1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736016 inlägg · 7967 ämnen

Kvartsfinal 3: Malmö - Brynäs 2025-03-24

Sv: Kvartsfinal 3: Malmö - Brynäs 2025-03-24
J-S: Jag tycker att Brynäs har gjort okej insatser i slutspelet hittills. Tror det är svårt att helt bemästra en motståndare som kommer från seger i åttondelsfinalen och redan är inne i matchtempo från första nedsläpp. Malmö är inget lag som man bara kör över.

ellis:

”Jag känner så här att ska man med rodnad på kinderna efter en sån här säsong framföra något negativt så är det väl att några produktiva spetsspelare till kanske har saknats i denna upplaga. Laginsatsen finns det ju inget att klanka på, men aningen för få står för målgörandet. Det är väl vad jag vill tycka”

Brynäs gjorde näst mest mål i serien…

Det är också det laget i serien med flest antal spelare som gjort över 10 mål. Brynäs har alltså 8 spelare i truppen som gjort minst 10 mål.

Så jag vet inte riktigt vad du menar att för få står för målgörandet?

Peja: Absolut inte, och ikväll kommer de testa oss rejält. Lite halvt vinna eller försvinna ikväll för Malmö.

Serien har ingen med slutspelet att göra, förutom att den bestämmer vilka som möter vilka.

Bara Två, TVÅ lag har tidigare tagit guld som serievinnare.
Finns inga dåliga lag i ett slutspelet.

ellis: Jag vet inte om jag missförstår dig nu, men inte har vi väl för få som står för målgörandet. Man har ju tom tagit upp det flera gånger på tv, poddar och i tidningar att just bredden är Brynäs styrka.

Det jag har känt några gånger i vinter är att vi kanske saknar den där riktiga spetsen som kan ösa in mål. Men så kollar man i skytteligan och ser var Silfverberg och Kopacka ligger i den, så är det ju inte så illa ändå.

gwl: ” Bara Två, TVÅ lag har tidigare tagit guld som serievinnare.”

Stämmer inte. Brynäs har gjort det 7 gånger om jag minns rätt även om det var norr/syd några av åren. Säkert andra lag också.

ellis: "men aningen för få står för målgörandet. Det är väl vad jag vill tycka"

Blev lite nyfiken på hur många som gjort 10 eller 10 mål i varje lag. Inte för att jag inte håller med dig utan för att se om vi ligger under/över snittet i antal målgörare (valde 10+ för enkelhetens skull).

Ingen speciell sortering. Det blev denna baserat på EPs sortering helt enkelt.
Brynäs: 7 stycken (1 på 20+)
Frölunda: 5 stycken (ingen över 14).
Färjestad: 6 stycken (1 på 30 och 1 på 24 också)
HV: 5 stycken (19 bäst)
Leksand: 6 stycken (18 bäst)
Linköping: 7 stycken (17 bäst)
Luleå: 6 stycken (19 bäst)
Malmö: 3 stycken (17 bäst)
MoDo: 7 stycken (19 bäst)
Rögle: 4 stycken (13 bäst)
Skellefteå: 5 stycken (2 på 19 som bäst)
Timrå: 6 stycken (1 på över 20)
Växjö: 1 stycken (11, resten har 9 eller mindre)
Örebro: 4 stycken (19 bäst)

Tittar vi på dessa siffror så är ju våra siffror väldigt imponerande sett till bredden. Inget annat lag har över 7 spelare på 10+ och samtidigt 1 spelare på över 20 mål (Silfver har 23). Sen har vi inte lika bra spets som t.ex. FBK men det har inget annat lag heller. FBK har ändå färre målskyttar än oss på 10+ mål.

Sen håller jag ju med i sak. Indrasis 6 mål går ju inte att jämföra med hans 26 mål i HA (grundserien så klart).

Sen tycker jag det är lite intressant att ställa upp våra kedjor också (så som de spelar nu). För att visa på bredden i antal mål de gjort (detta är ju även inklusive PP så all mål är inte gjorda i exakt denna konstellation)
Silfver, Larsson & Indrasis = 42 mål
Rödin, Schroeder & Lindblom = 33 mål
Kopacka, Bobby & Ölund = 40 mål
Vesel & Scott (väljer ingen tredje här) = 12 mål

Våra backar
D'Astous: 12 mål
Söderström: 9 mål
Bertilsson: 4 mål
Lindstein: 4 mål
Kinnvall: 3 mål
Axel: 3 mål
Djoos: 2 mål (missat många matcher)

Tittar man på dessa siffror ser man ju hur mycket bättre en förstakedja skulle kunna bli med en farligare (för motståndarna) spelare än Indrasis. Ersätter man sen Schroeder med någon som kan göra några fler mål (han har gjort 7) så kommer andrakedjans produktion också gå upp en del.

