Brynäs IF

717536 inlägg · 7953 ämnen

Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14

1642441 · » Till forumet


Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Powerfade: Ähh, omoget uppträdande.
Man stöttar sitt lag i alla lägen, om man så åkt från Timbuktu och det blir torsk.
Annars kan man ju köpa biljett med vinstgaranti, om det finns några...😀
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14

Huge:"Uppenbart fel", "uppåt väggarna", enligt din mening ja. Men alla har olika förväntningar etc. Har man tex åkt 20 mil enkel resa, köpt biljett för att se Brynäs ställa in skridskorna och göra "sämsta insatsen hittills" så har man all rätt att skriva av sin ilska/besvikelse. Det är lättare för dig som bara kan stänga av eller ägna matchen lite mindre intresse. Då blir det inte bättre av att någon som du kommer med en massa kritik när en skribent är så grymt besviken och vill skriva av sig.

Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Powerfade:

Vad menar du? Tror inte finns någon som hyser sådant agg emot SHL-matchernas rättskipare som Huge. :)
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Powerfade: Vänd dig till alla som konstant vill "diskutera" (läs: påpeka) hur värdelöst allt och alla är, där kan vi snacka gäng som ALDRIG kommer att anse saken slutdiskuterad.
Glömde du bort det gänget? 😀
Sen anser jag det värt att driva en diskussion lite längre, när en åsikt är uppenbart fel och uppåt väggarna, trots att fakta och sunt förnuft pekar på motsatsen.
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Huge: jag vet vad du menar. Jag har vuxit upp och gnäller aldrig under match. Inte annars heller. Jag har en åsikt som många gånger avviker från Brynäs hållpunkt.
Fast du är känd att driva en sakfråga till leda. Om du förlorar argumentationen så startar argumentationen på detaljnivå för att sluta med röttstavning av inläggen. Man måste veta när en sak är färdigdiskuterad ;)
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Powerfade: Precis.
Du menar till skillnad mot alla som i ÅRATAL klagat och fört "diskussioner" om hur uselt allt sköts och hur dåliga vi är?
Känns väl som mitt ev lilla gnäll på domarna nån gång under match och då jag anser att det handlat om uppenbara missar efter att ha sett repriserna, är en mild västanfläkt mot det monumentala gnäll som förekommer under 60 minuter i varje omgång härinne.
Inse att det går upp och ner, väx upp och gå vidare...

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
mattiaskarlgren:Huge inte bara klagar, han kan föra diskussionen i dagar efteråt. Istället för. Bli förbannad, skrika domarjävel och gå vidare...
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Den här spelaren känns bra mycket hetare än Dixon, dock omöjligt att drömma om honom. Då Brynäs värvnings strategi dom senast åren varit allsvenskt och inte alls några spets spelare.
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
mattiaskarlgren: Huge klagar väldigt ofta på domslut som drabbar Brynäs under matcherna så där har du fel. Det tror jag han kan erkänna.
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Huge: Kunde inte sagt det bättre själv. Klockrena analyser. Kunnigt.

Jajjen: Sedan ska väl sägas när du skriver att du ska återkomma att Huge är väl en av de väldigt få som i stort sett aldrig klagar på domare eller enskilda domslut. Säger inte att han inte kan klaga men allt som oftast så är det kunniga och bra analyser och inte en massa glåpord mot domare och spelare.
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Jajjen: Stäng inte av nån så länge han tacklas juste, enligt domare och DN.

Bötfäll inte nån på ICA för stöld, så länge han enligt lag gör rätt för sig och betalar.

DEN röda tråden kan väl inte ha varit speciellt svår att upptäcka?
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14

Huge: "konspirationsteori om DN och maskopi med Hedman... böter eller fängelse för nån som handlar på ICA"

Även om jag bortser från alla märkliga slutsatser har jag svårt att hitta den röda tråden.

Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Jajjen: "Har domarna dömt så har dom rätt?"

Ja, iaf om 4 domare inte har sett nåt regelvidrigt, inte ens dömt för en boarding och heller inte haft anledning att anmäla Hedman efter videokoll.
Har hittills inte fått nån förklaring på varför från dig, om tacklingen nu var så oerhört ful? Borde inte anmälningarna ha rasat in då, med krav på lång avstängning?
Väntar bara på nån konspirationsteori om DN och maskopi med Hedman, brukar vara vanligt i såna här lägen.

"Har inga problem med att förespråka långa avstängningar för spelare som regelmässigt skadar motståndare."

Inte jag heller.
Men om en spelare som tidigare har varit avstängd sätter in en korrekt och juste tackling som tyvärr slutar med en oturlig skada, så har jag definitivt problem med personer som vill stänga av för den justa tacklingen.
Du vill uppenbarligen stänga av retroaktivt och i preventivt syfte, förmodar att du även kräver böter eller fängelse för nån som handlar på ICA, den personen kan ju tänkas stjäla ett par kilo oxfile eller nåt.

