1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736351 inlägg · 7967 ämnen

Brynäs IF - Skellefteå AIK KVARTSFINAL😃

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK KVARTSFINAL😃
Gillar att granit slänger ut grus i spelargången. Jag saknar honom lite☺

Peja: Precis höstlöven kan vara effektiva men de har inte varit Djoos melodi hittills. 

Sundqvist har ett bättre skott men Djoos är bättre än Sundqvist på att sätta sig själv i läge för att avlossa skott. Med det sagt håller jag med om att han skjuter i täck för ofta. 

Sundqvist är så långsam och klumpig så är övertygad om att hans skott hade blivit blockade ännu oftare. Iallafall om han skulle försöka skapa skottlägen själv, han har för långsam release. Däremot om man kan feeda Sundqvist pucken så han får ta skott då kan hans skott vara livsfarligt.

Tror det även handlar om att motståndarna är väldigt uppmärksamma på just vår point i powerplay eftersom vi vill bygga väldigt mycket av vårat pp- spel genom pointen, mycket mer än vad många andra lag, och det försvårar också för Djoos. Pointen måste inte nödvändigtvis ta massor med skott heller, generellt sett är det bättre att ta skott djupare ner i zon om man kan för att förminska risken att pucken ska ta på motståndarben etc och studsa ut ur zon och kanske bli till en farlig kontring.

Djoos har även andra kvaliteter som god passningsspelare och dirigent "en sådan som vet i exakt vilket ögonblick han ska släppa pucken vidare till medspelare" han är bra på att sätta tempot.

Vet att det finns massor med potential i Djoos och har skrivit detta tidigare. Försöker endast balansera diskussionen kring Djoos eftersom det varit så många negativa röster kring honom härinne på sistone. 

Med det sagt är jag också besviken på Djoos denna säsong, men vill ha kvar honom i laget. Värvar gärna in någon som skulle kunna tänkas göra det bättre än Djoos i pp tills nästa säsong men av nuvarande backar har jag svårt att se någon annan back göra det bättre med nuvarande powerplaysystem isåfall tror jag man får använda sig av pointen på ett annat sätt. Vi har andra backar som har bättre skott men de är för orörliga och har inte spelsinne för att göra det bra i den rollen i dagsläget. Skulle väl vara Nörstebö då men jag är tveksam om han har ett bättre skott än Djoos.

bifhjärta: Fast Djoos spelsinne är inte bra i alla situationer. Han är inte särskilt vass på att spela sig ur situationer i egen zon, snarare är han ofta lite långsam i tanken, för omständig och checkas därmed fast i försvarszon. Och det här med att han skjuter så ofta på täckande spelare har delvis med spelförståelse att göra i och med att han inte lyckas läsa av den täckande spelaren, det handlar inte bara om dåligt sikte.

Att Djoos får väldigt många skottlägen i PP beror inte bara på honom själv, det beror säkert både på bra medspelare och motståndarna. Om du som motståndare har scoutat Brynäs PP är det ju givet att Djoos är den som de helst ska låta komma till avslut (helst ska inga avslut alls komma, men om någon helst Djoos...) i och med att han är den överlägset minst målfarliga spelaren i den PP-formationen. Självklart 'styr' motståndarnas box hellre Brynäs spel så att Djoos tar avsluten istället för att Sweatt, Scott, Rödin eller Nordan gör det.

Redigerad kommentar

Chris11: tror han syftar på tweeten att Brynäs inte vunnit en slutspelsmatch på hemmaplan sen april 2012

Bratwursten: Tycker det är synd att hans skott är undermåligt med tanke på vilket spelsinne killen besitter, hur han fördelar passen och att han ofta tar sig till rätt plats/vinkel för att skjuta. Jag är en av dom som kritiserat Djoos en del den här säsongen men tänkt om lite. Killen är född -94 och han är back. Ska spela PP1 och hans första säsong där han verkligen får chansen i PP. Jag tror han kommer få hjälp med att utveckla sitt spel ännu mer nu när dom har en hel säsongs statistik att gå på. Man får ju tänka såhär också; lättare att öva på skott än att öva upp ett spelsinne som Djoos i detta fall ärvt=) då skottet är något du alltid kan träna/utveckla så är spelsinnet något du oftast utvecklar i ung ålder. Jag tror att Djoos kan bli en riktig guldklimp och om nåt år så siiiiktar han lääänge i rent Gundersonmanér och skjuter in avgörande 2-0 för ytterligare ett guld till Brynäs IF!

