Brynäs IF

705107 inlägg · 7953 ämnen

Ödesmatchen

« · 2497231 Till forumet


Ödesmatchen
Vi är inte i ha än,vinst på lördag kommer att stärka spelarna när vi möts i Malmö igen.Och seger där,då blir vi grymt svårstoppade.För att komma dit måste någon få bort pressen på pojkarna och intala dom att det händer värre saker utanför rinken.Det gäller för "någon "att ge dom tillbaka spelglädjen,att få bort kvalspöket. Har vi någon i föreningen som kan hjälpa till med det?
Låst ämne

Sv: Ödesmatchen
Drugstore : Ja det är ju risken med att bara stoppa in en massa legender som ledare i kvalet. De är ju rimligen minst lika påverkade som spelarna av situationen. Jag hade gärna sett att åtminstone headcoachen var lite frikopplad från Brynäs inre led. Bom Bom och Ekman kunde ju komma in med lite distans och därmed ge lite annan energi.

Tyckte att spelet igår var bland det sämsta jag sett på SHL nivå med massor av rena pojklagsmisstag (förlåt alla pojklag). Förhoppningsvis så kan det nu ske en vändning under galgen. Att vi nu hamnat i ett så desperat läge att spelarna låter hjärta och ryggmärg styra spelet istället för ett övertänkande huvud.

Så här tycker jag att man borde göra.

Det gäller att bryta Malmös medstuds och få in energi i laget vilket jag tror att man gör genom att:
- Göra jobbet, varje byte!
Bestäm er för att jobba hårdare än Malmö i varje byte

- Snabbt till pucken!
Tänk inte så mycket. Snabbt till pucken ger fler valmöjligheter.

- Ta snabba beslut, låt instinkten styra!
Tänk inte så mycket all rutin och handleder avgöra.

- Håll era positioner i egen zon
Vi sjunker alldeles för djupt i gen zon och låter backarna komma hela vägen in i slottet för skot eller pass i sidled.

- Träna in en kontringsvariant
Vi har väl knappt gjort ett kontringsmål på hela säsongen och hamnar ofta i hård press i egen zon. Vår spelmodell är att backarna, vid puckvinst, vårdar pucken och väntar på bågar från forwards. Det funkar dåligt mot Malmö och generellt dåligt i kvalspel. Tycker vi borde tjuva med en forward som sticker vid 50/50 och går mot mitt. Då kan backarna chippa ut pucken. På så vis kan vi få bort tung press, förhoppningsvis få ett par frilägen och det ger dessutom lite osäkerhet för Malmö som behöver dra ner en back för att täcka och därmed lätta lite på Malmö press.
Låst ämne

Sv: Ödesmatchen
KalleTeodor: ja Ove känns inte helt bekväm med detta. Tänk om han är med och spelar ner sitt älskade Brynäs i allsvenskan. De kommer nog fan ta knäcken på honom. Ove är en kille med känslor.. jag skulle aldrig i helvete byta plats med honom.

Brynäs kör alltid samma uppspel, kommer över blå på högersidan sen tvärnitar o vänder för att sen passa eller lägga ner i rundeln. Sen väl i rundeln så ska de passar fram och tillbaka tills man eventuellt kanske vågar gå mot mål..

Det jag inte förstår med Brynäs är att när det kommer tre malmöspelare i mittzon, BIF går mot t ex centern i malmö, centern passar till LW och pang så är brynäsaren borta. Skulle Brynäs däremot direkt när C passar mot LW sätta in en tackling så är C borta och det blir endast 2 av 3 kvsr i anfallet.. det ökar ju chanserna att förstöra deras uppspel. (LÄS OVE)
Låst ämne

« · 2497231