1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 737124 inlägg · 7967 ämnen
« · 2510794 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Alla Helvetes Kval
Huge: kan inte du själv visa vägen och svara lite mer begåvat själv istället för att anklaga andra hela tiden?

Jag har läst massa bra svar men inte ett vettigt från dig.

Exempelvis kan du gärna få berätta vad du behöver för att kunna ha en åsikt i en fråga?

Om du anser att du måste ha insyn, likt alla andra borde ha, så undrat jag ens varför du läser och skriver här? Det är väl självklart att ingen vet exakt vad som händer i klubben utan precis som ett forum är så delar vi tankar och känslor kring detta. Och jag måste säga, många gånger kloka sådana som säkert inte är långt ifrån sanningen.

Som sagt. Du har fått massor av bra förklaringar.

lapad: Vilka konkreta tränaralternativ till Manner känner du till då, som fanns att tillgå och som man borde ha ersatt Manner med?
Du resonerar ju jävligt ologiskt och märkligt när du å ena sidan sågar lösningen med Molin och samtidigt förespråkar en fortsättning med Manner, trots att du tror att resultatet med Molin eller Manner vid rodret skulle bli ungefär detsamma.

"Redan i somras visste vi att det saknas en eller två målskyttar i laget. Alcen har haft god tid på sig att hitta någon eller några men inte lyckats."

Och varför lyckades Alcen inte med att värva den spetsforward man sökte då?
Vilka spelare hade och hade inte Alcen kontakt med?
Hur utvecklade sig alla ev förhandlingar och kontakter?
Hur såg marknaden ut?
Vilka tackade nej till Alcens bud, vilka tvingades Alcen tacka nej till, vilka motiv till att tacka nej hade spelare som Alcen ville värva angett?

Ännu fler konkreta frågor utöver det jag tidigare frågat dig om men som du fortfarande bara besvarar med floskler och meningslösa svar som att Oskarshamn och andra lag minsann lyckats bättre...

Huge: Det måste vara underbart att vara i dina kläder.

Utan att veta hur du röstar så förstår man att du alltid röstar på den vinnande sidan.
Det vet jag pga att det är ju kunniga, kompetenta personer som sett till att det blir som det blir.

Sen det här ständiga erkännandet av spelare som fått lämna Brynäs men spelat i andra SHL lag eller andra ligor. Helt plötsligt ses de som stjärnor när de återvänder.
Jag har länge tyckt att många "brynäsare" i stommen håller på tok för låg nivå för SHL, men det känns som att de blir untouchable, och får ständigt förlängt. Tröttsamt att snudd på hela laget består av 3e, 4e kedjor och jag anser defenitivt inte att Rödin/Scott har varit en 1a kedja med SHL mått mätt, Inte Bertilsson som en toppback i 1a backpar heller de senaste åren. De bästa i ligan håller en väldigt mycket högre nivå, men det gå inte att övertyga nån med Brynäsblinda ögon vissa får inte kritiseras punkt.

Silly: Ja,skrev att han kan fixa det här på halvtid,eftersom han har förlängt med cmore förut.

Huge: 1. Tränarfrågan - man misslyckas med Manner och ser till att ersätta med Molin som älskar Brynäs och inte tackar nej. Ett bevis på ett väldigt dåligt beslut av Brynäs. För det första så skulle man aldrig ens frågat Ove, han har redan sparkats som tränare och dessutom jobbat alldeles för nära Manner vilket gör att skillnaden inte blir så stor. Då hade jag hellre låtit Manner fortsätta coacha så slapp vi redan dåliga rykten av ett lag som sparkar tränarna på löpande band

2. Redan i somras visste vi att det saknas en eller två målskyttar i laget. Alcen har haft god tid på sig att hitta någon eller några men inte lyckats. Hur har man då lyckats i Oskarshamn? Det handlar om kompetensen Huge, inget annat. När han inte lyckades eller inte klarade av att värva någon ursäktade han sig med att marknaden är död. Självklart, då var det försent...
I brist på kompetens och kontaktnät tar han hem Blomman som i och för sig gjorde bra ifrån sig men ytterligare ett bevis på att Alcén saknar bredare kontaktnät.

Det är bara ett par i mina ögon dåliga beslut och dåligt utförd arbete. Brynäs behöver en ny start, vi behöver nytt folk på många positioner i föreningen, folk som brinner för jobbet.

