1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741950 inlägg · 7967 ämnen

Matchtråd Brynäs IF - Luleå HF 25 oktober 2008

Sv: Matchtråd Brynäs IF - Luleå HF 25 oktober 2008
MickeB: Jag tycker att Vas har stora brister i tempot, både mentalt och fysiskt. Det går för långsamt och blir inte riktigt gjort. Lite som en spelare som nyss har kommit tillbaka från en långtidsskada.

Peja: Tror du lurar dig själv eller gör dig besviken i onödan om du ens jämför Moran och Dimitrakos med Dixon och Vas.

Båda Brynäsforwarderna är i inledningen av sina karriärer, är inte färdiga och fram för allt har inte samma erfarenhetsbank som SAIK duon, som nu är inne i sin peak.

Dessutom inte i närheten av varandra i löneligan.

Peja: Japp Vas hänger inte med i tempot, för att han tänker för mycket på isen ännu. Agerar inte med ryggmärgen, osäker på placeringar, avvägningsbeslut, vågar jag sticka fram, eller ska jag vara kvar osv.

Peja: Men Vas är ambitiös, syns att han vill tillföra något och inte här för att håva in checken varje månad. Detta plus att han trots allt bara är forward får mig att tro att han snart ska vara inne i taktikdrillet, och då våga släppa loss hästarna sina mera, än vad han gjort hittills.

Peja: Nä, Vas är hittills inte en bättre spelare än Månsson.
Deras konstellation matchar varandra mkt bra och samtliga deras spelare känns individuellt sett även vassare än våra 3.
Alla lyfter alla sas och jag har aldrig påstått att Månsson ensam skulle ha lyft sina 2 medspelare.
Att dom gjort 2 fynd i Moran och Dimitrakos känns hittills helt rätt.
Men MickeB tog orden ur min mun: dom är som lag betraktat i en positiv trend just nu och både Moran och Dimitrakos har betydligt mer rutin än Dixon och Vas.

MickeB: Brynäs beslut att värva unga spelare från AHL var ingen tillfällighet. Man gjorde det ju eftersom dessa skulle kunna anpassa sig lättare och vara hungrigare. Det var inte en ekonomisk fråga.

Huge:Visst är det skönt att kunna sitta tillbaka och låta någon annan säga det du vill ha sagt istället:)

Men sedan fynd är väl synd att kalla Moran och Dimitrakos, de kostar skjortan också. Brynäs lägst budget i serien, detta år i skrivande stund, så dessa spelare inte ens aktuella. Men ett korttidskontrakt, kan vi nog hoppas på att Brynäs får in en spelare av den här dimensionen. Åtminstone tillåter kassan det, men sedan ska den spelaren hittas på marknaden också, vilket kanske blir det svåraste.

Huge: Vas är absolut inte sämre än vad månsson var, enda han kunde var väl röka cigg och dricka sprit...

Peja: Jo det kan du ge dig på att det var en ekonomisk fråga. Sedan kan man välja en mer rutinerad mer färdig spelare, eller en yngre med ansedd större potential för samma pengar. Då valde Brynäs det sistnämnda. Klart som tusan att Brynäs varit med och huggit på spelare som Moran eller likvärdig, om de har haft råd.

Korrigering! Råd hade Brynäs, efter Brendl stack, men de pengarna ville man ha som buffert, men däremot för ett korttidskontrakt, kan delar av dessa pengar mycket väl användas till, egentligen när som helst. Stor skillnad att ha en spelare en hel säsong, jämfört med ett artistkontrakt på säg 4 månader eller något sådant.

Peja: Det är en riktig ebb i Brynäs spelarbudgetkassa denna säsong. Plikta för förra årets expansion. Men redan nästa år kan läget vara rejält bättre igen. Troligt 3-4 miljoner iaf.

MickeB: Brynäs hade stora pengar att spendera på en förstacenter. Man dissade Moran och några till eftersom man inte var övertygade om deras kapacitet på stor rink. Sundlöv sa till och med något i stil med "100 poäng i AHL är ingen garanti för att spelaren lyckas bra i elitserien". Man tog flera månader på sig att scouta och borde ha hittat någon bättre än Dixon, även om han på intet sätt är en dålig spelare.

MickeB: Ja, spelarbudgeten är mindre iår, men å andra sidan vore det svårt att inte minska den när man minskar truppen med x antal spelare. Dessutom försvann många höginkomsttagare från förra årets trupp. Skellefteå är, förmodligen mycket tack vare Mats Lindgren, totalt överlägsna Brynäs på att värva transatlanter och jag tycker inte att man ska försvara Brynäs genom att säga att man har lite pengar därför att det hade man inte när man värvade en förstacenter. Hittills är inte Dixon någon förstacenter. Och Janos Vas, som skulle ersätta Månsson, är inte bättre än ett antal allsvenska killar som gärna hade kommit hit och spelat.

Peja: Moran är ingen tvåvägscenter, inte mycket till lagspelare, utan behöver en stjärnroll det fick han i SAIK och Brynäs ville ha en lagspelare och hade ingen stjärnroll att dela ut.

Men Brynäs har fortfarande stora pengar att spendera, men på en ytterforward sannolikt.

Sedan lite roligt denna hausse om Moran också, det kommer bistra tider i SAIK också, med förlusttrender, korsdrag i försvaret, snack om tveksam backchecking, som sagt lite över en vecka sedan vi hade Brynäs i topp.

Peja: Nä håller med, jag gillar Dixon, men hade förväntat mig en mer färdig spelare, utan tvekan redo att axla förstacenter rollen, med mera rutin i bagaget

Vas är intressant spelartyp, dvs en powerforward med bra handleder och tungt skott. Finns inte så många i Elitserien, utan de sugs upp av NHL.

Frågetecknen är det taktiska eller spelförståelsen, så länge han är på melis, så klart att han inte får ut mycket av sitt register. Brynäs kommer att ge honom tid, för om/när han får ihop det, då kan det bli väldigt bra och Brynäs ha en spelartyp som är väldigt svår att få tag i, och förhoppningsvis på lagom klass, så Brynäs får behålla honom också

MickeB: Jag tycker inte att Vas har bevisat att han bra handleder. I dagsläget ser han ju inte ut att vara ett dugg bättre än typ Anton Hedman...

« · 1080982