1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743526 inlägg · 7967 ämnen

Ny tränare!

Sv: Ny tränare!
mattiaskarlgren: Det är svårt att se en plan bakom de "förstärkningar" som kommer under säsongen. Skadebenägna chansningar och dessutom snedbelastad. Värvningen av Starky var ju ett måste efter att man chansat på Honken/Rahm. Något jag och många med mig ansåg vara fel från början. Men det hade behövts förstärkning på backsidan med.

Linus Wickman: Detta med att Sundlöv värvar spelare med skadehistorik för det gör han ju uppenbarligen.

Det kan ju vara så att en spelare som varit skadad till och från blir ju billigare och där kan man lägga ihop 1+1 billigt = smakar mumma för Sundlöv!

Pettisbif: Ännu en skadedrabbad spelare i BIF, varför inte?

Förlorar vi Thure till gröthalsarna så ersätt honom med Oscar Lindblom från J20!

Kahn: går dif upp får vi aldrig kronwall. Går mif upp tappar vi thure. Här får ni dagens heta rykte.. m samuelsson klar för bif!

Huss: Nu är det ju inte så att JJ skall ha förstaspaden utan han kommer att bli andremålvakt bakom Starkbaum. JJ har bättre statistik i SHL än i J20. Han kommer att få lära av Pecka och Starkbaum. Det kommer han bara att bli bättre av. Han är en mycket bra andremålvakt.

Hoppas att vi kommer lägga en betydande del av pengarna på backsidan och att vi lyfter upp Göransson och Westlund ifrån J20.

Drömma gör man, om Andersén och Kronwall. Därför hoppas jag på MIF i kvalserien framför DIF.

Peja: Bara för att slänga upp ytterligare en osäkerhet inför nästa säsong. Vår andremålvakt kommer de inte vara Honken enligt honom själv. JJ har iofs varit skadedrabbad men i J20 har han inte övertygat alls. Några hyfsade insatser i SHL blev det väl men där många fans, tycker jag, hade lite väl mycket överseende med de tavlor han gjorde i hopp om att vi har en ny Markan, Lindbäck eller Eriksson på g.
JJ hade behövt haft en hel säsong med övertygande spel i J20 samt några riktigt tajta insatser i SHL för att lagledningen skulle gett Pecka order att förbereda killen för SHL.
Nu känns det som mer chansartad med att lyfta upp honom.

EskilstunaLasse: Håller med.
Däremot tycker jag mer att det luktar felvärvningar.. Dvs en Rollin-Carlsson på grund av att Warg går sönder (där man t.om har bättre i vårt J20-lag). istället för att ta in en defensiv back där Sundlöv måste sett att det såg för jävligt ut (vid den tiden var ju inte Gunde skadad heller).

Så i min bok är det ibland konstiga värvningar framför spelare som kanske folk tycker har varit för mycket skadade.

mattiaskarlgren: Helt klart så har Sundlöv gamblat en del med att värva skadade spelare och även en (dopningsavstängd). Tanken har väl varit att få kvalitet billigt men nitlotterna har varit så många så det är kanske dax att tänka om.

mattiaskarlgren: Det är ett pris man får betala när SHL vill utöka antalet matcher i serien. Har man dessutom ovanligt mycket skador så blir förslitningen ännu större på de friska spelare man tvingas köra extra mycket.

Ännu ett argument för att värva ersättare tidigt och inte vänta som Sundlöv gör väldigt ofta.

Peja: Det håller jag med dig om.
Men någonstans blir det ju ändå det här med att spelare belastar kroppen fel och för hårt, för tidigt. Oavsett om det är elitnivå eller amatörnivå. Iaf i mina ögon.

EskilstunaLasse: Okej. Kan varit så att han haft en sådan sjukdom. Det är mer än vad jag vet. Så isåfall är det bara säga att jag har fel :)

Att värva en spelare man vet har ett gediget skadeförflutet är fel. Och där spelar väl Nokelainen in. Han har ju varit skadad mycket förr.

Tycker folk här inne att Sundlöv värvat fler spelare som varit skadade mycket?

mattiaskarlgren:Men foppa har ju en sjukdom som gjorde att fötterna vred sig inåt på nåt sätt, en åkomma han hade haft även om han inte spelat hockey. Lauritzens ljumskar ett exempel på en förslitningsskada som han fått genom hockeyn. Därför tycker jag att det är en ganska stor skillnad.

