1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 750148 inlägg · 7967 ämnen
« · 93475 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Grattis Bissett
micke: Ja, jag måste medge att det skulle kännas bäst om Tom hamnar i ett allsvenskt lag, typ Löven. Inte för att jag missunnar honom att spela i ett bättre lag. Det är bara det att det känslomässigt skulle bli så tufft att se Bisset m o t Brynäs och inte Bisset m e d Brynäs. Det känns fortfarande så hårt att han inte fick fortsätta i alla fall nåt år till, tycker jag. Han borde fått det, vilket jag är rädd för att klubben kommer få erfara till vintern.

Hälge: Jag vet på tok för lite om juniorverksamhet för att egentligen uttala mig. Men för mig låter det som en rejäl chanstagning att låta Huss (vad jag vet har han ingen tränarutbildning eller erfarenhet) få huvudansvar för J-20. Är det ngn där ute som vet hur sånt brukar fungera får dom gärna upplysa en...

micke: Jag skäms,men det är tomt i huvudet...jag vet inte.

Hälge: Hur gick det?

micke: Den här säsongen hade Huss hand om J-20.

Ford Prefect: Någonting säger mig att Masken inom en överskådlig framtid kommer återvända till sina rötter och få en hög post inom Brynäs IF :)
Vad gör egentligen Huss i Timrå? Tränar han ngt junior/ungdomslag? Jag vet iofs inte hur kompetenta våra junior/ungdomstränare är, men J-20´s Tomas Thelin tycks ju vara så pass duktig att han fick ansvar över ungdomslandslaget. Jag tycker att den mest kompetenta personen ska få jobb inom BIF, att han sedan skulle vara brynäsare skulle iofs vara ett STORT plus...

Ford Prefect: Dom konspirationsteorierna ger jag inte mkt för. Leksand skulle absolut inte tjäna något på att gå ut och ljuga för media. Hade BIF satt en för hög transersumma för Bissett vore det ju enkelt för Masken att helt enkelt säga standardsvaret "Bissett är inte aktuell för oss" och om han skulle vara ärlig "Bissett är för dyr för oss". Dessutom är rivaliteten för stor mellan klubbarna, trots att jag tycker det är fjantigt lever "Leksandshatet" i hög grad kvar högt upp i hiearkin. Jag tror tyvärr att Bissett har låtit en usel, pengakåt agent (miss)sköta sina affärer och att det är som Masken sade till DalaDemokraten ung: "Bissett(hans agent) krävde för mycket i lön och vi vill spara vår sista icke-EU plats i truppen". Kommer ihåg i höstas när Parks agent gick ut i Aftonbladet(?) och påstod att det nästan var klart mellan Greg och Brynäs, trots att BIF hade avfärdat Parks med en gång...

Bright: Ang. vad jag tror om Bissett till LIF kan du se ovanför. LHC är såvitt jag vet bara ute efter en center men dom värvar ju allt möjligt till överpris just nu så varför inte. Annars hörde jag för länge sen att det viskades om Björklöven, om nu Bissetts agent är redo att sänka lönen dvs... :)

Bright: Det känns lite irriterande. Men än mer irriterande är att de inte lyckas knyta till sig sina spelare efter karriärerna. Masken är sportchef - i Leksand. Huss har sin tröja i taket i Gavlerinken, men jobbar för Timrå... Det känns surt. Titta på Djurgården vars spelare fortsätter jobba för klubben när karriären är över. Varför klarar inte Brynäs av det?

Ford Prefect: Tja, vad ska vi tycka om det faktum att Brynäs snart har ett komplett lag till - med alla spelare i motståndarlagen...

Bright: Tja, Leksand var ju intresserade. Linköping vore ingen högoddsare. Timrå har också varit seriöst intresserade.

micke: Jag känner inte till några siffror, så beträffande lön kan jag inte uttala mig. Däremot är det självklart att man inte ska ha lön från två klubbar samtidigt, men det tvivlar jag på att det skulle ha hänt. Jag har en känsla av att Brynäs försöker rädda ansiktet nu, och jag är ganska säker på att jag hade rätt i min konspirationsteori att Leksand och Brynäs gemensamt gjorde Bissett till syndabock för att undvika pajkastning sinsemellan. Det jag har fått veta efteråt stärker de teorierna. Dessutom har jag en känsla av att Leksand fick ett bra pris på Olsson för att hålla tyst och för att visa att det minsann inte var nåt problem med övergångssummor. Nog förekommer det mycket handslag under bordet allt...

Nyhetsbrevet 4checking tror, precis som jag, att Tom Bisset nu hamnar i nåt annat elitserielag. Vilket ska vi tippa på? Kan det trots allt bli Leksand? Eller Linköping, kanske?

