1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774935 inlägg · 7967 ämnen
« · 3022668 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Tommy: Minns att det var massiv kritik mot Sundlöv när han spikade truppen tidigt. Då försvann en del personers behållning med att få följa en silly season. Själv tycker jag det är dumt att spika för tidigt om man inte har fått tag på helt klockrena spelare och det betyder att man stänger dörren för spelare som inväntar NHL-bud.

Det är lite svårt att förstå kritiken mot uteblivna pressläpp kring nyförvärv nu också i och med att många som kanske är klara fortfarande spelar och inte kan offentliggöras än.

Varför det är så himla angeläget om att få bekräftat att Kopacka etc lämnar så fort som möjligt förstår jag inte.

Lemp: Förra säsongen var det ganska tydligt att Brynäs gärna ville offentliggöra spelare på det där eventet. Om någon blir klar veckorna innan det väntar man säkert igen.

Angående Chrona, så verkar hans lag precis gå till slutspel, men man kan gissa att de blir utslagna ganska snabbt där. Får se hur slutspelssortin synkar med eventet.

Nej då, jag är inte ett dugg otålig. Det räcker med att presentera hela nya truppen igår.
Hur gör ni för att stå ut? Behöver tips

Joppe: Det är ju samma visa efter varje säsong.
Samma magsura, otåliga och kinkiga fans som bara nån vecka efter säsongslut börjar grina för att det nya laget ännu inte är komplett.
Påminner om 5-åringar som redan på måndan börja gnälla och klaga över att det är så långt till lördag, då godiset delas ut....

Jag förstår att man blir nervös/frustrerad över att det inte flödar med rykten eller konkreta förslag för vår trupp inför nästa år. Jag är lika otålig själv. Men samtidigt tycker jag att det tyder på en professionell hantering av Brynäs. Att vi kan hålla det hemligt med att släppa våra bomber liksom.
Samtidigt förstår jag även att man blir extra nervös inför hur det har sett ut innan med till exempel back situationen förra säsongen. Vilket jag tror det finns en tydlig förklaring till som vi inte har en aning om.
Men jag har faktiskt fullt förtroende för hur Brynäs hanterar detta.
Jag vågar inte riktigt tro på halvdana rykten och förhoppningar på internet. Men jag tror faktiskt på en Brynäs anda och att Alcen (och alla andra inblandade scouter osv.) vet vad dom gör.

Vem såg Charlie komma förra säsongen? Jo Tommy Sjödin.

aplusb: det har du nog rätt i. Men det är av anledning att man läser rykten om i princip varenda annan klubb i ligan som gör att man jäser lite. Hade det varit tyst överlag hade det varit annorlunda. Men det är givetvis bra att man tar hänsyn till exitsamtalen

aplusb: Är inte särkilt oroad över tystnad, man är van att Brynäs inte är dom snabbaste med nyheter.

Däremot är man alltid otålig att få veta vilka beslut föreningen tar kring vissa spelare. Och rykten vill man främst ha för att få indikationer om olika lagdelar och var ribban ligger. Hittills har det handlat om Härenstam (som nu blir kvar i SSK), Träff som verkar vilja köra AHL och Nylander som främst kollar utomlands. Lite påfyllning hade varit roligt.

Catodenäldresspöke13: Enligt GD är de inte ens klara med Exitsamtalen, det är väl av respekt mot de spelarna som inget säga också. Skulle väl bli klara under veckan vad jag förstod.
Sedan kan man ha åsikter om att det inte ens är några ordentliga rykten, men för ett gäng år sedan när allt läckte i förhand var det inte speciellt kul heller.

Jag är lugn än så länge, men går det en månad till med tystnad så blir jag orolig.

Jan Grismöbel: Haha, ja, det är alltid bra att ha en potatis i bakfickan som kan täcka upp för sportchefens misslyckande. Jag tror fan Vessel hade gjort det bättre i kassen än Delia…

munkas: Får förlänga med vesel . Då är vi säkrade back up . Forward ,center , back eller målvakt . Vesel är som en potatis kan användas till allt .

munkas: nu känns det bättre efter de betryggande orden haha

Peja: Det är inget drömscenario, givetvis inte. Men det hade varit ett bättre alternativ än Indrasis.