" Jag gillar ishockey."

Jag med.
Särskilt justa tacklingar, som den Hedman satte in.
Inte ojusta, som de han tidigare varit avstängd för men som du nu vill straffa honom för.
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14

Huge: Har domarna dömt så har dom rätt? Mr Naiv? Jag återkommer nästa gång du har synpunkter på ett domslut.

Har inga problem med att förespråka långa avstängningar för spelare som regelmässigt skadar motståndare. Jag gillar ishockey.

Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Huge: släpp den tacklingen nuuu!
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Jajjen: 4 domare och ingen anser att det ens är en boarding.
Inte ens i efterhand, då man tittat på situationen.
För den borde väl varit anmäld, om den är så ful?
Säger egentligen allt.
Intressant att du förespråkar straff för Hedman trots en juste tackling, därför att han varit avstängd tidigare för vårdslöst spel.
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
mattiaskarlgren: Självklart
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Jajjen: Forsbergs tackling på Fernholm är årets i särklass fulaste tackling hittills. Men det är väl klart, du tycker väl att tacklingarna är identiska.
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Huge: Nej jag har sagt hela tiden att han beter sig jäkligt märkligt i det programmet. Han framstår som oförberedd och nervös som du säger. Ställer också en del konstiga frågor. Nåja, bättre än inget.
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
mattiaskarlgren: Faktum? Domarna tyckte inte det. Jag tycker det.
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Jajjen: Men du missar ändå det faktum att tacklingen inte är ful.
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
SH: Jag förutspår redan nu att Hedman inte kommer huvudtackla nån mot Modo om Brashear är med. Bara för att bekräfta att hänsyn är nåt man själv kan bestämma över.
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
SH:

Får väl se hur ofta han kommer låta nävarna att tala. Avstängd lär ju inte killen göra någon större nytta.
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Jajjen: Kanske kan hoppas på att Brashear får för sig att ha en riktig rensarafton mot FBK...
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14

mattiaskarlgren, Huge: Brodin och Enterfeldt är två utmärkta exempel på hur man kan ta ansvar och tackla samtidigt. Väger man 100 kilo måste man fatta att det får en helt annan effekt när man tacklar än om man väger 50. Hedman har inte en susning. I tacklingen på Enterfeldt är det bara slumpen som gör att den inte tar i huvudet. Domarnas bedömning kan bara uppfattas som uppmuntran till att fortsätta huvudjakten.

Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Jajjen: Klart att Hedman gjort mycket dumt i sin hockeykarriär men att hela tiden och nu gäller det alla, att sitta och spy galla över Hedmans tackling mot Enterfeldt som är helt schysst.
Jag förstår att folk är förbannade på Hedman för att han skadar en av våra viktigare spelare, men om man samtidigt inte tittar med sina Brynäs-ögon utan med opartiska ögon så är det bara inse. Det är inget fel med tacklingen.

Jag kan ge dig 2-3 fall i gårdagens match där spelare tacklar med exakt liknande fart som Hedman har om inte högre.

Brodin är en spelare jag älskar och som vi älskar. Han är också en av de spelare i SHL som spelar mest fysiskt. Han brukar alltid tackla schysst men hårt. Han har i de flesta fall lika hög fart som Hedman, OM man nu kan kalla det Hedman har för hög fart.
Jag tycker det är den farten de flesta tacklar i.

