1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 740101 inlägg · 7967 ämnen

Brynäs marknadsavdelning - vilket skämt!

127775 · » Till forumet

Sv: Brynäs marknadsavdelning - vilket skämt!
Så mycke kloka synpunkter så man blir tårögd.

Sv: Brynäs marknadsavdelning - vilket skämt!
gordo: Jag vet inte om man kan försvara dom klena resultaten i sponsorjakten på att man omorganiserat i leden. Förhoppningsvis SKA det ge resultat redan till nästa säsong om dom får bli varma i sina kläder och bygga upp en kontaktnät, ett lyckat slutspel skulle onekligen hjälpa till på traven. Men jag hoppas att man inte ser den här säsongen som förlorade, det har trots allt bara gått 4 matcher och skulle dom lägga manken till så borde dom kunna knyta upp ett antal sponsorer, se ex Callaway förra säsongen. Inte minst borde man kunna locka tillbaka de många trogna "stammis-sponsorerna" som tycks ha flytt fältet.

Anställ Stigge vet jag. Han är ju någon som alla respekterar och beundrade på isen. Säg den företagsledare som skulle "våga" tacka nej till honom om han ringde upp, eller ännu bättre, besökte företaget och spände ögonen i chefen ;)

Sv: Brynäs marknadsavdelning - vilket skämt!
micke:
Ja, det är beklämmande att se och höra hur illa marknadssidan sköts.
Tror att mycket av problemen ligger i att man ser marknadssidan som en isolerad företeelse. "Det gäller att ta in pengar"... typ.
Allmosetiden är över, nu kräver sponsorerna något tillbaka som Brynäs tydligen inte kan leverera efterosm det äns å länge lyser vitt på sargen och svart på dräkterna.
Allt man gör i en förening (eller företag) av den här storleken måste vara koordinerat om det inte skall halta i organisationen och skicka förbryllande siganler till omvärlden.
Att plötsligt anställa två säljare, ge marknadschefen tjänstledigt och byta klubbdirektör samtidigt är inte den bästa timingen.
Sedan kan det säkert ge resultat på sikt OM man har något att sälja/erbjuda sponsorerna som de efterfrågar och OM föreningens verksamhet (Visioner, mål, lagbyggnad, arena m.m.) är koordinerad!
Att plötsligt lägga in en säljoffensiv för att dra in mer pengar till en sinande klubbkassa är ingen bra grund att stå på i kontakten med potentiella (varande eller blivande) sponsorer.
Det handlar om relationer och förtroende. Inget annat!
OMTAG!

Sv: Brynäs marknadsavdelning - vilket skämt!
micke:

Jag är inte insatt i vilka kvalifikationer Falkenström/Dahlström har, men resultaten talar tydligen för sig själva. Jag säger det igen: Fixa ett avtal med en professionell marknadsförare. Gärna av lite av typen McGormack som lyfte tennisen till nya höjder.
Men...

McGormack var en visionär och såg nya möjligheter före alla andra, men är väl inte sinnebilden för en seriös marknadsförare. Jag vill absolut inte ha några begagnade bilhandlare som säljer ut Brynäs som en h-ra.

Vad jag önskar är proffsig marknadsföring, skickliga sponsorkontakter, effektiv organisation - men med stil. Brynäs behåller naturligtvis ett järngrepp över rättigheterna och har sista ordet hur reklam och sponsoring ska ske.

Sv: Brynäs marknadsavdelning - vilket skämt!
Nu hittade jag inget matchprogram från ifjol men jag antar att sponsorerna från brynas.se är från förra säsongen (dags att uppdatera?). Då var det 13 st 1:a Femman (nu 10 st), 42 Guldsponsorer (nu 28 st), 36 st Silversponsorer (nu 59 st), 103 st Bronssponsorer (nu 56 st) och 24 st Grundsponsorer (nu 8 st). Det är en markant skillnad alltså, och då ska man tänka på hur mycket vi gick back ifjol. Hur jävligt lär det inte bli i år?

Sv: Brynäs marknadsavdelning - vilket skämt!
Lunkan: Kom inte riktigt ihåg hur det var men någon skrev om det för länge sedan. Tror det var mellan GD:s sportchef och BIF.

Sv: Brynäs marknadsavdelning - vilket skämt!
micke: Har du nån aning varför det skurit sig mellan GD och BIF?

Brynäs marknadsavdelning - vilket skämt!
Förra säsongen gick alltså Brynäs IF med mångmiljonförluster, mycket pga att klubben hade misslyckat med att ragga sponsorer. Inför den här säsongen förstärkte man marknadsavdelningen med två heltidsanställda (Tony Falkenström/Per Dahlström) just för att undvika fjolårets fiasko, men dom verkar ha misslyckats kapitalt!
Jämför man säsongens matchprogram mot det för två säsonger sedan (2000/2001) och kollar på sponsorerna ser man en dramatiskt minskning. Bland "1:a Femman"-sponsorer har man tappat från 14 st till bara 10 st. Starka företag som Scandic och Malaco Leaf är nu t.ex bara "Guldsponsor" resp. "Silversponsor". Hemköp verkar inte sponsra med ett öre. Gefle Dagblad, som för två säsonger sedan var en av de starkaste partnerna, har totalt hoppat av. Jag kan tänka mig att det beror på konflikten mellan dom två. Personligen tänker jag totalbojkotta tidningen och enbart använda gamla nummer som skithuspapper, det är allt GD duger till... Guldsponsorer har minskat med en, Silversponsorer har minskat från 80 st till 59 st, Bronssponsorer en minskning från 69 st till 56 st och till sist har man tappat en Grundsponsor.

Man blir tametusan nästan snöblind när man kollar på sargerna i Gavlerinken, skinande blanka och vita. Visst är matchdräkterna stilrena men det uppväger inte det faktum att; om inte BIF går väldigt långt i slutspelet till våren så kommer vi med största sannolikhet återigen gå med mångmiljonförluster och hela vårt sparkapital är bortblåst - vi kanske t.om hamnar i skuld. Jag förstår nu varför vi helt plötsligt inte hade pengar till att värva några etablerade ersättare för Soling och Mårtensson. Det är så man blir mörkrädd när man tänker på hur de kan misshandla vår klubb så...

Ps. Uppmanar till total bojkott av Gefle Dagblad! Tidningen som gör allt för att svartmåla Brynäs IF och inte ställer upp med ett rött öre till Gävles stolthet Ds.

127775 · »