1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 737262 inlägg · 7967 ämnen
« · 2513894 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Alla Helvetes Kval
J-S: Så då tycker du att nuvarande damtränare ska få sparken i stället så Grahm kan ta hans plats?

J-S: Vänta nu, du menar att Grahm ska få chansen att stanna för att det kommer bli en större utmaning för damerna när budgeten minskar?

Känns helt ologiskt, själva poängen med att effektivisera organisationen är att minska utgifterna. Genom att behålla Grahm måste andra personer bort. Kanske en materialare? Någon/några i restaurangen? Det kommer handla om prioriteringar och att Grahm ska få stanna till varje pris känns inte rimligt.

Jugge: ”Det kommer så klart bli en lågbudget satsning nästa säsong där krutet läggs på att så fort som möjligt få tillbaka herrlaget till SHL, där intäkterna finns. Det tror jag alla förstår..”

Ifrågasätter inte det utan det realitet tyvärr,
Men det betyder bara att tränare sportchef för SDHL laget kommer att få en större utmaning nästa säsong. Och därför tycker jag att Grahm ska få chansen även nästa säsong och få bekänna färg då agnarna kommer sållas i från vetet.

Wesel: Växjö-Öret i final skulle så klart vara en katastrof för Cmore. Inte en person utanför dom städerna skulle bry sig. För Cmore och svensk hockeys skull är det bara att hoppas på SAIK-Frölunda

JohnnyBotox:
För typ 20 år sen var väl SAIK, Örebro och Växjö inte ens i SHL... tiderna förändras.

J-S: Vad var det som var stenålder, Lars-Göran? Sa jag att vi skulle lägga ner damlaget? Nä. Jag förespråkar en satsning på unga svenska tjejer, gärna från närområdet. Billigare och det rätta valet om man nu på riktigt vill utveckla damhockeyn.

SuneMangs: Växjö-SAIK är väl den final hittills som har haft lägst antal tittare och lägst intresse. Men en plastfinal med Växjö-Örebro borde kunna slå det. Också går Mora upp efter det, så blir det panik hos Cmore som pressar igenom 16 lag till säsongen efter...😄

J-S: Jag antar att det blir varsel i klubben inom kort. Det flesta klubbar som åkt ur den högsta serien har fått gått igenom denna proces. Jag kan heller inte tänka mig att Brynäs har råd att fortsätta satsningen på damhockey framöver. Detta innebär med andra ord att vi inte kommer ha råd att ha två sportchefer anställda. HV hade helt andra förutsättningar och man lyckades med satsningen men en liknande satsning av Brynäs med en dålig ekonomi skulle kunna vara förödande i fall man inte lyckas komma upp till finrummet direkt, kanske t.o.m konkurs.

J-S: Klart att Brynäs kommer behålla damlaget, är för mycket pengar att förlora på att lägga ner det. Men Brynäs satsning på att vinna guld på damsidan dog ju i samma sekund som herrlaget åkte ner i HA.

Det kommer så klart bli en lågbudget satsning nästa säsong där krutet läggs på att så fort som möjligt få tillbaka herrlaget till SHL, där intäkterna finns. Det tror jag alla förstår..

Peja: "Man blir ju nyfiken på hur bra en spelare som Tellström jr är.
Länkar:
www.eliteprospects.com/player/487147/oscar-tellstrom"

Min son spelar i Hockeyettan, så jag har sett en del spelare från Hockeyettan under ett par år. det finns allt från juniorlandslagsspelare till gamla KHL och enstaka NHL spelare i ligan. Oscar som du nämner har jag sett sen han var pojklagspelare. Han har testats i SHL av Luleå. Han har även varit nere i HA för någon säsong sedan. Till senaste säsongen tog han klivet ned i Hockeyettan igen. Han är duktig. Men jag tror inte han har drivet för att lira högre än Hockeyettan just nu.

Om Brynäs ska upp i SHL snabbt så kan laget inte bestå av Hockeyettan spelare eller gamla trötta Brynäsare eller före detta Brynäs rejects. Utan det ska vara hungriga bra spelare från typ AHL, eller finska hungriga spelare som kanske inte fått rätt roll i Liiga och vill ta nytt avstamp i Brynäs. För nu är det viktigt att bygga en stark trupp för att snabbt komma tillbaka till SHL. Spelarna ska ha högst 1+1 kontrakt. Jag blir skräckslagen när jag läser namn som Alexander Bjurström, Hirsch osv som några som skulle ta Brynäs tillbaka till SHL!!??
Dom två första kedjorna ska bestå av bra spelare gärna från utlandet där deras agenter eller dom själva inte ännu vet deras SHL värde. Då kan dom spela för en ganska så inte allt för hög lön. Sedan om vi går upp så utlöser man +1 året i deras kontrakt om dom ska vara kvar. Annars adjö och hitta spelare för att etablera sig för obestämd tid i HA

Davey85:"Om man nu ska satsa vidare på damhockeyn, gör det då på rätt sätt. Stalder försvinner nu t ex, det är en tung lönepost sett till damhockey. Gå ut och säg att vi ska satsa på unga damspelare (billiga), ge dem bra förutsättningar att utvecklas o s v. Alla kronor måste räknas. Sponsorer kan ju omöjligt vända sig emot att man satsar på unga damer och tänker framtid istället för att värva en massa utländska tjejer."