Är väl främst offensiva backar (som kan göra mål) vi behöver som prio 1 ifall vi tappar D'Astous och Söderström. Men att ha en tredjekedja som sprutat in 40 mål tillsammans (då har Ölund bara gjort 5 av dem) är det nog andra lag som är rätt avundsjuka på.

Blev en liten genomgång då jag blev intresserad av påståendet att för få står för målgörandet! :)

Gavve:

Söderström har 10 mål.

Gavve: Jag skulle säga så här. Om man väljer att köra vidare med samma fw-uppsättning nästa säsong så är den naturliga utvecklingen tyvärr att den blir överlag sämre eftersom man har så pass många äldre spelare. På mv- och backsidan ska vi vara glada om man uppnår samma nivå i och med de förväntade tappen. Alltså är den oundvikliga slutsatsen att man troligtvis bara kan bli bättre som lag om man förbättrar fw-sidan.

Det som jag tycker blir intressant att se är hur man tar höjd för Europaspelet. Det borde krävas en lite bredare trupp när man ska spela fler matcher. Skulle det till exempel kunna vara värt att ge Johan Persson ett "skambud" för att bredda laget? Dvs om han accepterar en mindre roll och spela för en mindre peng. Samtidigt är han också gammal, precis som många andra, men jag tycker det är en intressant tanke.

Det skulle ändå vara praktiskt att vila Silfverberg i Europaspelet, och låta en spelare som Persson spela där då, och så har han mer av en breddroll i SHL.

Berge: Har han? Står som 9 mål och 28 assist på EP och på SHLs egna statistiksida. Även Swehockey har 9 mål.

Var får du informationen om att han har 10? Hittar det ingenstans själv.

Peja: Ni båda har rätt här. Det är bara 2 lag som vunnit ligan i SHL (alltså ej Elitserien osv) och sen vunnit guld.

SAIK 13/14 & Växjö 17/18, 20/21 & 22/23.

Pratar vi Elitserien (94-13) också är det några fler (minst 1 gång, vissa har fler).
Djurgården
Frölunda
HV
Skellefteå

Blandar vi in Elitserien 75-94 (kan vara flera gånger här också):
AIK
Brynäs
Djurgården
Färjestad
Modo

Det är alltså rätt med 2 lag (inte 2 tillfällen) om vi pratar SHL bara. Pratar vi SHL + Elitserien är det som ni ser många fler lag som kommit etta och sen vunnit guld.

Peja: Sry menade 10 senaste åren. Då är jag rätt säker på att skellefteå och Växjö är de ända dom tagit guld och serieseger samma år.

Gavve:

Från Flashscore. Han har 1 mål i slutspelet med. Är ju en sakfråga om man räknar med slutspelet eller inte. Men om man gör det så är Brynäs enda laget i SHL som har 8 olika målskyttar med 10+ mål.

Då räknar jag också med att Växjö och Malmö spelat två matcher mer än alla andra lag.

Peja: "Alltså är den oundvikliga slutsatsen att man troligtvis bara kan bli bättre som lag om man förbättrar fw-sidan."

Ja, om man inte gör något drastiskt på målvaktssidan och skeppar Källgren (nej, jag tror inte det själv). Men det är ju något sånt som skulle behövas sett till hans siffror denna säsong.

Annars håller jag med helt. Med några få undantag tror jag inte att laget/spelarna kan bli särskilt mycket bättre till nästa säsong (D'Astous och Söderström räknar jag bort). Möjligtvis att Lindblom (den äldre) kan växla upp lite men det är nog varken särskilt mycket bättre eller sämre det kan bli där på gott och ont.

Jag ser det själv som extremt osannolikt att vi behåller Schroeder och Indrasis nästa säsong. Men det är det ju inte jag som beslutar över. Annars är det ju inte jättemånga som "ska in" på forwardsidan. Lejon (har kontrakt nästa säsong också) ser jag inte som redo för SHL, speciellt inte i en förstakedja för att ersätta Indrasis. Finns ju några i J20 som blir för gamla som lär försvinna också. Viktor Eriksson (05:a) lär väl hamna i någon HA-klubb t.ex. Frågan är väl om Brynäs skriver kontrakt med en sån och lånar ut honom eller om man släpper honom direkt. 07:orna är det ju inte lika bråttom att ta något beslut om.

