1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 737123 inlägg · 7967 ämnen
« · 2510619 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Alla Helvetes Kval
Malken: Vad baserar du det på? Bara nyfiken då Saku aldrig varit någon målskytt av rang. Lite samma spelartyp som Komarov (som också jagades) men bättre så klart.

Mattson: Det skulle också vara så att han inte är villig att lägga ned allt arbete som krävs på ett uppdrag utan arvode.

JohnnyBotox: Kan inte se annat än att ekonomin är i så dåligt skick att han inte tycker att det finns nåt att göra.

Asterix: Den enda jag vet när det gäller just Sjödin är att han var allt annat än framgångsrik som huvudcoach. Det är möjligt att han skulle vara framgångsrik under rätt förutsättningar men jag tror inte det är läge just nu för att chansa på någon som redan misslyckats en gång. Exakt vilka andra tränare som skulle kunna vara aktuella vet jag inte, men just Sjödin känns inte som ett vettigt val i det här läget.

JohnnyBotox: Var det inte en sådan analys som Gunnar Ekman och de bespottade konsulterna gjorde - som man sedan ignorerade?

Ju mer jag läser Bosses ord, desto mer nyfiken blir jag på vad i helskotta det är som försiggår i föreningen. Jag är både djupt oroad och samtidigt sjukt nyfiken.

Bosse B är alltså styrelseproffs, brukar sitta länge som ordförande (13 år i Elfsborg), Brynässupporter och han var alltså i praktiken ordförande i Brynäs i ca ett halvår i ett läge i föreningen där vi söker efter kontinuitet.

Detta är mycket oroande!

”för mig innebär det att vi har utmaningar i föreningen som sträcker sig långt bakåt i tiden och skulle kunna riskera ha bäring långt framåt.”

”Hur djupgående och långtgående utmaningarna är samt hur olika orsakssamband ser ut är öppet för diskussion och kräver en gedigen analys och ett långsiktigt förändringsarbete.”

”Det kommer att krävas ett mycket stort engagemang under lång tid”

Sv: A proposito de nada
Horace76c: Kanske en klen tröst för tigerhjärtan,. men erat U16lag är klara för Semifinal i SM, bl.a. krossade ni Malmö i sista gruppspelet.

Sjätte april väntar MoDo i semifinal, man ska alltid ha koll på klubbens framtid

Mattson: Inför säsongen försökte Brynäs värva Saku Mäenalanen som var tänkt som spetsspelare och målskytt. Han valde NHL i stället och det sades från Brynäsledningen att man skulle värva en spetsspelare/målskytt under säsongen. Värvningen uteblev och vi vet utfallet. Brynäs hade förtvivlat svårt att göra mål under hela säsongen trots att man ofta vann skottstatistiken klart. ...Och ja, jag är ganska övertygad om att Brynäs varit kvar i SHL om värvningen gjorts.

Malken: ”Problemet är bara att hade man lagt, säg 4 Mkr, på en riktig målskytt hade man sannolikt sparat de c:a 35 Mkr man förlorar på degraderingen.”

Du menar att satsa som Djurgården gjorde i slutet på förra säsongen? Bombsäkert recept.

Mattson: "Föreningen prognostiseras göra ett underskott på 8 miljoner. Det säger att man lagt mer pengar på laget än vad man hade råd med."

Problemet är bara att hade man lagt, säg 4 Mkr, på en riktig målskytt hade man sannolikt sparat de c:a 35 Mkr man förlorar på degraderingen. Totalt sett en besparing på 31 Mkr!

Mattson: Ändå snackade man om att man ska värva ytterligare (?). Ingen av dessa damer och herrar skulle klara av att driva ett företag

Malken: ”Vad jag förstår sattes väldigt lite pengar av från högsta ledningen för nyförvärv under säsongen.”

Föreningen prognostiseras göra ett underskott på 8 miljoner. Det säger att man lagt mer pengar på laget än vad man hade råd med.

Peja: Varför krävs det så hög närvaro av en ordförande när man har en operativ klubbchef på plats? Vad ska en ordförande göra som Svedman inte klarar?

Malken: Men Manner kastades väl lite framför bussen. När han förlängde kontraktet blev han utlovad en riktig satsning - som uteblev. Vad jag förstår sattes väldigt lite pengar av från högsta ledningen för nyförvärv under säsongen. Man trodde truppen skulle räcka som den var...

