1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743546 inlägg · 7967 ämnen
« · 48933 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Ny back
Elias Abrahamsson skrev på för Bajen!

Till Weslejyah!
Självklart har du rätt och alla vi andra idioter fel,det är ju så klart att det är som du säger!

Back
Eliasson till Hammarby.

Sv: Brynäs-Timrå!
Har det verkligen fungerat med tanke på att man förlorat båda matcherna...Bra med Aspen i mål iallafall och förhoppningsvis kan Molin kliva fram lite mer framöver...

Sv: Våga satsa på ungdomar
Okej Rhenberg och Soling har väl varit hyfsade men phekala var ju ingen jättehit precis hade väntat mig mer av honom. Nästa år måste det värvas bra spelare som är färdig utveklade, som kan gå in i laget och producera på direkten.

Om Nicklas Hedberg nu är så bra, varför lämnar han då ett lag i Finland som är så gott som klara för slutspel, och går till ett bottenlag i Sverige (Timrå) Jo det gör han för att han är på väg att förlora sin plats i Blues, hade han gått till oss hade alla gnällt lika mycket för det.

Sv: Tonys fel??? Näe...
claesw:

Det känns nästan som om det är ok att förlora lite hedersamt
"för vi har ju bara 5 backar"!

Torsk i det mentala spelet innebär med största sannolikhet torsk på det fysiska och poängmässiga planet!
Usch!

natten:

Utan en bra målis hade de inte haft många poäng. Elfsberg med utbildning från Frölunda (4 år i juniorerna) har varit så bra man kan begära...
Men det är svårt att spela sig ur egen zon i det laget.
Enklast är att spela sarg-ut.
Lite skillnad på Brynäs (normalt sett) kreativa uppspel/inspel och dumpspelet i ett av Allsvenskans sämre lag.
Det egna spelet är inte så utvecklat, mer av kampkaraktär och tokkontringar...

Det är väl därför en del funderar om det är en bra utvecklingsmiljö!
Dessutom kanske det är en förklaring till att juniorerna inte skapar fantastiska poängsummor!

Micke!

Om Brynäs hade haft kompetent hockeykunnigt folk i styrelsen samt sportkommiten så hade Finnen varit klar för Brynäs men som vanligt så lyser kompetensen med sin frånvaro!

Brynäshälsningar Tony!

Sv: Brynäs-Timrå!
Brynäs har spelat 1-3-1 dom två senaste matcherna och det har fungerat i 1 period mot FBK och 2 mot Luleå men mot Timrå så hoppas Melin att det ska räcka hela matchen.
Finns att läsa på hockeyligan.se!

Hmm. Börje Olsson sa faktiskt att det INTE går att hitta bra spelare i januari. Så den där finske killen som spelade i landslaget så sent som i höstas måste vara ganska kass med andra ord. Mycket sämre än Elias Abrahamsson... *ironisk*

Sportkommiten kan summeras med ett ord,inkompetens!
Det är så jävla frustrerande att se andra lag hitta bra spelare under säsongen medans Brynäs plockar spelare som inte platsar i något annat lag.

Brynäs-Timrå!
Lars Molin säger att dom åker till Gävle med gott mod och att han vet exakt hur dom ska spela mot Brynäs!
Asplund vaktar kassen i morgon!

På tal om nya backar. Timrå förstärkte med finske landslagsbacken Niclas Hedberg idag. Kommer närmast från Blues. Det klingar bra mycket bättre än en svensk sluggerback från amerikanska farmalligor som aldrig tagit sig ur egen zon och sitter på utvisningsbänken halva matcherna...

www.hockeymagasinet.com/hm/nyhet.asp?id=2175

gordo:
Det där med Jocke Persson har jag oxå tänkt på. När laget bara har 5 backar friska mot Lule skickar man med Simon Östlund som reserv och låter Wågen spela back?! Borde inte ha skickat med Persson eller någon annan juniorback istället?

......om inte tränaren matchar laget "fel" och använder vissa spelare för mycket så dom inte orkar hela matchen

vad jag menade var att forwards i båda lagen borde vara lika trötta.....

Det är väl klart att alla blir trötta när det saknas folk. Det är ju knappast så att forwards står och hänger uppe på offensiv blå och väntar på att få pucken när laget försvarar sig...

