne som tvivlar på våra målvakter. När han också nämner våra spelare som ska driva laget så misstänker jag att han tänker Rödin, Larsson och kanske någon mer. Och visst har han rätt, jag ser inte heller att nyckelspelarna driver laget.
Rödin verkar vara med spelare som är beroende av medgång. Går det dåligt blir han lätt grinig och drar på sig utvisningar.

hockeynews.se/articles/31333/

Mattson: Alltså, så länge vi har en keeper som kontinuerligt tappar matcher för oss så är det tveksamt faktiskt. Alla huvuden på bänken sjönk ihop eller skakades på när Lindbäck började med ytterligare en megatavla.
Mentalt är det oerhört jobbigt när backarna inte ens vågar låta relativt lätta skott gå igenom.

Silfverkroken:
Gällstedt måste idag toppa laget, för att försöka lägga så mycket tid som möjligt i anfallszon.
Limpan släpper in lätta skott utifrån.
Behöver Limpan nya glasögon?

Danne66: Hörde någon säga att det aldrig har hänt faktiskt, inte med så kort tidsrymd. Men jag har inte kollat.

« · 2602679 · »