Huge: Du vet att det är okej att ha åsikter, oavsett "insikt"? Du vet... för att vi har utfallet?

Bevisligen har det inte fungerat för att vi spelar i Allsvenskan. Vad mer behöver du för att dra slutsatsen att Brynäs beslut varit otillräckliga och felaktiga?

Det enda som vi alla kan vara överens om är att Brynäs har agerat amatörmässigt och högmodigt under många år därav degraderingen! Gör om gör rätt 💛🖤❤️

Huge: att anställa 2 sportchefer som helt saknar erfarenhet är ett sånt beslut.

Ove Myling: Återigen en uppräkning av beslut där en random okunnig och oinsatt sofftyckare inte haft en aning om varför besluten har tagits, hur beslutsunderlagen sett ut.
Och där den okunnige och oinsatte sofftyckaren som vanligt vet att besluten har varit märkliga och felaktiga när dom togs.

lapad: sedan har deta pågått i många föreningar. Tror att Brynäs har dålig ekonomi ochså och nu lär det bli riktig kris.

Brynäs och haft högsvansföring i mycket. Ingen reklam på tröjor satsat på ett damlag när herrlaget är hela föreningen. Anställt folk som har 0 erfarenhet av den tjänst dom ska sköta som tex sportchef.
Själva Brynäs ska skötas av folk som är vana att driva företag ekonomin är med stor sannolikhet körd i botten. Dom höjde värdet på arenan antagligen för att det var nära konkurs. Massa år av enorma förluster.
Sedan gör säkert alla sitt bästa men det har inte räckt till. Sedan har man fattat dåliga beslut gång på gång på gång. Sportsligt denna säsong så är bara målvaktsfrågan en sån. Om man provat så många målvakter kanske det inte beror på målvakten utan dåligt försvarspel. Man sparkar tränare på löpande band. Ja om ingen tränare lyckas i brynäs kanske det är truppen som är för svag.
Finns enorma likheter med Brynäs idag och Leksand för några år sedan.
Nu när Brynäs åkt ur så ser det mörkt ut. Går dom inte upp igen utan blir fast i Hockeyallsvenskan så kommer det bli mycket jobbigt för brynäs och överleva tror jag.

lapad: Bla bla bla bla....
Svara på min fråga, istället för att komma med en massa allmänt självklart dravel om att vi måste få in kompetent folk (vem vill ha inkompetent folk?) på alla platser, att man måste kunna leverera en bra produkt (vem vill leverera en dålig produkt?) osv osv.
Efter alla märkliga beslut som du påstår har tagits så tycker man ju att du borde kunna ge åtminstone ETT konkret exempel på hur beslutsunderlaget har sett ut, så att vi kan bedöma ifall beslutet ifråga har varit märkligt eller fullt logiskt och korrekt när det togs.
Att resultatet av ett beslut i slutändan har blivit dåligt betyder ju inte att beslutet per automatik måste ha varit dåligt när det togs.

Istf att köra med samma gamla grammofonskiva så borde väl en man i din egen ålder kunna svara på en konkret fråga, utan att ducka och svara med en massa allmänna floskler om att det behövs kompetent folk som leder föreningen...

Huge: "kan du ge mig nåt konkret exempel på ett av de "väldigt märkliga beslut""

-Anställa en sportchef direkt från gatan
-Anställa en mv-tränare på halvtid
-Slarva bort en av seriens bästa målvakter, till förmån för en lat föredetting
-Låta huvudtränaren dela sitt jobb mellan Brynäs och finska landslaget
-sparka tränarna för sent, så dom nya fick för lite tid att göra någon skillnad
-inte värva färdigt truppen i tid

osv. osv.osv.osv.osv.osv.osv.osv.osv. konsumkringla

Huge: "Så återigen: kan du ge mig nåt konkret exempel på ett av de "väldigt märkliga beslut" man nu har tagit och där du kan redogöra för alla förutsättningar (sportsliga, ekonomiska osv) man haft när beslutet ifråga togs?
Så att vi kan försöka bedöma ifall beslutet ifråga var idiotiskt eller korrekt och begripligt när det togs."