Brynäsgubbe: Vaf hade han skrivit?????

Bratwursten: På den här nivån har nästan alla okej slagskott. Alla i SHL skjuter hårda slagskott. Sundqvist har ett klart bättre slagskott men ingen skulle någonsin tänka tanken på att försöka sätta honom i skottläge i varje PP. Höstlöven är väldigt giftiga om man behärskar de likt Gunderson, tyvärr är det ju svårare än vad det ser ut, och därför är det egentligen inte särskilt många andra spelare som använder den strategin i PP. Gunde var en superexpert men Djoos skjuter tyvärr nästan alltid på täckande när han försöker göra samma sak, trots att själva poängen med att skjuta på det sättet är att få igenom skotten förbi täckande.

Mm det vet jag angående Tim Heed men de har flera likheter, som spelsinne, bra positionsspel etc. Tim Heeds skott har också förbättrats avsevärt denna säsong, han var också en som sköt mycket höstlöv som var plockpotatis för målvakten tidigare.

Peja: Djoos har ett helt okej slagskott men han envisas med sina höstlöv.. Tyvärr använder han sitt slagskott alltför sällan. Hade faktiskt något riktigt hårt slagskott idag på matchen.

Med det sagt håller jag med om att det såklart behöver förbättras, men tycker han borde använda sitt slagskott oftare, det är höstlöven som irriterar mig.

Bratwursten: I Tim Heeds fall var han forward ända upp till J18 i SSK. Därefter gjorde han enstaka säsonger som back och fick chansen i A-laget pga sin spetskompetens i PP. Av naturliga skäl saknade han mycket grunder i backspelet och har behövt ett antal år på sig att lära sig. 

Djoos kommer säkert att förbättra fysiken, men han har inget skott som hotar och är även dålig på att få igenom 'Gunderson-skott' i PP. Lägg även till att han inte är en särskilt bra skridskoåkare. Victor Berglind var klart bättre i PP än Djoos men tyvärr alldeles för dålig i 5 mot 5. Jag hoppas att Djoos åker över till Nordamerika i några år och återvänder som en bättre spelare.

Redigerad kommentar

Brynäs gör mycket väldigt bra i den här matchen. Klockrent att gå hårt på Skellefteås backar då deras uppenbara styrka ligger i anfallszon och inte försvarszon. Tyvärr finns inte riktigt kvalitén i Brynäs. Framförallt lider man av att bara förstakedjan tillför spets. Övriga kedjor är väldigt uddlösa och ingen back hotar heller. Någon minut innan 2-3-målet hade Djoos ett fantastiskt läge men lyckades endast leverera ett lamt avslut i magen på målvakten. När Pesonen fick ett något sämre läge satt pucken i stenhårt i krysset. Brutal klasskillnad i deras avslut.

Att Brynäs boxplay är totalt värdelöst underlättar verkligen inte heller. Man är väl på ungefär 50% hittills i den här kvartsfinalserien. När man möter bättre lag blir boxplay ännu viktigare i och med att det är ännu svårare att inte dra på sig utvisningar mot bättre motståndare. Idag var framförallt utvisningen för 'too many players on the ice' väldigt onödig. 

Powerplay är egentligen inte så dåligt men framstår som sämre än vad det är i och med att laget är så usla i boxplay. Det är dock ett problem i PP att Djoos inte utgör ett hot från blålinjen, särskilt eftersom Brynäs spel många gånger handlar om att sätta Djoos på skott. Hans skott är verkligen uppseendeväckande svagt för att vara en spelare som man verkligen vill ha på skott på den här nivån. Där har Bengtzén en position att bita i. 

Brynäsgubbe: Vad stod det? Finns inte kvar längre

Treklövern1912: Jag har inte gett upp någonting? varför tycker du det.

Tycker att ni gör en bra match igen Brynäs, och visar god kampvilja. Men de där sista viktiga procenten i skicklighet saknas, tillsammans med det faktum att vi vilat oss i form och sprider istiden medan ni kämpat i play-in med kniven på strupen. Det tar ut sin rätt i slutet av matcherna.

Bulan har eldat igång era grabbar och har inte sett Bynäs bättre i år än nu ikväll. Men det räcker inte riktigt. Det krävs ytterliggare för att ni ska rubba oss.

Det ska bli intressant att se om ni orkar mentalt nu, jobbigt läge för era killar för ni vet att rent energimäsigt talar allt emot er väldigt mycket resten av kvarten.

Skrubben: Rohdin känns helt ok som en energispelare för tredje eller fjärdekedjan.

