1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446892 inlägg · 7966 ämnen
« · 64703 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Hammarström
Vad fan vet du om vad jag visste om Soling innan han kom till Brynäs? Rudan tog dom för att Melin ville ha han till Brynäs likaså Mårtensson och Danielsson, inte direkt någon jättescouting av Bäckström alltså!

Men hur kan ni tro att Rudslätt och Soling sticker?
Ge Rudan kaptensbindeln nästa säsong som ett tecken: Nu startar föryngringen.

Hur är det med överenskommelsen om att elitserieklubbarna inte värvar de spelare som inte sätts upp på transferlistan?

Naturligtvis menar jag Markus Mattiasson.

6 Lundström:
Jaså det finns det inte? Vad visste du om Soling innan han kom hit? Förmodligen inte ett skit och det finns flera hundra likvärdiga eller bättre spelare som du och jag inte vet ett dyft om. Den där sportkommittén som du tydligen inte ger fem öre för visste tydligen vad Soling går för...

Likaså med Rudan. Ytterforwards som kan göra runt 30 p./säsong finns det hur många som helst av.

micke:

Håller med dig om att Soling och Rusarn kan ersättas. vi pratar inte Gretzky eller Lemieux direkt.
Det blir svårare att hitta någon som ersätter nr 38...
Det visar sig efter säsongens slut hur attraktivt Brynäs är.
Det lär bli en del förändringar...

6 Lundström:

Vilken ekonomi har Brynäs?

Läste förresten om FBK:s biljettintäkter under grundserien 01-02:
34 MSEK (18 MSEK 00-01). Säljer souvenirer för 100.000 spänn per match.
Men 34 mille brutto i publikintäkter är ganska ok siffror...

Vilka av dom flera hundra skulle vilja spela i Brynäs och acceptera löne förslagen dom skulle få? Finns inte en möjlighet att locka hit så jävla mycket bättre eller likvärdiga spelare som Soling och Rudslätt.Och vad sportkommiten vet och kan ger jag inte fem öre för.

Finns flera hundra spelare som skulle kunna ersätta Rudan och Soling. Huruvida dessa flera hundra spelare har det med kontrakt osv har jag ingen aning om men det vet deras agenter, scouter och sportkommittén. Det är knappast några oersättliga megastjärnor.

Micke:

Nämn 2 spelare som skulle kunna ersätta Rudan och Soling, med tanke på den ekonomi Brynäs har?

Sv: Bengt Persson på AB!
Lokinju, Hadelöv vore inte fel iofs.
Hoppas det är Markus M du menar med drömvärvning..
Lind har nog "peakat" är jag rädd. PA Lundströms 3kr debut är nästan jämförbar med Finn-Olssons. Bör inte vara aktuell.

Den målvakt "Pucken" tänker på är Andreas Hadelöv i MIF som behöver en nytändning i en ny klubb. Dessutom är Jarmo Myllys nära att bli en Redhawk.

Bland drömvärvningarna finns Patrik Juhlin, Dackell, Tommy Westlund, Christer Matthiasson, Niklas Anger och Niklas Wallin.

Andreas Dackell är den av forna NHL-forwards som ligger närmast slutet på sin karriär. Han har ju dessutom köpt hus i Villa Stan nästgårds till Strömvallen. Kan han inte ta med sig polaren och superstjärnan Shawn McEachern? (önsketänkande).

Micke Lind är visserligen inte purung längre men fortfarande en arbetsmyra av klass.

Orkar Stefan Lundqvist en vända till i Brynäs?

Honken, Wallin, Westlund och Samuelsson skulle aldrig ge upp NHL karriären nu. Glöm dem.

Tim Thomas har kontrakt ytterligare en säsong med Kärpät.