Brynäs har enbart fattat kloka och välgrundade beslut sen tidernas begynnelse. Inga konstigheter. Det var oundvikligt att åka ned i allsvenskan eftersom alla kunniga yrkesmän gjort allt rätt från dom förutsättningar som fanns.

Ett högst troligt scenario!

Huge: "Så återigen: kan du ge mig nåt konkret exempel på ett av de "väldigt märkliga beslut" man nu har tagit och där du kan redogöra för alla förutsättningar (sportsliga, ekonomiska osv) man haft när beslutet ifråga togs?
Så att vi kan försöka bedöma ifall beslutet ifråga var idiotiskt eller korrekt och begripligt när det togs."

När man driver ett företag så är det tanken att företaget ska växa, vara framgångsrik, man vill att kunderna ska vara nöjda och vilja fortsätta köpa produkten (jag vill betona att jag drivit ett företag och sålt när det var på topp). Det är precis där Brynäs misslyckats med. Man driver en förening/klubb men gång på gång misslyckas med att leverera produkten. Pga låg kompetens hos rekryterare anställer man fel folk vilket leder till ännnu sämre resultat. Man fyller inte alla luckor inom verksamheten vilket gör att man inte kan leverera färdig produkt. Det leder till ett dåligt resultat och man hamnar längre ner bland företag som levererar likvärdig produkt.
Du får försöka tolka mitt svar, en man i din ålder bör kunna detta i stället för att ständigt köra samma grammofon skiva vilket de flesta av oss tröttnat på länge sen. Huge, det är också viktigt att man tar åt sig av feedback och inte bara slår ifrån sig jämt. Även andra människor kan ha rätt!

Jan Grismöbel:
In med Wikegård..
Då kommer det bli sopkvasten på dom som inte levererar!
Och Janne Larsson i båset!

lapad: Och hur vet du att ett beslut varit märkligt och känts felaktigt när det tagits, då du inte haft en jävla aning om hur underlagen och motiveringarna har sett ut innan man tagit besluten ifråga?
Du sitter ju bara hemma i din soffa i efterhand och med resultatet av besluten, utan att ha en jävla aning om hur ansvariga resonerat och VARFÖR dom tagit sina beslut?

"Varför tror du att Brynäs hamnat i HA?"

Ja, det är ju det som jag hoppas att bl.a DU kommer att tala om för mig genom min tidigare fråga, som du uppenbarligen duckar för. Varför då?

Så återigen: kan du ge mig nåt konkret exempel på ett av de "väldigt märkliga beslut" man nu har tagit och där du kan redogöra för alla förutsättningar (sportsliga, ekonomiska osv) man haft när beslutet ifråga togs?
Så att vi kan försöka bedöma ifall beslutet ifråga var idiotiskt eller korrekt och begripligt när det togs.

Huge: "Kan du ge nåt konkret exempel då, på nåt i ditt tycke "väldigt märkligt" beslut där du varit med vid beslutsfattandet och känt till motiven och förutsättningarna som man haft när beslutet har tagits?"

Jag tror inte att man behöver vara Einstein för att fatta att det tagits fel beslut. Varför tror du att Brynäs hamnat i HA? Eller är du fortfrande en random blind och mindre begåvad sofftyckare som lever i någons slags fantasivärld tillsammans med Alcén & Co?

lapad: "vi är ju bara blinda korkade och mindre begåvade soffcoacher enligt vissa självgoda skribenter.
Det är många väldigt märkliga beslut som har fattats utan att gå in på vilka dessa är då de flesta härinne och utanför vet redan."

Kan du ge nåt konkret exempel då, på nåt i ditt tycke "väldigt märkligt" beslut där du varit med vid beslutsfattandet och känt till motiven och förutsättningarna som man haft när beslutet har tagits?

Eller är du bara en random blind och mindre begåvad sofftyckare som inte vet nånting om varför man tar ett beslut, men likförbannat påstår att beslutet har varit fel när det tagits?

Har Alcén lämnat ännu ??? Måste vara det första som sker på måndagen efter den stora skandalen på åsen . Omöjligt att bygga för framtiden annars

Sv: A proposito de nada
Svensson_62:
Du har såklart rätt, men vi har ju knappt ett eget kapital kvar. Campese byggde ut organisationen för fort och drog på sig kostnader som inte gick att räkna hem (och ingen c19 publik hjälpte honom inte)
Var har vii säkerheten nu för att satsa stort?
Vi kan inte köra gasen i botten med en hype att vi ska upp och samtidigt dra i handbromsen.