Jag vill nyansera mig lite om Djoos. Jag tror Djoos kommer bli en bra och relativt poängstark (gör redan hyfsat med poäng). Jag gillar också hans lugn både i spelet och intervjuer.

Men som många av oss sagt, han ska inte leda PP1. Inte än. 

Skrubben: Kräver nog lite mer "bevis" för att Rohdin är klar än att han efter avslutad säsong kanske bara är hemma i Gävle och träffar gamla medspelare och kompisar.

Huge: Visst är Brodin en mer poänggörare, men inte värd dom pengarna som han förmodligen kräver. Jag var alltså på matchen och med egna ögon såg jag Rohdin sitta och snacka med dom andra spelarna. Så jag är tämligen säker på att han spelar i Brynäs nästa säsong.

Treklövern1912: va?

Bratwursten:Skriv om nästa match istället. Du verkar ha gett upp redan.

bifhjärta: Wunderbaum skulle ha tagit Pesonens skott från blå. Hade god sikt.

Bara kolla på Tim Heeds utveckling i Skellefteå finns många likheter mellan honom och Djoos i spelet. Förra säsongen gjorde han 5 poäng i grundserien, denna säsong är han bästa poängplockare i Skellefteå med 37 poäng. Gäller att ha tålamod med unga spelare, men också använda dom på rätt sätt.

Heed är född 91 Djoos 94a är övertygad om att Djoos kommer slå igenom och motsvara våra förväntningar förr eller senare, hoppas bara såklart jag också att det snarare blir förr än senare. Går inte att ignorera skymtarna av briljans i hans spel, man får komma ihåg att Backar ofta tar några flera år på sig innan de blir " färdiga " kontra forwards.

Vore tråkigt att se honom slå igenom med dunder och brak i en annan SHL- klubb..

Bratwursten: Kan sträcka mig så långt också. Men Djoos borde verkligen inte få en lika framträdande roll nästa år, han är inte redo som vi fått se den här säsongen.

Huge: Tycker också definitivt Djoos ska vara kvar i Brynäs, skulle dock inte bli ledsen om vi fick in en bättre mer erfaren offensiv back till PP1, Djoos kan se och lära och växa i rollen i PP2.

Brynäsgubbe: Ja, jag propagerar för att Djoos ska stanna, så du har tolkat mig rätt.
Sluta käfta nu och lär dig lite hockey istället.

Forsberg 1978: Har inget emot om dom skulle testa någon annan på pointen i PP1, utan uppmanade snarare till diskussion vem det skulle vara isåfall.

Skrubben: Hoppas isf mer på att BZ lyckas behålla Brodin och då är det ju inte helt osannolikt att Rohdin blir andravalet sas, om Brodin väljer Djurgården.

Huge: Det är därför det ska värvas nytt fattar du väl. Ingen har sagt något om att någon annan back ska ersätta Djoos. Vi behöver någon skickligare helt enkelt som kan ta Djoos roll och göra ett bättre jobb i det stora hela, både defensivt och offsensivt. För som det ser ut nu har vi inget hot från blå överhuvudtaget. 

Du propagerar på allvar för att Djoos borde stanna? Tolkar jag dig rätt? Eller vill du bara käfta?

Skrubben: ta Brodins plats? borde ge lite budgetutrymme att lägga på annat. förhoppningsvis spets

Redigerad kommentar

Bratwursten: Kan tyvärr inte hålla med dig jag tycker vi ska satsa på något nytt ex Slovak MEN då ska det komma snabba sidlesspass så han kan dunka direkt och inte ta emot och lägga ett höstlöv (Djoos) som tar på första bästa saikspelare alt inte träffa mål! Jag fattar inte varför vi inte gör en förändring här men jag är ju ingen expert heller;-)

Jocke Rohdin satt i logen bland resterande brynässpelare under matchen idag. Jag skulle tippa på att han är klar och vore väl en ganska logisk Bz-värvning.

Bratwursten: Jag måste säga att jag tycker att Djoos är riktigt, riktigt bra i PP och endast otur har gjort att han inte gjort några mål också. Han är väldigt kylig med pucken och levererar massvis av fina pass (tyvärr bränner medspelarna de flesta lägena). Visst har han en ärtbösssa men det hade hans far med och det gick ju bra. Han bör kompletteras med en kompis på blålinjen som har en rejäl bössa så blir det nog bra med tiden.