Ford Prefect: Det är helt rätt, fight the power! :)

Läser i dagens GD att BIF ville att klubben som värvade Bissett i april skulle betala hans lön i BIF (som Bissett lyfter till den 15 juni).

Från GD:
"- Vi ville ha betalt från 1 maj till 15 juni då han i det fallet skulle få lön från två klubbar. Men det rörde sig bara om cirka 150!000 kronor."

Det borde väl innebära att Bissett har en månadslön på 75.000 (om kostaden för BIF är 150 papp för 1,5 månad med arbetsgivaravgifter inräknade). Inte undra på att LIF drog åt sig öronen ifall Tom krävde samma lön där. Herr Bissett får nog tyvärr räkna med att sänka sina löneanpråk väsentligt...

micke: Grundtanken är bra ja, det är därför jag försöker peka ut de bristerna i det. :)

Ford Prefect: Det är inte säkert att det blir resultatet. Summan delas upp på de svenska klubbar spelaren representerat de tre tidigare säsongerna. Det delas upp så att klubben spelaren spelade i föregående säsong (år 1) får 45%, klubben året innan (år 2) 30% och det tredje året (år 3) 25%. Håller med om att "utbildningsersättningen" (är egentligen inget annat är transfersumma) i många avseénden slår helt fel och behöver ändras, men grundtanken är bra...

micke: Man behöver ju inte ta bort systemet helt, men omskapa det. Det måste faktiskt finnas en gräns någonstans och det är absurt att Brynäs ska kunna kräva 400.000 för en 36-årig amerikan. T ex.

micke: Ja, lite pengar. Förvinnande lite. Pengarna hamnar inte hos de lag som har utbildat spelaren utan hos det lag som nyttjat hans tjänster.
Jag menar att när du blivit proffs, du spelar hockey på heltid, då är det ett yrke. Den utbildning klubben ger under den tiden är att liknas vid en internutbildning, dvs man gör det för att han ska göra sitt jobb ännu bättre. Ska verkligen hans nästa arbetsgivare betala för det?

gojoh: Resultatet är att pengarna cirkulerar fram och tillbaka mellan elitklubbarna. Resultatet är också att svenska spelare halvskapliga elitseriespelare söker sig utomlands eftersom ingen klubb vill betala för dem. Varför betala en halv miljon för en skaplig svensk när man kan få en skaplig finne gratis?

Lindström
Såg f.ö på Hockeymagasinet att Johans lillebror Jimmy skrivit på för Sundsvall. Ska bli spännande att följa honom nästa säsong i norra allsvenskan, något att plocka hem till säsongen 03/04 kanske?

Ford Prefect: Nu får ju faktiskt småklubbarna pengar tack vare utbildningsbidraget. Ända ned till Div.2 är ES-lag tvungen att betala pengar och skulle man ta bort det här systemet skulle dom klubbarna gå helt lottlösa...

Ford Prefect:
Och vilka betalar de stora summorna i utbildningsbidrag? Elitklubbarna. Följden av det här resonemanget är ju att de små klubbarna inte heller kommer att få några pengar (vilket de fått hitills)
Nästa fråga blir ju också: ska då elitklubbarna ha betalt när spelare går till NHL ? Eller är det nåt annat som är "rätt" då ?

Hugin: Att få rätt har absolut ett pris, men någon måste ju ta fighten förr eller senare. Ironiskt bara att det är en amerikan som ger sig på det system som missgynnar svenska spelare.
Vad menar du med att jag hamnat på en föraktfull politikernivå?
Jag menar bara såhär: Vilka utbildar spelarna? Småklubbarna. Vilka får stora summor i utbildningsbidrag? Elitklubbarna.

Intervju: Veli-Pekka ”Vello” Laitinen
Det finns en intervju på hemsidan med "Vello" och en sak tycker jag låter lite kul och det är-

"Till sist, vad vill du hälsa alla fans som längtar till säsongen?
- Ha, tålamod och släng inga stenar på mig om det inte går bra i första matchen (skratt). Skämt å sido, jag kommer göra allt för att ta Brynäs så långt som det bara är möjligt."

Vad tror han om oss, vi kastar inga stenar men hudflänger dom via Hockeysnack istället.

Ford Prefect:

Har man som du sådana uttryck som " suger ut deras verksamhet"
har du hamnat på en föraktfull politikernivå. Märkligt.
I sak har du dock rätt vad gäller övergångssummorna när det gäller icke kontrakterade spelare - där ska inga övergångssummor gälla.
Bissett har väl hamnat i en konstig sits - han har inte bara fört en juridisk process, i alla fall början till en, mot Brynäs, utan i grunden mot hela hockeyligan. Så han lär inte stå högt i kurs någonstans där. Att få rätt har också ett pris.

bissett ska gå till växjö lakers har jag hört är det någon sanning i det???

