1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 753488 inlägg · 7967 ämnen
« · 2518327 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Alla Helvetes Kval
willyyoung : Det enda som är klart är att vi har Rödin, Bertilsson och Kinnvall på kontrakt nästa säsong. Alla andra är fria att gå vart dessa behagar.

SuneMangs:
Är det helt klart att Strömgren inte blir kvar??

Tigerhjärta:

"Utöver det tror jag inte någon vet vad som komma skall från deras ledarskap."

Häng med lite nu, Tigern, det svänger ju!

"Tydlighet"
Det är det senaste ordet från Alcéns tombola.

xxx BIF xxx: Det är ju helt omöjligt att säga.
Det enda vi vet om det blir den trion är att de är en trygghet för yngre genom sina erfarenheter.
Utöver det tror jag inte någon vet vad som komma skall från deras ledarskap.

Tigerhjärta:
Det är ingen nackdel att skapa miljö för yngre men det viktigaste, hur bra är det tränarteamet på HA-spel o skapa en bra gameplan att värva spelare emot?

Silfver: Håller med om att Brynäs måste hitta bra unga spelare. Samtidigt kanske man inte ska ha för stora förhoppningar om att lyckas värva riktigt bra unga spelare utifrån, för SHL-klubbarna kommer ju rensa den marknaden.

Djurgården har en fantastisk ungdomsverksamhet och bra kullar nu. Brynäs har Lindstein och Nordh som kan bli riktigt bra.

Hadobas och Kangas i Västerås är två unga spelare som jag tror skulle kunna tillföra, men de skulle inte vara ledande spelare i ett allsvenskt topplag. Kanske Hadobas med maximal utveckling, men Kangas är mer av en energispelare, vilket också kommer att behövas i ett Brynäslag med många 30+are.

Valdemar Johansson och Nickl är två spelare som nog kan bli bra i framtiden, men annars kommer nog Brynäs behöva hitta lite "leftovers" i SHL-lag. Många av de som kom högt upp i Hockeyallsvenskans poängliga är ju ganska unga svenska spelare som inte riktigt platsat i SHL och behövt gå ner i HA för att få bra istid.

Silfver: Så är det!
Om det blir Gällstedt, Molin & Masken så är det som upplagt för att skapa en trygg miljö hos dem yngre! Dessa herrar är som gjutna för att utveckla yngre förmågor.
Skulle nog säga att det är deras herrars främsta styrkor!

Silfver: Nu var Klasen skadad igår, men vet att när han varit hel så har dom även spelat 1 av Öhgren/Lekkerimäki/Östlund i varsin kedja, i början av säsongen körde dom ju alla 3 tillsammans. Tror även det är något att tänka på när man sätter ihop vårat lag, försök sprida ut våra yngre talanger så att dom faktiskt får chansen bredvid typ Rödin, Scott och Larsson (om dom två sistnämnda blir kvar)

Köra 2 rutinerade med 1 yngre helt enkelt!

Noterar att det är DIFs unga som driver laget framåt mot Löven. Lite som i seklets början när 33, Ironhook och Larsson drev laget mot guld.
Något för Masken/Svedman att tänka på.

KalleTeodor: Hela målvaktsituationen blev ju fel.
Man undrar ju hur det hade låtit om inte JA värvat Lindbäck, och VV hade fortsatt med sin "fina" form.
Jösses..

Sen min främsta kritik mot AL är framförallt att han släppte enklare puckar än Felix när Felix var som mest osäker. Och det var ju inte en gång..

Bara på rak arm såhär så är det väl 5 matcher som tappats pga detta.

Sen så är det med otroligt kluvna känslor man ser fram mot nästa säsong.
Gå upp är ju nästan svårare än att vinna SM guld.
Vinner man inte, tråkigt självklart.
Men man tappar ju inte hela laget som man riskerar i AS.

Nä fy fan. Det kommer bli samma om inte mer känslor nästa år. Pga att så mycket står på spel...

