Brynäs IF

714139 inlägg · 7953 ämnen

Malmö Redhawks-Brynäs IF

« · 774585 · » Till forumet


Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
rackham: Keb annonserar om en artikel i morgondagens GD där Sundlöv ger sin bild av läget i laget...

Den kommer alltså finnas tillgänglig på webben om ett par timmar...
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
Peja:

Ja, han var bra, men som sagt, det var ett tag sedan.
Skall försöka se honom nån match framöver då.

Persson har jag sämre koll på...
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
Huge: "Det kommer säkert att gå bra, ska du se.
Fast spelare det egentligen ngn roll för en dysterkvist ifall det går bra eller dåligt? Ni är ju ändå aldrig nöjda....."

Du efterlyste så sent som igår vart dysterkvistarna tagit vägen... Är inte detta ett tecken på att de varit nöjda?
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
sylf: "Sedan 99 och guldet så har det satsats i olika format men inget har hjälpt.Det är först nu man kan se en strategi i "satsningen"

Du umgås för mkt med Lasse. Han har också jätteproblem med läsförståelsen. Vad tror du jag menar med:

"Nu har vi precis börjat ta upp kampen" ??

Du ska få en ledtråd, så kanske det går upp en talgdank:
Boorken har nyss kommit och börjat reda ut saker och ting, som förhoppningsvis kommer att ge resultat, men troligtvis inte i år, eller ens året därpå.
För att realistiskt sett kunna ta upp kampen med de stora så måste även ekonomin vara i samma klass som motståndarnas dito.
Tycker du att vi är där ännu?

"Nu har vi som tur är honom och alla gläds vi med det.Men det ska bli kul att se hur det går med satsningen när han försvinner."

Det kommer säkert att gå bra, ska du se.
Fast spelare det egentligen ngn roll för en dysterkvist ifall det går bra eller dåligt? Ni är ju ändå aldrig nöjda.....
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
rackham: Kimby var grym på juniornivå, men har haft några mellanår. Han har utvecklats mycket senaste 1,5 åren och håller utan tvekan ES-klass nu.

Angående forwards så dominerar Växjös Steve Saviano enligt min polare som är lakers-supporter. Backen Christoffer Persson är tydligen också en riktigt utvecklingsbar spelare.
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
Peja:

Ingen avocado alltså, annars brukar det vara en favvofrukt för ES-spelare.
Han hade det rätt struligt i MoDo också om jag kommer ihåg rätt...
Kanske därför han spelar där han gör?
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
rackham: Ja, Kimby är en ruggigt bra spelare på allsvensk nivå. Handledsskadad nästan halva förra säsongen, men har varit riktigt bra nu, precis som när han kom tillbaks förra. Dock skadad för tillfället men tillbaks om ett par veckor. Råkade visst ramla någon skridskoskena när de värmde på träningen!
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
Peja:

Kimby? Det verkar vara inne med 84:or i Allsvenskan i kväll...
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
Huss: Skulle även påstå att Brynäs bör scouta Robert Kimby i Nybro. Allsvenskans näst intressantaste center efter VIK-Berglund.

Ska även bli intressant att se hur NHL-meriterade Greg Mauldin klarar sig i Oskarshamn.
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
sylf:

"Men det ska bli kul att se hur det går med satsningen när han försvinner."

Allvarligt talat Sylf, dags att byta lag?

:-(
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
65selander: Han är väl mest känd för att ta klantiga utvisningar,vill minnas att Wikegård bänkade honom för det vid några till fällen under sin DIF tid.
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
Huge: "Jaså?
Har Boorken varit här så länge?"

Dina argument har sett likadana i samma antal år,dvs 5-6.Du har hela tiden kramrat dig fast vid än det ena än det andra.Faktum kvarstår ju,Resultaten suger.Sedan 99 och guldet så har det satsats i olika format men inget har hjälpt.Det är först nu man kan se en strategi i "satsningen" och vad jag menade var att om Boorken drar så står man där igen,med en ny satsning? Innan man når målet (vad det nu är) så är man tvungen att gå igenom ett nytt stålbad........

