1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736295 inlägg · 7967 ämnen

Luleå HF - Brynäs IF den 20/9-14

Sv: Luleå HF - Brynäs IF den 20/9-14
Powerfade: Måste isf vara jobbigt för dig att nån som inte sett matcherna har bättre koll än du, som sett dom...

Huge: Håller med dig till 3/4 i detta fall.
Det jag inte köper är anfallen.
Har sett alla matcher hittills iår, och kan direkt säga att något som slår mig är att tvillingarna inte alls kommit upp i den kapacitet alla vet att de kan.
Det jag däremot håller med om är att det trots allt måste få finnas tid till att komma till rätta i en högre division.

Men att säga att de allt som oftast haft en del långa anfall, att de hittar varandra osv är ju ärligt talat en ren lögn.
Tror inte det finns två spelare i laget som hittat varandra så lite och dåligt som P&P.
Till och med Lööke och Brodecki har hittat varandra mer hittills än P&P.

MEN jag är inte orolig. Jag vet att spelet finns där och nu är det bara hoppas att det kan lossna.
Jag tror att de skulle må så jävla gott av att få sätta dit en kasse. Inte att Jacob i deras kedja gör målet utan att en av P&P gör det. Känslan är att det skulle kunna lossna ordentligt.

Vi tycks ha ett sätt att spela som gör att vi får väldigt få utvisningar med oss.
Vi har fått spela i numerärt överläge enbart 8 gånger hittills.
Alla andra har fått spela i numerära överlägen minst 12 gånger.
Modo hela 23 gånger. Så det sätt Modo spelar på tycks göra att de får
fler utvisningar med sig.

Spelar vi för stillastående?

En sak som kanske kan spela in, och som jag inte gillar med vårt
spel hittills, är att vi ofta vänder hem och spelar tillbaka till backarna
ner i egen zon, när vi vunnit pucken. Det gör att vi oftast får anfalla
mot ett samlat motståndarförsvar.

Det blir då svårare att göra mål, och motståndarna kan då försvara
sig utan att behöva ta till otillåtna medel.

Sen har vi en trupp som tål noll skador.
Men det har redan börjat likna förra säsongen i skadeväg.

När hade vi alla spelare i truppen tillgängliga senast?
Det måste vara många säsonger sedan.

bradberry: huge kan knappast ha sett matcherna. Och gar han det så har han varit bra på kanelen.

bradberry:
Tycker det snarare ser ut att saknas styr på spelet. Laget är utspritt som en flock gnuer på savannen. Svårt att vara konstruktiv som ensam gnu mot en flock lejon.

Huge: "Tycker att dom hittar varandra bra, jobbar hårt och ofta får fast pucken i anfallszon med hyggligt långa anfall som följd."

-Helt klart intressant att läsa dina synpunkter på PoW o PaW. Hur man kan uppfatta någonting så grundligt olika... Jag kan inte hålla med om något du skriver om dem. Funderar om du verkligen tycker som du skriver eller om Herr Provokatör mot strömmen har vaknat till liv på allvar...😃

Powerfade: De nya större ytorna gör att försvarande lag i högre grad ställer upp sig och försöker hålla snurrande anfallare utanför sig, vilket försvårar bl.a inbrytningsförsök än mer.
Detta är förstås nåt som både tvillingarna och övriga spelare jobbar på att hantera och lösa, men att efter 4 matcher döma ut dom som utlåningsobjekt vittnar om brist på elementära bashockeykunskaper och insikter.
Att dessutom börja gnälla om målsnittet efter 4 matcher och ta det som nån sorts bevis för en djupare och något mer nyanserad bedömning är bara skrattretande.

Lindström:Det är enda sättet för tvillingarna att ha långa anfall. Hålla till nere i hörnen. Något som vissa här tolkar som offensiv hockey..
Den som vet lite ser att det är föga effektivt. Det är bara att kolla målsnittet.

Huge: Absolut! De har ju ytterligare 51 omgångar att spela ihop sig till kvalserien! Blir nog bra det här i slutändan, jag känner mig positiv och ser en god möjlighet till SHL-spel även nästa säsong!

Huge: Tvilligarna försöker inte ens driva MOT mål utan går ner i hörnen varje gång.
Detta gjorde dom inte när dom spelade i AS.

Hur kan det komma sig?