Sv: Jakob Silfverberg
Horace76c: precis, och då Silfverberg är ganska aktad i Anaheim, de gillar hans ledaregenskaper och de bygger ungt så är det nog mest troligt att han blir kvar. Dessutom levererar han helt ok nu på slutet och de har inga problem med lönetaket. Hans lön är bra, men inte klassat som ett "dåligt" kontrakt (sett ur klubbarnas perspektiv). Så min kvalificerade gissning är att han faktiskt spelar ut kontraktet och inte kommer till hösten. Tyvärr.

Skulle ändå Anaheim välja att köpa ut Silfverberg så får han 2/3 av sin kvarvarande lön utbetald under två års tid (ej inkluderat signing bonus, men det har han ingen vad jag minns). Det räknas även så mot lönetaket. Så 5,25m$ x 2/3 på två år, dvs mot lönetaket blir det 1,75m$ under 23/24 och 24/25.

Horace76c: Kolla länken. Där kan man gå in och kolla spelare, om man är intresserad, och kolla hur det drabbar NHL-laget vid en eventuell buyout.

Tigerhjärta: Höken tweetade detta i natt: "Så här kan alltså Brynäs grund inför HockeyAllsvenskan 23/24 se ut:

Lindbäck - X

Bertilsson - Kinnvall
Lindstein - X
X - X
X - X

Rödin - Scott - X
X - Larsson - X
Kvist - Ölund - X
Ljungcrantz - Blomqvist - Noel Nordh

Typ."

Rätt stabil grund får man ändå säga. För att vara i HA.

dabif: Apropå det där med ”klappkass match efter match” så kan man reflektera över följande:
Efter 14 omgångar hade vi erhållit 6 vinster och 8 förluster.
Veini hade startat 4 matcher varav samtliga var förluster. Limpan startade 10 matcher och 6 av dessa var vinster och 4 var förluster. Under denna tid så erhöll vi bl a 3 vinster i rad där Limpan noterade ca 94 % i och 96 % i två av matcherna (Örebro och Skellefteå). Veini startade i ytterligare 2 matcher som båda slutade i förluster.
Med detta vill jag säga två saker:
1. Det var ingen slump att Limpan fick spela fler matcher än Veini.
2. Limpan var verkligen inte klappkass i match efter match. Tvärtom startade han serien relativt bra men blev precis som hela laget mer osäker i sitt spel efter hand.

För egen del så tycker jag att det är uppenbart att Brynäs försvarsspel, eller egentligen bristen på ett sådant, är orsaken till att i stort sett samtliga målvakter vi sätter i målet misslyckas.
Men för att vara tydlig, jag tycker inte Lindbäck gjorde en bra säsong. Han får definitivt ta på sig några av förlusterna. Det finns dock många spelare i laget som får ta på sig några förluster. Lindbäck presterade i stort på ungefär samma nivå som övriga laget.

{10272}: Haha! Om ”att höfta” hade ett ansikte så vore det du!<3
Men kul att du delar med dig från dina insiders, otroligt generöst;))

JohnnyBotox:
Ja vill Jacob spela kontraktet ut och får förtroende för Anaheim är det en no brainer..
Pengaaspekten blir ju lite abstrakt för en annan när man själv inte har en årslön på 50mille 😁.

Andraalternativet skulle då betyda?
Anaheim köper ut Jacob för ett mindre? belopp... låt säga 4musd.
Då får dom i det svepet "loss" 5 millar att lägga på annan spelare?
Är det i praktiken inte svårare än så?

Nisse34: Skillnaden är att han inte gör det för att sammanställa. Han tar andras information och låtsas som han har insyn.

mk: Jimmy Jansson i Västerås

Horace76c:

Två val vara ett är mer sannolikt än det andra.