"Nu har vi precis börjat ta upp kampen"

Vad grundar du det på? Att dom för tillfället ligger 3:a i tabellen? Eller att dom slagit FBK en gång de senaste 32 åren? Utan Bäckis hade vi legat och plaskat med VF och MIF.Nu har vi som tur är honom och alla gläds vi med det.Men det ska bli kul att se hur det går med satsningen när han försvinner.
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
sylf: Sin bästa ES säsomg gjorde han ifjol men hade där också 111 minuter i båset. annars så är han statsmässigt inget att hänga i julgran
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
Huss: Kollar är inget att ha.han har ju inte lyckats nånstans,möjligen i Bajen för 7-8 år sen,vilket inte säger nånting.
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
GävleLasse: Kollar är lite för ojämn, sen är han väl inte på väg uppåt i karriären heller tyvärr.
Ser gärna scouting på Patrik Sundströms ättelägg Alexander i Löven.
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
GävleLasse: Bärande centern måste vara en etablerad stjärna, ingen annan kan fylla luckan efter Lind och Bäckis.
Men Berglund kommer vara en etablerad elitseriestjärna om ett par år, sanna mina ord.
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
Huss: En annan som man kanske skulle kunna sno åt sig är Kollar i SSK... Men även där så är det ju en kontraktsfråga.
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
Huss: Nja, jag tror inte på att värva förstacentrar från AS. Nej det skall in någon kanonvärvning.

Men gärna ett par tre "vattenbärare" redan den här säsongen. Brynäs behöver få in lite energi i laget. Marcus Jonasén är precis en så som jag skulle vilje se i Brynäsdress inom kort. Frågan är ju hur hans kontrakt med Almtuna ser ut. Man kanske kan byta med Spets...eller varför inte Lind ;)
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
GävleLasse: Tror centrar av kvalité kommer vara enormt viktigt nästa år.
Bäckis, Lind och Almtorp är inte där då. Hansen och Karlsson kan inte bära hela laget utan vi behöver någon yngre samt en bärande center.
VIKs Berglund ser jag som prio no 1. Han skulle lätt vara 1a center i Brynäs om ett par år redan. Rosén i Växjö är en annan talang som är intressant.
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
Huge: Jag tror inte att man skall rusa iväg å tokvärva i någon slags strävan att "köpa sig ett guld", utan göra ett försök att bli en etablerad toppklubb genom ett gediget lagbygge.

I det gäller det att få balans på åldern. Att satsa på allt för många ungtuppar tror jag är lite småfarligt då risken är stor att de åker över och tar chansen i NHL så fort möjligheten ges.

Men jag hoppas verkligen att man satsar klokt i framtiden. Sticker Bäckis nästa säsong så måste en förstacenter införskaffas. Det är ett måste.

Sen är det läge att pensionera några av de äldre spelarna, kanske är det läge att ta in ett par från AS redan i år för att få fortsatt bredd på laget och samtidigt slussa in/utvärdera de nya som tillkommer.
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
Var i Stockholm under hela dagen igår och fick därför följa MIF - BIF genom radiosporten vilket var ren skit då dom endast (nästan iaf) sände från den sabla fotbollen. Har samtidigt inte orkat läsa någon rapport från matchen eller så heller. Ja, jag är en väldigt dålig förlorare.

Men att en förlust skulle komma snart)hade jag räknat med och att förlora mot Malmö som klart är på gång är inte speciellt dåligt, men siffrorna är ju knappast smickrande. Nu hoppas jag verkligen att dom är sugna på att visa sig från en bättre sida. MoDo borta tror jag kan passa oss riktigt fint. Synd att Hermansson är skadad, men nu lär Alcén få chansen vilket är väldigt roligt.
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
sylf: "Grejen är väl bara att det här långsiktiga perspektivet pågått i typ 5-6 år nu."