Håller med fullständigt och tycker det största ansvaret ligger på Alcén och Grahm ,
Jag var en av dom som tyckte att Johan värvat OK och att det skulle räcka till en topp 8-10,
Tyvärr var jag helt fel ute, men jag sa också blir det kval så ska sportchefen ryka,

Jag tror också att kontinuitet behövs för att bygga ett vinnande lag ,
Det är något du inte gör över en säsong,
Men du behöver en sportchef som klarar av jobbet först av allt och som klarar av att långsiktigt bygga ett vinnande lag då kan vi börja prata kontinuitet.
Vilket Alcén och Grahm uppenbart inte klarar av....

Tgl: Enligt vad jag hört var Hans-Göran själv ute efter ordförandeklubban när "Bosse Bank" fick den. Hans-Göran verkar vara en maktspelare och jag sätter sedan länge ett stort frågetecken för honom.

Malken: Självklart inte - ”Tillhör Brynäs kunde sämre gruppen”

lapad: Men Manner kastades väl lite framför bussen. När han förlängde kontraktet blev han utlovad en riktig satsning - som uteblev. Vad jag förstår sattes väldigt lite pengar av från högsta ledningen för nyförvärv under säsongen. Man trodde truppen skulle räcka som den var...

Peja: Som jag minns förhandstippningen inför säsongen var väl Brynäs tippat av de flesta tyckare på allt mellan 10-13:e plats? Var väl bara Wennerholm och Dick Axelsson som gick på hypen och rankade Brynäs 6:a respektive 4:a om jag inte minns helt galet.

J-S: Ja, och när Manner tog över Brynäs sa han "Det kan inte bli sämre". Jodå Mikko, det gick rakt åt helvete

Bör en kille som Hans-Göran Karlsson, som ställde till en sådan röra i Söderhamns kommun, sitta kvar? Vad jag förstår ansvarar han till stor del för det löpande arbetet på kansliet. Är han rätt man på rätt plats?

Peja: Min poäng är att målvakterna underpresterat enormt. Jag trodde det skulle bli en mycket roligare säsong än vad det blev. Lätt att tro det när vi får hem Larsson och Lindbäck. Trodde för första gången på länge att vi skulle kunna nå högt. En kompis som håller på Frölunda sa Brynäs blir nog farliga i år, bra värvningar.

Peja: "Om Alcén och Grahm fortsätter att ratta sporten, samtidigt som Molin fortsätter på posten som "spelarutvecklare", kan vi anta att klubben har valt att fortsätta i samma band.
Om Alcén och Grahm fortsätter att ratta sporten, samtidigt som Molin fortsätter på posten som "spelarutvecklare", kan vi anta att klubben har valt att fortsätta i samma band.
Alcén låter helt inställd på att fortsätta i en intervju. Om hans kontrakt inte upphört i och med degraderingen skulle det alltså kosta en rejäl slant att bli av med honom... låter helt inställd på att fortsätta i en intervju. Om hans kontrakt inte upphört i och med degraderingen skulle det alltså kosta en rejäl slant att bli av med honom..."

Jag hoppas verkligen dom har en klausul i Alcéns kontrakt som gör att dom kan friställa honom allt annat vore ren galenskap,
Men med alla konstiga beslut som man tagit i föreningen Brynäs så har man alla gånger inte en sån,
Men även utan en klausul så behöver dom göra sig av med honom annars kommer karusellen bara fortsätta.

Peja: Jag tror vi har samma syn på detta. Kanske lägger jag mer vikt på att man måste höja lägstanivån. D v s ha bättre jämnhet mellan spelarna i hela laget för att skapa förutsättningar för både spetsar OCH andra att prestera. Dessutom har det märkts tydligt att laget inte har varit i harmoni på många år, vilket troligen har att göra med både inre och yttre faktorer. (läs: enskilda spelare och föreningsklimatet) I en sådan miljö hade Suomela malts ner till en medioker lirare.

#33: Ja, man kan helt klart tolka Bosse Johanssons tidiga inkastande av handduken som att "Brynäshjärtan" redan har vunnit striden.

Å andra sidan borde man nog ge Brynäs en chans att visa upp vilka förändringar som avses innan man dömer ut klubben.

Om Alcén och Grahm fortsätter att ratta sporten, samtidigt som Molin fortsätter på posten som "spelarutvecklare", kan vi anta att klubben har valt att fortsätta i samma band.