1. Silfverberg bryter sitt kontrakt och lämnar +5m$ på bordet. Inte så troligt.

2. Anaheim köper ut Silfverbergs sista år. Detta sker tidigast efter SC-finalen i juni och två veckor framåt. Det är bara under den perioden han kan bli utköpt. Anledning till att han ska bli det är för att han producerar relativt lite, har dyrt kontrakt och Anaheim vill föryngra. Å andra sidan finns ett lönegolv i NHL och det måste man över (Anaheim har få dyra kontrakt). Svårt att veta hur Anaheim resonerar. Vill man satsa nästa säsong och go bananas på free agent marknaden vill man ha löneutrymme men tror inte att de gör den satsningen just nu då man är mer i början än i slutet av sin re-build.

dabif:
Nu drabbat du bara för sakens skull
Jag skrev:
”Det var inte fel att värva VV o Limpan utan problemet var hur de matchades (du beskriver ju själv problematiken)”

xxx BIF xxx: Så trots att Limpan var klappkass match efter match och fick fortsätta stå så anser du att det var konkurrens? Det är du nog väldigt ensam om att tycka. Om vv ville lämna eller inte redan innan säsongen vet jag inte men det kanske du vet. Då hade ju JA haft rätt lång tid på sig att hitta någon vid sidan om Limpan.

{10272}: Hur vet du det? Vore intressant att veta annars blir du tvungen att skaffa nytt konto.....igen...

Davey85:
Nej då ber jag om ursäkt, så tolkade jag inte sig
Men jag anser att HA vana hos spelare inte bör vara prio alls när vi värvar. Ev målvakten då som läser spelet som kommer emot honom. Sen inget från div1 detta år (o de saknar ha-erfarenhet)

Då var det viktigare att tränaren har framgångsrik erfaret från HA.
Att han fått testat spelidéer o vilka drag o motdrag som funkat o inte.
Spelarna bör inte ha något problem med att hitta sin roll.

Treklövern1912: Ursäkta, men vem är JJ?
Har missat detta😄

{10272}: Är det viktigt att vara först?
Liknar samma beteende som en annan skribent som var här tidigare..

Konstigt....

xxx BIF xxx: Du får det att låta som att jag sa att det är prio 1 att ha massa spelare som kan HA. Så är det inte. Däremot tror jag att vi definitivt kan ha nytta av nåra spelare med färsk HA-rutin.

Sen att vi skulle få in ett helt lag med spelare som är för bra för HA, som du säger, det är ju naturligtvis helt orealistiskt i vår situation.

Davey85:
Vet inte om det är spelare som kan HA som vi behöver. Vad skulle det vara för ett problem om vi fick in ett lag med spelare som är för bra för HA?
Dock omvänt - vi ska undvika div1 spelare.

Det viktiga är ju att ledarteamet kan spelet i HA och kan utforma spelstrategier utifrån det. Därför är jag inte jättepå på Gällstedt.
Jag tror spelare som Rödda o Berra så väl som Birger å Kvist kan anpassa sitt spel till en game plan för att vinna HA.

dabif:
Du svarar ju på din egen fråga
Det var inte fel att värva VV o Limpan utan problemet var hur de matchades (du beskriver ju själv problematiken)
Dessutom var det väl inte säkert att VV ville stanna heller så JA letade väl alternativ parallellt medan han förhandlade med VV o när limpan dök upp säkrade JA honom. Kan ju tom vara så att skulle JA välja målis så hade han valt Limpan före VV där på vårkanten.
Tycker det var ett smart val att värva båda, då både Limpan o VV hade kunnat skada sig.
Å konkurrens om förstaspaden var det väl inte Brynäs som uppfann.
Det var inte heller fel att värva backup när VV drog - för nej vi kan inte ha en spelare kvar som mår dåligt/ifrågasätter stabens beslut.
Det var inte heller fel att i sista minuten värva en meriterad målis när ingen annan spelare fanns på marknaden - ffa då Lindbäck gick sönder dessutom.

