1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 738405 inlägg · 7967 ämnen
« · 2885325 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly Season 2025-26
Peja: Om jag förstått rätt så är Bäckis inte med på försäsongsträningarna.
Borde han inte varit det om han vore aktuell för Brynäs.
Han har haft ett långt uppehåll och borde behöva den träning eller för att känna av om kroppen håller.

Jugge: För mig beror det på om det är en engångsföreteelse eller ett mönster. Han tappade det uppenbarligen helt där.

Tycker dock det finns bättre namn om Brynäs värvar en ytter. Vesey, Gettinger, Chromiak, Regenda etc är ju fortfarande kontraktslösa. Tror dock Brynäs tar in någon som främst är center, om man inte har fått supertydliga signaler från Järnkrok eller Bäckis att de kommer skriva på.

SuneMangs: Tackar nu funkar det😀

Gavve: Så var det ja!

SuneMangs: Håller med fullständigt, det där är ju likvärdigt med mordförsök. J-a galning, skulle aldrig vilja se en sådan spelare i världens finaste tröja. Spelar ingen roll om det så var McDavid.

Gavve: Sånt där ska det vara livstids avstängning på.

nittontolv: Han blev avstängd för att ha sparkat (eller försökt) sparka en spelare i ansiktet med skridskon.

6 matchers avstängning fick han.
www.youtube.com/watch?v=L-eKS5zOjt8

Edit: Tvåa på bollen.

nittontolv: Du minns rätt, han gjorde upprepade sparkrörelser mot Piluts bröst/hals. Jag länkade det för någon vecka sedan. Absolut inget för Brynäs.

DoNaka: Han har väl varit inblandad i nån skandal eller liknande om jag inte minns fel. Kanske blandar ihop med nån annan.

Vill minnas att denna spelare varit uppe på forum någon säsong tidigare. Fungerar extremt bra i AHL, mindre bra i NL.. men jag skulle vara positiv om man kunde landa denna!
www.eliteprospects.com/player/56033/martin-frk

Makita: Om du/ni tittar på telefonen måste ni trycka i rullgardinsmenyn där det står "Regular season" och välja "Postseason".

Makita: Nä, jag har inte ens ett konto där. Detta är via datorn och då ser jag allt. Via mobilen får man nog välja om man vill se regular season eller postseason, verkar inte kunna se båda samtidigt.

Här har ni ett exempel på hur det ser ut för Axel Andersson. Via dator kan man välja Regular Season + Postseason.
Uppladdat:

500x0-axel.jpg

Gavve: Har du betal versionen av EP
Jag har ingen sådan rad.

#33: Va? Du ser playoff i högra kolumnen. Sen kan du välja att bara visa slutspelet också om du vill det.

På bilden här ser du Bengtssons 7+12 matcher t.ex.
Uppladdat:

500x0-playoff.jpg

Varför finns inte alla matcher med i statistiken på EP? Varför bara grundserien🤷? Spelaren har ju spelat i samma lag, med samma nummer, enda skillnaden är att det är slutspel istället för grundserie. Enligt statistiken har ju ingen spelat slutspel … någonsin🤔. Väldigt missvisande tycker jag.
Tänkte på det i samband med att Bengtsson lämnar, han har spelat 19 matcher i Brynäströjan men har statistik för 7.

Farsang: Han fick ju inte heller chansen i Canes säsongen 21/22 när han gjorde 101p på 71 matcher i AHL. Spelade 2 matcher med Canes och gjorde 2 poäng.

Om det hade varit disciplinära saker eller annat (alltså ej relaterat till spelet) så känns det konstigt att lagen skulle förlänga med honom som de gjort också.

Canes förlängde med honom 2018.
Ducks förlängde med honom 2020.
Sen tog Canes tillbaka honom 21 igen.

Här spekuleras det lite om varför han inte blev uppkallad i Sharks:
www.reddit.com/r/SanJoseSharks/comments/1huh3xs/deleted_by_user/

"The Sharks have almost no incentive to call him up over one of their forward prospects like Guschin or Bordeleau."

"Sharks brought him in to be a vet on the AHL roster."

