1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 737276 inlägg · 7967 ämnen
« · 2514288 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Alla Helvetes Kval
Lemp: Det enda ord man kan säga just nu är, PINSAMT

Groggfinken: "Många spännande namn. Men hur i praktiken tror ni det skulle gå till? Ska Alcén försöka värva dessa spelare för att sedan få sparken själv, eller ska man kicka Alcén nu, snabbt som fan försöka få in en ny SC (vem fan då?) och sedan försöka locka till sig spelare? Klurigt."

Svedman och styrelsen kan signa upp dom spelarna. Spelare utan kontrakt som alla producerat bra i allsvenskan och brynäs har inga kontrakt och en, med allsvenska mått, stor pengapåse till löner.

Enkelt!

Makita: "Har inte GD.Men beklämmande att Alcen måste bli sparkad borde haft vett nog att avgå."

Högste sportsligt ansvarige är kvar trots att Brynäs gjort sitt största sportsliga fiasko någonsin.

Är väl bortom all rimlig tvivel att den som är chef för det sportsliga måste gå efter ett sådant debacle.

Om Brynäs blir försenade i sitt lagbygge bryr jag mig inte om. Rätt signaler måste sändas ut. Det är viktigare för framtiden.

Noterar att Svensson och Sanny också uppmärksammar tystnaden från Brynäs och sågar kommunikationen till fotknölarna. Finns så goda möjligheter att skapa intresse och hype. Istället är det total tystnad. Som Sanny hintade till i podden, vem hade förväntat sig något annat?

Nisse34: ja,vi får nog sänka ribban lite är jag rädd för. Tror inte det är så attraktivt just nu att spela för brynäs.Så många bra hjärtan har vi inte.

Lemp: Har också haft ansvaret för Växjös framgångsrika användning av avancerad statistik. Ett riktigt bra förslag! Men ja, det känns inte speciellt Brynäs att ta in en sådan person, känns mer som någon typ Rögle skulle ta in om/när Abbotts lämnar.

Malken: Har inte GD.Men beklämmande att Alcen måste bli sparkad borde haft vett nog att avgå.

Makita: "Tro mig det kommer att gå fortare att få en ny sportslig ledning på plats och för den att sätta ihop ett lag än för nuvarande att hitta en spets samt en duglig målvakt."

...Men även den sportsliga ledningen kommer ju att sparkas - det är bara en tidsfråga. Eller hur? Kollar man på GD/Arbetarbladets sammanställning är det tydligt att det här loopar!

Lemp: mycket bra! precis så Brynäs måste tänka. Finns garanterat fler guldkorn därute och det är dem vi måste plocka. Känns som vi alltid tar den enkla vägen. T.ex. Peter Andersson medans IKO tar Filander. Behöver inte säga mer...

xxx BIF xxx: De två måste bort att de inte har haft vett att avgå är ett exempel på att de flesta inom organisationen sätter jaget framför laget.
Alla beslut Brynäs har tagit har gått ut på att behålla organisationen och anställa mer folk till organisationen samt en satsning på damlaget och andra PK aktiviteter.
A-laget därimot har det sparats på tex underlåtenheten att värva in en spets.
De flesta här inne har insett att i princip varje säsong har de funnits stora hål i lagbygget och det även på Sundlövs tid.
Brynäs har vägrat att lära sig av sina misstag utan alltid trott att några yngre spelare eller någon annan kommer att ta klivet och bli spelare hemmahörande i toppkedjorna vilket enbart har hänt typ två gånger på 20 år.
Alcen och kompani kanske tjänade ca fem miljoner på att inte värva en spets till denna säsongen men denna besparing på fel ställe kostat föreningen 40 miljoner till nästa säsong.
Behåller vi nuvarande i ledning i Brynäs är jag säker på att nästa års lagbygge kommer att se likartat ut som årets lagbygge med den skillnaden att det är ett lag för Allsvenskan istället för SHL.
Tro mig det kommer att gå fortare att få en ny sportslig ledning på plats och för den att sätta ihop ett lag än för nuvarande att hitta en spets samt en duglig målvakt.