Fast signar man en spelare så spelar det visserligen ingen roll för denne kan ju inte spela i något av fallen. Så jag håller med dig i sak.

Linus Wickman: Man kan chansa med några skadedrabbade spelare, men Brynäs har haft orimligt många. Det var ganska parodiskt när Granis blev skadad och ersattes av en skadad Larsson....

mattiaskarlgren: På amatörnivå sker många skador på grund av okunskap och att spelarna är dåligt tränade. På elitnivå handlar det snarare om att man pressar och belastar kroppen för hårt. Spelare som har idrott som sin försörjning riskerar mer. Det är stor skillnad. Jag tror inte att Brynäs skador främst beror på okunskap och att de skulle vara dåligt tränade. Hur många "muskelskador" har Brynäs haft den här säsongen?

Huge:Kollat tillbaka flera säsonger på nyförvärven 2013/2014 och därefter sett hur många matcher de missat på grund av skada. Det syns rätt tydligt i ett mönster om spelaren är skadedrabbad. 

Kortsiktigt så är det inte mycket på en säsong. Men långsiktigt om man värvar spelare som Basse, Nokke, Larsson, Persson osv så är man uppe i flera spelare med hög skadefrekvens. Sen när de blir som väntat skadade, plus andra skador som uppkommer oturligt, så har man helt plötsligt flera spelare borta samtidigt och laget drabbas hårt. 

Inte en förutsättning för bra säsonger.. 

EskilstunaLasse: Haha. Vad är skillnaden?
Peter opererade sig så otroligt många gånger i sin fot och till slut så gick det inte. Han var ju trots allt skadad i foten. Men anser du något annat så visst. Men skador satte stopp för hans karriär i mina ögon.

Linus Wickman:Warg?

Linus Wickman: Fråga: vad har du baserat listan på?
Frågat resp lags läkare, massör, fystränare, sportchef?
Och även om den mot förmodan skulle stämma: ojojoj vad enormt många fler spelare med skador som vi värvat....

Huge:Din debatteknik är rätt intressant den oxå, vägrar inse sannigen och skriver rena falska citat, har aldrig skrivit att alla skador Basse och Nokke har med tidigare skadehistorik, rent påhitt. Jag sa att flera av deras skador hade med gammal skadehistorik att göra, inte alla. Inte en speciellt ärlig teknik måste jag säga... Kan göra en snabb sammanställning av denna säsong, om du nu desperat behöver den för att förstå att vi inte värvar mest skadedrabbat. 

Denna säsong: 

AIK:Ingen 

Brynäs:Larsson, Nokelainen

Färjestad:Ingen 

Frölunda:Ingen

HV 71: Ingen

Leksand:Ingen

Linköping: Tarkki

Luleå: Ingen

MODO: Niklas Nordgren

SAIK: Ingen

Växjö:Armstrong 

Örebro:Ingen

Kolla vilket lag som hade mest, extremt förvånade eller hur? 

Du kommer ju nu komma med dina klassika bortförklaringar varför denna tabell inte betyder någonting.. och du kommer ju aldrig erkänna någonting som visar att Sundlöv gjort något dåligt val. För att kritisera auktoritet är fel enligt dig, endast de i makt har rätt. Finns rätt hemska exempel på vad som har hänt när man inte kritiserar makthavare, även om det såklart är en alldelles för stor parallell, men du förstår nog vad jag menar. 

Linus Wickman: Intressant debatteknik du praktiserar: först slänger du ur dig nåt du inte har nåt konkret belägg för (alla skador på Basse och Nokke har samband med deras skadehistorik och Brynäs värvar flest skadade spelare av alla lag). När nån sen ber om konkreta fakta så säger du: jag har inga fakta men kolla själv om du inte tror mig.
Underbart....

mattiaskarlgren:Peter Forsberg slutade ju knappast på grund av skada utan på grund av medicinska problem med sina fötter.

Stor skillnad

Peja: Då tror jag inte att du vet hur det är på högre nivå.
Det jag beskriver är solklara fall hur det även fungerar på högre nivå.
Du har massor av exempel på spelare både i NHL, SHL, Allsvenskan (fotboll), Premier League eller vad som helst där spelare återkommande får likvärdiga skador på varandra samt att spelare väldigt ofta är skadade.