Alcén låter helt inställd på att fortsätta i en intervju. Om hans kontrakt inte upphört i och med degraderingen skulle det alltså kosta en rejäl slant att bli av med honom...

Brynäs forever 1912: och ta laget före jaget

Asterix: spelarna lär börja lyssna på tränarna och göra exakt som dom säger

Asterix: ja det har kostat brynäs shl platsen

Kung_Sjödin: Givetvis hade Suomela en bra omgivning med andra offensiva toppspelare. Som du säger hade inte den omgivningen funnits i Brynäs, vilket förstärker bilden av att det hade behövts flera offensiva toppspelare - och inte bara en - som skulle kunna göra varandra bättre.

För några år sedan var Rödin-Scott en duo att räkna med på SHL-nivå. De avgjorde jämna matcher och hade ett fint samspel, men de har sina bästa år bakom sig nu. De är två av många exempel där Johan Alcén har överskattat de egna spelarna något oerhört. Att man var riktigt bra för några år sedan hjälpte ju inte laget nu.

Tgl: Om jag läser mellan raderna känns det som vår ordförande har upptäckt ett maktspel i Brynäs med, förmodar jag, starka informella maktstrukturer från förr som fortfarande har stor påverkan.

Han verkar ge upp kampen mot det gamla som bör undanröjas, jag misstänker att han inte får med sig tillräckligt många i sin övertygelse om utrensning och var makten egentligen hör hemma för att driva Brynäs framåt.

Observera, jag säger inte att det är så, det är en känsla jag får.

Asterix: Förstår inte logiken när ingen tippade Brynäs i toppen? Kanske Brynäs själva men vem mer trodde det skulle bli ett topplag? Ingen, väl…?

Peja: Okej, men Suomela hade väl en "miljö" runt omkring sig? Har svårt att tro att du hade kunnat sätta Suomela i Brynäs 22/23, och han då skulle ha vunnit skytteligan?

Det första som skulle hänt hade varit att någon annan "spetsspelare" hade blivit kränkt, och startat ett uppror mot tränaren. Därefter hade ingen spelat fram Suomela. Bara mina fem cent...

Vad jag försöker komma till är att det är pärlor för svin att tillföra kvalitetsspelare till ett lag som inte är robust byggt från början, och som dessutom har fastnat i kontroll- och rollsökningsfasen i sin gruppdynamik.

Peja: I förhandstipsen med de bästa målvakterna är väl möjligheten att bli ett topplag stor?

Brynäs forever 1912: Problemet är inte kompisvärvningar, inte om det är bra kompisar som levererar, problemet uppstår när någon känner sig större än laget och tränaren. Ska styra sina träningar och vilka som ska spela i laget själv, och som dessutom i nonchalans sänker laget genom uselt spel. Något som kostat Brynäs oerhört mycket.

Peja: gäller även att tänka på att Scott gjort många av målen i öppen kasse eller när Brynäs jagar kvitteringsmål. Även mycket ”tap ins”

Alltså knappt inte ett enda vettigt mål.

Då är dem sofforna ännu sämre

Asterix: Ja, att man tyckte enstaka värvningar var bra är en sak, men lagets slagkraft en annan. Det var väl ingen expert som trodde att Brynäs skulle bli ett topplag?

Kung_Sjödin: Greg Scott var Brynäs bästa målskytt med 14 mål. Det räckte till en delad 23:e plats i SHL:s skytteliga. Skytteligavinnaren Suomela gjorde 37 mål, alltså 2,6 gånger så många som Brynäs bäste.

Brynäs 3 bästa målskyttar gjorde 38 mål tillsammans. Dvs 1 mål mer än Suomela.

Timashov var bästa poängplockaren med 33 poäng. Det räckte till en 25:e plats i SHL:s poängliga. Poängligavinnaren Suomela gjorde 66 poäng - alltså dubbelt så många som Brynäs bäste. Brynäs två bästa poänggörare gjorde 65 poäng tillsammans, dvs 1 mindre än Suomela.

Brynäs näst bästa poänggörare var en back (Johanesson, 32 poäng).

Det är uppenbart att Brynäs inte hade några riktiga spetsspelare i kedjeväg. Det hade behövts flera spetsspelare för att få till en acceptabel produktion.

Först snackades det om att Alcén skulle värva 2 forwards, sen blev det 1, till sist ingen alls..

Asterix: ja sant han måste bort, visst han har brynäs hjärta men det måste va slut på kompisvärvningar brynäs behöver ha in lite nytt blod

Skrubben: Bra inlägg(i vanlig ordning).