Håller med gordo men spelar man med fyra backar i sista perioden som dom tydligen gjorde igår så är det inte så konstigt att just dom fyra blir trötta men resten av laget borde inte vara tröttare än motståndrana

Sen har det ju också mycket med att göra hur man matchar de tre femmorna. Vissa spelare har nog ganska mycket istid för tillfället.

gordo: nepp men det låter som dom spelar mest i egen zon på erat snack. Du kanske har sett dom och har bättre koll?

gordo- Bra inlägg, men om man vandrar runt på 5 backar är det väl naturligt att dessa blir trötta mot slutet? Märker själv när jag spelar innebandy att laget med två avbytare istället för en alltid vinner.

natten:

Har du sett laget spela?

claesw:

Förklara varför man förlorar genom att bli trött eftersom många är skadade. Vem av de skadade spelarna är det som suger energi blande de tre femmor plus avbytare som spelade igår?
Finns det en vampyr i truppen?
Kan köpa att laget inte räcker till med många skador, men att de inte orkar hela matchen måste betyda att det är fel innehåll i träningen. Eller är det vampyren som är i farten!

Skall hålla extra koll efter vampyrer i GR i morgon!

Spelar man i Tierp borde man iaf lära sig spela försvarsspel i egen zon eller hur? =)

Sv: Frågor till Mike Harder
Lycka till i klubben! Hoppas mycket på dig, stänk in en i krysset mot Timrå! Lova....

huge:

Poängen är att om man inte satsar långsiktigt med juniorer som lurar i vassen (eller andra intressanta spelare) när det som bäst behövs då får man panikvärva Williamsspelare istället.
Det hade varit rätt bra att slippa spela med fem backar från start osv. Det är ett rejält underbetyg åt organisationen när det inte finns någon spelare i närheten av gävle som kan göra inhopp när det ett skadevirus i klubben.

Tänk er om tex Detroit kommer till spel med Holmström på backen eller om de startar på fem backar. Vilken syn!
Men i Elitserien går det bra och då måste det vara fel någonstans!

Elitseriehårdhet får man inte i allsvenskan i ett bottenlag.
Där går man vilse i lägg ut- lägg in spelet.
Därnånstans hittar du Mårs och de andra påläggskalvarna, vilse i kockarna Flygis och Lillis fläskpannkaka.

Kom förrsten på:
Jocke Persson tillhörde truppen förra året och spelade om jag kommer ihåg rätt en hel del.
Borde det inte ha varit en namn att förstärka vid skador?
Eller är Wågström bättre på backen?

Sara- det har du rätt i. Nu är största orsaken till att de förlorade att de blir trötta, eftersom så många är skadade. Se'n kunde lika gärna någon annan spelare tappat pucken, som Tony gjorde.

Tonys fel??? Näe...
Både Arbetarbladet och GD får det att låta som att det var Tony Mårtenssons fel att dom förlora, det tycker ja inte är rätt, de har väl flera spelare än Tony, bara för att han schabbla till så att det blev 3-1, men dom andra målen då??? hade han gjort nåra själv mål hade ja kunna gått med på att det var hans fel men är man ett helt lag är det väl hela laget som man ska skylla på, inte bara EN spelare

Sosseinlägg
Tycker nog vissa...Jag är inte sosse faktiskt. MEN jag kom att tänka på varför vissa kanske hetsar upp dig mer än andra med tanke på den dåliga säsongen. Svaret är : åldersrelaterat. Ni som ev svarar på dett ainlägg, SNÄLLA ange er ålder, jag är 32. Jag har varit med om flera såna här svackor med BIF. Den värsta givetvis,-96, när vi dessutom hade ett KANONLAG (Dackell, Johnsson m fl) och lirade i allsvenskan. Slutsats: med alla skador denna säsong...Ingen orsak till panik, vi har ju 1 pinne till slutspel för fan.

Things can only get better!

Det måste vara en självklarhet att EA provspelar innan kontrakt skrivs.
Hans meritlista verkar allt annat än lovande och med en frisk Rehnberg upphör också behovet.