Lemp: Bra spaning! En skyddsling till den lyckosamme och skicklige Evertsson är nog inte en dum idé.

Groggfinken: Lanserar ett namn, som dock inte kommer vara aktuell för tjänsten. Dels för att Brynäs aldrig kommer kolla på honom samt är det tveksamt om personen i fråga är intresserad. Men det är Växjös assisterande GM Patrik Hall. Mångårig scout både åt Växjö men också Florida. Har säkert lärt sig en del av Evertsson och har koll på de flesta ligor.

Peja: "Att göra Niklas Eriksson till sportchef var ju också smart och skapar kontinuitet."

...Men vad jag vet är du en av dem som förespråkar fortsatta sparkningar i Brynäs. Vad ger det för kontinuitet? Att personalstyrkan i Brynäs måste skäras ned radikalt förstår alla - men måste man sparka dem som har kontrakt som inte kan brytas? Kanske bör vissa personer få nya roller - men varför sparka?

GD/Arbetarbladets sammanställning över de senaste sex årens turer i Brynäs visar ju på ett parodiskt antal sparkningar. Ska föreningen överleva måste enligt min mening alla börja dra åt samma håll. Annars fortsätter parodin.

Ove Myling: Många spännande namn. Men hur i praktiken tror ni det skulle gå till? Ska Alcén försöka värva dessa spelare för att sedan få sparken själv, eller ska man kicka Alcén nu, snabbt som fan försöka få in en ny SC (vem fan då?) och sedan försöka locka till sig spelare? Klurigt.

AW-M89: Ja, det var j-ligt bråttom kicka Stefan Bengtzén efter en sett ur dagens perspektiv kort motgångstid. Ett stort misstag. Nu ser vi hans ÖHK vara i SM-semi. Medan var är vi...?

Peja: Man känner helt klart en oro inför det som komma skall.
Jag känner lite så att det man gör nu kommer sätta tonen för många år framåt.
Fortsätter man bygga på brynäsanda?
Eller börjar man bygga på någonting annat - vilket är exakt vad som behövs?
Jag är tveksam till att man faktiskt gör det som krävs. Därav oron.

Det är klart jag skulle tycka att det var kul om vi fick se Emil Molin, Wännström, Rohdin, osv, i Brynäströjan igen, men samtidigt, vad skapar det framåt?

Tror nästan jag hellre ser värvningar som inte har någon Brynäskoppling alls, för att sätta tonen för åren som kommer, oavsett om vi harvar i HA eller spelar i SHL. Det måste på något sätt skickas rätt signaler.

Och nu om någonsin är det väl allra viktigast med god kommunikation utåt!! Att det är total radiotystnad är BEDRÖVLIGT. Att man inte än har gått ut och tackat fansen för den supporten dom fått, för tecknande av nya medlemsskap eller för att tacka för swishkampanjen är under all kritik. Där MÅSTE man nu jobba hårdare på att få ut lite mer på hemsidan och i media om arbetet som sker.
Känslan jag har är att man kommer gå ut med en stor nyhet istället för flera.

Brynäsgubbe: Bengtzén har också hämtat Johan Hedberg - som kanske är den mest hyllade och spännande svenska tränaren just nu - till Örebro.

Att göra Niklas Eriksson till sportchef var ju också smart och skapar kontinuitet.

Brynäsgubbe: Många som gnällde på Bengtzén men i mina ögon var han en bra ledare.
Var inte uppskattad av gamla brynäsare men var uppskattad av spelare och ledare.

Jockster : Bengtzéns verk alltså. Tänk om man haft honom som SC...

Buddha:
Johannesson till Örebro
Olsesen till IOK

Att många spelare lämnar är fullt normalt och inget att gråta över men hoppas verkligen att de med någon form av Brynäshjärta faktiskt stannar och tar sitt ansvar mot klubben som de faktiskt kört i skiten.
Kommer det att hända?
Säger nja på den!!!!

