1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741953 inlägg · 7967 ämnen

MATCHTRÅDEN

Sv: MATCHTRÅDEN
{6984}:
De är redan igång att rista in Brynäs på SM-bucklan. Bara att leverera enligt plan nu!

Forsberg 1978: "inte så bra när det gäller" Ja då är vi ju rökta även om vi tar oss till slutspel. 😉

pjåtor: KHK spelar ju med kniven mot strupen mot ett Brynäs som inte är så bra när det gäller tyvärr och kommer Karlskrona spela fysiskt mot oss så kommer vi få problem! Första målet är som sagt mycket viktigt!

{6984}: Hoppas på Malmö men som sagt onödigt läskigt är det ! Har också en dålig känsla inför matchen i morgon. Jag trodde dock att vi skulle vinna igår så jag säger inget alls 😂

pjåtor: Det blir en högintressant avslutning på serien den här veckan. Hur kommer Malmö att agera? De har förlorat mycket på sistone. Vill de komma tillbaka på vinnarspåret mycket nog för att ge FBK en rejäl utmaning i morgon?
Jag har en dålig känsla i kroppen för morgondagens möte mot KHK. Det är en sån där match som man måste, och bör vinna sett till lagens kvalitéer. Samtidigt vet Molin precis vilka svagheter vi har.
Det kommer att fortsätta att vara spännande hela vägen in i kaklet.

pjåtor:

Dags att gå in i slutspelsmode nu...
Uppladdat:

500x0-img_10911024x708.jpg

Peja: Precis vad jag tänkte på igår . Ikonen kanske inte har det där extra självförtroendet just nu men jag tycker han borde köra lite ego ibland istället för att passa och snabbt göra sig av med pucken när han har den .

Bulan är ju m rätta fäst vid att räkna målchanser
Skulle vara intressant att ha/föra statistik på detta
Skapa målchanser är ändå ngt svårare än att förvalta dem, tror jag

Bratwursten : Jag har svårt att tro att coacherna är inne och styr på detaljnivå när det gäller PP. Man har sina intränade varianter, sen är det upp till spelarna att improvisera.

Ja fyfan att FBK efter att vi hade ett rejält poängförsprång skulle flåsa oss i nacken hade man inte räknat med och matchen i morgon och på Torsdag är ju livsviktiga!

Bratwursten : vilket också betyder att det inte gör lika ont att täcka skott.

Peja: slagskott försvinner mer och mer från hockeyn.

{6984}: Ja, det hade inte varit fel med någon som verkligen kan dundra pucken från blå. Truppen saknar den spelartypen.

Kan dock tycka det blir väl "endimensionellt" i PP stundtals, utefter devisen " Ge Gunderson pucken så löser det sig". Det funkar inte så.

{6984}: Jo precis, allt kokas ju ner till någon form av värderingsförmåga av spelarna. Samt hur mycket handlingsutrymme de faktiskt har i PP kontra hur styrda de blir av coacherna.

Peja: Jo exakt men blir lite "Zlatan effekten" också Gunde får extra markering i PP för att han är grym där så självfallet ska han ha pucken. Samtidigt vet ju också motståndarna om det och är extra vaksamma på just Gunderson vilket öppnar ytor för andra spelare. Gunde har bevisat sig såpass i denna ligan att han kommer att ses som ett hot och dra extra bevakning bara genom sin uppenbarelse i PP. Vi har dessutom SHL:s två skyttekungar i vårat lag som borde kunna få ut mer än vad de fått i PP.

Bratwursten : Vi har ju gjort en hel del mål på styrningar så det måste skjutas från blå med. Min oro är att våra backar inte skjuter one-timers utan tar in pucken. Man minns hur Nick Angell och Lasse J Sjödda och grabbarna dundrade in one-timers från blå.

Bratwursten : det håller jag förvisso med om men i gundes fall vi också vilket vasst vapen hans skott från blå kan vara. Så det känns ändå värt att han får fortsätta nöta.

{Bratwursten+Peja}:
Intressant diskussion!

Man måste komma ihåg hur sårbar laget faktiskt blir av ett misslyckat backskott också, skapar lätt omställningslägen för motståndaren. Vi har inte haft många backmål denna säsong heller för den delen. När backarna inte skjuter mot mål utan vispar ner den i anfallszon är det inte heller optimalt possesion spel i offensiv zon utan det skapar mer 50/50 lägen, där motståndarna har bra chans att vinna pucken. Sen självfallet ska det skjutas från blå, skapar ju även giftiga returer etc som kan resultera.

Peja: Absolut har Ikonen inneburit ett lyft för vårat PP. Att han ska hitta Gunderson mycket i PP ligger säkert mycket på att coacherna vill ha det så, vilket är rätt. Gäller bara att bryta mönstret också. Lätt att skylla på Gunderson också när han skjuter i täck, inte bara på honom utan hela laget som måste ta ansvar och också våga bryta mönster. Lätt att bara se på den enskilde spelaren som skjuter i täck och svära över hans insats när det egentligen är på hela laget och även en coachingfråga.