Lemp: Inget av infon var något nytt och har som du säger florerat i olika medier senaste dagarna. Men är väl bra att han gör en sammanställning för de som inte läser sociala medier och/eller premium artiklar på AB/Expressen.

Däremot att försöka ta åt sig äran av att vara "först" med att veta om värvningarna är bara patetiskt.

Sv: A proposito de nada
Forsberg 1978: ja sålänge han är kvar så kommer jag inte slösa några kronor på fansens värvning, vem vet vart de pengarna skulle gå...

{10272}: Man får känslan att den där informationen består av kvalificerade gissningar i kombination med befintlig information från trovärdiga medier.

Det har redan rapporteras om att Larsson och Scott är nära att stanna. Informationen om Kvist, Lindstein och Lindbäck stod i Aftonbladet tidigare idag. Och Persson samt Johansson har det också ryktas om tidigare och informationen om deras bas i Gävle är väldokumenterat.

Förövrigt att du skrev detta från ditt nya alias:
”Det var den här dom outa det först. Tror det är pettisbifs 7231 användare. Men man kan inte beskylla grabben från att ha koll.”

Du försöker alltså ge dig själv kredd genom ett annat alias där du låtsas vara någon annan.

{10272}: hoppas du har rätt den här gången

Treklövern1912:
Gammal tråd minst sagt.
Han har kontrakt till 25 med Anaheim.
Han vill om möjligt avsluta karriären hemma.
Anaheim vill föryngra.

Har dålig koll på hur det funkar med kontraktshantering vid sådana här situationer, men gör det enkelt.
Vad skulle det innebära för alla parter (Anaheim, Jacob och brynäs) om Anaheim släpper honom egentligen?
Vet att lärda härinne har skrivit om det här tidigare, men skulle vara trevligt att få en samlad resumé...

hlM:
Både Larsson och Scott är klara för nästa säsong.
Väntas bli officiellt inom kort.
Även Ölund, Kvist, Lindstein och Lindbäck blir med stor sannolikhet kvar och väntas skriva på snart.
Brynäs kommer avvakta lite med Jacke Blomqvist och Ljungkrantz nu ett tag till iaf.
Kalle Johansson ryktas vara klar som första utomstående spelare. Även Johan Persson sägs vara rätt nära att vända till Brynäs. Både Kalles och Johans sambos är från Gävle. Vilket kan betyda en del.
Kom ihåg vart ni läste det här.

SuneMangs: Johan ”nääeeee men nånstans måste vi ju” Alcén.

Peja: Säger inte emot direkt men är det inte snarare coach/ledare/analytiker än spelare som kan HA som är viktigast. Vi kliver ju inte upp i en bättre liga utan ned i en sämre. Det är ju upp till coachen att sätta spelet.

Peja: Det är förstås en risk, men som du säger så behöver vi få in spelare som kan HA. En som Jansson skulle väl kunna vara en topp4 back i Brynäs i HA, kanske. Sen tror jag som Tigerhjärta är inne på, vi skulle nog må bra av några yngre spelare också. Många komponenter att ta i beaktning.

Davey85: Ja, fast frågan är hur mycket man kan få ut av en sån spelares ledaregenskaper när laget förmodligen kommer att bestå av många mycket mer rutinerade (och meriterade) spelare. Jansson kommer ju knappast att "leda" spelare som Rödin, Bertil, Blomqvist med flera. Finns en stor risk att en spelare som Jansson, som är van att leda laget i VIK, spelar andrafiolen i den omgivningen.

Mycket talar för att Brynäs kommer att få ett extremt rutinerat lag. Däremot finns det ett "know how" i HA hos spelare som Jansson, Johan Persson, Kalle Johansson, Vesel. Fröland med flera som inte finns hos många av "Brynäsarna".

Brynäs borde gå ut med en fansens värvningskampanj riktat mot Larsson och Scott. Kolla Av läget först att dom verkligen vill spela i allsvenskan. Säger dom ja så får vi fixa det som fattas

Peja: Är det inte så att JJ har lite sämre defensiv men klarar sig hyfsat HA. Offensiven tycker jag är bättre.