Ut:
Pettersson, Johansson, Petre, Djoos, Bergkvist, Harder

In:
Dackell, Hadelöv, Lind, Wahlberg, Lundkvist, Patrik Juhlin, Anger, PA Lundström, Harfaoui

Håller absolut med claesw. Se bara på FBK, de har en kontinuitet och har direkt inte köpt in storstjärnor (dom har bara 20 småstjärnor :)). Var väl ganska många som hånade dom innan säsongen när dom värvade Gerber å Kalt, inte kan väl Schweizare och Österrikare spela håkky? Det finns ju otaliga exempel på lag som totalt förköpt sig på stjärnspelare med målsättningen att vinna guld säsongen därpå men misslyckats totalt med ekonomisk kris som följd. AIK är väl det främsta exemplet med den tjeckiska landslagskedjan som slutade i såväl sportslig som ekonomisk katastrof.

Micke:du har helt rätt! Jag menar iofs mer att det hjälper inte att köpa massa spelare hit och dit (som vissa verkar tro) och därefter ta hem elitserien. Ja menar dessutom att den kontiniutet vi haft de senaste åren kunde ha räckt mycket långt i år OM vi inte råkat ut för alla skador.

Kontinuitet är väl just det BIF har haft i fyra säsonger nu, utom just på målvaktssidan. Jag ser iofs inget fel i att varva mellan två målvakter, men då ska man ha två riktigt duktiga sådana som kan konkurrera och peppa varandra till att kunna storspela. Nu har vi en kille som helt enkelt inte är duktig och en potential stjärna som tyvärr är ett nervvrak. Blind leder blind ungefär...

Brynäs måste bygga ett starkt lag på några års sikt. Det är inte bara att köpa några killar hit och dit och sedan tro att vi slår ut Färjestad nästa år! Kontiniutet behövs och detta kan endast erhållas på sikt. Det räcker med att se hur målvakterna matchas hit och dit för att inse att BIF inte har just detta i dagsläget.

Jag tycker att målvaktsbiten är det viktigaste som behöver rättas till. Som jag skrev tidigare så har jag hört att både Aspen och och P får kicken till nästa säsong. Ngn nämnde då att BIF var ute efter Bofors Micke Andersson, Honken som förstakeeper skulle kännas helt rätt då. Om vi hade haft en riktig målvakt iår hade vi säkert kunnat hamnat 1-2 placeringar högre upp i serien och det hade defenetivt stått 1-1 i matcher (vi hade iofs inte mött FBK då), om vi dessutom hade varit hyfsat skadefria så borde vi absolut kunnat hamna bland de top-4 i serien.

När Wahlberg kommer innebär det att antingen Harder eller Wågen får sticka. Någon skrev om ett byte mellan Wågen-Wahlberg...inte vet jag. Hur som helst lär vi ha 3-4 centrar av BRA elitserieklass och kunna spela med 4 hyfsat jämna kedjor nästa säsong.

Forwardssidan är helt OK, när Rudan (och kanske Soling) sticker så kan dom ersättas. Backsidan är även den helt OK, speciellt backarna har ju varit skadedrabbade. Med en riktig målvakt får även backarna stabilitet i sitt spel och forwardserna lite arbetsro i anfallszon. En darrig målis gör att osäkerhet sprider sig i hela laget, det måste vara jobbigt att göra 4-5 mål per match när motståndaren ändå gör 5-6 mål...

När jag ändå är igång så kommer här forwards.
Där handlar det minst lika mycket om att försöka behålla spelare som Mårtensson och Soling.
Men det finns en del spelare som kunde passa bra. Matthiasson i Timrå har det spekulerats i förr, men nu är han också tillräckligt bra.
Johansson jr från Rögle, samma visa där.
Gamla bekanta som Wahlberg, Lunkan (14 mål är mycket bra, hur dålig han än är på skridskorna), Widing och Tommy Westlund.
Lindström jr (Jimmy) var en poängmaskin i Valbo och fortsätter att göra poäng i TAIF så varför inte ?
Sen måste J-20 tränaren få hem Liam Lindström från Mora. Det kommer löna sig om några år.