Bratwursten : Ikonen har lyft PP men det som jag saknar är att han hotar själv med egna kvalitetsavslut. Det skulle tillföra ytterligare en dimension. Kanske saknar han fortfarande självförtroende efter fiaskot i Djurgården?
Annars har ju Brynäs en riktig PP-joker i form av Johnson, där vet vi att det finns mycket PP-kvalitet om han används på rätt sätt...

Exempelvis vill Ikonen väldigt ofta hitta Gunderson på skott från blå, vilket motståndarna vet om, de stöter ofta hårt på honom. Lägg en genomskärare rätt genom anfallszon istället exempelvis. Vi blir lite lättlästa stundtals. Just att de vet att vi är ett hot från blå genom exempelvis Gunderson gör att vi kan skapa utrymme för andra också. Saknar lite överraskningsmomentet, blir lätt väldigt inrutat i PP.

Peja: Japp självfallet ska de hota, men gäller att värdera rätt också. Känns som motståndarna läser sönder oss rätt ofta där våra backar väljer att skjuta även fast det inte finns läge.

Bratwursten : Det är ändå bra att backarna avlossar, även om det förstås är bättre om skotten inte täcks. Men det är bra att motståndarna vet att Brynäs hotar även från blå. Det är nog på tränarnas instruktion som de avlossar så mycket.

Bratwursten : Samtidigt skapade Brynäs frilägen mot de här lagen, i synnerhet mot HV hade man fina målchanser som Söderström räddade. Att det inte blev mål där kan de tacka Söderström för snarare än försvarsspelet. Men visst har lagen på övre halvan generellt bättre försvarsspel än lag på den undre. Oftast har de också bättre målvakter, men det finns förstås undantag.

Auchinleck: Är väl en kombo i NHL pratar man mycket mer kring hur försvarsspelet och målvakten är i symbios och påverkar varandra än vad vi gör här hemma. Experterna här hemma tycker jag allt för mycket pratar om målvakter och försvarsspel som separata ting. Bara kolla på vad som hände med en sån som Tuuka Rasks siffror när han fick ett sämre försvar framför sig, så även till viss del Lundqvist och en sådan som Jonathan Quick.

Tycker vi haft stora problem att komma till så kallada A-lägen. Alltså i slottet (mot framförallt LHC och HV). Vi får ha mycket puck i anfallszon både mot HV och LHC men tyvärr oftast alltför mycket motståndarkött mellan våra spelare och målet många gånger. Dessutom tycker jag vi tar alltför mycket backskott som väldigt sällan resulterar istället för att etablera spel kring tekningszon och bakom förlängda mållinjen. Gunderson och Pudas skjuter MYCKET I täck. Sen skjuter de inte i täck skjuter de mycket som Carlsson idag, alltså huvudlöst skott som resulterar i att pucken slår i plexit bakom mål och glider ut ur offensiv zon..

De flesta giftiga lägena vi skapar mot LHC och HV71 kommer när det inte är etablerat anfallsspel utan snabba omställningar exempelvis.

KulaShaker: Det gör jag inte. Och HV:s och LHC:s målvakter hade inte kunna lastats om Brynäs hade gjort mål på frilägena som deras målvakter räddade tack vare skickligt målvaktsspel. Som jag skrev häromdagen, det är ju inte bara Brynässpelarna som missar målchanser utan också målvakterna som räddar. Och det är ingen slump att Söderström, som ligger på drygt 94%, räddar frilägen. Det är den typen av målvaktsspel som Brynäs också kommer att behöva från Rautio eller Sandström... Om man ska gå långt i slutspelet dvs.

Bratwursten :
Är det bättre försvarsspel av motståndarna som krymper lägena och gör dem svårare eller är det bara målvakterna som kommer upp stort? Alt en kombo?

Peja: Men du kan ju knappast lasta Rautio för ngt av målen i dag!

Sen har vi självfallet haft en hel del frilägen på sistone som borde resulterat och där motståndarmålvaten har kommit upp stort. Vi skapar ändå mycket framåt, det kommer resultera i mål tids nog. Hade varit mer oroad annars.

Tycker både LHC och HV71 visade upp ett bättre försvarsspel än oss, vilket såklart även hjälper målvakten.

Peja: Tycker Brynäs gör två helt okej matcher mot LHC och HV71 på bortaplan. Men tycker sett över 60 minuter att både HV och LHC var det bättre laget även undantaget målvakter.

Skrubben: fast om Brynäs målvakt också hade hållit nollan så hade man inte kammat noll i de här matcherna, så visst spelar det ändå roll...