Catodenäldresspöke13: Vi får väl se vad det blev för trupp sen när träningsmatcherna drar igång.
Om Djoosen fortfarande är ”skadad” sen när säsongen drar igång så är det bara för Alcen att värva in en klassback i okt-nov. Eller så kan Bäckis hoppa in på backen några veckor. Det ordnar sig nog.

Game misconduct: Så Kelleher skulle ha tagit Indrasis plats i förstakedjan med Larsson och Silfverberg?

Catodenäldresspöke13: Lite så, men samtidigt en viktig stommespelare att få in hos Malmö. Bra ålder, förankring i Skåne och så vidare. De har ju inte massvis med potentiella hemvändare där ute.

Peja: Ersätta hans roll alltså och Indrasis en mindre. Vet att det inte va antingen heller. Du får läsa hela inläggen. Ja det är ju ditt val, jag föredrar ju kreativitet och snabbhet framför långsamma rör och konstiga pucktapp. Framförallt som usp i PP.
Men det är också fint att du kommit ut som Indrasis-fan på äldre dar

BIF Kungen: "Oroande att man läser om nya spelare i andra lag men tyst som i graven från Brynäs sida."

Det här oroar mig också. Det vore ju inte första gången Alcén satt lugnt i båten tills vi sitter i september med ofullständig trupp. Sen förstår jag att det kan framstå utåt som att inget sker även om ledningen ringer runt i halva västvärlden. Men det är ju till syvende och sist skrivna kontrakt som betyder någonting för oss supportar.

Peja: själv är jag inte jätteroad av silly och spekulationer om nya spelare.., men förstår givetvis att det är viktigt.

Läser här om Indrasis och Kelleher, ingen ska vara i Brynäs, likt Kopacka…

Oroande att man läser om nya spelare i andra lag men tyst som i graven från Brynäs sida.

Ingen koll: men Olofsson (Modo, kanske klar för liiga) hade han varit något?

Eklind hamnar förmodligen i Malmö.

Är inte direkt avundsjuk på den värvningen ändå. Känns som det kan ha slantats upp mer än vad det kommer smaka. Men så minns man ju honom från tiden här också.

Jonjo: det där kan jag😎

Silfver: Kul för SSK. Munther sägs också vara klar för SSK, i så fall finns ingen plats för Enroth där… men Härenstam kanske inte hade varit kvar heller om Enroth gått dit. Sägs att Enroth tackade nej till 150 i månaden hos Örebro, spännande att se vart han hamnar, finns inte så många platser kvar i SHL. Är det någon mer än Rögle som letar nu? Och Enroth känns ju inte som någon de tar in bredvid Holm.

Game misconduct: Indrasis hade kontrakt, så det var aldrig ett val mellan honom och Kelleher. Och även om det hade varit det, så hade jag valt Indrasis över Kelleher alla dagar i veckan. Men det finns fortfarande andra spelare som jag hade valt över bägge (vilket också var en ickefråga eftersom Indrasis hade kontrakt).

Peja: Oklart, förmodligen för att de har bättre alternativ. Han kunde spelat istället för Indrasis som inte gjorde gjorde någon glad under säsongen, inte dig heller innan du ändrade dig precis. Och sen Po givetvis. En mindre roll för Indrasis och ah, det hade inte blivit sämre.

Summerar det hela som att Indrasis 29 poäng inte topplag är otroligt mycket bättre än Kellehers 2 säsonger på samma poäng. Inte helt logiskt men vi kör på det!

Game misconduct: "Nä så kan man ju välja att se det, det andra ser är att han varit tungan på vågen flera gånger när det väl gäller. Därför har han värvats runt bland de som vill ta klivet upp."

Man ska också ha en jäkla respekt för vilken stor skillnad det är mellan SHL och HA.
Kelleher är en perfekt spelare som passar kanon i HA. Han kan säkert fylla en funktion i ett lag som Modo, Karlskoga, Björklöven om de går upp men hans spelartyp fungerar ju inte i en tredje eller fjärdekedja tex. För dålig defensivt tex.
Därav så finns det betydligt bättre spelare att hitta till toppformationerna.
Där har du en anledning till att han ej spelar i något SHL-lag och framförallt i ett topp 8 lag i SHL.
Kelleher fyller ju tex inte samma funktion i ett lag som Vesel tex gör.