Visst är det viktigt att satsa på ungdomarna! Att säga att de inte får
spela pga brist på rutin är skitsnack; hur ska de kunna få rutin om
de inte får spela?
I övrigt tycker jag att vi får lägga undan allt gnäll ett tag, det kan vi
ta efter säsongen, efter slutspelet dit våra tappra tigrar
förhoppningsvis kommer. Nu är det dags att agera, att visa att vi
tror på dem och att visa att vi älskar dem!
Se bara på FBK, om jag inte missminner mej har de haft utsålt på
15 av 20 matcher den här säsongen... Vi har väl inte haft utsålt på
flera år känns det som... Fast å andra sidan spelar det väl inte
någon roll hur mycket folk som är där; det gäller att höras också!
Så kom igen; stöd vårat lag nu!

Ny back
unt, uppsala nya tidning intervjuar idag Elias Abrahamsson om framtida klubb. Hans agent har erbjudit Brynäs sina tjänster vilket Bäckström bekräftar. Bäckström vill dock se honom provspela vilket inte Abrahamsson verkar så pigg på.

Någon som vet hur det blir med Eriksson, fortsätter han i Brynäs efter 31/1 ?

(Vet att det funnits en tråd om detta förut men med alla inlägg-kul!!!-som rasat in sista tiden hittade jag den inte. )

Sv: Viktiga matcher framåt
Uppmaning till alla fans!
Läs Tobbes tankar 5 på hemsidan!

Sv: Webbradiofrågor till Janne Larsson
Hej Janne! Först, tack för att du finns och spelar i den svarta tröjan! Hade vi inte haft din styrka den här säsongen vet man aldrig var laget hade placerat sig i tabellen. Hoppas att axeln läker fortare än beräknat, trots att läkeköttet kanske inte är det allra yngsta längre =).

Fråga: Tillhör den stora skaran besvikna brynäsare som den här säsongen mest lidit med laget. Visst, skador är ett stort bekymmer, men inte hela förklaringen. Har ni någon gång under säsongen tagit hjälp av mental träning, något som jag personligen tror mycket på? Att Brynäs självförtroende är nere på väldigt låg nivå kan till och med en oinitierad se från läktarplats.
Sedan; tycker inte du personligen truppen borde varit bredare från början, eller i alla fall att den förstärkts i ett tidigare skede? Hockey på den här nivån fungerar ju tyvärr så, kortsiktiga resultat är trots allt det som är det viktigaste.
Sista frågan blir en omöjlig fråga egentligen, men VARFÖR kan inte årets upplaga av Brynäs IF spela speedigt och iniativrik ishockey, utan anpassar sig mest efter motståndarna - för så upplevs det från läktarplats!

Sv: Ang insändare i AB
Gavlerinken:hur kan jag läsa om insändaren i AB???? skicka in ett länktips så e du hygglig!!

Sv: Ang insändare i AB
Gavlerinken:hur kan jag läsa om insändaren i AB???? skicka in ett länktips så e du hygglig!!

Ang insändare i AB
Glöm aldrig att det är vi som tjänar BRYNÄS IF inte dom som tjänar oss... Vi ska vara tacksamma att vi bjuds på en sån fin underhållning år efter år. Jag blir förbannad att jag inte föddes i slutet på 50-talet så man fick uppleva alla smgulden live...
Har bara vart med om gulden 80, 93 och 99...

Tackar BRYNÄS för att klubben finns ni är fan viktigare för mig än min egen familj...

Och tack Bissett för den fjärde finalen 99. Den stämningen när 6220 personer skriker BISSETT, BISSETT, BISSETT får jag aldrig uppleva någet som är bättre. Inte ens om jag får barn nångång kan slå den upplevelsen jag tackar min lyckliga stjärna att jag var där och fick tag i en biljett...

För att försvara vissa spelare tex Danielsson så var han bra i AIK tycker jag iaf sen att han inte lyckats nå vidare i brynäs är en helt annan sak och jag tror också på det där med att spela med rätt spelare.
för det andra så i mitt tycke så är inte årens värvningar alla dåliga tex Soling, Rehnberg, Pekkala och Wågström
Därimot så förväntar jag mig mer av tex Rudslätt

Viktiga matcher framåt
Nu är det viktiga matcher framöver samtliga matcher nedan är mot bottenlagen och dom måste vi bara vinna samt att Luleå eller SSK måste förlora med tanke på Brynäs goda målskilnad, synd bara att inte OS uppehållet kom före dessa matcher.