Och ja, det fanns en tråd redan, men jag är så trött på att se namnet felstavat...

Grattis Bissett
Brynäs backade till sist. Grattis Tom, hoppas det löser sig nu.
Samtidigt finns det ett litet "tyvärr". Inte tyvärr, för att Brynäs inte får några pengar. Utan tyvärr, för att de förtäckta övergångssummorna kanske kommer att leva vidare. Hade det blivit process av det här, och Bissett vunnit, så hade det varit slutet för övergångssummorna. Jag tänker inte kalla det för annat än övergångssummor, för det är precis vad det är. Om det är utbildning man betalar för så vore det ju intressant att jämföra hur mycket Brynäs fick, och hur mycket Arlanda fick, för Daniel Rudslätt. Bara som ett exempel.
Jag tycker fortfarande att det borde existera ett system som tvingar elitklubbarna att betala plantskolorna när de plockar upp deras talanger och suger ut deras verksamhet, men nånstans längs vägen blir det absurt.

Bisset fri
Enl Aftonbladet är nu Tom Bisset fri att att kostnadsfritt gå till valfri klubb

Sv: Varmkorv
micke: Måste tyvärr skjuta ner den myten micke. Jag har provat
knäppkorven. Finns endast på ett försäljningsställe vad jag vet, tar
också slut nästan på en gång så det gäller att vara på G.

Lyck: Var är Tor Karlström när man behöver honom? ;)

Självklart är den kokta grillkorven äckligast i landet, men det ska den vara, det hör liksom till. När knäppkorvdebatten rasade som värst tidigare vill jag minnas att någon skrev att det faktiskt finns knäppkorv i Gavlerinken. Personligen har jag aldrig sett till nån men ska fortsätta sökandet i höst. Kanske är knäppkorv i Gavlerinken en modern myt? Som UFO:s eller Snömannen...

Sv: Here we go again...
BIF Ultraz GBG: Ang. Nurminen så sa Bengt Hedin i gårdagens ÖA att Atlanta sätter stopp för det. Samma visa som när BIF var med i leken mao...

International Ishockey Fantræf 2002
Hiya Hockeyfans...!!!

På nuværende tidspunkt er der allerede tilmeldt 35 fanklubber fra hele nordeuropa til Fantræf 2002 d. 2-4 august i Vojens, Danmark.

Husk!
Sidste tilmeldingsfrist er d. 15 juli...!!!

Se deltagende fanklubber på: www.viksupport.dk
(under menuen Fantræf 2002)

Sv: Försäsongsträning
Håller fullständigt med er, Kessler och AnnaPanna. Och att börja om från scratch betyder ju en massa olika saker, inte minst att rumstera om i de gamla femmorna och linesen. Skulle tro att di gamle också kan se en hel del positivt i det här. Lägg till detta några nya intressanta spelare och vi kan nog se fram emot en trevlig säsong.

Sv: Innebandy-derby?
LotharHsand: det är inte bestämt än om det blir men jag ska försöka fixa allt......

Kessler: Det låter som e bra ide´. Jag har själv tänkt anordna en innebandycup här uppe i Härnösand för fans som hejar på olika lag. Priser (bucklor har jag tagit tag i redan nu) å jag har tänkt anordna en sån cup.Det skulle va jäkligt kul/det ärnte bästämt om det blir än men kanske...... Vi får se.....

Kessler:

Håller med det behövs nytt friskt tränarblod med andra i déer. Melin har gjort mycket och är en bra tränare men alla behöver lite förändring för att utvecklas.

Jompe: Esko känns som en frisk fläkt. Rogga blev nog lite för tjenis med de äldre herrarna efter ett par år. Nu börjar alla om från scratch.

65 Selander: Varför inte mötas mellan supportrarna? Brooklyn Tigers kan väl bjuda in Leksand Superstars till ett prestigemöte. Detta kan sedan växa till något i klass med MFF Support Cup som de har inom fotbollen.

Coop Arena
saxat från expressen.se:

Coop tar död på Delfinen

Luleå Hockeys Deflinens ishall döps från och med i höst om till Coop Arena.
Arenan blir samtidigt hemmaplan för svenska mästarna i basket, Plannja.

