1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446100 inlägg · 7966 ämnen
« · 2602925 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Silfverkroken: Ni som lyssnar på podd.

Lyssna på Hunden, katten, glassen.
En podd med Blåvitt.
Wernblom Bjärsmyr och Tobbe Hysén.
Som boende på framsidan så blir det ju lätt att man känner mer för Blåvitt.
De har haft summering av säsongen.
Man kan tro att dom pratar om Brynäs som förening och syn på sig själva.
Kan varmt rekommendera den utan intresse av Blåvitt som förening.

Silfverkroken: ett tillägg är ju att vi fått en till supportergrupp ute i landet också. Sektion nord! Tidigare har vi väl saknat en mer eller mindre officiell gruppering som håller till i Norrland (jag vet att Gävle tillhör Norrland men kom igen nu). Påverkar väl inte jättemycket på hemmamatcher men bra om fler och fler organiserar sig i lämplig supporterklubb som jag ser det.

Pigalle: Har dykt upp en ny sektion, GävleGrabbarna, som synts på både hemma- och bortamatcherna, samt varit med och målat flaggor m.m. Likt KK när de började är det ett gäng killar i gymnasieålder. Är väl inte så många än men det måste börja någonstans. Det är långt ifrån perfekt på läktarna men jag får ändå känslan att det är på väg åt rätt håll. Sektion1912 kanske kan ses som BSG 2.0 men jag har ändå fattat det som att några av de riktiga bakåtsträvarna i BSG försvunnit. Och vi har faktiskt en riktig tifogrupp nu på jag vet inte hur länge.

EDIT: Gavve före på den pucken.

mk: Huge känner först av vart vinden blåser här inne, sen väljer han att tycka tvärtom oavsett ämne. Som en trotsig tonåring.

Pigalle: "Sektion 1912 känns som en sminkad version av BSG" vilket inte är så konstigt då det ÄR BSG med nytt namn. De tog över organisationsnummer, tillgångar och allt. Sen säger jag inte att det är exakt samma folk på något sätt i övrigt.

Tycker ändå att det blivit bättre (långt ifrån bra) på ståplats denna säsong. Kommer ta tid att bli bra men jag känner ändå att det är något på gång och att SLO-Henrik gör ett bra jobb att skapa intresse sett till förutsättningarna. Bortaföljet är ju enormt bra också. Sen är det extremt svårt att få in nya ramsor i en så pass klassisk förening som "alltid" kört med samma.

Ska verkligen inte klaga själv dock då jag bor för långt ifrån för att kunna gå på hemmamatcherna och stötta. Hade jag bott närmare hade jag gett mig in i Sektion 1912 för att försöka påverka däremot.

Önskar också att alla supportergrupperingar kunde jobba mer tillsammans istället för att skapa massa nya små som sen "konkurrerar" mot varandra också (nu finns GävleGrabbarna också som exempel). Eller i.a.f. att man har olika uppdrag som t.ex. Tifo39 som enbart är en Tifo-gruppering och därmed inte alls "konkurrerar" med Sektion 1912. Vill inte heller att det blir som förut där en gruppering "tar över" och skrämmer bort andra som inte är lika hardcore-supportrar heller (har bott i Gävle en gång i tiden).

Huge: Och vem bestämmer om det är insatt och kunnigt folk.
Var Manner en kunnig?
Ja kanske. Men inte kunnig nog att rädda Brynäs kvar i SHL.

Så lita blint på de kunniga kan driva en i fördärvet.

Medan sådana som du, som aldrig protesterar mot nått står bredvid och klappar händerna över kejsaren som är naken..

Silfver: Ok taget. Trist att vi inte har någon ultras-gruppering längre. Vi är tillbaka till det som var innan KK med hardcore-ramsor som: "Alla vi som älskar Brynäs klappar nu", "Kom igen Brynäs Kom igen" osv osv. Så oerhört trist då ståplats ju faktiskt levde upp under några år. Ser ju en del KK-tshirts på hemmastå emellanåt så folket verkar ju ändå finns där. Sektion 1912 känns som en sminkad version av BSG...

Huge: vill du att vi ska gå upp i SHL i år??? Men tanke på ditt resonemang ang Limpan..