Ang Rödin, han passar bort alla bra lägen och skjuter där man INTE ska gör det - Hybris?

bradberry: Håller inte alls med om tvillingarna.
Visst, poängen har uteblivit men det tar tid att ställa om från att möta ett betydligt sämre försvarsspel i AS till betydligt tuffare motståndarförsvar i SHL. Tycker att dom hittar varandra bra, jobbar hårt och ofta får fast pucken i anfallszon med hyggligt långa anfall som följd. Kanske lite överarbetat emellanåt och mer skott är säkert nåt dom jobbar på.
Herregud, det har gått 4 matcher och lite mer tålamod kanske är på sin plats?

bradberry: Det är tidigt att säga hur värvningarna kommer se ut resten av säsongen men helt klart ser dom inte bra ut så här långt. Hela laget ser stabbigt ut och det påverkar förstås dom också. Juniorerna har gjort det bra men kan inte bära laget. Rödin ser helt lost ut. Och alla tappade puckar! Vad handlar det om?

Rossa: Du har fel! Så sent som 09/10 låg Brynäs sist efter 4 omgångar. Brynäs spelade kvartsfinal den säsongen.

Auchinleck: Nja... Vi saknar konstruktiva forwards med klass. Då PoW och PaW kommit snett känns det nödvändigt att agera. Hellre nu än med bistert facit i hand...

bradberry:

Är det verkligen så illa, Brad?

Carl Lejonkräk: I SHL finns inte tid för att växa in i några kostymer. Kanske enkild spelare men att ett helt lag skall få tid att växa i kostymer känns farligt.

Tyvärr kan vi nog redan nu konstatera att de tilltänkta offensiva krafterna Olden och PoW och PaW inte håller. Nu är Olden skadad men det jag såg av honom innan skadan visar inte på någon offensivt bärande kraft. Bröderna har inte tempo eller fysik att kunna tävla i någon första eller andrakedja. Att spela avlastande fjärdelinehockey kommer att hämma deras utveckling. Det är tidigt men utlåning känns inte långt borta här... Bättre agera nu än efter 20 omgångar när man ändå ser varåt det lutar. 

Även om Ollas/Olden/Brodin snart är tillbaka så kommer det saknas forwards i sånt fall. J 20-laget spelar redan i A-laget vilket gör det nödvändigt att värva. Två offensiva forwards. En sniper och en klok. På backsidan får vi ställa våra förhoppningar till att Djoos återkomst blir både snar och lyckad. Han blir en viktig kugge då hans spelartyp i övrigt helt saknas i Brynäs. Frågan är om han kan bära ansvaret och förväntningarna mentalt. Vi får hoppas det...

Summa summarum: Dags för Bengtzen att ta på sig blårocken...

70 Rodrigues:Brynäs spel såg bra ut mot Lule och poängen var nära. Jag tror på detta, vissa spelare behöver lite tid att växa in i kostymen bara.

Rossa: Både Luleå och Brynäs kommer slåss om en slutspelsplats, 6-8 är rimliga placeringar.

honken21: Inte till den grad som du vill ha det till.

Tyvärr stämmer nog serien efter 4 omgångar med vilka lag som kommer ligga i botten under året.

Clarence: Är det inte dom ansvariga i föreningen som ska dra såna slutsatser. Du är ju bara "en enkel, passiv anhängare, boende 20 mil från Gävle".

Powerfade: Du menar att ett dåligt/osynkat spelsystem inte påverkar passningsspelet? Tamt var ordet - på ditt försök till feedback.

Bra analys av vår tränare, som vanligt. Trots Brodins snabba sorti och saknaden av Ollas, Olden och Djoos gör vi en bra bortamatch där marginalerna är på Luleås sida den här gången. Kunde ha slutat hur som helst, surt att inte få nåt med sig hem. Junisarna visar åter framfötterna och Brodecki nära att avgöra(?) vid 1-1 men träffar stolpen. Synd att Lindblom orutinerat skymmer Starky på finnens skott, som avgör.
Mkt nytt folk i laget som vi måste ge lite tid.
Ser bra med potential i det här gänget bara vi får vara någotsånär skadefria.

Vem i Brynäs var det som gjorde en perfekt skymning vid deras 2-1-mål? Såg nästan ut som något man gör i offensiv zon på motståndarnas keeper... Starkbaum missade pucken pga det.

honken21: Ska man inte klara av att slå passningar på bladet oavsett spelsystem och även om man har skador?

Dina ursäkter ät lika tama som Brynäs spel.

Att TJ dessutom är nöjd skrämmer mig. SÅG han matchen?

Brynäslegenden: Kanske inte för liten men alldeles för orutinerad trupp. Går inte att bygga en huvudsaklig  lagstomme för SHL  på juniorer, förstaårsseniorer och några nya spelare utifrån som aldrig spelat på denna serienivå och förvänta sig att det ska bli lyckat.  