Ang backar så skulle Niclas Wallin vara ett perfekt förvärv, men det dröjer nog tyvärr.
Lokalt så är Ejdepalm eller Jocke Persson att föredra. Sedan tycker jag att man borde kontakta Kronwall i DIF. Han har gått i stå och behöver byta klubb. Om Rudslätt försvinner till DIF så går det bra att byta om man får även den yngre brodern Staffan (Huddinge).
Att Brynäs tackade nej till Gällstedt är fortfarande ett mysterium...

Visst borde både Hammarströms och Lindströms tjänster utnyttjas mer.
När det gäller målvakter har jag svårt att se någon från södra Allsvenskan som skulle platsa. Bofors Andersson var bra i grundserien, mindre bra i Superallsvenskan (samma med nämnde TAIF målvakt). Manne Fredriksson har bra stats men är LHC spelare (tidigare Timrå och Leksand). Satsa på att få hem Honken istället. Om något år är nog Lundström från juniorlaget mogen att ta steget upp.

lindberg:

Förmodligen Koivula i TAIF...

Undra vad det är för målvakt han skriver om.....intressant om det stämmer då har ju värvningsansvariga börjat röra på sig..

Det är helt rätt.
I Brynäs lutar man sig mot "sarg-ut spelarna" Kock, Bäckström och Eriksson. Det är väl sånt som kallas kvalitet.
Det skall bli intressant och se vad dessa förmågor gör när Brynäs åker ut i kvarten, utan egentlig chans, för andra året i rad.
NYTT BLOD i sportkommitten skulle verkligen vara på sin plats.
De har skött sig OK, men nu har de gått i stå - det finns inget mera att ta ut av dem. Blommor på årsmötet borde vara nästa steg.

Bengt Persson på AB!
Gå in på Arbetarbladet och läs Bengt Perssons artikel om matchen igår och om Brynäs framtid.Karln har som vanligt SKITRÄTT!

Sv: Målvaktsproblem?
Tänk på att Asplund inte hade stått på över en månad, då han fick
"chansen". Pettersson är och förblir ett komplement - det är synd att inte herrar tränare har insett detta. De är nästan de enda som missat den detaljen - det finns en del på denna sida som inte märkt det heller

Det sägs att målvakten gör halva laget.Men det är inte eller bara Brynäs som har problem med Målvakter även Djurgården har problem med det.Jag tycker Johan Asplund har blivit mycket sämre på senare år.För några år sedan var det ju bara en tids-fråga innan han skulle lira i NHL.Men nu känns det ganska långt borta för honom.Även Pettersson borde kunna bättre en så här.

Även fast Asplund var oskyldig till gårdagens förlust pga av markeringsmissar och att backarna tydligen inte följde med till Karlstad så går det inte att ursäkta det faktum att vi har ingen målvakt som håller klassen i ett slutspel. Om laget skall ha en chans i ett slutspel krävs att en målvakt spikar igen, oavsett markeringsmissar.
Varför inte chansa med Pettersson igen ?
FBK är ett bättre lag än Brynäs, de har de flesta konstaterat och iom förlusten i första matchen så är säsongen slut efter FBKs två hemmamatcher. Men i morgon vinner Brynäs !

De spelare som visat framfötterna under slutspelet är Rudslätt och Soling. När det verkligen bränner till så har de höjt sig ytterligare och visat sig vara matchvinnartyper. Frågan är om Rudslätt någonsin varit så bra ?
Det vore en skam om ledningen inte kunde behålla dessa spelare. Sparka hellre de välbetalda utländska spelarna Pekkala,Louvi
och Bisset (även fast den sistnämnde ryckt till på slutet)för att behålla dessa.

Asplund var helt oskyldig till gårdagens förlust. Brynäs har så fruktansvärt svårt att få ut pucken ur zon. Och när fbk får tryck då är dom dessvärre överjävligt bra. Det var flera ggr Janne, C.Olsson (som var bedrovligt dålig) inte får ut pucken trots gott om tid och fri sikt. Dräm på nej då vi föser upp pucken till fbk minst 2 ggr utnyttjade fbk detta och gjorde mål.