Silfver: Ja de levde i typ två dagar. De bildades i slutet av förra säsongen och gjorde debut i sista hemmamatchen i grundserien på Växjö och de var på plats under kvalet (eller de hade sin banderoll där åtminstone). Sedan tror jag de bytte namn till Bockens Support eller något liknande under sommaren. Var de faktiskt håller hus nu är en bra fråga, han inte sett något från dem den här säsongen.

Huge: När ska du börja försvara domarna...de är ju yrkesfolk...men där tar du dig rätten..att va sofftyckare o veta bättre!! Snacka om dubbelmoral!!!

Pigalle: Det gick något skämt på läktaren att den levde i två dagar och om så var fallet så var AIKs banderoll ganska rolig faktiskt.

Pigalle: twitter.com/ericssonhenrik/status/1633013320545435648 de verkar ha haft kontakt med Henrik Ericsson inom Brynäs i mars i.a.f. (Henrik som är SLO alltså). Hittar ingenting på Facebook om BU23 längre men Kamratkompaniet la ut på Facebook i september att de lägger ned (KK alltså) vilket borde betyda att de inte hör ihop eftersom de la ned långt (6 mån) efter att BU23 startade.

Men sen kan ju BU23 innehålla (eller ha innehållit om de lagt ned redan?) f.d. KK-folk också, det har jag ingen aning om.

AIK-klacken höll upp en stor banderoll inför matchen: "BOCKEN ULTRAS - NO SHOW"

Vilken gruppering är det? Fd. KK? Inte hört om dessa förut.

mk: Försvarar alltid kunnigt och insatt yrkesfolk när dom får ”kritik” av sofftyckare som tror sig kunna och veta bättre.
Dvs mot såna som du och många andra härinne..

Tigerhjärta: Oj, nu krävs det lösningar för att tycka saker här inne. Den var ny.
Jag har ett krav och ett önskemål.
Krav på att man lyckas sätta ett grundspel till ett lag som anses vara ligans bästa.
Sen ett önskemål om en yngre, framåtlutad och modern tränare vars främsta merit för att få jobbet inte är att han spelat i Brynäs.

Jompe: Har aldrig varit otillåtet oavsett vilka som modererar.
Liksom det heller inte är otillåtet att kalla spelare/ledare för okunniga, odugliga, inkompetenta osv.

Jompe: Menar du att det finns folk som, mot all förmodan, faktiskt läser hens inlägg härinne? 😉

Huge: Hur var det nu, Huge?Är du fortfarande moderator eller har det nu blivit OK igen att kalla folk som skriver här "okunniga och gapande sofftyckare"?

Svensson_62: Ja, han startade väl företaget på 90-talet tillsammans med sin pappa. Företaget fanns även alla 20-talet åren som han jobbade som tränare. Det verkar inte stå och falla på honom. Tror inte han skulle tacka nej till Brynäs.

Peja: Tror han driver sitt egna ventilationsföretag nu så glöm din dröm. Dock skulle han nog passat in.

Auchinleck: JAs track record visar på många lätta beslut, frågan är om han har det i sig att ta de svåra besluten också?

Tigerhjärta: Jag tror att Tommy Jonsson skulle passa det här laget bra. Han är en bra tränare som kan sätta upp ett spel om materialet är tillräckligt skickligt.

Huge: Sen att Brynäs har överengarerade sofftyckare som alltid försvarar ledningen oavsett Är det bra.

Säkert att du inte ingår i Putins stab.?

Där gillar man ju Ja-sägare.
Sån som du är.

Du fattar nog vinkeln på Putin. Men måste förklara den ändå...

Tigerhjärta: Han kanske vill satsa på Manner eller Sjödda eller Peter Andersson eller Sunken eller Melin eller kanske rent av leda utvecklingen genom att köra Chat GTP eller Bing AI som coach? De två sistnämnda är gratis…!! Eller göra en Moneyball och anställa Rainman. Bruce Boudreau är dock ledig och han brukar få bra resultat första säsongen han coachar. 🙂.

{10375}: Du får väldigt gärna dela med dig av den lediga ”frälsartrion” som du anser ska ersätta dessa herrar på bänken.
Jävligt lätt att sitta och leka Allan med att sparka folk hit och dit. Svårare att komma med någon vettig lösning.

