1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 740326 inlägg · 7967 ämnen

Matchtråd: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2025-01-18

Sv: Matchtråd: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2025-01-18
JawKee: "Berra har väl knappt varit skadad heller? Och då var han rätt skadebenägen ett par år sen."

20/21: 35 matcher
21/22: 49 matcher
22/23: 41 matcher
23/24: 45 matcher
24/25: 33 matcher (av 35).

Tar ingen hänsyn till om han varit borta av annan anledning. Vill bara visa på antalet matcher han missat senaste säsongerna, ingen egen värdering heller.

JawKee: Förstår inte varför du argumenterar kring att Brynäs inte ska värva ett rövhål som inte passar in i gruppen eller en värdelös spelare som Wandell var vid den tidpunkten. Det är liksom ingen som argumenterar för den typen av värvningar.

”På samma sätt som man inte ska anta att vi inte kommer få skador så ska vi inte heller anta att vi kommer få skador. Så självklart är det inte.”

Jo, det är ett helt rubbat och ologiskt resonemang att Brynäs skulle lyckas undvika skador igenom ett helt slutspel eftersom det helt enkelt inte sker i SHL. Alla andra topplag har bredare trupper, kanske undantaget Timrå, och de har ju inte bredare trupper eftersom deras sportchefer älskar att samla spelare på hög. De har bredare trupper eftersom de vet vad som krävs för att gå långt i slutspelet.

JawKee: Panikvärva gör man väl när man ligger i botten?
Nu alternerar vi med 17-åringar i fjärde och utan åttonde back. Vi har alltså en chans att kriga om ädlaste medaljen men har som du skriver det tunt med ersättare.
Vill vi ta den risken?

Blå grottan: Nej då, jag är grymt imponerad av årets lag. Fantastiskt!
Jag har bara hakat upp mig lite på Djoos-diskussionen och resonemanget att han minsann är en riktig kanonback men kanske inte just nu eftersom han eventuellt är hämmad av skador.
Ok, fine. Då kan vi väl vänta med att hylla hans backspel tills han är skadefri och acklimatiserad till SHL.
Just nu platsar han knappt.

Men nu släpper jag det, ska in och kika lite repris på gårdagens kross istället 👍

Erat: Folk får tro hur naivt dom vill. Syns tydligt när ni växlar upp i matcherna då det behövs. Annars spelar ni på sparlåga, absolut - alla lag har dippar och sjukdomar. Nej - Jag tror Gävle kommer få en varm vår.

Silfver: Alltså, även om Brynäs skulle åka ur i kvartsfinalen, så skulle den här säsongen vara en succé i det stora hela. Jag bara tänker att truppen måste breddas om man ska gå långt i slutspelet, för nu när man har satt sig i den här situationen, så borde man ju gå för det?

Lindström: ” Kan vi vara överens om att han inte levat upp till förväntningarna, för inte är väl Djoos tänkt som 6-7 back i laget?”

Det kan vi absolut vara överens om. Sen är det nog så att antingen skadan i sig eller om han har någon form av skydd gjort att han inte kunnat göra sig själv rättvisa och komma upp i sin potential.

Djoos har ju aldrig varit en raket på skridskorna, men det har sett långsammare ut än vanligt med sämre rörlighet.

Det blev förresten 3 matcher för Shinnimin (1 extra för återfall). Man skulle ju vilja veta lite hur domarna resonerade i matchen som alltså valde att inte ta en GM.
www.shl.se/article/0gxasqb-403dd/view

Tycker dessutom det är helt sjukt att denna alltså bedöms vara lika likvärdig med den D'Astous satte in. Tycker Shinnimins är mycket fulare.

Erat: Erat: Erat: ”Folk tror att vi kommer behålla samma växel medan precis alla andra lag i slutspelet kommer helt plötsligt växla om Brynäs..”