Nu är det bara att be till högre makter. 1 vinst skulle sitta fint chansen finns i morgon vinner man inte då sticker jag ut hakan och säger att dom får det tufft. (ironi).

Hammarström
Rätta mig om jag har fel.
Stämmer det att Inge Hammarström åker land och rike runt och scoutar åt NHL men inte har något uppdrag åt Brynäs??
Om så är fallet så är det stor skandal.
Ta vara på resurserna som finns runt hörnet.

Blir lite förbannad, dels när jag läser artiklarna i GD och Arbetarbladet, och dels när jag läser många av de inlägg som skrivs här. Brynäs har fått upphaussade och favorittippade FBK som kvartsfinalmotståndare, vad göra? Ge upp och inse att FBK är ett flera klasser bättre lag? Kasta in handduken och tänka på att säsongen varit kass? Eller kanske spotta i näven och ge f-n i det som varit och se det roliga i det hela?! Varför inte bita ihop och försöka ge Färjestad en j-vla match?! Efter 3-7 i Karlstad så verkar a l l a ha gett upp! Vad är det för sätt, supportrar, laget, media? Det är ju det här som är roligt med ett slutspel! Kan Vitryssland stjälpa Sundin & Co i OS, kan väl för f-n Brynäs lägga Färjestad på rygg!! För SÅ bra är inte Karlstadlaget. Vi var bättre senast i Gavlerinken, och har all möjlighet att upprepa den insatsen - men alla verkar ha gett upp och hänger med sina huvuden! Kom igen nu, det här är kul! Nu bör publiken i Gavlerinken LYFTA fram sina hjältar mot seger på tisdag - det är vår förbannade skyldighet!

Börja STÄLL Krav!
Nu får vi fan börja ställa krav! köp hem Honken till nästa annars kommer vi ligga och kriga om slutspelet nästa år också! och visste ni att vi nu har släppt in mest mål av alla lagen i hela ELITSERIEN!"
SKAMLIGT

Målvaktsproblem?
Jag såg den första matchen på Canal+ och jag måste säga att Mattias P tyvärr släppte in 3 mycket billiga mål. Asplund gjorde tydligen inte någon större insats igår heller. Det är nog bara och inse faktum: Dels så möter vi ett Färjestad som är klassen bättre än Brynäs och sedan så saknar vi som sagt en stabil förste målvakt. Vi ska kanske försöka locka hem "Honken" till nästa säsong. Nu har jag inte gett upp hoppet ännu men vinner inte BIF i morgon då blir det nog 4-0 i matcher till FBK.

Sv: Matchen
Hrmf, storstryk idag till slut... Lurar starkt på att åka ner på tisdag och ställa saker till rätta... Jävligt synd att BIF skulle stöta på just FBK i kvarten, värsta tänkbara motstånd... Satt idag på plats i Kempis och följde rapporttavlan med sorg... 0-2 i matcher, tungt att vända på den skiten... Men kom igen, Brynäs!

Sv: GD Keb
Sylf

Logiken haltar lite grann i ditt inlägg tycker jag.
Du säger att "har man inga pengar så får man ett lag därefter", underförstått, Brynäs har inga pengar.
I nästa andetag säger du att man värvat "sämre spelare"
Vad hade du isf räknat med om man nu inte har några pengar?
Tyckte du verkligen innan säsongen att Soling, Pekkala, Wågen,
Danielsson etc såg ointressanta ut, ärligt talat?
Vill även påstå att skadorna inte bara varit en bidragande orsak
utan en stor anledning till att det blivit som det blivit.
Att få valuta för entrepengen behöver ju inte nödvändigtvis
betyda att hemmalaget ALLTID skall vinna, oavsett motstånd.
Någon garanti för detta lämnas som bekant inte på biljetten...