Det tydligaste exempel jag kan komma på är väl Peter Forsberg. Där har du en spelare som man såg brann för sin ishockey. Men kroppen höll inte. Hur mycket han än ville.
Tycker att Basse påminner mycket om honom.. Inte som spelare utan som skadespelare.

mattiaskarlgren: Skillnaden mellan Brynäs och amatörnivå är också att många spelare har långa elitkarriär bakom sig och många skador bakom sig. En del spelare har sargade kroppar som har genomgått flertalet operationer och ibland spelat hundratals matcher på smärtstillande. De har pressat och belastat kroppen på ett helt annat sätt. Det som du beskriver låter mer som hur det är på amatörnivå.

Linus Wickman: Eftersom jag själv varit tränare i olika sporter så vet man att det finns spelare som väldigt ofta är skadade.
Sedan kan man diskutera om det rör sig om hypokondri eller riktig skada. Men när vi nu snackar Brynäs så har ju både sjukgymnast, läkare, fystränare koll på spelaren.
Basse är en spelartyp som väldigt lätt går sönder.
Nokke är ju tydligen lite åt det hållet också.

I vissa lägen beror det självklart på att spelaren exempelvis går på för tidigt, eller börjar träna för hårt för tidigt.
I andra lägen kan det bara röra sig om att spelaren har en gammal skada som ofta vill gå upp.

Jag kan bara reflektera till Peter Forsberg. Ingen kan någonsin klandra honom. Han var oavsett vilka tränare/träning han körde så hade han lätt för att bli skadad.
Detsamma med spelare i fotboll som ofta drar sina baksida lår. Går du på för fort så går det oftast upp igen.

I mina ögon allt som oftast otur före dåliga tränare (Nu har jag inte orkat läsa vad ni skrivit innan, om ni exempelvis sågat en tränare eller ej).
Men i de flesta fall är det spelare som tränar för hårt för de är för spelsugna.

Huge:Undersök själv om du inte tror mig, sen kan jag redan nu, utan någon större sammanställning konstatera att flera skador på Persson, Basse och Nokke var för deras tidigare skador. Både Basse och Nokke har slagit upp gamla skador under denna säsong. Det kan du inte prata bort, för det är ren fakta. 

Men du hittar nog någon bra förklaring på varför Basse och Nokke slagit upp gamla skador och det har säkert bara med otur att göra...

Huge: Tycker du att det bara är otur när man slår upp en gammal skada...?

Larsson var till och med skadad när Brynäs värvade honom.

Det skulle vara intressant att höra vad Brynäs 'medicinska scouting' går ut på. Agentens 'löfte' att spelaren är skadefri? För en utförlig läkarundersökning, som t.ex storklubbarna inom fotbollen gör, sysslar ingen svensk hockeyklubb med. Förmodligen eftersom resurser saknas. Istället chansar man och väljer korta kontrakt.

Det var ingen tillfällighet att Brynäs bara skrev ettårskontrakt med exempelvis Nokelainen. Han var en rejäl chansning och troligtvis väldigt billig sett till sitt CV just på grund av sin skadehistorik.

Både Nokelainen och Larsson var sena värvningar som fanns på marknaden i ett väldigt sent skede. Varför? Jo, antagligen eftersom Nokelainen hade varit skadad i evigheter och Larsson var skadad vid tillfället i fråga.

Linus Wickman: "Inget lag värvar så skadedrabbade spelare som Brynäs"

Om du inte har gjort en ordentlig genomgång av samtliga lag och kollat upp hur många skadedrabbade spelare varje lag värvar, så blir ditt påstående bara nåt som är taget helt ur luften och således inget att fästa nån vikt vid.

"Visst, några skador är oturliga. Men är någon förvånad att Persson, Nokke eller Larsson skulle bli skadade? Nej, det skulle ske för eller senare."

Samma här: har du kollat upp vilka skador dessa spelare har och om det handlar om otur eller om dom har nåt med ev skadehistorik att göra?

Huge:Inget lag värvar så skadedrabbade spelare som Brynäs, Larsson, Nokke, Basse, Dennis Persson and the list goes on... är ingen tillfällighet att Brynäs har så många borta. Du säger att andra lag värva skadedrabbade spelare, korrekt. Men till skillnad från dom, som värvar vi flera stycken. 

Visst, några skador är oturliga. Men är någon förvånad att Persson, Nokke eller Larsson skulle bli skadade? Nej, det skulle ske för eller senare. 

Brynäs har inte gett Claes Rahm några förutsättningar att kunna bygga upp ett friskt lag, nu blir han syndabocken av Brynäs värvningar. 