Jugge: Stora problemet är såklart Lindbäck. Det får även spelidén att se dålig ut. När spelarna inte kan spela avslappnat. Så kan köpa att det blir steg två om de får ordning på målvaktsspelet och de kan spela ut som de vill.

Silly: Var deras fjärde mål verkligen inte offside? Någon som kollat noga?
Plus två felaktiga utvisningar och en självförvållad. Hade kunnat blivit en annan match.

{10375}: Hur fan skulle det se ut om vi skickar tränartrion när vi har högst poängsnitt i serien?? Fullständigt oseriöst och med vår historik av sparkade tränare skulle vi bli utskrattade i hockey-Sverige. Trollinlägg…

Däremot behövs det en ny målvakt.

Tigerhjärta: vad har det med något att göra? Är det en topplacering i serielunken som ska ta oss tillbaka till SHL?
Vi har en riktigt bra chans på förmodligen väldigt många år, vi har inte tillstymmelse till grundspel som funkar. Den tröttaste ledartrion man kan skaka ihop. (Respekt för deras otroliga spelarkarriären osv). Två målvakter som ingen litar på.

Ja jag skulle plocka alla tre nu, men framförallt Lindbäck

{10375}: Skicka tränartrion efter 18 matcher med bäst poängsnitt i serien, lycka till.
Dessutom genom att mejla vår sportchef och klubbdirektör, barnslig nivå.

Viktigt att detta framförs även till ansvariga. Nu måste trycket på Johan och Håkan öka. De fick en chans till att lösa detta. Det håller man på att offra pga Brynäsandan och kompisrelationer.
Lindbäck måste bort och tränartrion lika så!

Maila och framför missnöjet.

[email protected]
[email protected]

{5647}:
Omvänt kan man väl gissa att om Benn i ett tidigt skede visat Lindbäck att han väljer att ta bort passningen så hade Lindbäck tidigare bestämt sig för att ha glida ut ur målet och tagit bort skottmöjligheten för skytten?

Alle vet att en back skall tänka så?
Jag tror att en mer erfaren back på en stor rink hade vetat att man kan inte göra båda alternativen här?
Typ Bertilsson hade gjort rätt val här.

mk: "Brynäs måste upp i prestation.
Det ser alla, även de själva."

Man får också komma ihåg att Brynäs spelat lång tid utan två ordinarie centrar. Det är tufft. Jag jublade när Ölund skrev på för den här säsongen. Jag ser honom som en av de viktigaste pusselbitarna i lagbygget. Vad Scott kommer att prestera är väl mer osäkert. ...Men han var riktigt bra förra säsongen.

Brynäs gick stenhårt på första- och andrakedjan igår mot AIK. Med Ölund och Scott på plats törs man säkert fördela istiden mer mellan kedjorna. Tror det ger ett klart lyft!

mk: Forts..
Sen kan det inte alltid vara en touch som gör att pucken går in.
Är man så "stel" som målvakt så att man måste stå exakt rätt för att rädda pucken så är man fel ute, igen.

Är du lite flexibel så hinner man med även en liten touch.

Självklart ser JA det alla ser. Men frågan är som någon nämnde. Vad vill man lägga pengarna på?

Det jag ser som Brynäs "fördel" är att de andra topplagen inte heller presterar.

Brynäs måste upp i prestation.
Det ser alla, även de själva.
Sen kan det nog tyvärr ta en stund att klättra upp ur det mentala hålet man har grävt och ramlat ner i.

Jugge: Ärligt talat brukar utespelarna föredra målvakter som tar allt de borde ta, men som kanske inte gör så många omöjliga räddningar. Lindbäck tillhör kategorin man inte vill ha. Visst, ibland gör han grymma räddningar, men det är sjukt många tavlor från hans sida.

Det skapar en enorm osäkerhet för försvarsspelet. Istället för att låta Lindbäck ta skytten så börjar man ofta överarbeta situationer, som avgörande målet igår där fokus borde varit på att inte tillåta en passning Backen försöker istället hjälp Lindbäck extra mycket genom att förhindra skott samtidigt som han förhindrar passningen, vilket gick sådär. Med en annan målvakt hade han nog fokuserat mer på att inte tillåta passningen och helt släppt skytten.