Jag tror också att det finns lite av en ”övertro” på motståndarnas förmåga att spela ett helt annat spel i slutspelet än i grundserien där lag som är mer ”elaka” och spelar mer fysiskt kommer slå mer spelskickliga lag.
Nu ser jag dock inte Brynäs som enbart ett skickligt lag utan jag tycker även att vi har förutsättningar att spela fysiskt med spelare som Bertilsson, Dastous, Larson, Ölund, Silfverberg (även om han inte tacklar mest) och t.o.m. ”lillskiten” Trivigno.

Med det sagt så kommer det ändå bli ett annat spel i slutspelet än i grundserien, det fick väl fbk erfara ifjol då det hade gått lite för enkelt i grundserien.

Jag tror det mer handlar om att vara väl förberedda när slutspelet startar och där kan jag ändå se att största risken är den tunna truppen för får vi skador på ”fel” spelare så kan det bli jobbigt.
Det gäller väl i.o.f.s. inte bara Brynäs men tittar man på fbk så är dom helt klart bättre rustade där.

Sen får vi ju inte glömma var ifrån vi kommer och vilka förutsättningar vi haft att bygga ett lag för SHL på den här korta tiden jämfört med t.ex. fbk. Vilket är helt fantastiskt egentligen men att vi är känsliga för skador går väl inte att komma ifrån.

Dyker rätt spelare upp, och då ser jag nog någon som kan kliva direkt in i 4:e i första hand men som även skulle kunna spela högre upp om det skulle behövas, så hoppas jag att Alcen kommer agera och förstärka men det kan mycket väl bli så att man till slut sitter lugnt i båten.

Då får vi bara hoppas att någon av Anton Ohlson, Linus Lindblom eller Lejon har tagit steg i HA och kan bredda truppen inför slutspelet. (om vi har möjlighet att ta tillbaka dom).

Får vi skador på fler backar så kan det naturligtvis också bli jobbigt och i slutändan så behöver man ändå ha ”lite tur” med förutsättningarna om man ska vinna ett guld. Då menar jag allt från en målvakt som har sin bästa period på säsongen till ett lag som fått ihop alla delar från starkt försvarsspel till special teams och att vi klarar oss från skador på bärande spelare.

Jonjo: "vi har förutsättningar att spela fysiskt med spelare som Bertilsson, Dastous, Larson, Ölund, Silfverberg (även om han inte tacklar mest) och t.o.m. ”lillskiten” Trivigno."

Att Silfverberg inte tacklas mest är en underdrift faktiskt. Han har 3 tacklingar än så länge! Bara Schroeder (av de som spelat "alla" matcher) har färre på 2.

Detta är alla spelare i Brynäs med 10 eller fler taklingar.
Bertilsson: 67
Larsson: 39
Trivigno: 36
O.Lindblom: 31
Ölund: 28
Scott: 19
Kinnvall: 19
D'Astous: 16
Kopacka: 14
Axel: 14
Rödin: 12
Indrasis: 10

Söderström? Han har 4 tacklingar.

Peja: Jag tänker samma, sådana här säsonger växer inte på träd. Att Alcen skulle plocka in någon spelare som skulle splittra den fina lagdynamiken håller jag för osannolikt. Tills vidare är det jättekul att vi låter juniorerna få chansen för de verkar talangfullare än de spelare vi lånat ut men i ett slutspel när motståndarna ligger hårdare på våra nyckelspelare behövs en bredd.

Gavve: Ja se där:)
Jag tycker ofta man tycker att spela fysiskt är lika med att tackla så mycket som möjligt.

Där är Silfverberg ett lysande exempel. I första hand handlar det ju om att inte låta motståndaren ta pucken ifrån dig eller vinna dueller och separera motståndare från pucken i sargdueller och det lyckas uppenbarligen Silfverberg rätt bra med utan att tacklas.

munkas: o då kan man lika väl sluta att häckla o håna honom o hans spel:)

Gavve: Skillnaden är monumental. D’Astous underbara tackling kommer framifrån, och tar litegrann i huvudet för att Lowe kryper ihop när han ser att det är möte med ett godståg på gång. Inte för att D’Astous försöker pricka honom i huvudet.

