Brynäs IF

715674 inlägg · 7953 ämnen

Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!

579549 · » Till forumet


Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
arnio:
Honken har anpassat sig till europeiskt spel.
Sundqvist är en bra back, klasser bättre än Björck!

Aarnio, Almtorp och Månsson är bättre spelare än de spelare dem ersätter.

Dackell har också vant sig vid stora rinkar och får han vara skadefri så kommer han att göra stor nytta.

Bäckström ja han kommer att uträtta stordåd i vinter.

Spets och Rodrigo kan bli bra om vi har tur...

Största anledningen av dom alla till att vi blir bättre. Boorken, äntligen har vi en riktig tränare vilket vi inte haft sen Melin fick foten...

Persson, Nokelainen, Jonsson, Kyrö, Larsson, Bäckström och fn och hans moster som var tränare förra säsongen....
Inga direkt aktade namn på tränarmarknaden...
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
Jag tycker att många här inne tror att Brynäs är så mycket bättre än förra året och jag förstår inte varför. Inga stora värvningar och den ålderstigna stommen i laget är nu ännu ett år äldre.
Visst tror jag att Boork kommer att göra defensiven bättre och få Bif att spela mer diciplinerat. Men hur är det med offensiven? Vilka ska göra målen? Ska de som "underpresterat" i två tre säsonger plötsligt vakna till liv eller ska några av de omeriterade nyförvärven göra succe?
Flera av er som har sett träningsmatcherna har berättat att det ser bättre ut nu än ifjol, men glöm inte att Brynäs varit ännu bättre de senaste två försåsongerna....
Det finns en sak som talar för Brynäs denna gång och det är att många lag ser sämre ut på pappret efter tappade lock out förstärkningar. Men samtidigt så ska vi inte glömma hur det gick för två säsonger sedan....brynäs stomme är dessvärre ganska lik den som var med och floppde den gången.
Trots min pessimism så tror jag att vi slipper kvalserien i år pga. att spelare som Dackell och Wahlberg (om de slipper skador)kan lyfta laget som de inte mäktade med i fjolårets starka konkurrens. Dessutom så ser målvaktssidan grym ut...
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
Clarence: Rodrigues det är inte tillåtet att skaffa sig flera användare för att föra ut sitt budskap :-))
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
Brynäs kommer att bli 10:a eller 11:a i elitserien 05/06. Vilket/vilka lag man kan hålla efter sig i tabellen vete f... Frölunda borde vinna igen - om man mentalt kan lära sig inseatt det inte är förbjudet att vinna två år i rad. Det var det de inte verkade förstå för två år sen, efter guldet -03. Indians har ju absolut det bästa spelarmaterialet.
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
GävleLasse:

Jag sa ju det, Tacka Borken från Sollerön utanför mora.
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
Lunkan: Sorry, speltid :-)
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
70 Rodrigues: Varför skulle Andersson tappa sin spelstil för att det kommer ytterliggare en back ? ;)


citat "Vill gärna att Andersson, Bäckström och Morin gö succe, frågan är om Andersson får så mycket spelstil om det kommer ytteligare 1 back, Bäckström kommer att få spela o kommer att göra succe"
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
70 Rodrigues: Absolut blir vi det. Jag tror att det är då vi får se "de gamla" höja sig ett snäpp med.
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
GävleLasse: Vi lär bli varse när det smäller på RIKTIGT måndag kväll!!
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
70 Rodrigues: Men hur undermåligt är det? Målen bakåt har ju minskat radikalt om man jämför med tidigare år. Är det npnting som har blivit bättre så är det just försvarspelet.
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
JanT: Hjälper föga om vi har en bra målvakt när försvaret enligt mig är undermåligt!!
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
70 Rodrigues: Visst är det så att många har varit väldigt besvikna de senaste säsongerna, även jag. Men nu tycker jag äntligen att den gamla unkna brynäsandan börjar vädras ut i och med "boorkens" inträde på arenan. Bara det att han bytte båda assisterande lagkaptenerna är ett positivt tecken! Så här långt ser det bra ut och i det läget tycker jag att det är lite tidigt att vara negativ. Vi har ju för h-e ES bästa målvakt (enligt Wennman visserligen)!!!
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
mattias - 74:
Själv hoppas jag att Leksand får kvala, men innerst inne tror jag inte det.
Det är lite för sturskt nedom Siljan nuförtiden.
Men så är det ju i Dalarna, historien om tanten som ville ha "en kuula över bara Daalarna" istället för en vanlig jordglob är en fin metafor för knätofs-folkets attityd! (*med glimten i ögat*)
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
JanT: Om det fanns mer positivt att skriva om så skulle jag givetvis göra det, men vägrar göra det bara för sakens skull, ingen mer än jag vill skriva positiva inlägg, tro mig, men tyvärr så har det inte funnits så mycket positivt att skriva om dom senaste säsongerna, föreningen och laget har gjort en jävligt besviken dom senaste säsongerna och det måste man få yttra utan att bli kallad för "dysterkvist" eller "medgångssupporter" va fan nu d är?
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
70 Rodrigues: Klart att jag läser din positiva inlägg, problemet är bara att de inte är så många! ;-)