Innan man vet vad som väntar vad kan man göra?
De har noll koll på hur många supportrar som kommer att se på plats, man vet troligen inte vilka sponsorer som blir kvar och hur mycket de pytsar in framöver, om vi måste -var drar vi ner på personal, imagen runt en bra start - vad gör man där då det är kopplad till utgifter och intäkter, osv.
Hade vi 40mille på kontot så skulle vi så klart våga värva de vi behöver redan nu - men om vi bygger ett lag för 25mille o får intäkter för 20.
Då kommer vi att kunna hamna i en situation där vi kanske får köpa mot nedflyttning bara för att bygga eget kapital. Ingen kommer iaf att våga chansa stort säsongen efter.

Sen ska vi ju se över vilka som blir kvar - och vilka som kommer in. Att bossebank skulle sätta upp en plan för 23/24 nu och checka out lär ju inte hända.

Zzz: Man får mer bang for the buck i HA i förhållande till insatt krona. Så om man kan minska kostnaderna så är det inte säkert att sponsorstödet behöver öka då konkurrensen är på en annan lägre nivå.

Zzz: Det är i tider som dessa agnarna skiljs från vetet. Crunch time för Brynäs ledning!
Kommer att bli intressant att se vilka som har vad som krävs när det tar emot rejält och ”livskritiska”, viktiga beslut måste fattas snabbt och framförallt omsättas i praktiken. Att se hur de människorna hanterar detta är intresant att följa i sig,
”When the going gets tough o s v”.

Lemp: Jag läste en intervju med Johan Hult från i höstas och enligt honom hade HV ett fönster på 10-14 dagar efter åkt ur för att vända det negativa och få in hopp för att få att få med sig sponsorer och fans på tåget.

Jag hoppas som sagt att det finns någon ny sportchef som varit på gång ett tag. Därav kanske det redan finns en plan som kan rullas ut. Om avsikten nu är att byta sportslig ledning det vill säga.. Har Svedman inte gjort sitt jobb och arbetat med parallella spår så håller jag med dig, men i så fall ifrågasätter jag Svedman. Annars är det Alcén som måste sätta fart..

Läste också att HV gjorde ett ekonomiskt plusresultat säsongen i allsvenskan. Det skjuter hål på min teori att de använt de egna kapitalet för att bygga den starka truppen. Tydligen har sponsorer och partners slutit upp och ökat stödet.

Zzz: Framförallt vill jag se vilka som lämnar

Zzz: När HV åkte ur presenterades första nyförvärvet efter 12 dagar, vissa av trotjänarna väntade 43 dagar innan de beslutade att stanna. Och allting hanterades av den då befintliga sportsliga ledningen i HV. Håller med att det vore bra med framsteg, men det tar också tid och om man tar in en helt ny sportslig ledning kommer även det ta tid.

Lemp: prio ett kommer vara att få kontroll över ekonomin och snabbt få ner kostnadsmassan, annars kommer allt annat vara irrelevant.

Lemp: Kanske, men jag hoppas Svedman arbetat med frågorna ett tag. Problemen uppstod inte när det stod klart att vi åkte ut. Om man vill skapa en hajp och få med fans och sponsorer måste man agera snabbt kraftfullt som HV gjorde.

Jag har lyssnat på intervjuer som Johan Lundskog gjort. Han har en väldigt intressant profil.. Tror dock att han har mycket högre ambitioner än hockeyallsvenskan.

Zzz: Tror dessvärre att inget av det du önskar kommer komma den här veckan. Det är även svårt att tillsätta en ny sportslig ledning samma vecka som ett par nyförvärv ska bli klara. I bästa fall kommer det intentioner från vissa håll om vilka som kan tänka sig stanna och signaler kring hur man ser på den sportsliga ledningen.

Zzz: Ja, det är ju inte bara ens egna nyfikenhet, utan det bör ju sättas en ny organisation ganska omgående, framförallt sportsligt, samtidigt som man vill att det blir helt rätt och inte stressas fram beslut.. Men det måste väl förhandlas med diverse fackförbund vad gäller uppsägningar förmodar jag? Inte bara att kicka folk hursomhelst.