"He makes $500k a year to wear a letter with the Barracuda and be a strong veteran leader in the room who can make a difference on the ice"

Det ryktas dessutom att det är KHL han hamnar i. Var väl inte riktigt det jag såg framför mig.
thehockeynews.com/nhl/san-jose-sharks/players/rumor-andrew-poturalski-connected-to-khls-avangard-omsk

Text från artikeln ovan. Innehåller även en länk till en rysk källa.
"Just days after being named the American Hockey League's MVP, Andrew Poturalski has found himself in the rumor mill with speculation growing that he could be headed to the Kontinental Hockey League (KHL) and joining Avangard Omsk."

Peja: Dock luktar det kanske lite illa att han knappt fått chansen i San jose Sharks med dem siffrorna eller??

vi snackar alltså 73 poäng på 59 matcher i ett AHL lag och han har bara fått chansen 3 gånger i NHLs sämsta lag.

vill gärna veta varför, för det går inte ihop.

Hade vart skoj om Brynäs skulle göra en likadan video med alla mål under säsongen. som dem gjorde efter HA säsongen. alltid kul att kolla tillbaka på!

Gavve: Han har spelat med Axel Andersson i San Diego. Farmarlaget till Anaheim Ducks så han har säkert stött på Silfverberg också.
Nåja.

Gavve: Luktar KHL/Schweiz där. Svårt för svenska klubbar att konkurrera om en sån spelare, det är stora klubbar i KHL och Schweiz som är intresserade av den typen.

Peja: spännande spelare. Ruskigt bra poäng. Känslan är väl dock att han har läge för nåt mer välbetalt än SHL. Samtidigt vet jag inte hur "fylld" schweiziska ligan börjar bli.

Peja: Jösses. Skapligt bra poängsnitt på honom denna säsong. Vann poängligan i AHL på 73p på 59 matcher. Tvåan hade 72 på 67. Dessutom 21p före tvåan i sitt eget lag där han både gjorde flest mål och flest assist. Att snitta ca 1p/m i både slutspel och grundserie över så lång tid i AHL är imponerande.

Inte alls säker att han sneglar mot SHL men det finns ju i.a.f. en Brynäskoppling i laget. Han spelade nämligen med Lucas Carlsson.

Kul spaning och det ska verkligen bli intressant att se var han hamnar.

Catodenäldresspöke13: Ja.

Den här AHL-kingen har förresten brutit sitt kontrakt för att flytta utanför Nordamerika. Spännande att se vart han hamnar.

Peja: jag är mycket förtjust i Barklund. Tror han kan ta ytterligare kliv.

Åttondebacken(?) Bengtsson lämnar Brynäs som förmodligen behöver två nya backar.
1) En back som konkurrerar med de sex ordinarie backarna. Behöver vara någon som håller ungefär lika bra nivå som back 5-6 i den nuvarande backuppsättningen.
2) En yngre back som Brynäs kan forma och eventuellt låna ut under säsongen. Tänker att Bengtsson var tänkt på den positionen.

Några backar som tillhör backkategorin #1 skulle kunna vara:

Viktor Lööv. Sägs vara på väg att bryta sitt kontrakt i Schweiz. Fysisk bjässe som man enkelt skulle kunna matcha in på 7 backar, eftersom han är duktig i boxplay. Frågetecknet är en ryggskada som höll honom borta stora delar av säsongen. Skadefri vore han utan tvekan en stor tillgång. Kan nog inte välja och vraka på erbjudanden med tanke på skadan, men ser nog sig själv i en större roll än vad Brynäs kan erbjuda.

Alfred Barklund. Inte på långa vägar lika erfaren som Lööv och betydligt yngre. Allround-back som har imponerat våldsamt i AIK under ett par säsonger. Rätt bra med pucken och kan sätta in rejäla bröstvärmare.

Teemu Kivihalme. Borde passa in bra i Brynäs spel. Rörlig och tillräckligt bra med pucken för att kunna spela i spelsystemet, men kanske tänker sig en större roll?

Tobias Winberg. Modofansen var lyriska inför säsongen, inte lika lyriska efter säsongen. Borde kunna vara en pålitlig defensiv pjäs och Alcén gillar ju att värva från Ö-vik, verkar det som.Kanske för dålig med pucken för att spela i Brynäs?