Det finns verkligen två sidor av myntet vad gäller Anders Lindbäcks vara eller icke vara i mina ögon.

1. Lindbäck vore helt klart en toppmålvakt i ligan(på pappret). Kan Kristers Gudlevskis vara HAs bästa målvakt så kan Lindbäck, utan snack.

2. Däremot! Är det verkligen värt att chansa på en målvakt som varit en högt bidragande orsak till vår degradering?

Kort och gott. Lindbäck kan verkligen vara en X-faktor i positiv bemärkelse för att ge oss chansen att ta oss upp.
MEN skulle Lindbäck fortsätta på samma usla spår som han gjorde denna säsong så vore det en ren och skär parodi att fortsätta med honom i HA.

Brynäs forever 1912: Lyckas han sabba lagandan även i allsvenskan spelar Brynäs i div 1 norra om ett år. Finns nog ingen gräns nedåt.

Peja: Det var förhandstipsen från diverse kommentatorer som rankade Shl-lagens värvningar.

Malken: "Förstärka med EN målskytt". Jag frågar ödmjukt för jag vill lära mig. Är det så man gör år 2023 i hockey?
Anledningen till frågan är att när jag tittar på topplagen så har dom väl genomgående tvåvägsspelare som är relativt jämnt spridda över femmorna, och inte EN av varje sorts "skills"?

Asterix: ": Hela laget var hyfsat från början, det talades om de bästa värvningarna i hela Shl med Johan Larsson och Anders Lindbäck. Skulle vi rent av vinna hela serien i år? Guld?"

Alltså vem gick runt och tänkte på det viset? Kanske några personer innanför Gavlerinkens väggar, men vem mer? Det var ju hur uppenbart som helst att Brynäs inte skulle bli ett topplag. Hybrisen och överskattandet av de egna spelarna är stora orsaker till degraderingen.

Lindbäck borde ju vara en toppmålvakt på allsvensk nivå för hoppas han stannar annars lär väl alcen med sitt begränsade kontaktnät värva nån målis från div 1

Skrubben: Jag håller med om allt du skriver, men tror att Brynäs måste vara pragmatiska nu. Om Lindbäck accepterar att spela kvar för en mycket lägre lön så är han en given målvaktsetta i Hockeyallsvenskan. Det kommer bli otroligt svårt att bygga ett helt nytt lag, och jag är övertygad om att Lindbäck är bättre än någon som Alcén kan tänkas fiska upp utifrån. Kanske skulle det också passa honom bättre att omges av yngre spelare istället för massa andra veteraner.

Jugge: Bosse bank, vilken fegis! Kommer nog fram en del inte så muntra grejer närmaste veckorna

Pigalle: Ja, organisationen kommer ju minst halveras. Tråkigt för dom som blir av med jobbet.

Finns ju ett antal tjänster i Brynäs organisation som kommer att ryka nu. Vad är ens en "hållbarhetskoordinator" inom ishockeyn?

Anders Berg"Kan någon sammanfatta Bosse banks svammel? Kan någon sammanfatta Bosse banks svammel?"

En kort sammanfattning.
Han säger detta.

Johansson jag kommer att sitta kvar till årsmötet i juni, men ställer inte upp för omval.
Vi kommer att göra allt vi kan för att snabbt studsa tillbaka till SHL och för det krävs nu en snabb kraftsamling.. Och det kommer att krävas ett mycket stort engagemang under lång tid....

Peja: Även om Lindbäck rimligtvis borde hålla hög klass i HA så är det ändå något som skaver i mig med tanken att se honom i Brynäströjan nästa säsong. När man liksom vet att Brynäs hade haft en helt annan säsong om man kört vidare med Solberg och Veini.

För mig är Lindbäck symbolen för hela denna skitsäsong. Som åskådare utifrån så har han verkat så obrydd av situationen också. Minuten efter en dundertavla så ser man hur han skämtar med linjedomaren. Hur han i intervjuer med media hela tiden har skyllt ifrån sig och påpekat att han ”egentligen är en bra målvakt”. Det har känts som att han tagit allt så himla lätt, med attityden ”det löser sig”.

Anders Berg: ”Kan någon sammanfatta Bosse banks svammel?”

Brynäs problem är betydligt större än vad Bosse antingen har kompetens eller tid för att rätta till.

Edit: Mattson hann före.

« · 2510619 · »