Shinnimins tackling checkar alla boxar men han är en liten och svag usling, samtidigt som kraften kommer i färdriktningen istället för frontal kollision. Hade D’Astous haft samma nivå av uppsåt hade Lowe sluppit tacklingen från Shinnimin eftersom det nog hade varit färdigspelat. Kanske för gott.

Tycker Shinnimin får rabatt för att han är en liten skit. En av matcherna är dessutom för att han är pterfallsförbrytare, så straffvärdesmässigt jämställs de båda tacklingarna. Uselt!

Cardigan Daffipoff: Lotterinämnden strikes again! Pinsamt att Chickenmins armbåge endast renderar i 3 matcher, varav 1 för återfall… Han har ett enda uppsåt med den och det är att sätta armbågen i huvudet på Lowe.. Uppsåt att skada är det enda man kan utläsa av den.

Apropå att bredda truppen inför slutspelet. Det är ju lite av ett vågspel hur än Alcén gör. Tar han inte in någon så riskerar ett par skador på ”fel” spelare att minska lagets slagstyrka avsevärt.

Samtidigt, klarar vi oss vidare utan skador så lär ju Gälla köra på med nuvarande lag. Hur nöjda skulle då invärvade spelare sitta på bänken? Det skulle kunna riskera den oerhört fina lagkemin, där alla jobbar för varandra, som råder nu.

Jag är glad att jag inte är Alcén…

Jugge: vi har tre spelare utlånade och två juniorer som visat att dom kan spela på den här nivån (även om inte alla deras matcher varit bra). Därav tror jag Alcén kommer sitta lugn i båten. Lindblom Jr och Ohlsson kommer vara tillbaka i ett slutspel för att vi ska ha bredd skulle jag tro.

Bara en långtidsskada på top9 inom närmaste månaden skulle få han att agera. Eller om någon av backarna skadar sig.

Dessutom är ju marknaden skral och de spelare som finns tillgängliga är oftast inte tillräckligt bra.

Peja: Nej det är väl klart att man försöker värva en spelare som inte är ett rövhål. Men som sagt så är marknaden i princip obefintlig just nu. Så chansen blir ju då att man värvar just en sån spelare. Lite det jag säger. Självklart ska man värva om man hittar rätt spelare. Gör man inte det så tycker inte jag att man ska tvinga fram något. Klart truppen hade mått bra av en till spelare till fjärde. Samtidigt så får vi då ingen direkt utveckling på juniorerna. Finns nog mycket där att hämta.
Tycker inte riktigt att det går att jämföra lag och lag eftersom de tränar väldigt olika. Jag tror återigen att Brynäs tränar väldigt bra med tanke på hur lite skador som har kommit.
Det är ingen självklarhet att spelare blir skadade. Precis som det inte är en självklarhet att spelare inte blir skadade.
Jag sitter inte och säger här att ingen kommer bli skadad.
Men frågar du mig så tror jag inte att vi kommer få en hel drös med skador. En i taget ungefär. Max. Men jag ingen fakta att grunda det på. Men det är vad jag tror.

Men jag köper dina teser.
Jag vill dock säga att de i Brynäs vet också vad som krävs för att vinna.

JawKee: Ok, hur tränar lagen så olika? Beskriv?

Spelar heller ingen roll hur vältränad man är när fulspelet börjar i slutspelet. Som till exempel 2017 när Bertilsson väl missade hela finalserien på grund av en hjärnskakning. Jag tror att man måste betala ett helt annat pris för att slå ut fysiska SHL-lag än vad man behövde göra i HA. Faktum är ett riktigt bra lag ofta slås ut i semifinalen eftersom de har gått galna holmgångar i kvartsfinalspelet och kommer till semifinalspelet med slitna spelare och skador. Då sitter man rejält i skiten om man har en trupp med 7 backar och 11 forwards. Det kan lika gärna hända Brynäs och då kommer man ångra bittert att truppen inte breddades när man hade chansen. Tror också man måste ha i åtanke att Brynäs har väldigt många spelare i 35-årsåldern, det kommer slita mycket att spela slutspel för det äldre gardet. Deras kroppar återhämtar sig i regel inte lika fort som yngre spelares.

« · 2807677