70 Rodrigues: Tycker också vi gör en bra bortamatch, utifrån förutsättningarna. Det är bara det att förutsättningarna är skit. Skador+ogenomtänkt spelsystem

Jag håller med mycket om vad ni skrivit här tidigare, en liten fundering? Har vi för liten trupp, i A-laget är juniorerna de ledande spelarna och i J-20 har man 3 matcher och 3 storförluster. Har man övertro på sig själva eller hur resonerar man?

TobiasR: Din väntan lär vara förgäves...

Salmela och en forward/center, jag sitter och väntar Bengan.

munkas: Ja, jag tippade ju semi så jag får väl stå fast vid det. Nu ser ju spelet förbannat illa ut så vi får väl vara överlyckliga om vi tar oss till slutspel.

Ni kan alla hånskratta efter säsongen :-)

Brynäs har i alla fall de snyggaste, renaste dräkterna! Synd bara att motståndarnas urin syns extra tydligt på dem... Var det i år Brynäs skulle ta sig till semi? Jo, tjena! Halva laget utgörs av juniorer och allsvenska oprövade chansningar. Lägg därtill en norrman som såg ordentligt vilsen ut redan innan han blev skadad en kvart in på säsongen. Tack för allt Sundlöv!

honken21: Tror tyvärr att Sundlöv återigen har misslyckats med en värvning, dom är ju inte ens nära SHL KLASS.

Zappaholic: Om det bara handlar om att vi har en sjuk otur så känns det nästan ännu värre. Bättre att vi har gjort något fel som vi kan rätta till. Fyfan!

Förövrigt: Pathrik Westerholm, herregud vad sakta det går. Och vilka dåliga beslut de tar hela tiden, båda tvillingarna. Vet inte hur vi ska få fart på dem. Det är även när de är inne, särskilt ihop med Sunken/Eklund, som det blir hönsgård i försvarszonen.

Zappaholic: Till o från mellan blöjor och Alfons Åberg 😂😂😂

70 Rodrigues: Du såg väl matchen? :-)

honken21: Verkar vara en knäskada. Vet inte om vi ska skylla försäsongsträningen för den skadan.

Ollas och Djoos kommer väl iofs förstärka laget.

Zappaholic: Det var ett jävla gnällande. Kumbaya kompis😂😂😂😂

Tycker inte det är spelarmaterialet det är fel på. Det är spelet. Har varit extra tydliga kontraster mot Frölunda och Luleå som vet hur de ska spela i alla lägen. Brett och med fart, klara linjer. Brynäs verkar inte ha någon tanke bakom hur de ska föra upp pucken och då blir det mest duttande mellan varandra. När vi väl får ett bra anfall så är det någon turstuds som har öppnat upp, inte att vi spelat smart.

Parodi med skadorna, nu Daniel Brodin. Helt otroligt. Vad har de gjort på försäsongen?

Riktar ett stort frågetecken till hela ledarstaben.

Redigerad kommentar

Zappaholic: Problemet är att han måste anpassa sin budget till en publik på 3.500.

Om man skiter i matchen mot superjumbon och bara räknar de tre matcherna mot SHL-motstånd, har Brynäs 49-103 i skottstatistik. Utspelade är väl ett snällt omdöme. Dags för den nye sportchefen att börja svinga sitt trollspö.

Powerfade: Tydligt är att vi behöver förstärka. En offensiv back, en riktig playmaker och en sniper. 

Agera eller avgå, BZ!

Zappaholic: Ja, spelet präglas mest av nödlösningar som stötpassningar efter att man gjort en luftpastej och liknande. Sen saknar jag en riktigt bra playmaker, Nordan gör ingen lycklig i PP Westerholmarna hamnar ideligen i hörnen. Enterfeldt är mer av en grovjobbare...

Zappaholic: Surt som fan att inte få med sig nån pinne, men hur fan har Lule lyckats vinna tre raka....?

Nordan & tvillingarna ska lira i en 4e lina enbart som avlastning.
TJ är nöjd
"Vi var vassa & aggressiva"
"Saknade kanske lite mera avslut"

Stabilt uselt :-(

Jag får nog ge er pessimister rätt. Vi är tafatta, orörliga, sega, ofysiska och otajmade i allt vi gör. Detta blir en säsong då vi bara ska överleva, sen får BZ bygga nytt utan Sundlövs ande vilande över laget.

1,25 mål i snitt på de första 4 matcherna.. Riktigt dåligt för att inte säga uselt.

Rossa: Vilka jävla soper

Brynäs ser riktigt dåliga ut. Stillastående, dålig puckkontroll, passningsspelet suger. Hur har dom skött föräsongsträningen?

« · 1629314 · »