Ole Julian Bjørgvik-Holm. 23-årig stor men ändå rörlig norrman som gillar att spela fysiskt. Blev utsatt för en ruggigt ful tackling som höll honom borde från spel tidigare under säsongen, men kom tillbaka starkt i slutet och spelade i andra backpar i slutet av AHL-säsongen. Just det talar väl också för att han blir kvar där borta, men han är ändå inte så etablerad på AHL-nivå.

Anton Malmström. Storvuxen doldis som har ett snarlikt CV som Bengtsson. Håller han måttet i SHL?

Sean Day. Grym på skridskorna, desto mer tveksam i resten av spelet. Tveksamt om han är OK med att vara rollspelare i Brynäs.

Alltså, fjollboll och ”Nations League” är ju grymt, vilken jä…action, vilka sköna frisparkar och hörnor, här händer det verkligen grejjer i 95 min, 🤣🤣🤣

Och då är damerna betydligt mer sevärda än hanarna 😂😂

Greatredwing : Eller i Vikarbyn

Svensson_62: Då kan jag se den här i Hedemora ??

Fofi : Grattis Adam!

Peja:
Adam förnyar sitt kontrakt med 1 år.

mk: Jag sa nog inte ett skit om vem och varför jag skaffade konto på HS

Peja: Bucklan kommer till en Brynässpelare!
En gång Brynäs - alltid Brynäs 👍

Erat: Jag minns att vi hade en fleramålsledning, och hur surt det var att tappa den. Det hade varit sån street cred att slå dem.

Dagens konstaterande: antingen Mattias Ekholm eller Jesper Boqvist kommer att kunna titulera sig Stanley Cup-mästate när säsongen är färdigspelad.

Bucklan kommer till Dalarna.

Brynäsgubbe: Hittade en artikel från matchen! Brynäs hade 2-0 och 3-1 i matchen tills Colorado vände på steken.

Helt otroligt hur jag som 9-åring missade det här..

Brynäsgubbe: otroligt

Erat: Stämmer, 2001. 5-3 vill jag minnas till Colorado.

Var det inte en match Djurgården skulle spela men inte kunde? Så Brynäs gjorde det istället.
Uppladdat:

500x0-img1738.png

Jag sitter nere i HS-arkiven och får se det här?! Ursäkta har vi mött Colorado? Har noll minne av det här. 😂
Uppladdat:

500x0-screenshot20250530-171341.png

ME88x: Och hur vet du att det är Samsungs andra ?
Du reggade 14 maj..

Lägg av. Eller är du oxå en av alla som läst länge utan konto..

Uppladdat:

500x0-img4010.jpeg

mk: och detta är väl Samsungs andra konto? 🤣 Vadå presentera sig? Det är 2025 nu, inte Yahoo och 1999 😅

Farsang: Tycker det är skitlöjligt när man byter konto.
Eller skaffar ett till.
Är man ny snvändare så kommer det ofta ett litet inlägg om vem man är och lite om var man bor
Men nu kommer det bara nya konto med samma stuk som många tidigare inlägg.

Därav frågan som är legitim av Samsung, tycker jag.

ME88x: inte första gången han drar ”nytt konto ser jag” kortet 🤣

Peja: ” Blir lite intressant att se vem av Persson och Bengtsson som blir bäst i Modo. Och framförallt vem som ersätter i Brynäs.”

Är ju 2 väldigt olika typer av spelare, men jag ser ju som potentialen som väldigt mycket större hos Persson, åtminstone offensivt. Tyckte han gjorde det bra hos oss under sin try out men det blev ju tjockt på backsidan i Brynäs när Söderström signade.

Peja: Blev ett tvåårskontrakt för Heponiemi i HV.

www.hv71.se/article/rrtasx2-3iaijd/view

Samsung: Mitt första konto här. Föreslår vi avslutar diskussionen mellan oss två!

ME88x: Nytt konto ser jag. Är det tionde i ordningen du behöver skaffa innan du blir blockad?

Gavve: Heikki beskrivs ju som en defensiv center som har ledaregenskaper och stor arbetskapacitet. Har han även en viss offensiv uppsida så låter det som en bra värvning av Luleå om han är tänkt i 3:e eller 4:e formationen.

ME88x: ” Är du full eller? 😂”
Ja tack! 🙂

« · 2885325 · »