Peja: Har också Jansson-Lorek på min "heta lista" över tänkbara nyförvärv. Rutinerad men inte ålderstigen, kan HA utan och innan, tvåvägsspel, ledaregenskaper. Obs, den analysen är helt baserad på EP, men har väl sett en del matcher med honom där han gjort det bra ändå.

Peja: Reportern pressade ju inte JA med några svåra frågor förstås. Det var ju Brynäs tv. 😀

Treklövern1912: Jansson blommade ut sent, slog väl egentligen igenom i HA först som 24-åring. Tror att inflödet av KHL-spelare gjorde att många HA-spelare inte fick chansen i SHL den här säsongen, han skulle kunna vara en sådan. Och så har inte Västerås som lag fått till det.

Brynäs skulle nog behöva några spelare som har levererat i HA under några säsonger. Typ Vesel, Jansson, Kalle Johansson och Johan Persson. Man kan inte bara ha SHL-killar som aldrig eller knappt har spelat i HA.

Fröland är också en intressant spelare, Kinnvall kommer antagligen vara skadad en hel del nästa säsong också och spelskickliga right-backar växer inte på träd.

Peja: Jimmy Jansson har spelat i HA många år. Var tror du att inget Shl lag har plockat in honom ?

{10272}: Du skrev ”Vad tycks?”.

Jag skrev vad jag tyckte. Laguppställningen är alldeles för gammal och alldeles för dyr.
Dessutom bör du inte är ens visats på detta forum, du är avstängd av en anledning Pettis.
Sluta göra dig själv till åtlöje genom skapandet av nya konton stup i kvarten.
Din självgodhet lyser igenom så det bara sjunger om det, du lurar ingen!

Farsang:
Nej det var han killen med Timrå bild. Han har nån form av insyn i Brynäs. Det har han visat förr.

Så "pettis" hade inget med det att göra.

Tigerhjärta:
Ålderstiget.. Du måste nog vara den enda att klaga på den forwardsuppsättningen för ett Allsvenskt lag.

Okej. Då kan vi räkna bort Ljunggren. Även fast såna saker har gått att lösa förr. Men då kör jag på en hel trasatlantisk 3e kedja i Tyler Vessel-Greg Scott-Tyler Matson.
Sen i andra får Linus Ölund centra mellan Wänna och Persson.
Tycker egentligen att Scott är bättre som center.
Så det blir ju bara bättre.

Till skillnad mot dig tror jag precis som Sanny/Svensson att det enbart är ett plus med en rutinerad forwardsida. Då det kommer behövas i ett kommande kval uppåt.
Och då skulle Vessel och Matson vara kanon att få in.

Kolla bara på en sån som Noel Nordh. Han kan få en magisk utveckling nästa säsong. Plus en gamla favorit i Hampus Eriksson.

Sen har vi en relativt ung backsida som kommer väga upp allt.

{10272}: låter som att det var Pettis som sa det och att du försöker ge dig själv cred för nåt gammalt😉

Laguppställningar och självgodhet. Men välkommen tillbaka isåfall. Alltid skoj att läsa laguppställningar 😊

Peja:
Analysen: Vi fick inte ihop det!

Den håller i lågstadiet om man frågar chans på någon och får nej.

Lemp: Jag var tvungen att maila Svedman efter att ha sett intervjun med Alcén. Hans svar om Bertilsson visar tyvärr, återigen, att hans kunskap och kompetens inte sträcker sig längre än gamla Brynäs spelare och Gävle området.

Han gör ju sig själv till åtlöje med sådana kommentarer. Det är ungefär samma kunskap som om en ingenjör på NASA skulle hävda att jorden var platt. Fullkomligt verklighetsfrånvänt… Men nu ska han bli tydligare med en större kravbild..

« · 2518327 · »