Namnbytet sker i samband med en omfattande renovering och utbyggnad av den drygt 30-åriga hallen.
Invigning sker i september.
Ombyggnaden kostar omkring 70 miljoner kronor, varav Luleå kommun står för 58 miljoner. Resten kommer från Luleå Hockey, Plannja Basket och Konsum Norrbotten, som betalat en hemlig summa pengar för att få namnge den nygamla arenan.
Arenan kommer att få 5 800 platser, ungefär det samma som tidigare. Antalet sittplatser blir 4 528, vilket är omkring 1 000 fler än i dag.
Det har klarats tack vare att flera bärande stolpar tagits bort ur hallen.
De har ersätts av en utvändig jättelik rörbåge ovanför yttertaket. Den fungerar som bågarna på en valvbro, med bärlinor som håller upp taket.
Bågen blir ett blickfång som kommer att synas på långt håll.
Inne i arenan kommer företagsloger, VIP-utrymmen, bastu och restaurang att finnas.

Högre biljettpriser att vänta
Plannja kommer att använda arenan för alla sina hemmamatcher. Hittills har det bara skett under slutspel.
För att inte arenan ska kännas ödslig vid basketmatcher med låga publiksiffror, ska draperier användas för att skärma av delar av publikplatserna.
Men smakar det, så kostar det. Både Plannja och Luleå Hockey kommer att höja sina biljettpriser med i snitt 20 kronor när den nya arenan börjar användas.

Det ligger mycket i det, Lyck. Eskos uttalden vid första mötet med truppen att "från och med nu räknas inte gamla meriter" är precis rätt. Det gäller för di gamle att visa att de platsar, inte bara på grund av senioritet utan att de producerar. Det som saknas i nuläget är en större trupp; hade vi haft en sådan hade det blivit konkurrens om platserna och det, tillsammans med Eskos hållning, hade varit perfekt. Men även med den trupp vi har är det rätt säkert att Eskos ankomst till klubben rycker upp hela laget. Roger Melin i all ära, men jag hade varit mer bekymrad om han hade varit kvar.

Jompe: För di gamle finns inte så många alternativ - antingen biter de ihop och plockar fram sin kunskap (dvs omsätter det i poäng och segrar), eller så forcerar de fram en tidigarelagd generationsväxling. Esko kan vara en större del av klubbens framtid än de själva........

TOMPA: Änuu ett inlägg i Knäppkorvsdebatten. Nån Away-Brynäsare som minns matcherna i pollenladan i Ängelholm? Knäppkorv, med pommes, bostongurka och knaperlök - och knäna mot sargen på första bänk.... Snälla Brynäs; uppgradera kioskverksamheten!

westerlind: Jag har åkt med Brooklyn Tigers två år i rad -00 och -01 till en ploj turnering i Falun och den vann Brynäs två år i raken senast mot Leksand i finalen och Gunnar Persson var målis. Lagen som deltagit har varit Falun och SAIK för bandyn och Leksand, Brynäs för hockeylagen. I år var det dock ingen turnering.

Innebandy-derby?
Många Elitserielag spelar tydligen innebandy under sommaren. Jag tycker det skulle vara oerhört kul att få se en plojmatch mellan Brynäs och Leksand - Det skulle nog kunna bli bra publiksiffror...

Sv: Riktig Rock´n´roll
Silf:

Allvarligt, hård rock????????

Sv: Riktig Rock´n´roll
Silf:
;-)

besviken
jag undrar vem som har gjort spelschemat i år inte en enda derby match på en lördag mellan brynäs och leksand.

gordo: Det var ungefär det jag menade i ett tidigare inlägg: antingen dundersuccé när Molin, Djoos och Larsson börjar spatta runt på isen som kalvar på vårbete och förvandlar FBK-försvaret till ett gäng trafikkoner, eller spelarråd bakom korvkiosken för att bestämma vem som ska stycka Esko med en slö skridsko. Det lär inte finnas något tredje alternativ. Frågan är, som Du säger, hur di gamle hanterar det här.

Troja35 m fl:
Med ett förmodat ledarskap a la "auktoritäre Esko" lär det bara kunna sluta på två sätt:

SUCCÈ ooch en förlängning av kontraktet i ytterligare två år
(=3 totalt)

eller

TRÄNARBYTE till jul...

Men konsekvent ledarskap är bra!

Det är dock inte Esko som avgör hur det skall gå!

Det är di gamle...

Spännande fortsättning följer!

tredje sämsta klubb....
Blev lite orolig när jag läste att Brynäs går back citerar "För första gången på fem år går Brynäs med förlust.
Minussiffrorna lär stanna någonstans runt 1,8 miljoner vilket är det tredje sämsta resultatet av alla elitserieklubbar."

Håkan Berg pekar på några saker bla inga derbymatcher mot leksand, höga löner mm (läs själva)

Hur blir det nästa år da......?Kommer vi gå plus.

« · 93475 · »