Brynäs har varit skapligt odrabbade av skador under tidigare år, men så fort vi tog guld började vi värva spelare med skadehistorik och vad hände? SKADOR! SUPRISE SUPRISE

Såklart så är det inte enda anledning, men den största i mina ögon. 

Johan Norrström: Frågan är väl isf hur många spelare vi värvat med besvärlig skadehistorik och ifall antalet isf kan anses vara i överkant?
Tycker inte det, alla lag värvar skadade spelare utan att dessa fördenskull måste klassas som högriskprojekt sas.
Vissa av våra egna värvningar har väl dessutom fått skador som inte är relaterade till historiken sas utan har uppstått utan att man har kunnat påverka dom.
Bilden är nog lite mer komplicerad än att man alltid bör värva friska spelare utan skadehistorik för att vara säker och att undvika alla värvningar där nån form av historik förekommit.
Att vi haft stora skadebekymmer de senaste säsongerna beror nog på en blandning av både det ena och det andra, inte att allting handlar om skador pga dålig medicinsk scouting sas.

Huge:

Nåja. Att man värvar spelare med en besvärlig skadehistorik hjälper ju knappast till hur som helst. Att laget haft stora skadebekymmer de senaste säsongerna förvånar åtminstone inte mig.

Att Brynäs byter fystränare är helt på sin plats. Utvecklingen inom fysisk aktivitet och  träning har gått framåt väldigt mycket under de senaste ~10 åren, men svensk hockey ligger tyvärr långt efter. Försäsongsträningen är alldeles för kollektivt inriktad snarare än individuellt inriktad. Man behöver inte vara Einstein för att förstå att Jacobsson och Löf inte ska träna exakt samma försäsongspass för att maximera sin potential på hockeyisen.

Under de senaset åren har Brynäs gjort små, med betoning på små, steg mot en mer individuell försäsongsträning. Vi talar om 1-2 veckor individanpassad träning på hela sommaren. Den kollektiva träningsstrategin inom svensk hockey är passé och utdaterad på ett internationellt plan. Klubbar som snappar upp de bästa fystränarna inom hockey (NHL) och fotboll (de stora ligorna) har helt andra försäsongsupplägg.

Att hockeyn ligger efter på den här fronten är inget märkligt i och med att det är någonting som genomsyrar svensk idrott generellt. Det är samma sak inom fotbollen. I grund och botten är det tradition, ett teamtänkande och tvivel på spelarnas professionalitet som ligger bakom detta. Samt okunskap, förstås. Med tvivel syftar jag på att många klubbar helt enkelt inte litar på att spelarna följer individuella träningsscheman om klubben ger ut sådana. Visst finns det spelare som kanske inte skulle följa de till 100%, men de som inte klarar av att följa ett träningsschema på egen hand bör ändå bli 'utslagna' på sikt och hör inte hemma på elitnivå.

Redigerad kommentar

Johan Norrström: Läs hela intervjun istället för att singla ut en mening som blir tagen ur sitt sammanhang.
När Rahm nämner skadehistoriken hos en del spelare så menar han ju att det är en delförklaring till skadorna, där de flesta skador ändå är av en olycklig art och som man inte har kunnat påverka.
Han säger dessutom att det inte går att se nåt ev mönster som skulle visa på att man bedrivit en felaktig träning, som i sin tur gör att det är lättare att dra på sig skador.

Att han är besviken beror nog till 99% på att han förlorar ett jobb som han trivts bra med, och inte att han skulle ha varit så värst besviken över att så många spelare med skadehistorik har värvats.
Även om det säkert ha gjort hans jobb en aning mer komplicerat.

Huge:

"– Spelarna som har kommit till oss de senaste säsongerna har haft en historik av skador innan"

Jo med de förutsättningarna hade jag också varit lite besviken.

EskilstunaLasse: Som du gör, med andra ord.

EskilstunaLasse:

Visst är det så.

Men det är ju ett litet vakum nu tills 14/15 startas upp...säg om 2 veckor...

Innan dess bör nog informationen komma isf...

EskilstunaLasse: På vilket sätt har Sundlöv lagt skulden på Rahm?
Du har en viss vana att skylla exakt allt på vår sportchef, riktigt komiskt.
Efter 12 år och varierande fysresultat med Rahm som bas och ökade krav från spelarna på mer individuellt inriktad träning så är det väl snarare naturligt än märkligt att man nu tackar Rahm för hans insatser.
Han är förstås lite besviken, också det naturligt.