Mattias; "honken" ES bästa målvakt! Sug på den karamellen!
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
JanT:

Vi får väl se ???

Jag hoppas inte brynäs hamnar i ks innerst inne men jag tror det.

Viss skillnad ??
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
Bissett19: Realistisk ja, bitter aldrig!!
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
JanT: Vill gärna att Andersson, Bäckström och Morin gö succe, frågan är om Andersson får så mycket spelstil om det kommer ytteligare 1 back, Bäckström kommer att få spela o kommer att göra succe. Morin lär få spela väldigt lite. När det gäller skador så skrev jag att vi kommer att få skador och vad händer om det är på nyckelspelare, vad har vi för back up. Det är frågor jag ställer, klassar inte ner Brynäs konsekvent, du läser mina inlägg som fan läser bibeln, jag skriver positiva saker om Brynäs också men det skiter väl du i och läsa. Karlsson och Axelsson kommer att göra succe pga att dom får fortsätta spela trots att det går knackigt i några matcher, så har Frölunda alltid gjort med sina juniorer och det har betalat sig, tillskillnad från Brynäs som placerar sina juniorer på bänken om det skiter sig, förhoppningsvis så blir det ändring på det nu när Boork är på plats?
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
JanT: Han verkar vara en bitter man *L*
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
70 Rodrigues: "Japp, juniorer som är färdiga för elitseriespel, spelare som Sebastian Karlsson och Anton Axelsson kommer att göra succe i es!!! "

Vad är det som säger att inte Bäckström/Andersson/Morin gör succé? Hur mycket istid tror du Axelsson/Karlsson får jämfört med Bäckström?
Vad är det som säger att de är färdiga för att spela i ES? Vad är det som får dig att tro att vi återigen skall få en massa skador på nyckelspelare?

Varför klassar du konsekvent ner BIF så fort du får minsta tillfälle?
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
mattias - 74: Du är verkligen "för mycket". Tycker väldigt mycket om både det ena och det andra och när man väl ställer dig mot väggen svarar du med; "Nej stommen är väl Niklas Persson som jag ser det." Består stommen i laget av 1 person!? Skämtar du? Angående lag bygget ser jag så här på saken;

Målvakter: Brynäs klart bättre med ett av ES bästa målvaktspar.

Försvar; Leksand bättre bakåt. Brynäs akilleshäl.

Anfall; Brynäs bättre. Förklara gärna hur Persson/Steen/Hedlund/Ericsson kan anses bättre än Lind/Wahlberg/Miettinen/Bäckström(Almtorp). Ni har ju i forwardsväg värvat 1 etablerad spelare (Bicek), 1 chansning (Watt) samt ett gäng 3/4 line spelare.

När jag bedömt forwards har jag tittat på vad de har producerat i poänväg tidigare säsonger och utifrån det bedömt vad de kan tänkas bidra med denna säsong. Om man utgår från det är LIF faktiskt ett av de sämre lagen i ES vad det gäller forwardssidan.

Slutligen undrar jag var du hittar den där "majoriteten" här på hockeysnack som tror att BIF kommer att hamna i KS.

Leksand klarar slutspelsplatsen med ett nödrop! Brynäs blir 7:a.
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
rackham: *skratt* Ja visst kommer det såna nån gång per match... men inte i parti och minut som förra säsongen.

Gör en jämförelse. Hur många icing per match slår Brynäs idag jämfört med förra säsongen? De brukade ha runt 10-15 i första perioden. Det har vi knappt på en hel match idag.
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
GävleLasse:
Kupan, GävleLasse, Kupan!

Midjehöjdspassningarnas okrönte konung :-)
Still going strong!