Nu börjar vi prata STENÅLDER självklart ska vi satsa på tjej hockeyn trots allt så var dom fan så mycket bättre en herrarna den här säsongen.

Sen får vi anpassa kostymen efter att herrarna kommer spela i HA och därmed mindre kapital så därför billigare spelare mer inhemska spelare.

Om man nu ska satsa vidare på damhockeyn, gör det då på rätt sätt. Stalder försvinner nu t ex, det är en tung lönepost sett till damhockey. Gå ut och säg att vi ska satsa på unga damspelare (billiga), ge dem bra förutsättningar att utvecklas o s v. Alla kronor måste räknas. Sponsorer kan ju omöjligt vända sig emot att man satsar på unga damer och tänker framtid istället för att värva en massa utländska tjejer.

Två sportchefer känns såklart galet. Grahm kan möjligtvis hitta nån annan roll, men vore bäst att kapa banden där.

Sen det här med Hållbarhetskoordinator och liknande tjänster, fan..kapa. Det är hockey vi spelar.

Peja: "Det där säger ingenting om huruvida de är heltidsanställda eller ej, eller för den delen om de eventuellt har andra arbetsuppgifter."

Jugge frågade om hur andra SDHL såg ut.
"Tänkte mest på de SHL lag som är/har varit ner i HA nyligen som Djurgården och HV. Hur har ledningen sett ut runt deras damlag?"

Jag säger ingenting utan svarade på frågan, detta är vad Djurgården säger på deras hemsida.

ErikLadhe, Målvaktstränare
Elinor Haapanen, Naprapat
Rickard Hårdstam, Huvudtränare
Fredrik Svensson,, Assisterande Tränare
Kim Loke, Fystränare
Tomas Rydgren, Materialansvarig
Tobias Westerberg, Naprapat
Johan Schillgard, Sportchef

Sen hur deras upplägg är med löner osv är något du får kontakta Djurgården om.
Lika lite som jag vet hur sportcheferna och ledarna i Brynäs tjänar mm.

Om du vet något mer om Djurgården dam eller Brynäs dam så får du gärna berätta det.

Jugge: MoDo har liknande. AIK däremot har en person som axlar både tränare och sportchef.

Almtuna lade ju också ned sitt damlag förra året för att spara pengar.

Många sponsorer öronmärker också en del pengar för damsatsning, sen om alla i staben / spelartruppen kan livnära sig på damhockeyn är en annan fråga.

JohnnyBotox: Amen! Hoppas på SAIK - Frölunda i final nu, med SAIK som vinnare. Då får inte Cmore det slutet dom vill ha på sitt Joel Lundqvist-vurmande heller om SAIK tar guldet (ska bli skönt att han lägger av). Växjö och Örebro rör inte upp känslor hos någon utanför respektive stadskärna. Plast, plast och åter plast.

Tigerhjärta: Egentligen skulle hon nog behöva gå ner i lön, även om hon går med på den lösningen. Ser framför mig att tränaren i SDHL även måste vara sportchef.

J-S: Det där säger ingenting om huruvida de är heltidsanställda eller ej, eller för den delen om de eventuellt har andra arbetsuppgifter.

Lemp: "Grahm kan såklart inte vara kvar bara för hon är kvinna. Detta i kombination med att kostnaderna måste sänkas för att anpassa oss till HA."

Som jag skrev tidigare Grahm ska självklart ta ansvaret att kliva av som sportchef för herrlag och juniorer precis som Alcén,
Men hon har inte misslyckats i SDHL laget.
Därför hitta en lösning för henne där.

Lemp: Så är det. Låt Erika kliva ner i båset, så får hon lösa sportcheferiet därifrån.
Nu gäller det att effektivisera samtliga positioner i organisationen, detta är bara en av många delar!

J-S: Menar du på fullt allvar att det där är ledarstaben runt damlaget som är dedikerat dom??

Jugge:"Tänkte mest på de SHL lag som är/har varit ner i HA nyligen som Djurgården och HV. Hur har ledningen sett ut runt deras damlag?"