Huge: Jag har försökt att hålla Limpan högt länge. Men tyvärr går det inte längre.

Limpan räddar inte laget igår. Han gör det som målvakter ska göra.
Ta det man ska, och helst ska man ta lite till. Varje match. Hur ofta tar AL lite till? Kontra han släpper 1-2 mål i baken, som han "ska" ha.

En målvakts första prioritet är att stoppa puckar. Man får inga applåder för att man räddar det man ska. Man får dom för det man inte ska ta.
Däremot om man tappar puckar som målvakter "ska" ta i nästan varje match. Då är man en dålig målvakt.
Tyvärr så håller inte AL för denna nivån, åtminstone inte nu.

Det måste du se.

Peja: min åsikt ang Kelleher baseras på matcherna i Brynäs så där har du en poäng, absolut.

Han har gjort poäng i Brynäs, också korrekt men hans trend är negativ.

Självklart är poäng viktigt och en tydlig måttstock men jag tittar mycket på själva spelet och där bidrar han inte mycket. Sanny sa det senast igår, ejnsoffcoach.

Tappade puckar över hela banan pga en mix av att han håller pucken för länge, ofta stillastående, enhandsfattning och framför allt liten och klen.

Att vara liten rår man inte för men då får man bygga upp fysiken. Finns små spelare som lyckats, Theo Fleury, Martin St Louis, Håkan Loob och Mats Näslund var några jag kom på.

Indrasis: som jag börjat kalla för en gåta. Obegripligt dålig många gånger, målskytt igår, högt & lågt.

Finns potential där som han har dolt för ofta hittills. Jag väljer att se det positivt, adderar ”Sparkapital” till hans namnlista😀👍

Ditt sistnämnda ämne: Alcens lagbygge och ”toppspelarnas” speltid, håller med till 💯 procent.

Det börjar med att Alcens inte kan bygga ett lag ((han har verkligen fått chansen/tiden). Har har för lågt hockeyskills helt enkelt.

Att ha ligans (förmodligen) överlägset högsta budget och få ut så lite är obegripligt.

Han måste lämna omgående.

Men byggt är byggt och är det rätt att spela de bästa hårt. De ska vara tränade för det. Men risken är att över tid så kommer det att kosta.

Avslutar mitt inlägg med målvaktsspelet: ingen av dem håller måttet, måste hitta två nya. Skulle kunna skriva romaner i detta ämne men väljer att hålla det mer kortfattat.

Ursäkta mitt långa svar/inlägg. Känns som att vi är överens om mycket men inte allt. Gillar diskussionen , intressant att få andra infallsvinklar. Det är tur vi är olika😀

Hursomhelst: vi stal en poäng igår, hoppas den blir moralhöjande för laget.

Malken:
Målet är att gå upp... krävs mod för att våga prova såna saker.
Bäst att köra med de säkra korten?
Lindbäck, Kinnvall, Bertilsson, Blomqvist, Rödin, Larsson, Ölund, Scott... och där var pengarna slut.

Vilka av de ledande (dyra) spelarna har en uppåtgående kurva?
Vilka av de unga fixar nästa steg i utvecklingen?

Där nånstans kommer din fundering in i bilden.

Skickliga ledare gör bedömningen.
Modiga ledare vågar.
Då kan man leda utvecklingen.
Där är Brynäs inte idag.

Auchinleck: "Man önskar sig spelare med utvecklingspotential, det gör man..."

Borde inte Steinbergs få chansen? Hur många förstod vilken guldklimp Brynäs hade när Olof Östblom övertalade Boork att låta Markström spela i kvalserien 2008? Markströms spel mot Leksand hemma i slutet av serien är det bästa målvaktsspel jag någonsin sett live.

Vissa klarar steget upp till seniornivå hur lätt som helst - andra inte alls. Vilken sort är Steinbergs? Vore roligt att få veta! Vad finns att förlora på att testa honom?

Peja:
Man önskar sig spelare med utvecklingspotential, det gör man...

Gavve: Den här meriterade forwarden blir snart ledig.

Fördelen med Dichow är att han säkerligen sitter på ett litet kontrakt och att Frölunda redan har ersatt honom. Kanske nästan skulle bli ett ekonomiskt nollsummespel att skicka Clara tillbaka till Färjestad och ta in Dichow. Det skulle ju skapa ett större utrymme att förstärka på andra positioner än om man tar in en dyr målvakt.