Rossa: Frågan är hur mycket substans det finns bakom det ryktet. Jag menar i så fall borde ju Brynäs ha gått ut med att man går skiljda vägarmed TJ och JL och att ny tränare presenteras längre fram.

Johan Norrström: Sundlöv har för vana att lägga skulden på andra.

Johan Norrström: Det kommer du aldrig få av Sundlöv

Ny fystränare blir det hur som helst. Clas Rahm får ta lite skit för de senaste säsongernas skadhelvete.

Han egen kommentar och analys i GD är väl ganska klockren.

Rahm:
– Vi har kört ett liknande upplägg under ett antal säsonger. Det var likadant när vi vann guldet 2012 och då var alla nöjda och glada, säger Rahm och fortsätter:
– Spelarna som har kommit till oss de senaste säsongerna har haft en historik av skador innan, bland annat.

Nu väntar jag bara på lite självkritik från Micke Sundlöv.

EskilstunaLasse: Vad jag har hört är att Melin+ Dacke ska vara aktuellt.

tjugo8:Inte mycket nog, det är tydligt. Fast visst kan det svaga hemmaspelet ha bidragit det med.

Vi får se vad som händer med tränarjobbet. Alllt pekar ju på att det blir TJ som får fortsatt förtroende.

EskilstunaLasse:

Biljettpriserna har ju gått ned i år

Skulle kunna tänka mig att Melin hade ett 2+1 kontrakt m LHC som klubben valde att säga upp i Feb när det såg som mörkast ut...

tjugo8:Jag sa inte att tabellplaceringen är oviktig. Men den har knapast påverkats positivt i år och då har vi aldrig varit nere i botten på tabellen. Men en minskning med  ca 300/match är inte bra. Men biljettpriserna börjar dra iväg nu. Det är helt enkelt för dyrt att gå på hockey. Speciellt om man inte ha ett jätteintresse. Så att diskutera deen saken här känns lite som jäv i och med att de flesta här har ett stort intresse för hockey i allmänhet och brynäs i synnerhet.

Bäcklin gjorde ett utmärkt jobb som J20 tränare. Han har inte lyckats bra i varken DIF eller i AIK så frågan är om han räcker till för A-lags hockey. Sjödda var väl inte så lyckad nere i Ängelholm. Jag tror det bästa är att Melin själv utser sin assisterande tränare och inte vi ;-)

Jag hoppas verkligen att Melin kommer till Brynäs. Han om nån skulle kunna få bot med Brynäs skrala facit när det gäller slutspel. Melin verkar ha förmågan att få spelare att höja sig när det verkligen gäller. Vi vet ju hur nederlagstippade brynäs var inför slutspelet 1999. Det skullle bli respass redan i kvarten mot DIF den gången. Favoritskapet som Modo hade i finalserien är inte att förglömma.

EskilstunaLasse:

Tabellplaceringen är ju inte oviktigt då vinster o bra spel i lunken drar folk t LA o skapar positiv stämning i o kring laget

Dock går den här sporten ut på att maximera i slutspelet

Vad händer m Bäcklin? Han torde väl vara duktigt trött på Stholm...?

Melin-Bäcklin-Sjödin?

VA FAN! Sa jag just Sjödin !!! Var nog bara för att det rimmar bra o att vi behöver en backcoach...

tjugo8: det roliga är att de flesta endast använder tabellplaceringen som värdemätare. Fast det är klart, slutspelsibsatserna har ju inte imponerat. Nu kommer det säkert kontringar på mitt inlägg om att vi minsann tog guld 2012. Fast är inte ambitionen högre än att ta guld vart 13:e år. Jag vill inte vänta till 2025 för att fira ett guld.

Ooo...som vi behöver Roger. Avd 13 misslyckade försök t semi på 14 försök

31 min

En intressant sak: Rogers lag har tagit sig vidare från kvartsfinal som underdogs ALLA fyra åren, dvs som lägre plac lag (ej hemmafördel)

Redigerad kommentar

Anders Berg: Backcoach!

tjugo8: Den där artikeln är ju från igår! ;-) Vad ska vi å andra sidan med en sparkad Sundsvallstränare till?

Ingen Djoos...

CZ gjorde tydligen inte ett dugg nytta i fjol iom att det i år räcker med de två kvarvarande...

« · 1618406 · »