Tränar stab för Djurgården dam!!!

ErikLadhe, Målvaktstränare
Elinor Haapanen, Naprapat
Rickard Hårdstam, Huvudtränare
Fredrik Svensson,, Assisterande Tränare
Kim Loke, Fystränare
Tomas Rydgren, Materialansvarig
Tobias Westerberg, Naprapat
Johan Schillgard, Sportchef

J-S: Grahm kan såklart inte vara kvar bara för hon är kvinna. Detta i kombination med att kostnaderna måste sänkas för att anpassa oss till HA.

Peja:" Inför säsongen var det mycket snack, inte minst från Grahm själv, om att hon minsann var den första kvinnliga SHL-sportchefen. Nu är det dags att ta ansvar för fiaskot och avgå, precis som för Alcén."

Just därför ska vi inte sparka Grahm hur skulle det se ut i mansdominerad sport som hockey, ännu mer dålig publicitet för Brynäs.

Båda sportcheferna ska särskiljas i från SHL lag och juniorverksamheten men då Grahm gjort det ok med SDHL laget hitta en lösning för henne att fortsätta där.

Peja: Tänkte mest på de SHL lag som är/har varit ner i HA nyligen som Djurgården och HV. Hur har ledningen sett ut runt deras damlag?

Välförtjänt och så, men att Örebro och Växjö är två av fyra lag i semi känns… gäsp.

J-S: Som jag skrev så tror jag vi tyvärr måste låta Alcén bygga nästa säsongs trupp, precis som HV gjorde med Hult. Vi har inte tid att vänta på att Svedman ska hitta någon som är kompetent och kan HA ( inte det Huge kallar kompetent och insatt). Det ska ju vara om Svedman redan har någon klar.

Men Alcén ska ju så klart bort så fort som det är möjligt.

Jugge: säger emot mig själv lite nu, är riktigt kul med match 7. Men tror jag skippar match 1-4 i semifinalerna. Ska bli spännande med Björklöven-DIF i HA semi också. Dock sagt upp Cmore till sista mars…

Jugge: Alla HA-klubbar har väl inte ens damlag? Naturligtvis måste Brynäs kapa kostnaderna rejält nu vilket betyder att organisationen måste bantas.

Inför säsongen var det mycket snack, inte minst från Grahm själv, om att hon minsann var den första kvinnliga SHL-sportchefen. Nu är det dags att ta ansvar för fiaskot och avgå, precis som för Alcén.

Jugge: Damtränaren kommer få agera SC också. Så finns det någon med rim och reson på åsen så borde Grahm vara den första som kommuniceras ut som lämnar föreningen. Alcén måste tyvärr starta att bygga nästa års trupp, vi har inte tid att vänta på att Svedman hittar någon ny.

Nu är jag inne på djupt vatten då jag inte vet hur lönerna ser ut,
Men nu när ordförande för Brynäs Bosse Johansson avgår är inte det något Svedman kan ta över, skulle vara en stor besparing.
Jag ser hellre besparingar i det administrativa än i det sportsliga,
Sen angående Grahm möjligen kör henne som tränare och sportchef då får hon verkligen bekänna färg......

Gällande Alcén ge han foten omedelbart in med en ny sportchef ögonaböj finns ingen tid att förlora.

Tigerhjärta: Jag är som du och älskar hockey, sen bultar ju så klart hjärtat för Brynäs. Följer både NHL, SHL och HA. Frugan tycker ju att man är skadad och säger bara: ”Men Brynäs har ju åkt ut nu”…

Malken: känner igen mig ganska mycket i vad du skriver, tänker alltid att jag ska kolla någon NHL match, börjar titta för att ganska omgående börja fippla med mobilen istället och sen byta kanal.
Dock, sitter nu och kollar FBK-FHC, det är lite skönt att se utan att vara nervös.

Hur det slutar? Bor i Gbg men bryr mig verkligen inte om vilket lag som vinner.

För Brynäs skull önskar jag dock inga fler guld till FBK, men inte heller FHC, eller SAIK… Så bäst vore väl om Örebro eller Timrå vinner skiten…

pjåtor: Själv älskar jag hockey och kan inte slita mig från varken SHL eller HA slutspelet. Hockey var kväll nu för tiden!

Tigerhjärta: Jag har ingen aning om vad hon har i lön men klart är att organisationen måste bantas rejält ihop med lönekostnaden.

Någon som vet hur det ser ut i andra HA klubbar? Har damlaget ass tränare och SC?

Malken: samma här vem fan bryr sig om andra lag? Inte jag iallafall

Jugge: En annan rimlig lösning skulle nog vara att låta Erika går ner som ass. tränare + SC åt damerna.