Eller var det kylan i Sala ishall som gjorde bladet extra stelt...
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
70 Rodrigues: Ja visst är det så. Vi kommer inte att vara ett topplag, långt ifrån, men vi är lika långt ifrån att vara ett bottenlag. Boork har gjort underverk med gubbarna i Brynäs och de försöker inte spela över sin förmåga utan spelar mer säkert i år. Hur många "passningar" genom mittzonen i midjehöjd har vi sett under försäsongen? Det hörde till vardagen förra säsongen.
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
GävleLasse: Vi kan ha den här diskussionen till fan avlöser oss. Vi står för långt ifrån varandra. Vi får se hur det ser ut efter 10 omg och vem som är/var närmast sanningen!!
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
70 Rodrigues: Boork har sagt att han kommer att köra på mycket folk och ge det chansen. Att han sedan kommer att toppa tidvis under matcher ser jag som fullt naturligt.

Du nämner ett skräckscenario där Brynäs får fyra fem "stjärnor" skadade. Vilket lag i Elitserien skulle tåla det? Det är väl på sin höjd FBK och Frölunda som skulle fixa ett sånt avbräck, knappt.

De moment som jag tidigare nämnt som minus är på bättringsvägen.
Boxplay ser mycket bättre ut i dagsläget. Powerplay ser även det lite bättre ut. Om det är någonstans Boork kan behöva toppning så är det ju i det momentet.

Mer som talar för Brynäs...

Vi har med glädje sett att Kuparinen spelat upp sig till en klippa. DJ har även han gjort stora framsteg om man jämför med förra säsongen. Nyförvärven Öhrstedt och Sunken har visat sig hålla bra klass för elitserien.

Månsson kämpar och har verkligen varit nyttig under försäsongen, en krigare med stort hjärta. Nåt vi har efterlyst under åren som varit. Malmström kommer att spela i landslaget i år, det är jag säker på. Han är bättre på alla moment i år jämfört med förra säsongen. Aarnio har blandat helt hänförande insatser med lite mer "normala" men han gör ett bra jobb i defensiven.
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
GävleLasse: På försäsongen så är det väl ändå rätt sällsynt att man matchar en del spelare mer än 2:a, det är ju då man vill se alla spelare, tror nog att det kommer att se annorlunda ut när det drar igång på måndag!!
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
70 Rodrigues: Det som gjort att Brynäs drabbats extra hårt är framförallt det hårda matchandet av stommen i laget. Förra såsongen så matchades det hårt, sånt sätter sina spår och vad det ledde till vet både du och jag.
En spelare som spelar mycket blir sliten i kroppen plus att han exponeras oftare så chansen ökar ju för varje extra byte han gör.

I år är det inte någon spelare som fått spela extra mycket, de skador vi har idag bygger på andra faktorer. Sulku tror jag vi kan glömma innan jul, om han ens kommer tillbaka alls. Danielsson blev skadad av en knätackling, Aarnios skada är lindrig och bara ren otur. En avslagen klubba i magen på träning hör ju inte till vanligheterna direkt. Miettinen stod över tisdagens match med ryggont, mest i preventivt syfte.

Förra säsongen fick Dackell en puck på foten (på träning) och den tog illa. otur där med... Men det har ju visat sig att vi har ett par backar i J20 som kan gå in och uträtta mycket. Vi har tre. fyra forwards som spelat bra och har testats mot förstafemmor i de lag vi mött under försäsongen. Du efterlyste att vi borde ha mött "topplag" under försäsongen. Jag tror inte det hade gett så mycket. Frölunda har ju varit så ojämna med 5-1 förlust mot MIF och 3-3 mot Oskarshamn.
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
Bissett19: Japp, juniorer som är färdiga för elitseriespel, spelare som Sebastian Karlsson och Anton Axelsson kommer att göra succe i es!!! Brynäs har N Andersson och Bäckström, frågan är hur mycket Andersson kommer att få spela om det kommer en ny back. Vad har vi at ta in om det smäller till med 4-5 skador på killar som Lind, Wahlberg, Dackell m.fl, det kommer att bli kännbart, det vet både du o jag, för det har vi sett alltför ofta dom senastesäsongerna!!
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
70 Rodrigues: Om du kollar på de andra lagen så har dem inte så breda trupper som man hade förra året(några undantag),Frölunda t e x har ju en fjärdekedja som består av Juniorer!!!
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
GävleLasse: Men mer kännbart för lag som Brynäs det har vi ju sett dom senaste säsongerna, FBK, Frölunda, Linköping är lag som inte drabbas lika hårt. Både du o jag vet att Brynäs är ett lag som har drabbats hårt av skador dom senaste säsongerna, om det beror på fel träning eller bara oflyt, vill jag vara osagt, men nåt skumt är det iaf!!
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
70 Rodrigues: Visst kommer vi, liksom alla lag få skador. Men med tanke på att Boork har testat många juniorer som visat sig göra bra ifrån sig får vi lite mer bredd i truppen. Visst skulle skador på vissa spelare visa sig vara mer förödande, men det gäller ju alla lag, eller?
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
GävleLasse: Att Brynäs kommer att få skador är ju givet, det är ju liksom tradition, frågan är vad vi har och komma med som reserver, för truppen är mer än lovligt tunn!!
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
GävleLasse:

Nej stommen är väl Niklas Persson som jag ser det. Känns som om karln spelat där i en evighet trots att han är fortfarande ganska ung :D
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
mattias - 74: Tycker du att det känns lovande? Av tradition brukar ca hälften av de spelare underifrån serierna och utifrån inte leverera det man förväntat sig av dem. Är det Hucko, Jimmie och Meijer som är stommen i Leksand?
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
70 Rodrigues: Ja det brukar av tradition visa sig efter 10 omgångar. Men jag tror inte att det kommer vara så i år. Tre-fyra topplag sedan är det ett getingbo hela vägen ner...Det borgar för att det kommer att vara små detaljer som avgör. Vilka får skador/avstängningar. Vilka "målskyttar" får måltorka. Etc etc.
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
GävleLasse:

Bara hucko Jimmie och Meijer och då räknar jag inte med junisarna
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
mattias - 74:

- Vi har långt mycket bättre Centrar.
- Vi har massor av rutin i laget.
- Ett nytt spelsystem som täppt till bakåt.
- De gamla som Dackell och Molin har visat bättre form mot slutet.

Hur många av Leksands spelare har verkligen testats i Elitserien?
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
70 Rodrigues: Jag håller med dig, men extremt tippade topplag har misslyckats förr.
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
70 Rodrigues:

Förmodligen är det så men jag skriver ju bara hur jag tror att det komer att gå!

Vad gäller FBk skall jag fira om de åker ur i Kvarten :)
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
mattias - 74: Är bara åldern relevant i Brynäs? Niklas Persson skulle kunna få spela i Brynäs.
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
Vi lär få vänta till efter ungefär 10 omg tills vi vet hur det kommer att barka hän, för både Brynäs, Leksand och dom övriga, förutom FBK och Frölunda som kommer att dominera fullständigt!!
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
mattias - 74: "Orkar inte ha den här diskussionen med vissa av er Brynäsare!"................Du kanske inte orkar förklara,men är det egentligen inte så att du inte kan förklara,komma in på våran sida såga Brynäs o säga att vi blir sist,nä du Leksing nu sket du nog i det blå skåpet!!
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
mattias - 74: "När TOM folk som håller på BRYNÄS är övertygade om att de får det tufft kan man ju fundera på vilka som har cyklop eller inte på sig ??"

Visst finns det folk i även i våra led som tippar att Brynäs åker ur i år. Antagligen samma personer som satt och trodde att Brynäs skulle ta in Kariya, Blake, Jagr, Elias och Gud själv förra säsongen.

Visst, Leksand har ett yngre lag på pappret. Men sett över spelare mot spelare så är Bynäs ett bättre lag. Er stora favorit Wallenberg, som ni spår enorma framgångar har misslyckats i ES förr..Era Centrar håller inte måttet helt enkelt.
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
mattias - 74:
Jag har inte sakt att Brynäs inte får det tufft....
Men jag tror de kan klara av en slutspelsplats och jag förstår inte varför Leksand skulle få det så mycket lättare!
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
mattias - 74: och personligen men värkar vara själv med den åsikten tror jag dom floppar har bra spelare fast såna som brukar göra allt för grova misstag ibland liksom tror att leksand inte kommer ha marginalerna på deras sida:D
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
KingCobra:

Tycker jag har förklarat tillräckligt!

Orkar inte ha den här diskussionen med vissa av er Brynäsare!

När TOM folk som håller på BRYNÄS är övertygade om att de får det tufft kan man ju fundera på vilka som har cyklop eller inte på sig ??

Vad beträffar bröderna Steen kan jag säga att de kommer bli oerhört viktiga för leksand! De får ju mera speltid samt en annan roll i Leksand´!
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
KingCobra:

Ja jag förstår inte heller! Ok, de har några tjecker med meriter från NHL, men i övrigt är det inte mycket att hurra för.
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
mattias - 74: Du leksands lag ser ju skit bra ut :D och jämna är kedjerna men spelare som calle sten och oscar sten är ju skit bra eller inte.

dom där stenarna platsar fan inte brynäs sämsta kedja så du får nog förklara dig lite:D
Kommentera

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
moreten:

Jag har iaf tippat 3-2 seger till er på Mån i matchtips ;)
Kommentera

579549 · »