Avgörande tid kommande veckor.

Den här veckan vill jag se:
- Vilka som lämnar
- Veta vilka som vill/får stanna
- Ny sportslig ledning
- Ny tränarlösning
- Ett par nyförvärv som ger hopp

Malken: Jo, men du referade till Saku som knappast var någon frälsare och målskytt. Men det sätter väl fingret på en annan svag punkt i Brynäs. Hade den sportsliga ledningen någon aning om lagets styrkor och svagheter egentligen eller gick man bara efter Manners telefonlista?

Malken: Håller helt med dig där :)

Malken: Ja att utlova något och sedan strunta i det kan jag tycka är fog nog för att bli entledigad. Hoppas styrelsen säger adjö till våra gröna sportchefer imorgon.
Det är inte bara dessa två som sagt att värvningar ska in, Manner och även Svedman har tidigare under säsongen uttryckt att spelare ska in. Men våra sportchefer har inte gjort sitt jobb.

Sportcheferna är även ytterst ansvariga för det sportsliga resultatet och ska självfallet avgå självmant om de ens har ett uns av självrespekt och respekt för föreningen.
Morgondagens möte kommer vara ett vägskäl för föreningen. Förändring och utveckling eller megalomani och galenskap.

Alcén låg och sov för länge.
Hade han agerat likt Nubben. Att fixa en "trade" med spelare som Lenc eller LaLeggia så kanske vi inte varit i allsvenskan nu.
Eller satsat på en vältränad och duktig målvakt i Veini.

För många dåliga beslut har gjorts under hela säsongen. Med start redan från försäsongen.. Där man märkte att nått var galet i spelet redan då.

Många kockar som vill styra men ingen som kan slå en bea.

Att det sen skulle sluta med detta debakel och med tre Brynäsare som leder laget i ett kval luktar ju inavel lång väg.

Många tyckte Manner inte var nån bra huvudcoach. Och jag är beredd att hålla med. Han skulle vart tvungen att växa även han. Men det gjorde han aldrig.

Alcén som jag nämnde låg i ide. Grahm var hemma med ungen...

Laget var i spillror. "Gävle killarna" + Scott ville si och övriga så. Inget stämde över hela säsongen.

Honken fick nån skräddarsydd roll.

Aa mycket har kunnat göras så mycket bättre.

Och det är nu dags att detta sker. Därför blir jag djupt orolig när Bank säger upp sig. Verkar som den djupa inaveln håller på att förstöra en anrik klubb ännu mer.

För om Brynäs väljer att fortsätta med Gävle killarna och ta hem ex Brynäsare och ex tränare kommer vi slåss i botten nästa säsong också.

Gäller att bryta sig loss från egentligen alla spelarkontrakt, låt Ove foka på sin golf, ta bort P och Jens Ö som matriser. Ta bort alla Brynäs legendaren från rinken, sparka Alcén och Grahm, bort med Honken.

In med nya fräscha idéer, spelare och ledare. Detta som varit nu under nästan 20 år är utdött och håller inte längre.

Och ni som vill ha kvar Lindbäck och Kinnvall. Förstår inte hur ni tänker...

Det finns egentligen bara 3st som jag vill ha kvar eller 4. Men 3 utav dom känns realistiska. Det är Lindstein, Ölund och Blomman. Sklenička också. Men att han lämnar tar jag gör givet. Men dom övriga 3. Låt dom bli dom enda Gävle killarna som ska vara kvar. Ölund eller Jacke som kapten spelar ingen roll. Theo med ett A. Och den enda ex Brynäsaren jag vill ha tillbaka är Silver.

JawKee: Jag menar inte att någon svikit - men jag tror alla här är överens om att det var olyckligt att det blev som det blev. Det fanns ingen riktig målskytt i laget. Olesen är en bra målskytt på HS-nivå - men räcker inte riktigt till på SHL-nivå. Risken är förstås att han går till Oskarshamn och öser in mål. Då får jag äta upp kepsen!

Malken: Jo, jag vet att det har uttalats om spetsvärvning, men vill minnas mig att man inte utlovade något, utan att man snarade pratade om att man sökte efter en sådan värvning och önskade det. Men aldrig att man utlovade något.