Vet inte om jag kan hålla med om att det skulle på nåt sätt vara omoget att kritisera och klaga på laget när dom förtjänar det.Likväl som man rosar dom när dom spelar bra,ska man kunna risa dom när dom inte spelar bra.Att man sen skenar iväg och kallar dom det ena å det andra är sånt som händer,för att man känner för klubben.Fler spelare skulle ha samma känslor för den tröja dom har på sig som alla supportrar,då skulle man i alla fall inte förlora nåra matcher pga att man inte kämpade.Citerar Sven-Göran Eriksson: de enda kvar med klubbkänsla är supportrarna.Ligger nåt i det.Bland annat det faktum att enda sättet att locka spelare till Brynäs idag är Pengar,har man inga såna så får man ett lag därefter.Brynäs verkar tro att man kan locka hit bra killar med en ostmacka på pigalle och ett par playboyskor än idag.Den här säsongen,oavsett om hela FBK skulle bli rullstolsbundna,och BIF tar guldet,måste ändå ses som en katastrof.Under hela grundserien så har man bjudit på en hockey som inte är värd vatten.Man har inte lärt sig nåt efter förra årets slutspel utan värvat sämre spelare än vad man hade då.Att skylla den här säsongen på skador funkar ju inte riktigt,ok det är en bidragande orsak men inte hela sanningen.Det är ledningens förbannade skyldighet att se till att vi som pröjsar 120 spänn vecka ut får nån valuta för det.Den här säsongen tar slut nästa vecka,det känns på många sätt rätt bra.

Gavlerinken

Vill minnas att KEB var ganska så enögd och skrev
tråkiga krönikor med massor av sportfloskler, åtminstone då
Brynäs var en VERKLIG maktfaktor, dvs på 70-talet.
Han har kanske bättrat sig på äldre dar....

Lundström

De SPORTSLIGA maktfaktorerna är väl helt klart FBK och DIF,
om det var det du menade. Även den EKONOMISKA makten ligger
väl hos dessa båda lag samt i viss mån HV. Dessa lag har en
bra stöttning från det lokala näringslivet och kommunen samt
trogna supportrar som alstrar bra publikintäkter (åtminstone
vad gäller HV och FBK). Det är detta plus en ny Arena, modell
FBK, som måste till i Gävle för att vi inte skall bli sparvar i
tranedansen. Det är till syvende och sist PENGAR det handlar or.
Gott om - bra lag
Ont om - sämre lag
Det finns tyvärr ingen patentlösning men jag tror (och vet) att
ledningen gör så gott den kan med de resurser man har för
tillfället. Man kan inte trolla med knäna, även om man önskar att man kunde ibland.....

Huge:
Jag gör det...

Gavlerinken

Finns det ngn sportintressserad som läser KEB:s krönikor
överhuvudtaget???
Slutade själv att läsa dessa i mitten på 70-talet....

Huge:

What ever! Jag höll med Bright i hans inlägg om att Brynäs är på väg utför och det är dagens jävla sanning, det här har varit på gång ett par säsomger nu.Bara för att man kritiserar Brynäs så är man ingen medgångssupporter, jag älskar Brynäs och blir därför så förbannad när jag ser hur klubben sköts av Herr Berg m.m och när man vet att det skulle kunna vara så mycket bättre om andra personer fick ta över rodret. Varför tror du att Brynäs inte längre är en maktfaktor inom svensk hockey, vad har du för lösningar och ideer för klubben?

GD Keb
Har den mannen nånsin sett en bortamatch på plats?
Han verkar se allt på Tv...
Kan man inte begära att sportchefen på största lokaltidningen ska finnas på plats åtminstone nu under slutspelet?

Sv: Leksandsvarning
Man borde börja på backsidan med Djoos och Sjödin så man får upp tempot på backarna i anfallet och i försvaret. Det går lååååååååååååååååååååååångsamt för dessa två herrar. Sedan behövs ett par starka och spelskickliga centrar att bygga andra och tredjekedjan på. Får man några som kan "hålla" i spelet så lyfter sig de andra i kedjan också.