Brynäsgubbe: " Nej, vi behöver någon skickligare. Eller hur förklarar du att Gunderson fortsätter att pumpa in poäng medan Djoos inte ens gjort ett PP-mål i år?"

Jaa, du...
Vaaaad kan det bero på?
Få se nu; kanske att Gunderson är en även internationellt sett jävligt bra back och att han därför är bättre än en relativt grön och oerfaren Djoos?
Att spelet i KHL kanske är lite mer offensivt inriktat och defensivspelet där överlag inte är riktigt lika bra som i SHL?

Och sen var min poäng som iaf Davey22 har fattat: vem ska vi ha som ersättare i nuvarande lag och som skulle göra jobbet bättre i PP?
Sen inser väl även jag att Djoos mer än gärna får en lite mer undanskymd roll i PP om vi lyckas värva en ny Gunderson eller bättre.

Den typen av backar växer ju dock inte på träd och kostar vanligtvis väldigt mycket pengar om man värvar in bevisad Kvalité, just backar som är offensivt lagda och gör en hel del poäng är nog den "position" som utvecklats mest inom hockeyn de senaste åren.

Davey_22: Jo det skulle jag inte säga nej till!

PP:et var bra med Djoos tidigare under säsongen och han gör fortfarande bra saker där. Och ja,just nu är nog vårat bästa alternativ.

Detta förändrar dock inte det faktum att vi lik förbannat behöver en mer målfarlig back på den positionen. Djoos kan ju lira PP2.

Presskonf. Finns intervju med Westerholm också.

60 tuffa mil hem nu men jag och pappa lämnar arenan väldigt stolta över vårt lag. Otroligt bra stämning på ståplats och tycker att sittplats hängde med ganska bra med. Är så otroligt trött på gråt-Bert och efter matchen väljer han att stanna framför mig och provocerar mig med att jubla, visst efter att jag ropat några ord åt honom men man slutar aldrig förvånas över svinet. En dålig företrädare för ett SHL lag som vill vara ledande i svensk hockey.

Framtiden ser ljus ut!

bifhjärta: Problemet med Djoos är ju att hans PP spel har gått bakåt i utveckling sedan i fjol. Tråkigt när man inte ser utveckling på en såpass ung och "lovande" hockeyspelare. Dessutom kanske förväntningarna var lite väl höga på honom inför säsongen eftersom vi skrek efter någon som skulle fylla Gundersons tomrum, ibland kanske Djoos fått överdrivet mycket kritik kan jag tycka just för att jag tror det omedvetet blir lätt att sitta och jämföra honom med Gunderson och det blir ju inte rättvist.

Sen ska han också ha kritik det är jag ense med er om.

Bratwursten: Jag vet:) Tror fan vi har chans att vinna på måndag..Nu blir det gravöl!

bifhjärta: Nej har inte sett dig klaga heller :)

Bratwursten: Klagar absolut inte på PP under TJ, det kan väl knappt Clarence o grabbarna göra heller

Han kan ju skjuta bra och hårt också synd att han inte använder sig av det vapnet oftare, har varit för mycket gunderson inspirerade höstlöv, med en viktig skillnad att Gunderson hade grymt sikte och träffade mål.. Men det var rätt sällan man såg Gunderson dra iväg en kanon.

bifhjärta: Jo såklart berodde det också på mycket individuell skicklighet. Men PP spelet under TJ:s säsonger som huvudtränare är det sista vi ska klaga på iallafall.

Forsberg 1978:  Djoos har inte gjort det särskilt bra som PPQB nej, men den stora frågan är vem ska göra det bättre?. Man ser att Djoos har potential att lyckas som PPQB och det har både Bulan och TJ tyckt också annars hade de inte spelat honom i den rollen, men det är frustrerande att det inte släpper för honom. Känns som att det satt sig lite i huvudet på honom, skulle verkligen behöva få göra ett mål för att få det att lossna.

Skulle inte bli förvånad om han gör det grymt från blå nästa säsong, men håller med man kan inte ha hur stort tålamod som helst heller.

Huge: Nej, vi behöver någon skickligare. Eller hur förklarar du att Gunderson fortsätter att pumpa in poäng medan Djoos inte ens gjort ett PP-mål i år?

För att inte tala om allt hans slarv och panik-lösningar i egen zon.

Bratwursten: Nej, men påtal om 2012..va det inte det året då Brynäs hade bäst PP i hela världen? :)

Edit: november 2011 hade vi lite över 27% under sässäsongen 11/12..Det är galet:)

Redigerad kommentar

« · 1671906 · »