2002-01-24 Brynäs IF-Timrå IK
2002-01-29 Linköpings HC-Brynäs IF
2002-01-31 Brynäs IF-Södertälje SK
2002-02-03 AIK-Brynäs IF

-------------------------
Än finns chansen, det sista som överger en är hoppet fast det ser j-a mörkt ut.

Det pågår tydligen en debatt i arbetarbladet, det är några insändare, det ska tydligen vara en inne idag som är skriven av nån "anneli" i brooklyn tigers... Jag hittar inte den/dom på nätupplagan, nån som vet nåt om det.. dom snacka om det på BTs forum men jag är ju en BSKVare så jag kan inte göra inlägg där...

Hugin

Du har lite rätt i det du säger om att de kanske inte utvecklas i
Tierp, men tyvärr , nu har vi ju avtal med dem om utbyte. Tror nog inte att de stannar helt i utvecklingen därnere. De får ju åtminstone
speltid och framförallt hårdheten som behövs i ES. Tror att många
tränare väljer en äldre och hårdare senior i stället för en tunnare
men kanske mer talangfull junior när man börjar komma i den situation vi är i just nu med skador och hot om ev kvalspel.

Danielsson tycker jag vi skall ge en riktig chans. Tror han är en spelar som är mkt beroende av rätt omgivning med sin snabbhet
(jfr Molin). Efter alla skadorna (nu är vi där igen) har man nog inte
fått chansen att få till de rätta konstellationerna.
Den där Simon Östlund som du skriver om, har jag ingen alls koll
på. Kan man få lite mer fakta om honom månne??
Kul i alla fall att Jobs och Floberg fått chansen i J19.
Ngn som vet ngt om Mårs??

Jag håller med dig om att ett nyförvärv skall få visa vad han går för? Men varför inte våga ge en egen produkt samma chans.
Att ge Kock rätt att skicka talangerna till Tierp och värva spelare som andra elitserieklubbar inte vill ha till det egna laget torde knappast leda till några SM-guld. Jobs och Floberg är nu uttagna
till Team 19 landslaget. De skulle må bra av ordentlig utbildning av Tomas Thelin i Brynäs i stället för att spela "pucken-ur-zon-hockey" i Tierp för att rädda den klubben kvar i allsvenskan. Det är fan i mej ingen utveckling.
Sen tvivlar jag på att Melin är rätt man för att avgöra när de ska få chansen - han kör hellre med 8 forwards i två perioder och låter
Jobs och Floberg sitta på bänken. Särskilt framsynt är han inte. Dessutom slutar han nästa år, så han behöver ju bara tänka på sitt nu och då behövs en blåslampa som säger annat.
Ja, jag har hakat upp mig på värvningen av Danielsson - han tillför nämligen inte ett skvatt - han är snabb javisst, men vad får han ut avdenna snabbhet - inte ett dyft. Facit hade vad gäller Danielsson -han spelade i AIK förra säsongen - skadebenägen då som nu.
Det är i den jämförelsen som ex Simon Östlund hade klarat sig oerhört mycket bättre - han är en vida överlägsen talang, men har då den nackdelen att han är en produkt ur juniorleden.
Jag återkommer till VISIONER eller brist på sådana i dagens Brynäs. Ge Tomas Thelin chansen att utveckla spelarna - och inte
missutvecklas i Tierp - så ska du se att vi inte behöver värva
halvdana spelare från allsvenskan.

mm en massa frågor..=)
hur det känns att spela i ett så bra lag som brynäs..??
KRam

Hugin
Nu är det väl ändå så att vi har de juniorer vi har och att de ännu
inte är riktigt mogna för att ta plats i varje match.Håller helt med Kock i det här fallet. Tror också att Melin och övriga i ledningen
är fullt kapabla att avgöra var och när juniorerna skall spela.
Juniorsatsning är ju också en ekonomisk fråga och där ligger
nog Frölunda mkt bättre till än vad vi gör plus att som du säger
de har nog fler talanger. Du påstår också att man har en
"negativ grundsyn på juniorer". Jaha, varför har man då inte redan
lagt ner hela den verksamheten?? Apropå Danielsson och
Arlanda så verkar det ha blivit ngt av en käpphäst för dig.
Tyvärr har man inget facit när man värvar spelare och jag tycker
inte Arlandakillarna har varit mkt sämre/bättre än några andra.
Tyckte att Danielsson var ett mkt intressant namn innan säsongen
tillsammans med de övriga värvningarna. Man måste ge nya killar
åtminstone 1 säsong på sig att smälta in innan man ger ngt
riktigt omdöme. Kul med lite debatt i alla fall eller hur???? ;)

Påminner om webbradiointervjun med Janne på torsdag. Har ni några frågor så ställ dem under denna tråd.