Buddha: Det står att Johannesson är överens med Örebroeh och Olesen med Oskarshamn.

DoNaka: nej bara det vi redan vet. kunde av någon anledning läsa fast jag inte prenumererar.

Om ni länkar till artiklar bakom betalvägg så får ni citera vad det står, annars är det helt meningslöst.

xxx BIF xxx: Står det något som alla Brynäsare inte redan vet? (Alltså att Johannesson & Olesén lämnar).

{9684}: Vi får nog vara nöjda om vi håller oss från kvalspel i HA..

munkas: Bort med Alcén och Grahm omgående.

In med Wesel, Powell, Brace, Billins. Signa upp Ljungkrantz, Blomman, Nord, Lindstein och Hedberg. Då är typ halva laget klart. Det kan Svedman fixa.

Ingen panik med värvningar då. Fokus kan läggas på en sportchef istället så fixar han resten av laget samt tränare.

Enkelt!

Brynäsgubbe: visst, tyder på bra bredd och en stark defensiv. Gubben visar klass i tuffa matcher💪💪

willyyoung : Det är ju nu allt bra ska hända. Nya kompetenta ledare och spelare som vill kämpa. #nyabrynäs

{10241}:
Kan vi ställa detta lag på benen i höst skall vi vara väldigt glada....

Lemp: Då får man se till att analytikern är involverad i värvningsarbetet också, vilket han knappt verkar ha varit.

Kanske inte bekräftat fakta ännu men ändå..

Tigerhjärta: Myles Powell vore en stark värvning. Brace känns för bra för HA idag.

Lemp: Alcén har väl bara suttit på sitt kontor och glott? Jag förstår fortfarande inte hur denne man kan sitta kvar! Man borde letat efter en ny efter jul, och meddelat Alcén att han blir arbetsbefriad när den nya kommit in. Kosta vad det kostar men jag anser att han är den största delen till HA.

Vi hade inte materialet att spela i SHL. Det var hans jobb att ordna detta.

Rodrigo: Handlar nog om hur mycket tid man är villig att lägga ner. Att vara sportchef innebär att man oftast arbetar dygnet runt, även om arbetsbördan minskat något de senaste åren med sportchefsassistenter och större organisationer.

Brynäs har både en sportchefsassistent och en analytiker som kan användas. Det är klart Alcén kan åka och kolla på matcher. Han kan arbeta både på vägen dit och hem. Allt handlar om egen vilja.

Sportnisse: På riktigt? Hur har andra sportchefer den tiden i sådana fall? Och om man inte har tid för det, hur kan man då inte se behovet av en scout?

Däremot vill jag komplettera mitt inlägg!
Det är fortfarande för dåligt att det är TOTAL tystnad från klubben.
Hylla supportrarna med att påvisa antal medlemskap som tecknats, hur supportrarna sjöng och stod kvar vi Brynäs sida efter slutsignal.
Det behöver inte handla om förvärv, men ge oss något, något att tro på, något att längta till, något att få oss att knyta näven i fickan i att vi ska fanimej tillbaka!

lapad: Jag tror inte folk härinne förstår hur paralyserat det är uppe på kansliet just nu.
Total jävla härdsmälta!
De har absolut ingen som helst aning om i vilken ände de ska börja. De har under årtionden kört hemvävt inom alla positioner och säkrat värvningar till både trupp och ledande positioner genom hemvändare eller andra figurer som huserat i klubben tidigare, samt förlitat sig på överjävliga juniorer.
Nu kommer plötsligt pöbeln in och säger att denna strategi inte är speciellt framgångsrik så de måste tänka nytt. Börja värva spelare som de inte känner. Börja scouta spelare.
Herregud så många kilo pannveck det ligger uppe på åsen i detta ögonblick.

Troligtvis har de redan hunnit ringa Järnkrok, Silfer, Markan och Bäckis 200-300 gånger och gråtit i luren.
-KOM HEM!…

Lemp: Jag mailade Alcen i vintras om att åka på HA matcher. Han svarade att han ? inte jobbar så? Tid fanns inte och han arbetar via agentnätverket främst.