JawKee: Strategin var att värva in riktig spets under säsongen - men då marknaden var tunn ändrades strategin under säsongen till att stärka bredden istället. Detta har uttalats av Alcén men jag kan inte ange datum för intervjuer eller medium. Den som har ork får gärna leta. ...Men min bestämda uppfattning är att för lite pengar satsades på att stärka truppen under säsongen.

Det hade kostat att förstärka ytterligare - men sannolikt en faktor tio mindre än att åka ur SHL.

Malken: Källa på att någon har utlovat en spetsvärvning under säsongen?

Mattson: "Att ha en prognos på -8 miljoner halvvägs in på säsongen är riktigt illa."

Det är inte bra - men är beräknat exklusive elstöd.

Silfver: Men den utlovade spetsspelaren kom inte. Eller hur?

Malken: Saku har genom sin karriär aldrig varit någon märkvärdig målskytt och det är väl det som saknats i år eller hur? Sen hade han förvisso höjt lagets kvalitet och kanske hade det räckt för stt slippa kval med tanke på hur jämnt det var, vem vet?

Zzz ”Det skulle också vara så att han inte är villig att lägga ned allt arbete som krävs på ett uppdrag utan arvode.”

Håller med…..
Tror vi ska läsa in långsiktigt och att ekonomin inte är något vi löser över natten,
Det kommer ta tid att få Brynäs på rätt köl igen och att många besparingar behöver göras nedskärningar mm inom föreningen,

Vad som behövs är en eldsjäl som är villig att lägga ner tid och arbete och en framtidstro vision för att reda ut situationen Brynäs befinner sig i,
Bosse bank tycker tydligen att han inte har engagemanget som kommer att krävas för att vända skutan.

Erfarenhet han vet som gäller synd att inte våra Sportchefer inser detsamma och avgår för Brynäs bästa…

Tycker det är tråkigt att vi inte har ett eget forum, tänkte därför starta upp vårt egna Brynäs forum, om intresse finns.

JohnnyBotox: Fast det borde väl vara uppenbart för alla att med en ekonomi som är nära konkursmässig, ingen återväxt (inga billiga spelare att lyfta upp), inkompetent sportsida, ingen trupp, ingen tränare (vem vill dit givet att föreningen seriesparkar dem på löpande band) och att makroekonomin går in en recession så krävs det mirakel eller oerhört tålmodigt, långsiktigt arbete på många täter.
Att studsa tillbaka är en illusion utan det kommer handla om överlevnad för klubben främst detta men även de närmaste åren därefter (om den överlever dvs).
Har du inte 10h om dygnet att lägga på jobbet, bor på distans och kanske inte har med dig gamla gardet, ja då kan man förstå Bosse faktiskt.

JohnnyBotox: Att ha en prognos på -8 miljoner halvvägs in på säsongen är riktigt illa.

JohnnyBotox: Jag håller med. Det har många av oss påpekat under lång tid men vi är ju bara blinda korkade och mindre begåvade soffcoacher enligt vissa självgoda skribenter.
Det är många väldigt märkliga beslut som har fattats utan att gå in på vilka dessa är då de flesta härinne och utanför vet redan.
Klubbens representerat har inte varit ärliga och inte heller transparenta mot betalande fans. Som jag skrev tidigare så har ekonomi körts in i botten med många onödiga kostnader på sparkade tränare, spelare, m.m.
Klubben behöver verkligen en ny start och denna gång utan gamla trötta Brynäsare.

Silfver: "Vad baserar du det på? Bara nyfiken då Saku aldrig varit någon målskytt av rang. Lite samma spelartyp som Komarov (som också jagades) men bättre så klart."

Jag är bara en enkel sofftyckare och ingen expert - men Mäenalanen gjorde 41 poäng i Kärpet säsongen 21/22. ...Och visst, bara 13 mål. ...Men de där 41 poängen hade vi så väl behövt.

Zzz: Har svårt att tro att nån med hans erfarenhet skulle underskatta arbetsinsatsen.

Mattson: tycker att det nämns ”lång sikt” för ofta och ”kort sikt” för sällan för att det ska vara så kritiskt med ekonomin. Svedman har även uttryckt sig på sätt som hintar om att det inte är så illa med ekonomin.

Känns som något annat. Bör man inte som medlem kunna ställa krav på information om vad de håller på med egentligen?

« · 2510794 · »