I mina ögon en schysst och bra tackling som tyvärr får den sämsta tänkbara utgången.
Tragiskt men sant.
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Jajjen: Hade Hedman träffat axel mot axel hade inget hänt, alla hade tänkt: Ok tackling, en sån som Enterfeldt själv hade varit nöjd med.
Nu träffar all kraft oturligt direkt mot en underarm som Enterfeldt tyvärr inte hinner dra undan eller skydda på annat sätt.
Med en 24-tons långtradare kan du orsaka stora skador i krypfart, en bra liknelse med tacklingen.
Som säger att Hedman logiskt sett isf aldrig ska tillåtas tackla i högre fart än så. Realistiskt? Knappast...
Inse fakta: hockey är en kontaktsport, ibland blir det skador utan att nåt ojuste behöver ha föregått skadan.
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Lunkan: Klart man kan, men här är det ju uppenbart att farten inte är speciellt hög innan tacklingen, även om Hedman initialt haft högre fart från mittzon.
Tycker dessutom att han inte haft speciellt hög fart därifrån heller, av de bilder jag sett.
Allt har slutat i en prestigegrej med lite hämndmotiv inblandat, för att spä på bilden av Hedman som buse.
Försvarar inte Hedmans tidigare ev fula grejer men nästan lika fult att döma nån på tidigare saker som hänt.
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Huge: Kör du en 24-meters långtradare kan du inte bete dej som nån som kör en Fiat Punto. Hedmans fart räckte för att plocka bort en motståndare för resten av säsongen. Hänsynslöst, osportsligt, onödigt och förödande för sporten ishockey. Är det schysst enligt hockeyns regler måste reglerna anpassas till såna som Hedman, som inte förstår att dom har ett ansvar. Hedman är en vaneförbrytare och ska behandlas som en sån.
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Jajjen: Jag fattar iaf inte varför spelarna fortsätter framhålla "mkt hög fart" när alla som sett bilderna och har normal perceptionsförmåga ser att farten innan tacklingen inte är högre än den man ser i de flesta normala tacklingar under en match, snarare lägre än i många fall.
Kan inte tolka det som annat än nån fånig prestigegrej, där man låst sig vid ex Molins första uttalande och sen vägrar man erkänna att man uppfattat farten felaktigt bara för att just Hedman är inblandad.
Förstår heller inte Bertilssons logik när säger att det inte är nåt fel på tacklingen och samtidigt säger att farten är för hög.
???
Är tacklingen Ok eller inte?
Bestäm dig, den kan ju inte vara både juste och ojust samtidigt.
Sen har jag säkert haft både rätt och fel genom åren, men här har jag fanimej rätt.
Det är tyngden som skadar när den tyvärr koncentreras mot i stort sett ett ställe: Enterfeldts underarm.
Sen får alla enögda hemmafans säga vad dom vill, är inte mkt för att bortse från kalla fakta bara för att det drabbat vår viktigaste spelare.
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Lunkan: De syftar väl på att han inte tar skär den sista biten, men å andra sidan kompenserar han det genom att hoppa när själva tacklingen genomförs. Om man kollar på skridskorna så är de inte längs isen under hela händelseförloppet vid tacklingen. Jag tycker att det ger dåliga vibbar att låta spelare tacklas på det viset. Snart kommer ju nästan inga föräldrar vilja att ungarna deras börjar spela hockey.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Huge:Kan man glida fort på skridskor? Jag tror det om man inte aktivt bromsar förståss.
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Lindström: Ska man vinna mot Frölunda i Scandinavium så MÅSTE man göra mål på de chanser man får.
Visst fan var Fernström bra igår men samtidigt får man inte glömma att Oldén i fart skjuter rakt i plockhandsken (mycket snygg räddning, men tamt avslut), Rödin försöker sätta mellan benen osv osv..
Man kan klaga hur mycket som helst MEN man får ändå aldrig glömma att om man inte sätter sådana klara chanser så lär man aldrig vinna bortamatcher och heller inte hemmamatcher i SHL. Så jävla simpelt är det.

Jag är helt i TJs linje efter matchen igår. Resultatet i sig speglar väl kanske matchbilden då Frölunda ändå gör sex mål och vi ett men ser man framförallt till de två första perioderna så ska vi i min mening leda med 3-1..
BIF gör en mycket bra match de två första perioderna och med lite flyt och en inte övertygande Fernström så tar vi denna match.

Sen håller ju inte jag med Brynäsgubbe (förlåt om jag tar fel nu, men orkar inte gå tillbaka och kolla så det var rätt) om att JJ får ta på sig fem mål igår.
Enda målet jag "klandrar" honom för är Bäckmans 2-0. Där måste han vara snabbare ner med klubban.
I övrigt måste jag säga att en totalt matchotränad JJ framförallt i första perioden är riktigt bra. I andra och tredje kanske han inte är lika bra men i MINA ögon var han klart bäste Brynässpelare i första perioden. Han gör väl iaf 2-3 kvalificerade räddningar.

Sen måste jag dock säga en sak. Alla klagar på Djoos - med all rätt. Han är under isen just nu.
MEN det jag inte fattar är hur inte folk klagar mer på Oskar Eklund? Nu ska inte jag skriva och säga alla de ord jag har i min mun men för att vara snäll.. Detta måste vara en av Brynäs sämsta värvningar de senaste fem åren.
Jag fattar inte hur han match efter match kan spela så ofattbart tamt och alltså... Han spelar värre än en junior. Jag förstår inte vad det är som är fel..
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Huge: Vore jag lagd åt det elaka hållet kunde jag sagt - ja, det är ju inte första gången du har svårt att fatta vad som är rätt och fel.
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
70 Rodrigues: Hägerborn och Bertilsson?
Ja, det var fräckt gjort.
Att vara på plats framför kameran....
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Huge: Ja fy fan så fräckt och dom hade mage att vara på plats😂😂😂
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Huge: Jag tror att det där programmet vore bättre i podcast-format.
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14

Förstår fortfarande inte hur både Bertilsson och Enterfeldt själv (plus många andra) på allvar menar att Hedman kommer farande "i mkt hög fart".
Ett fullständigt obegripligt påstående om man studerat sekvensen via SHL:s videoklipp från matchen.
Hedman glider sista metrarna och om det där är "mkt hög fart", då är jag dysterkvist..   :-)
Apropå frågan Bertilsson får om tacklingen ifråga...