Gällande europaspelet så håller jag med helt. Vi kan ju lika gärna skicka 2-3 juniorer istället för våra äldsta om det är så. Juniorerna behöver ju få speltid på seniornivå ändå.

Berge: Aha, tack för svaret! Skulle väl förtydligat att det gällde grundserien. De siffror jag presenterade var bara grundserien för enkelhetens skull. Ska man räkna med Söderströms extra mål där behöver man räkna med andra lags målskyttar i slutspelet också (i min redovisning alltså). :)

Gavve: 07:orna kan också vara bråttom att ta beslut om. Flertalet uppvaktas hårt av andra klubbar, både svenska och nordamerikanska, och det är på intet sätt givet att alla blir kvar. Att ingen har skrivit kontrakt än trots att flera väl har uppnått antalet minuter för när Brynäs är tvingade att erbjuda Rookiekontrakt är inget bra tecken.

Timrå har gjort klart med en av Linköpings absolut bästa talanger, också en 07:a, till nästa säsong. Det är inte säkert att man får behålla de killarna heller.

Vem vaktar ikväll

SaggeBoy: nu vill jag inte höra experter om Malmös bättre prestation. Visa var skåpet ska stå!

Supportern: Joel Persson i JOFA-keps, kult 😎

gwl: ”Bara Två, TVÅ lag har tidigare tagit guld som serievinnare.”

- Vad dillar du om…?

bradberry: Om du läst vidare hade du sett att gwl glömde lägga till att det gällde 10 senaste åren. Jag kan dessutom tillägga att det bara hänt 2 lag (Växjö och SAIK) i SHLs historia. Inte hur många gånger det hänt, utan antal lag pratar vi om här.

Går vi tillbaka till Elitserien blir det fler lag så klart.

Edit: Jag redovisade antal lag längre ned också ifall du vill se.

Skönt att slippa höra Malmö-Petters trötta röst…

Låter som en skock får på läktaren. 😵

Axelsson: var är vi på returerna??

Axelsson: Nä, får skorrar inte...

BIF Kungen: Ta ut den där jävla Händemark nån gång. Håller alltid på efter avblåsning

Axelsson: Slog Händemark avsiktligt med klubban i huvudet på Bobby? Eller såg jag fel

Zappaholic: Slashing med klubba mot hjälmen är hög klubba. Skulle inte bli jätteförvånad om det blir anmält i efterhand.

Zappaholic: såg jag fel eller veva han klubban i bobbys hjälm?

atilla: Ja, det gjorde han. Väldigt överraskande och ett solklart matchstraff, men bra att Brynäs inte verkar fokusera på domarna.

BIF Kungen: skjut Djoos, iofs bra att få en utvisning

Skjut Djoos för helvete!

Peja: Ofattbart att slå till med klubban i huvudet.

Peja: Var det inte handsken?

Zappaholic: Såg mer ut som en lätt örfil med handsken.

Silfver: Solklar tvåa hursomhelst

Blå grottan: Djoos har startat matchen magnifikt.

Peja: Känns så himla fegt att ta 2 minuter vardera där. Att de båda ska ha utvisning säger jag inget om. Men det var väl 2 Malmöspelare som höll på i gruffet där?

Peja: Schroeder fick utstå en jävla massa slag mot huvudet där. Men det verkar vara fritt fram för MIF att slå oss :D

Peja: Att inte deras 10 får en tvåa efter gruffet är skandal.

Kollar står som vanligt och gnäller på domarna.

Zappaholic: Plocka den fege jävla Ivarsson. Står vid sidan och grisar Skreuwder i ansiktet när han är upptagen med koljögat Thompson…

Silfver: Kinnvall är skyldigt Perrson en back öl 🍻

Cardigan Daffipoff: Redigt svag trippingutvisning...

Zappaholic: Carl Persson hoppar åt sidan för att skjuta. Domaren ser en tripping. Otroligt.

Hörde jag domaren prata skånska? 🤨

Cardigan Daffipoff: Lindsteins patenterade hjärnsläpp.

« · 2847460 · »