Game misconduct: Du har en otrolig förmåga att älta saker. Var ett äldre nick som var precis likadan…

Nu verkar dock pendeln ha svängt, tillfälligt?, från Källgren till Kelleher. Kan vi inte göra så här, dom som gillar tanken på att ta tillbaka Kelleher, som du verkar göra, kan väl gilla något av dina 512 inlägg om det? Hur låter det? Så kan vi kanske gå vidare sen.

Jag har svårt att förstå meningen med att älta exakt samma sak dag ut och dag in…

Game misconduct: ” Nä så kan man ju välja att se det, det andra ser är att han varit tungan på vågen flera gånger när det väl gäller. Därför har han värvats runt bland de som vill ta klivet upp.”

… och därför som han inte värvas till ett topplag i SHL. Därför att han inte är tillräckligt bra där. Du får gärna förklara vilken roll Kelleher skulle haft i Brynäs förra säsongen?

Peja: Behöver inte bevisa något, men bygger inte en tes för att klanka ned på en spelare att man aldrig lyckas i topplag i SHL när man gjort ett försök.

Ganska bra ändå med 29 poäng i bottenlag. Ändå är Indrasis insats otroligt mycket bättre i SHL på samma poäng i ett topplag där han också fick oerhört stort förtroende i toppkedjor. Intressant.

Nä så kan man ju välja att se det, det andra ser är att han varit tungan på vågen flera gånger när det väl gäller. Därför har han värvats runt bland de som vill ta klivet upp.

Catodenäldresspöke13: Lite som Kopacka alltså.

lapad: Håller inte med om Oskar Kvist, vill påstå att han har varit väldigt nyttig för Västerås. Han har spelat i alla spelformer och tjänstgjorde även som center på slutet (där han inte passar lika bra). Någon poängkung blir han väl aldrig men han är en habil allsvensk spelare idag. Sedan kan han mycket väl hamna i Hudiksvall men det blir förmodligen efter avancemang till Allsvenskan.

Game misconduct: Kelleher lyckades hyggligt i ett bottenlag (Oskarshamn). Kelleher lyckades inte i ett topplag (Rögle). Så varför skulle tesen vara att han har vad som krävs för att lyckas i ett topplag i SHL? Bevisbördan ligger på dig som har åsikter som inte grundas på verkligheten.

Kelleher klarar egentligen inte av att bära ett HA-topplag över en hel säsong heller. Han har varit en spetsig spelare i slutspelen men inte var knappast en av de som ledde laget i grundserien varken i Brynäs eller Djurgården.

lapad: Fått till lite mål i år ändå, men ja, svårt att se att utvecklingskurvan ska stiga tyvärr.

Peja: Undrar fortsatt.

Varför är Indrasis 29 poäng bättre Sååå mycket bättre än Kellehers 29 poäng?
Hur byggde du tesen att Kelleher inte lyckas i topplag i SHL?

Silfver: Pooley känns som en typisk nordamerikansk individualist. Försvinner i slutspel men öser in poäng mot Vimmerby i grundserien typ. Tror också att spelare som honom trivs bättre att vara kung i HA än att vara knekt i SHL. Tror inte alls han hade passat i högsta ligan mot bättre försvarsspel och hade landat på dyrköpta 17 poäng utan att bidra med något annat i sitt spel. Dessutom tror jag han hade tappat intresse efter fem poänglösa matcher i oktober.

Nåt sånt

Peja: Kvist lär hamna i Strömsbro alt Hudiksvall till slut. Hans utvecklingskurva pekar rakt neråt.

mk: Kvist håller ärligt talat ingen högre klass i HA heller. Utfyllnadsspelare i ett bottenlag den gångna säsongen och blir troligtvis ersatt av en div1-spelare i nästa års VIK-bygge. Hoppas Kvist kan studsa tillbaka, men det blir nog på sin höjd i en ännu mindre HA-klubb eller typ Norge.

mk: Scott Pooley en annan. Vräkt in poäng i HA men inget SHL lag har nappat. Vanderbeck på väg åt det hållet också?