Jaså?
Har Boorken varit här så länge?

Huss har ju helt rätt i sitt resonemang. Under de 5-6 år du snackar om så fanns ju inte vare sig ekonomin eller kunnandet som krävdes för att hänga med övriga lag. Nu har vi precis börjat ta upp kampen, men som vanligt så börjar du och andra dysterkvistar ifrågasätta det hela efter en förlust mot ett formstarkt Malmö. Rätt komiskt om det inte vore på fullt allvar och seriöst menat från kvistarnas sida...
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
sylf: Tycker mig kunna se tre avgörande skillnader.
Ekonomin, strategin gällande förvärv och styrelsen.
Arenan ger kosing i massor på biljetter, merförsäljning etc. Framgång föder framgång och jag kan tänka mig att Engwall bidrar till att vi drar in mer pengar där också.
Brynäs verkar också ha en tydlig värvningsstrategi för första gången på länge. Det gör också att tränarfrågan inte blir lika avgörande.
Styrelsen har utväxlats från ideell till profesionell, det gör stor skillnad i styrningen av organisationen och den kulturförändring som där pågår.
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF

sylf: Glöm inte bort våran målspottande back som är skadad nu också.

Nu blir underrättelsetjänst på C+ samt på Säsongskortet.

Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
Huss: Visst har du rätt när du säger att Bäckis puttar upp oss nåra placeringar.Är inte han på tå så vinner vi inte,så enkelt är det.Nästan så att han betyder mer för laget idag än vad Mats Näslund gjorde i början på 80 talet,då han i princip bar hela föreningen på sina axlar.Grejen är väl bara att det här långsiktiga perspektivet pågått i typ 5-6 år nu.Huge skulle säkert ha sagt att det beror på tränarbyten,skador,domarna etc men det köper inte jag.Allt sånt är en del av spelet och sånt man får räkna med.Om/när nu Boorken drar efter den här säsongen så står vi där igen med en satsning som ingen vet hur den ska hanteras.
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
Huss: skriver som en kratta igen, tre saker samtidigt fungerar aldrig bra...
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
sylf: Man att supportrarna alltid tror mer om sitt lag än vad verkligen utvisar är väl ingenting nytt. Så är det ju alltid.
Personligen tror jag vi får se det hela ur ett mer långsiktig perspektiv, eller varför inte bara titta på hur det såg ut vid den här tiden förra året ?
Man glömmer fort...
Just nu tror jag Brynäs planering är lite i osynk. Tanken är väl att den unga stomme som nu byggs upp skall vara i zenit om 2-3 år men Bäckis har visat sig vara den gudagåva som lyft laget till en nivå där vi egentligen inte borde vara. Därför blir våra förväntningar något orealistiska. Vi har helt enkelt inte ett lag för platserna 1-3 än så länge.
Sen är det faktiskt så att det inte förrän nu som föreningen med LäkerHall har möjligheten att skaffa sig ekonomiska förutsättningar för att bygga en trupp i toppskiktet.
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
GävleLasse: Vi supportrar tycks ju alltid sikta högre än klubben,som enl Boorken siktar på en plats högre upp än förra säsongen.Rätt tolkat runt 6-7 nånstans.Med en ny,fin arena,en hype kring hockeyn och mycket folk och sponsorer på matcherna borde man kunna spänna bågen mer.LHC,FBK,HV etc har i och med nya hallar siktat betydligt högre,och även nått dit (LHC undantaget,ännu).Brynäs måste börja vara kaxiga och pröjsa vad som behövs för att få hit rätt killar.Många i dagens lag skulle ha jävligt svårt att ta en plats i ett annat ES-lag.Nu kan det ju vara så att laget har en helt annan målsättning än vad man går ut med,men det har dom å andra sidan inte lag till...
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
GävleLasse: Sant och visst finns det en del intressanta spelare därute, inte minst gamla Brynäsjunisar (inte att förglömma Jobs och Floberg..).
Men just nu sitter skulle en Lotvonen sitta bra i laget. Spelande backar ger en enorm styrka i anfallsspelet men vi är oerhört sårbara i defensiven när laget utsetts för press. Syntes tydligt både mot DIF och Timrå.
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
GävleLasse:

Deal, Lars, deal!
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
rackham: Visst måste vi sikta högre men vi behöver ett antal spelare som kan utgöra stommen i laget istället för en massa överbetalda föredettingar.
På så sätt kan man få loss pengar till de "toppar" som skall utgöra udden i laget (Jag vill inte skriva "spets"kompetens ;) )
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
GävleLasse:

Vi måste sikta högre än så, Lars, vi måste sikta högre än så... men det får duga för dagen = )
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
Huss:

Ja, en Aarnio... fast stor :-)
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
rackham: Man är övertygad om att det finns hungriga killar runt 23-25 år som gott och väl skulle kunna blomma ut till en ny "Månsson" eller "Hermansson".
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
Huss:
Molins SM guld från 1993, 1999 (13 och 7 år sedan)
Dackells OS Guld 1993, 1994 (13 och 12 år sedan)

Sedan är det ju ganska skralt med medaljörer om man bortser från Bäckis som är en av de få som levererar...

Av de nya är det väl bara Bicek som kan stoltsera med meriter...bla. SC med Devils
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
rackham: för att inte tala om tyngd och kraft...
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
Huss:

Ja, där är det Duracell :-)
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
GävleLasse:

Ja, handlederna är det inget fel på hos de gamle (tex Dacke, Lind, Ove, Sjödda), men aggressiviteten och hungern kan man ju ställa en fråga om.
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
GävleLasse: Nåja, det finns faktiskt några som tidigare har bevisat sig ha det iom den guldmedalj de har hemma i skåpet (Dacke, Molin osv).
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
Bissett19: Varför inte f.d. Brynäsjunioren Johan Markusson i Växjö?
(Se även över Robert Rosén och Johan Andersson där..)
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
rackham: "Ja, men har han tillräckliga handleder för att spela om SM-guld...?"

Har de gamla det då? Svar NEJ
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
Peja:

Ja, det har flera i dagens trupp så det räcker. I kombination med aggressivitet är det däremot en bristvara.
Jonasén är stor och varför inte testa honom om det inte finns egna juniorer som skulle kunna brunka omkring som han gör...
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
rackham: Har någon förutom Bäckström i Brynäs nuvarande trupp det? Jonasén är helt OK med pucken.
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
Peja:

Ja, men har han tillräckliga handleder för att spela om SM-guld...?
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
Peja: Daniel Wessner i Bofors
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
rackham: Marcus Jonasén i Almtuna.
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
Jompe:

Det borde finnas någon/några mitt i mellan "Jämtinklass" och "herrarna under korkeken", eller?

Några Wassbergtyper med snor i skägget och mord i blick trots vunna SM-guld...

Grrr... HUNGER!
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
pastorn:

Pastorn predikar inte direkt ickevåldsprincipen...
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
Davve17: Jag undrar det. Han är väldigt utvisningsbenägen. Åkte ut mycket redan förra säsongen och man kan bara undra hur många utvisningar han skulle få med dagens domarnivåer.

Problemet med de nöjda spelarna är att de samtidigt är de mest rutinerade och etablerade spelarna. Vi behöver dem samtidigt som vi behöver de unga, hungriga, "take shit from no one"-typerna.

Sen finns det förstås Jämtin också, i en helt egen kategori...
Kommentera

Sv: Malmö Redhawks-Brynäs IF
wap.hockeysnack.com
Kanske läge att locka tillbaka Christian Sjögren? Iaf en spelare av den typen, det tycker jag!
Kommentera

« · 774585 · »