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14

Alltid bra med nya initiativ, som ex Hockeypuls.
Men nån måste säga till Hägerborn att försöka slappna av framför kameran, iofs kanske nåt som kommer med tiden.
Man blir iaf nervös av att höra honom tala med oregelbundna och oväntade stopp, som om han helt plötsligt inte har en aning om vad han ska säga.
Bara jag som upplever det så?
Nåja, blir säkert bättre och alla är vi barn i början...

Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
SH: Ja, kommer nog nästan per automatik när Olden nu bör ha mer istid och Dixon (?) är på väg in. Enligt uppgift så har väl Dixon dragits med skada/skador, vilket isf oroar. Å andra sidan borde ju BZ ha koll på den biten och allvaret i skadan, om han nu säger sig vara "jävligt noggrann" innan han värvar nåt.
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Huge: Skulle kanske behövas lite ommöblering... behåll 1:a men skifta om lite i resten...
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
TobiasR: Håller med. PaW är rapp på rören, bra med puck, stark sargspelare, kreativ och söker sig in på kassen när han får chansen.
Har som jag ser det tagit en eller mer fått en roll i laget som både han och TJ säkert inte hade väntat sig från början.
Inte omöjligt att han får chansen i PP framöver, kanske inte läge att splittra en bra uppställning när den funkar så bra.
Men absolut ett alternativ, som det känns.
Nu väntar vi bara på Oldens första mål, han ser riktigt vass ut och man kan bara tänka sig hur han sett ut om han sluppit skadan och den långa frånvaron.
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
munkas: Visst Paw har inte visat vad vi alla hade hoppats på men jag kan inte förstå varför han inte får pröva på spel i PP. Jag lovar att om han fick spela lite pp med Rödin, Scott och kompani så hade han växt och fått mera självförtroende. Det är vad jag tror iaf.
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Huge: Ja, det finns nog inget lag som kan tappa 7-8 toppspelare och säsongen efter fortfarande ligga med i toppen med sikte på nytt guld... Efter fjolårets misslyckande i slutspelet hade iaf jag förväntat mig ett lite starkare lag med en rejäl chans på semifinal i vår. Sen håller jag inte med ang PaW. Han ligger pissigt till i +/-, gör inte speciellt mycket poäng och tar en massa onödiga utvisningar. En stor besvikelse så här långt. Det är en jävla tur att junisarna gjort det så förbannat bra, annars hade vi legat ännu knöligare till.
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
SH: Ja, känns väl lite som en smaksak där, PaW har steppat upp och är väl lite mer kreativ framåt.
Men håller med om Lundberg och BP: där borde han funka bra.
Får säkert chansen också, när han blivit lite mer varm i kläderna.
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
munkas: Har man en förhoppning så betyder det att man inte förväntar sig nåt, lär dig skillnaden.
Kan inte se vad säsongen efter guldåret har med vår insats den här säsongen och så här långt att göra.
Men en förhoppning om topp4 efter guldåret hade nog de flesta, skulle jag tro
Men att FÖRVÄNTA sig samma sak, med tanke på det spelartapp vi hade, var nog inte speciellt realistiskt och nyanserat.
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Huge: Tycker Lundberg passar bättre som center i en "fjärdekedja" än PaW... OM det skulle komma en värvning av lite högre nivå och PaW ska flyttas ner skulle jag hellre se att Lundberg är kvar. Gärna också speltid i BP med t ex Brodin, har man plockat in en spelare med styrkan i defensiven borde han  väl användas till det också...
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Huge: Var det orealistiskt och onyanserat att ha förhoppningar på topp-4 efter guldåret också?
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14
Så negativt som det tippades i somras måste vi väl ha gjort det bra med en 8:e plats hittills
Kommentera

Sv: Frölunda Indians - Brynäs IF 27/11-14

I början av säsongen var vi bland de bästa i spel i numerärt underläge.
Men nu har vi sjunkit i den "ligan" så att vi är näst sämst.
Det måste vi få ordning på.

Varför då inte studera hur HV 71 spelar i numerära underlägen.
Finns det något där vi kan lära oss av och kanske ta efter,
för att förbättra vårt spel i numerära underlägen.

För uppenbarligen så gör ju HV 71 något som motståndarna
har problem med. De har enbart släppt in 4(!) mål i numerära
underlägen, på hela säsongen. De är rätt särklassiga där.

Kommentera

1642441 · »