Våga satsa på ungdomar
Det sägs ofta i vår förening - senast sportkommittemedlemmen
Jan Kock - att det är för långt mellan juniorhockey och seniorhockey. Man behöver 2-3 år i allsvenskan för att klara steget. Man ställer sig häpen - men borde inte bli det.

Den grundsynen har man inte i exempelvis FRÖLUNDA.
I det lag som spelade i Karlstad igår var inte mindre 10 spelare
komna ur den egna juniorverksamheten ( spelare födda 1975 och framåt ) nämligen Peter Ström (1975), Timmy Pettersson (1977),
Christian Bäckman och Magnus Kahnberg ( 1980 ), Jari Tolsa (1981), Mattias Luukkonen, Joel Lundqvist, Jens Karlsson och
Henrik Lundqvist ( 1982) och Alexander Steen ( 1984 ).

I dagens Brynäs är det Johan Asplund och Kennth Bergqvist (1980
och Adam Andersson (1983 och han fick ju chansen p g a skador).

Är då Frölundas spelare större talanger? I vissa fall är det nog så och även deras spelare har varit utlånade till div1 och allsvenska klubbar, men under kortare perioder. Nej, i Frölunda ger man de egna chansen och i Brynäs värvar man spelare typ Danielsson ( skulle ALDRIG platsa i Frölunda!!!). Har man dessutom en negativ grundsyn på juniorer, så blir utvecklingen den förväntade p g a
att man ser till at de måste ha dessa år i Tierp. VANSINNE. Skulle
exempelvis Simon Östlund fått samma chanser som ex. Danielsson hade han gjort stor succé, men ingen vågar ge honom den. I Brynäs satsar man i stället på Jens Östling ifrån Tierp ( dög inte i Timrå) och Magnus Eriksson ( dög inte i Luleå och Leksand). Det skall fan till att vara junior i Brynäs.

Problemet är det samma - inga visioner, utan bara tomt prat.
Hur ska en spelare som bara få hoppa in sporadiskt kunna visa något??? Nej, ska Brynäs göra allvar med sin juniorsatsning, då måste man också börja ge dem chansen. Är Melin emot denna satsning som bör han befrias från sitt uppdrag ( hans tålamod med sina gamla spelare från Arlanda börjar bli löjeväckande).

VÅGA VINN - det är de unga spelarna som är FRAMTIDEN

Sv: p=förlorare
ma V O F Poäng
M.P 11 2 1 8 7
J.A 30 12 6 11 44

O.B.S Petterssons två segrar kom i de två första matcherna, efter det enbart en seger på straffar de senaste NIO raka matcherna.
Ingen bra statistik. ( till Petterssons fördel skall sägas att han får sällan stå mot de "sämre" lagen.)

Sv: Bortförklaringar
Jo man hoppas ju att dom vaknar till, men jag är inte så förbaskat
säker på det. När man läser i tidningen att ledningen - såväl styrelse som sportkommitte - skriver att vi är "på rätt väg", då blir
lite brydd om de som nu styr ser verkligheten som den ser ut.

Sv: Bortförklaringar
Vad ser jag, en parallell mellan mina favoritlag. Brukar faktiskt använda den själv ofta när jag diskuterar sport.

Om man spinner vidare på parallellen så är ju faktiskt situationen i Norrköping riktigt bra just nu (tror jag), sponsorer vaknade, stora sponsorkontrakt skrevs (lundbergs, holmen), marknadschefen kör stenhårt på att öka publiksnittet, det spekuleras i stora nyförvärv, supportklubben växer (både i antal och respekt) etc. etc.

Med andra ord tror jag att en säsong likt denna kan, om man hänger kvar, vara bra ur den synvinkeln att föreningen vaknar till och inser att flertalet saker behöver göras. Vi får hoppas på att det här är en väckarklocka för Brynäs!

« · 48933 · »