Huge: ”Ja, förutom målen som han släppte in och som han inte kan lastas mkt för, så räddade han oss också många gånger i farliga lägen som mkt väl kunde ha resulterat i baklängesmål.”

Visst sprattlar Limpan till i perioder med fina räddningar. Det stora problemet är att han alltid minst har en riktig tavla per match. Det är så tydligt att utespelarna inte litar på Limpan, om du inte ser det så byt glasögon farbror…

Brynäs har som uttalat mål att gå upp direkt, med spelarbudgeten man har så ska man vara absolut topplag i ligan. Ska man då vara 1:a målvakt i Brynäs så ska man vara en toppmålvakt i ligan. Där är inte Limpan, och har inte varit, varken denna säsong eller den förra.

En toppmålvakt ger alltid laget chansen att vinna matchen. En toppmålvakt flera ”expected goals”. En toppmålvakt drar på sig rånarluvan ibland och vinner matchen åt laget. Tänk Voutalainen mot oss senast. Limpan har tyvärr inte varit i närheten av den nivån sedan han kom tillbaka till Brynäs.

Klart att Alcén och Gällstedt säger att dom är nöjda med målvakterna utåt, dom kan inte säga något annat. Men om inte Alcén redan nu dammsuger marknaden efter en duglig 1:a målvakt så är det banne mig tjänstefel. Eller så får Brynäs byta ambition utåt och säga typ: ”Målet med säsongen är att etablera oss som ett vinnande lag i HA”…

Tigerhjärta: ja tack! Drömma kan man väl göra. :D

Mattson:
"Men svårt läge. Dels att hitta nån tillräckligt bra så här långt in på säsongen, dels att hitta ekonomin."

Det är förmågan att ta kloka beslut i svåra lägen som skiljer topplag från bottenlag.
Det ligger stora publikintäkter i potten här.
Svagt målvaktsspel sänker intresset.

Mod.

Huge: Men herregud Herr Bagdad Bob. Får man föreslå specsavers. Ta med dig Limpan

Lemp: av dessa är det nog bara Dichow jag hoppas på om det är över längre tid. Vet inte om en 22-årig målvakt är den som ska ta oss upp till SHL denna säsong däremot. Vet för lite om honom och hans psyke bara.

Rautio är 38 år och knappast någon att satsa på OM det inte bara är så att det handlar om att överleva... höll jag på att skriva då jag är så van att vi ligger långt ned. Menar självklart chansen att gå upp. Lite tveksam ändå även om han har okej stats senaste åren. Ser ut att ha spelat typ 20 matcher sen 20/21 bara.

Brattström är i bra ålder, varit med och tagit upp Timrå men statistiken från senaste säsongerna ser ju inte jättebra ut. Känns lite dumt att ta in någon som ligger på 3-4 GAA och 80-90% i räddningsprocent när Lindbäck ligger på 2.59 GAA och 89.43% han var dock grym i Timrå (främst när de spelade i Allsvenskan) och i KooKoo i Liiga.

Silfverkroken: nja, fråga gamla Broström från Frölunda när han åkte förbi AiK-klacken=Apberget tidigt 80-tal…, så jag har en avvikande uppfattning.

Stefan R 63: Du menar att Brynäs skall helt enkelt inte råka ut för det som expertisen förutsåg skulle ske. Alltså inte förlora matcher.

Huge:
Lindbäck är på väg utför i sin karriär och kurvan är extremt brant, det visade han förra säsong med en mängd rena tavlor vilket han har fortsatt med även denna säsongen.

Du säger att han räddar Brynäs många gånger när det kunde blivit mål. Ja det är ju hans uppgift som målvakt att faktiskt rädda puckar.

Visst att Lindbäck sprattlar till ibland och lyckas spela bra i enstaka matcher men det gör i princip alla målvakter någon gång under sin karriär men hans ständiga misstag och svaga räddningssiffror säger att han numera är en riktigt dålig målvakt som inte längre skall vara målvakt i Brynäs

Plocka in Tomkins. Kosta vad det kosta vill.

« · 2602925 · »