Har insett att jag inte är hockeyintresserad - bara intresserad av Brynäs. Har inte en aning om hur det går i slutspelet. Har stängt av. SHL utan Brynäs är som ett akvarium utan fiskar. Totalt meningslöst. ...Och bara kitsch. Frölunda i sina jultröjor. Örebro som ser ut som någon förskräcklig Önos-reklam. Växjö som verkar ha låtit någon färgblind designa tröjorna. Hujeda mig!

xxx BIF xxx: Grahm måste givetvis gå. Hon ska hållas långt borta från herrlaget. Vi ska ju spela i HA nästa säsong och organisationen måste slimmas. Då funkar det inte med två SC’s och inte heller en separat dam SC.

Damtränaren kommer få agera SC också. Så finns det någon med rim och reson på åsen så borde Grahm vara den första som kommuniceras ut som lämnar föreningen. Alcén måste tyvärr starta att bygga nästa års trupp, vi har inte tid att vänta på att Svedman hittar någon ny.

Tror absolut inte sundlöv är rätt man för jobbet.
In med nytt blod utan tidigare koppling till klubben som exempelvis per kenttä om man kan få loss han från löven.

modomille: Nej det gör jag inte? Vi har betydligt mer spelare med kopplingar än vad ni har

xxx BIF xxx:" En sak jag funderar över.
Ok, Alcen bör lämna, men kommer inte Grahm väldigt billigt undan?
De skulle ju samarbeta sas det.
Sen sitter ju hon i ledningsgruppen också, vilket alcen inte gjort/gör. Borde inte hon då ha lika, eller faktiskt mer, ansvar som/än han då?
Och hur skulle det se ut om Svedman kickar alcen men inte Grahm?
Ja ja, sportchefen är ett problem av flera."

Jag tycker Grahm gör ett ok jobb med SDHL laget så finns det ekonomi låt Grahm basa för det.
Men entlediga henne ifrån herrlaget och juniorlagen ,
Det är mina tankar.

En sak jag funderar över.
Ok, Alcen bör lämna, men kommer inte Grahm väldigt billigt undan?
De skulle ju samarbeta sas det.
Sen sitter ju hon i ledningsgruppen också, vilket alcen inte gjort/gör. Borde inte hon då ha lika, eller faktiskt mer, ansvar som/än han då?
Och hur skulle det se ut om Svedman kickar alcen men inte Grahm?

Ja ja, sportchefen är ett problem av flera.

Jugge: "Anställer Brynäs Sundlöv igen så vill jag ha tillbaka avgiften på min medlemsavgift…"

Tänker inte ta upp alla misslyckade säsonger i SHL under Sundlöv då vi nästa säsong spelar i HA...

Sundlöv misslyckades fatalt i Modo som SC och han tog dom inte tillbaka till SHL, Utan under hans ledning var dom cementerade i HA ....

Han har inte lyckas ta Karlskrona till HA utan dom stampar fortfarande i ettan,
Så vill vi stanna i HA då är Sundlöv perfekt alternativ....

In med nytt blod där meriter kunskap kompetens betyder mer än klubbtillhörighet.

Hank81: och han blir ju sjukskriven vid kritiska lägen stackarn. 🥲

Rodrigo: aldrig mer Sundlöf, han har skrivit sitt sista kompiskontrakt. Tröttare sportchef får man leta efter.

Rodrigo:
Ja så var det.
Micke skulle förlängas 1 år men han ville ha längre kontrakt.
Det som var idiotiskt då var ju att man tog beslutet att kicka PA bakom Sundlövs rygg då han var ute och reste med laget. Men det var ju Campese i ett nötskal.

Rodrigo: Stämmer bra det, man ville bara ge Sundlöv 1 års förlängning. Magiskt, mannen som sätter truppen som nästan får lira i HA. Bara i Brynäs…

Sundlöv tyckte ju inför säsongen 20/21 att det var den bästa truppen han ställt på isen någonsin…

Brynäs forever 1912: Ja tror också Kinnvall skulle vara en av dom poäng bästa i allsvenskan

Brandon Maxwell kanske kan va nåt i mål

Jugge: Om jag inte minns fel så ville man väl till och med förlänga med Sundlöv under säsongen men endast med ett år och han ville ha ett längre kontrakt, sen kom ju hela PA-debaclet. Vill man ha lite skräckläsning kan man ju gå in och kolla lagbygget 20/21, framförallt backsidan är något i hästväg. Bygger man den typen av trupp för så mycket pengar är det tydligt att man inte hängt med i hockeyns utveckling.

SuneMangs: Det var så lite 🙂 Den finns på Spotify också.

« · 2513894 · »