Jugge: Det var ju en himla tur att Kelleher valde pengarna i HA istället för att ge SHL ett nytt försök. Hade blivit otroligt mycket svårare att hitta balansen i kedjorna med honom istället för Bobby, för det finns väl ingen som på fullaste allvar tror att en kedja med Kelleher och Kopacka som ytterforwards hade varit gångbar i SHL?

mk: Finns liksom inget som tyder på det. Han gjorde ändå strax under 30 poäng i ett lag som Oskarshamn. Ett sämre år i Rögle, vilket kan bero på fler saker än att ”man inte klarar SHL”.
Också väldigt kul att du jämför just de två av alla du kunde komma på.

Game misconduct:
Alla spelare klarar inte av spelet i SHL.
Kelleher är en sådan.
Kvist en annan. Olika typer men är för dåliga i SHL.
Svårare än så är det inte.

Jugge: Ja det skulle förmodligen alldeles för mycket ekonomiskt. Han har som sagt hittat en bra ekonomisk modell och har fram tills igår hävda garanterat avancemang. Man fattar ju att det är attraktivt för toppklubbarna i HA.

Jag håller med dig om Trivigno alla dagar i veckan. Men det är med facit i hand. Pratar bara om känslorna där och då och att jag är säker på att han löst det, även att han mycket troligen gjort val själv som gör att han fastnat i HA.

Peja: Han hade gjort det minst lika bra som Indrasis som kunde tagit en mycket mindre roll. Ingen kulle jag dör på, men jag hade gärna sett det skiftet. Hade inte varit helt orimligt att ha en forward till med tanke på ganska många lovande men tunna ungtuppar.

Varför är Indrasis 29 poäng bättre Sååå mycket bättre än Kellehers 29 poäng?
Hur byggde du tesen att Kelleher inte lyckas i topplag i SHL?

Game misconduct: ” Nej men han borde fått följa med när vi gick upp.”

Levde du under en sten efter SHL avancemanget?.. Kelleher fick ju ett erbjudande av Alcén men valde pengarna som Wiken erbjöd istället, vilket var en monsterlön med HA mått…

Alcén tog då istället in Trivigno för en bråkdel av dom pengarna Kelleher fick i Diffen. Jag vet vilken spelare jag tar alla dagar i veckan…

Du ältar om Källgren här inne hela dagarna och att exakt allt annat är skit. Hur ska vi kunna bli det med en otroligt endimensionell spelare som Kelleher i laget?…

ellis: Glöm det . Förväntar tystnad tills det är ny säsong . Då får vi veta att marknaden är tom så Alcen nöjer sig med leftovers

ellis: Gissar att vi kommer få se en välgjord farväl-video med Scott de närmaste dagarna.

Peja: Fjällby. Självklart. Skuffelse no 1...

Nog om den flydda besvikelsens 25/26, nu gubbar. Konkurrenterna förändrar nu dagligen i sina trupper. Kommer nånting matnyttigt ut i Brynäs den här veckan då, tro ?

Game misconduct: Så vilket av nyförvärven skulle Brynäs ha skippat för att trycka in Kelleher på tre kedjor i förra säsongens lag? Alltså laget som vann grundserien och var två matcher från att vinna SM-guld.

Lunkan: BIK kommer få sitt ”Boden moment” i varje fall.

Peja:”Kelleher är för dålig för att spela i en toppkedja SHL och är inte kompatibel med någon annan roll där. Rätt oseriöst att älta honom och samtidigt ”kräva” att Brynäs ska bli ett topplag igen, han har aldrig varit tillräckligt bra för ett topplag i SHL.”

Jag har inte förespråkat Kelleher till Brynäs utan bara svarat på en kommentar som undrar varför han inte spelar i SHL. Han tackade nej till Brynäs till förmån för Djurgården när vi gick upp och det är väl en indikation på att det är som skrivit. Eller det kanske inte är mig du syftar på för jag har aldrig krävt att Brynäs skall vara ett topplag även om jag givetvis. Önskar det.

« · 3022668 · »