Tigerhjärta:
Mycket kloka ord!

Går Alcen ut med att bara blomman o kvist stannar och palve, Dima, scott, björninen, Larsson, Ölund mf lämnar
Kommer då tex Rödin o Berra att krita på o hoppas de kan offra ett år av slutet på karriären för att få bif att gå upp?
Det gäller nog att bygga ett luftslott o hoppas det faller väl ut hos spelarna de vill ha kvar o sen lägga faktat på bordet.

Tigerhjärta: Du har delvis rätt men jag personligen tror att man absolut inte räknat med att hamna i HA. Man lever i någon slags tro att "det ordnar sig, vi är ju ändå Brynäs". Som någon sa, tror man gör i kyrkan.

En del presumtiva värvningar kanske tänker efter innan dom skriver på för en klubb vars spelare och ledare får påhälsning av galna fans mitt i natten?

lapad: Du kan inte jämföra med HV. Jämför med Modo, det är nog en mer jämförbar förening sett till hur vi förmodligen kommer prestera första åren i HA.

lapad: Är väl ganska logiskt dock? I Luleå m.fl. har man i lugn och ro kunnat samtala med spelarna om framtiden.
Det sista man vill göra med ett lag som befinner sig inför eller i ett stundande kval är väl att prata om nästa säsong.
Uppenbarligen lät Alcén spelarna fokusera på nuet under den jobbiga slutperioden.
Det hade varit ännu märkligare att sätta sig med exempelvis Sklenicka ”Tja, nu ser det ut som vi *kanske* hamnar i kval och spelar man kval så *kanske* vi åker ur, släpp nuet för en stund, hur tänker du inför framtiden?”
Jag förstår att folk är otåliga, inkl. jag själv, men det är bara att acceptera läget, att det går inte att jämföra med andra klubbar när vi är det enda lag som befinner sig i denna situationen.

Zorro 65: Helt sjukt! Luleå har åkt ur för ett par dagar sedan och redan meddelat att elva spelare lämnar. Och den som undrar om varför vi ifrågasätter om hur man arbetar inom Brynäs... Redan innan kvalmatcherna skulle arbetet med att planera nedgradering gjorts men jag antar att man inte är alls där. Plan A, plan B och även plan C borde redan finnas om vi ska kunna sätta ihop ett lag för övre halvan i HA.

Kanske ett intressant lag?

Anders Lindbäck - Oskar Östlund/Oliver Dackell

Johannes Kinnvall - Simon Bertilsson
Theo Lindstein - Viktor Persson
Johan Motin - Chad Billins
? - ?

Anton Rödin - Johan Larsson - Jakob Silfverberg
Myles Powell - Tyler Vessel - Emil Molin
Jacob Blomqvist - Linus Ölund - Lars Bryggman
Jr Tellström - Carl Mattsson - Alexander Ljungkrantz

Stora mått drömlag! Inte särskilt realistiskt..

{10241}: tror han hade gjort det riktigt bra hos er, men sägs slutförhandla med en finsk klubb.

Men gå för Olausson säger jag! Spelade i första kedjan för oss, ganska långsam men teknik samt spelsinne som få.

En annan spelare som ryktas till hockeyallsvenskan är Lars Bryggman. En stor tuff rätt elak jävel som gillar att gå rakt på mål. Lite av en spelartyp som saknats i Brynäs på lång tid. Kanske kan vara en bra pusselbit för en 3e brunkar kedja?

Nisse34: haha, kul att även Madhawk lagt märke till Rögles affärsidé. Dammsuga HA på lovande spelare och hoppas på nhl-utdelning.

Tgl:
Är så trött nu på Brynäs
Ledning
Är bara 65
Tänkte vila länge nu

Carl Mattsson kanske kan vara en bra pusselbit för oss i en 3e/4e kedja nästa säsong?
Han lämnar Luleå såg jag.

« · 2514288 · »