1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 740282 inlägg · 7967 ämnen

Matchtråd: Örebro HK - Brynäs IF 2025-01-28

Sv: Matchtråd: Örebro HK - Brynäs IF 2025-01-28
Blå grottan: Jag grottade lite i det - De lag som tagit sig till slutspel som nykomlingar är:
Södertälje SK 1984 -4a, Ut i semi. Tvåpoängssystem, 1,11p/match
HV71 1986 - 3a, Ut i semi. Tvåpoängssystem, 1,05p/match
AIK 1988 - 8a, Ut i semi. Tvåpoängsystem, 0,95p/match
Malmö 1991 - 5a, Ut i kvart. Tvåpoängsystem, 1,125p/match
Leksand 2003 - 8a, Ut i kvart. 1,36p/match
AIK 2011 - 8a, Ut i semi. 1,38p/match
Leksand 2014 - 7a, Ut i playin. 1,55p/match
Djurgården 2015 - 9a, Ut i playin. 1,29p/match

Oavsett vad som händer så är det en helt unik säsong, den saken är klar...

Gavve: Tycker örebrotidningens sportkrönikör säger som det är:

"Med eller utan Kalle Kossila så är det ändå ett faktum den här säsongen att Brynäs är ett mycket bättre ishockeylag än Örebro. Det vi fick se under stora delar av första perioden är det bästa jag sett av ett lag i SHL den här säsongen. Det var som att gästerna hela tiden hade en växel till, en ytterligare medspelare att passa till. Ett rejält övertag."

"Örebro mötte ett lag som var väldigt mycket bättre i två perioder, som kan vinna SM-guld."

Gavve: Håller helt med dig här.
En breddspelare med lite tyngd till fjärde skadar inte. Fördelen är att man inte behöver "peta" någon, ingen av de juniorer som är med nu hade förväntat sig någon speltid alls, så leder förhoppningsvis inte till några problem i lagdynamiken.
Gäller att hitta någon som passar in bara, en rolig jävel som kan bidra. Lex Coreau.

Samsung: "Tex Indrasis? I mitt tycke är han ett sänke för Silver och Larsson."

Det skrev jag "också" igår men fick massor med skit.

Gavve: Lite intressant att veta hur poängskörden ser ut med juniorerna kontra de spelare som vi har lånat ut;)

aplusb: Fina siffror! Och kul sammanställning.

Något annat som slog mig när jag kollade lite siffror. Modo fick ju rätt mycket positiva ord kring hur mycket poäng de samlade in på 33 matcher som nykomling i fjol.
www.shl.se/article/lhjas7c-403dd/view

Modo hade när de spelat 33 matcher spelat in rekordhöga 45 poäng. Innan det var rekordet på 37 poäng.

Vi? Vi hade 64 poäng efter 33 matcher. Det är nästan 7 vinster mer efter 33 matcher (7*3=21, så inte exakt). Det är helt sjukt när man ställer upp det så.
Modo hade vid 33 matcher: 10 vinster, 9 oavgjorda och 14 förluster.
Brynäs hade vid 33 matcher: 16 vinster, 9 oavgjorda och 8 förluster.

Samsung:
”Sitta still? Bredda? Toppa?”
Toppa truppen tror jag tyvärr är en utopi i det här februari-fönstret, och dessutom en risk med tanke på lagets starka sammanhållning och laganda.

Bättre med bredd som några av er inne på. Majoriteten av SHL-lagen är ju bara en handfull poäng från varandra i tabellen och fyller nu på sina trupper för att undvika HA-kval. Därmed behöver en del lag också göra sig av med spelare. En del spelare har haft misslyckade säsonger av olika anledningar eller p.g.a att tränaren har en viss syn på hockey som missgynnar spelaren ifråga. Här kan det finnas möjligheter att hitta en och annan forward ledig.

Sedan finns ju HA där ett flertal klubbar antingen brottas med ekonomiska problem (typ Mora) eller riskerar missa play-in (Västerås). Här kan också ett par spelare finnas tillgängliga.

Om det inte vore för Fabian Ilestedts skadehistorik skulle jag gärna se honom i en fjärdelina. Tyckte han var grym i fjolårets slutspel i Mora. Bra spelförståelse, skridskoåkning och lite småelak vid behov.

mk: mer tittare än en finalserien mellan Brynäs och Färjestad? Nja...

Samsung: Jag tycker att Indrasis stundtals är bra när Brynäs väl har etablerat spel i offensiv zon men han tillför ju absolut ingenting i uppspelsfasen. Det blir ganska lättläst när bara två av tre deltar i uppspelsfasen. Man ser att han försöker men helt enkelt inte hinner med.

« · 2813794