Skrubben:
Man kan spela 0-0... och få med sig en poäng... = )

Peja: Den tesen har du nämnt tusen gånger, så den känner vi alla till. Däremot så har den tesen ingenting att göra med ditt uttalande "Det är ingen slump att Brynäs gör färre mål mot bättre lag med bättre målvakter". Brynäs hade kunnat haft Carey Price i kassen i matcherna mot HV och LHC. Gör man noll mål framåt spelar det ingen roll vilken målvakt man själv har.

Peja: Det konstaterade vi när Bz inte signade Lindbäck😉

Huge: Ni har missuppfattat i så fall, generellt sett är ju lag svårare motståndare ju bättre de är. För alla lag. Men det som oroar mig hos Brynäs är att många konkurrenter på övre halvan verkar ha bättre målvakter än Brynäs, det bådar inte gott inför slutspelet.

Skrubben: Ja, den tolkningen gör även jag när det gäller Pejas inlägg i frågan: att det bara är Brynäs och inga andra lag som skulle ha svårt mot lagen på övre halvan, dvs topp6-lagen.
Vi måste nog ha missuppfattat honom, eller?

Peja: Det är ju i sådana fall en generell slutsats att lag med bra målvakter släpper in färre mål. Jag tolkade dig som att just Brynäs har svårare att göra mål mot topp6-lagen än vad övriga lag har i den regionen av tabellen.

Huge: Ska bli intressant att se domarnivån i slutspelet. Om du minns matchserien mot Färjestad 2012 så var det när domarna införde tuffare bedömning som Brynäs började vinna match efter match i den matchserien. Har för mig att Wikegård gnällde på alla fasthållningar efter match 1 eller 2, då började domarna ta ut FBK-spelarna för de regelvidrigheterna i matchen efter... Medias makt... Eller feedback från centralt domarhåll... Vem vet.

Skrubben: Jag tycker inte att det är ett naivt, utan snarare ett väldigt logiskt, resonemang att det är svårare att vinna mot lagen på övre halvan än de på undre halvan.
Det är ju fakta att HV och Linköping huserar på övre halvan av tabellen.
Det är också fakta att LHC har två målvakter med högre räddningsprocent än både Rautio och Sandström, och att HV har en målvakt som har betydligt högre räddningsprocent än båda våra målvakter. Så det är nog ingen slump att de håller nollan mot Brynäs heller, i och med att de uppenbarligen är väldigt duktiga målvakter.

ellis: "Nä, kanske bättre svälja sanningen att vi inte är bättre än så här."

Haha...
Om vi nu inte är bättre än att spela jämnt med ett topplag som LHC på bortaplan, trots domarna emot oss, en målvakt som står på huvet och dom avgör med några minuter kvar via ett turligt 2-0 i BP, ja då är jag ändå rätt så glad om vi inte är bättre än det vi till stora delar visade upp idag.
Finns lite att förbättra, som att domarna blir lite mindre enögda i slutspelet och att vi sätter lite fler av alla chanser som skapas....

"är vi inte i nån svacka finns inga andra förklaringar att falla tillbaka på än att vi har ett i konkurrensen lite för dåligt lag då, eller hur?"

Haha, du blir bara roligare och roligare...
Så bara för att vi förlorar en jämn match borta mot LHC så menar du på fullt allvar att det inte finns nån annan förklaring till det än att vi inte har ett tillräckligt konkurrenskraftig lag?
Vi slog ju Växjö och Malmö borta för ett tag sen och förlorade en jämna match i sudden hemma mot Frölunda. Varför skrev du då inte nåt om att vi inte har ett tillräckligt konkurrenskraftigt lag?

Herregud, dina "analyser" blir bara mer och mer skrattretande....

{6984}: Kollade nu. Endast 18 mål av våra backar. Vilket jag tycker är väldigt lite.

Bratwursten : På tal om statistik så tycker jag att vi får väldigt lite mål från backarna procentuellt sett

Ska dubbelkolla mot statistiken, Edit: det verkar stämma.

tjugo8: räknade lite snabbt i huvudet har inte kollat statistiken men fick det till att vi tagit 25 av 60 poäng mot topp 6. En helt ok siffra.

Veckans matchresor blev väl sådär, 0 mål, 0 poäng
Nu 11-2 i segrar t LHC under mina år här

3-åringen applåderade LHC o ville åka hem e 2 perioder (nog inte enb pga av missnöje m spelkvalitén, snarare Duplon hemma som hägrade)
En varmkorv senare så grejade han debutmatchen klart godkänt

Peja: "Samtidigt är det ju ingen slump att Brynäs har svårt att göra mål mot just de här lagen som också ligger på övre halvan och som har duktiga målvakter mellan stolparna. "

Har du någon fakta på detta, eller är det bara en känsla du fått vi gått mållösa de två senaste bortamatcherna? Inser du var jag vill komma? Det är väldigt naivt av många att dra slutsatser att "så här är det" när man bara har ett par matcher bakåt i åtanke.

Peja: ja twinsen behöver nånting vassare som tredjelänk än mannberg. Han är helt enkelt ett för trubbigt vapen i en producerande kedja.

« · 1807238 · »