Igor

Äntligen ett vettigt inlägg. Medgångssupportrarna måste väl få
skrika av sig sin frustration efter dagens förlust....
Tillbaka till verkligheten.
Sen när var Brynäs en "maktfaktor" i svensk hockey?
Från 80-talet och framåt? Knappast.
Det är bara att inse att vi för tillfället är ett lag strax under toppen
men med potential att skrälla då och då. Om man tror att det
är REALISTISKT att vi, med säsongens alla problem i ryggsäcken,
skall köra över alla och ta SM-guld, är man nog lite snett ute.
Hade vi i stället t.ex fått MoDo i kvarten tror jag vi haft ett jätte-
läge på semifinalplats, och väl där tror jag ingen hade varit
missnöjd med året, så små är marginalerna.....

IGOR:

Det handlar inte om att vara omogen eller att det antingen är svart eller vitt, det kallas att vara REALISTISK!

Slutsatsen är att det inte är över förräns den feta damen sjunger som dom säger i frihetens land. Skönt att höra nån med hopp.

Vill se k-k på tisdag. Önskar jag kunde vara där, men det går icke.

Det är väldigt många snabba slutsatser på den här sidan vilket känns j-t omoget. Det är antingen svart eller vitt. Vinner vi en match kommer vi vinna guld förlorar vi två raka mot den här säsongens överlägsna lag så är det katastrof och vi ska tyna bort i flera år framåt etc. Jag tänker åka upp på tisdag och hoppas fortfarande på att seger i den matchen i varje fall. Hoppas att någon annan som säger sig vara Brynäsfan fortfarande är intresserad av den här säsongen.

Bright:

För att dom inte ska tyna bort så måste det in nytt och mer hockeykunnigt folk i både styrelse och sportkommite, folk med Brynäs hjärta, den där jävla Berg är ju så förbannat kåt på en ny hall att allt annat är sekundärt.Inge Hammarström,Willy Lindström m.m vill inget hellre än att jobba i Brynäs men får inte pga prestige från Håkan Berg.Vi som medlemmar kan faktiskt rösta bort Berg och hans lakejer på nästa årsmöte, men då vill det sig att vi fans och medlemmar dyker upp.

Det är nog dessvärre sant. Genuin föryngring bakifrån har varit näst intill obefintlig. Har svårt att se vad som ska kunna locka nya förmågor till vår anrika klubb, en fräck ishall kanske hjälper, men innan dess vill nog till att man kan visa resultat. Har inte gett upp kvartsfinalen ännu, men det kommer att krävas metervis med stake för att få FBK på fall.

Inget ont om Roger Melin, men det är dags för byte till nästa säsong. Hoppas på en ersättare till Mattias Pettersson, lite elakare försvar och tyngre forwards.

Hjärtat klappar för (och kommer så alltid att göra) Brynäs.

Håller med de som tycker att det ser mörkt ut för Brynäs när det gäller framtiden. Klubben vill ,eller kan, inte satsa som man skulle vilja när det gäller spelarförvärv och lagbygge. Man vill, eller kan, inte längre vara ledande förening i svensk hockey. Detta är så deprimerande för oss sanna BIF-anhängare att konstatera, nu när vi inom bara några dar, för andra året i rad, åker ur slutspelet med buller och bång redan i kvartsfinalen. Juniorlagen, som skulle kunna skänka oss hopp inför de kommande åren, hänger inte heller med bland de bästa lagen i landet. Det ger de senaste matchernas resultat tydliga vittnesmål om. Ska vi verkligen behöva se vårt kära Brynäs IF, med 12 senior-guld och ett par juniormästerskap, tyna bort som maktfaktor inom landets ishockey??

Samma sak som hände efter guldet 1980. Dom gamla stjärnorna spelade för länge.. Det blev 6 magra år med ständig bottenkamp..

Håller med dig BJ! Det måste in nytt folk i sportkommiten som vet hur man gör när man värvar.7-8 spelare måste bort och lika många nya måste in inför nästa säsong.

BJ: Ja det är dags att börja byta ut gammlingarna nu. men ta ett par i taget. försvinner alla till nästa säsong kan det inte bli annat än kvalserien.

« · 64703 · »