1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741512 inlägg · 7967 ämnen

Rädda Brynäs !

Sv: Rädda Brynäs !
svedas: Jag menar hur vet man var pengarna hamnar?

Jompe: Hur ska det gå till?

westerlind och prosten: Insamlingen är definitivt på G. Efter att BSKV hoppat av har Huss och jag jobbat vidare. Förhoppningsvis kan vi gå ut med information inom en vecka. Men alla här kan lugnt räkna med att det blir en insamling med start inom kort.

prosten:

Jag håller med. Hoppas hjälten Jompe kämpar vidare, så att någon av oss Brynässupportrar gör mer än snackar.

Lilljanne:
Angående lågbudgetsatsningen nästa år så uttalar sig GP om just detta i AB, han tycker att det ser spännande ut inför nästa år.......jojo att hoppa bungyjump i samma utrustning som Bantar-Björn e säkert också spännande.

"Och Gävle titta på" skriver du, inte så konstigt när det inte finns tillstymmelse av kreativitet och ledarskap kvar i Brynäsledningen.
Medlemmar och fans har ju (inte minst på denna sida) letat efter olika sätt att hjälpa klubben och fått NOLL gensvar av ledningen. Ett försök till insamling av kontanta medel för att förstärka truppen möttes av kalla handen även den om jag förstått saken rätt.

Nya namn till styrelsen tack, och det fort.

Efter att ha sett sötäljematchen och roat (?) mej med att kolla in årets elitseriestatistik är jag skitskraj. Jag har trott, och tror väl egentligen fortfarande, att elitserien är snäppet bättre än allsvenskan. Men dom djupdykningar Brynäs gör med jämna mellanrum gör mej skraj. Det är inte bara det att man spelar dåligt. Man tappar spelet fullständigt, hela matcher eller delar av, och på 5-6 minuter har man förlorat hela matchen. Det här kan väl hända alla lag en eller ett par ggr under en säsong men för BIF händer det regelbundet. Dom ständiga bommar man gör i försvarsspelet, igår och under tidigare matcher, håller knappast ens allsvensk klass. BIF har bara spelat hyfsat stabilt under en kort period efter att Esko fick gå. Då slet man och kämpade ungefär som nykomlingar gör i början av en serie för att sen falla ner till normal nivå. Håller givetvis inte en hel serie.

Igår satt jag i två perioder och undrade om BIF var bra eller ssk dåliga. I tredje kom svaret som en snoksmäll bakifrån. När elitseriekonkurrenten trampade loss var BIF statister. Jag tror inte Björklöven eller Skellefteå är lika långt efter ssk som BIF var i tredje perioden. Det var, typ, Mike Tyson mot Paolo Roberto, Bono mot Markolioo, Albert Einstein mot Bert Karlsson, Nokia mot Ericsson, Elitserien mot Allsvenskan. Hur långt efter BIF är vet vi först i kvalserien. Jag är skraj.

Man behöver inte ha sett BIF i år för att ana att nåt är riktigt fel. Elitseriestatistiken är en fet smäll för en brynäsare. Av åtta lagtabeller är BIF sämst i sex. Sämre än Lhc. Vi är sist i BP, PP, måleffektivitet, målvaktseffektivitet, gjorda mål i numerärt underläge och insläppta mål i numerärt överläge. Siffrorna för BP-spelet är nån sorts all-time-low. Dessutom har vi gjort minst mål och släppt in flest. Vi är inte sämst i utvisnings- eller publikligan.

Mif och Lhc tycks hålla en låg och jämn nivå medan BIF blandar sin jämnlåga nivå med katastrofala djupdykningar. Brynäs lägstanivå håller förmodligen bara låg allsvensk klass.

Vore jag inte så trött skulle jag säga nåt om nästa säsongs lågbudgetsatsning, med årets lag som stomme. Vad är oddsen att Brynäs spelar i allsvenskan inom tre år? Knappt spelbart ens. Och Gävle bara tittar på.

Det finns biljetter kvar till familjeläktaren imorrn, se till att fylla den ordentligt !

Se nu till att fylla Gavlerinken till bristningsgränsen mot Leksand.
Det är den chans vi har att påverka läget just nu....skrik in tre pinnar på torsdag.
Vi ses där!

Tråden blir mer aktuell för varje omgång som går.........

sylf: För att svara på din tidigare fråga....Nej, vi kan inte vinna serien.

Samen: Skratta ihjäl oss! ;)

Har du börjat träna tvåfotsdribblingar ännu!

Ett litet länktips att fundera över

Får vi se ett pånyttfött Brynäs efter uppehållet, månntro! Tror avbrottet kom i rättans tid för våra krigare. Så de kunde fick tillfälle att se om sina sår. Känner mig faktiskt lite "reeborn" själv när det gäller Brynäs öde´n. Tror de tråcklar upp "kringlan" rejält i kvällens kamp. Brynäs m lätta illriga ben står inte att kännas igen alls! Tips 2-5 till di våra..

Heja Brynäs! Hoppas ni spöar SSK ikväll så att vi Leksingar får lite hjälp.

prosten:

4-1? Tror till och med Rodrigues får svårt att tippa mer optimistiskt. Hmm, självklart vinner vi, men jag tror SSK-BIF 2-3.

Nu: Mot Scaniarinken via Enskede. Ska bli härligt att höra Södertäljes svängiga supporterlåt igen...

Idag känner jag mig så jävla optimistisk att jag klämmer i med 4-1 till Brynäs ikväll på oddset. Den ni !

westerlind ! Full fart vart ?

Seså.

Huge: Stämmer Försvaret tycker det är bättre att jag underhåller
servrarna! :(

Huge: Next time...Hade varit kul att ses.

Vad gäller Rodrigues så är det bara Gavlerinken som är off limits (inte så "bara"kanske...). Hans statistik där är helt förödande.

Jag antar att stora delar av Stockholmsfalangen åker ner till S-tälje; det är ju inga avstånd att tala om.

Jompe: Jodå, det hade jag nog kunnat gjort, kruxet är att jag har bokat tvättstugan i morgon mellan 10 och 13. Kan bli lite tajt med tiden. Iofs kör jag italienskt, men nå´n måtta får det väl vara.. ;-))

Selander: Får du inte ledigt för att titta på Brynäs?
Konstig arbetsgivare........
Rodrigues hotar med att komma i sin Peugeot 605T. Ingen fara, tror jag. Det är väl bara i Gavlerinken som han är "portad", har jag för mig, eller har restriktionerna utökats? ;-)

Huge: Hade varit kul men som Prosten så är man lojal mot företaget (tyvärr)

Vinner dom i morgon så kan man andas lite frisk morronluft om nu MIF också förlorar.

Tony du stannar hemma i morgon, förstått!

Huge: Du kan inte ta vägen förbi Göteborg, antar jag?

prosten: Voine, voine, det blir mao Sportradion och måljinglar för din del. Nåja, du slipper väl Skalman iaf, får man hoppas...

Kanske ngn annan som är intresserad?

Huge: Tack för inbjudan, hade varit kul men tyvärr är jag tvungen att jobba i morgon kväll. grrrrr

Siktar in mig på derbyt mot Leksand på torsdag istället, då jäklar.

Håll fanan högt mot SSk.

prosten: Hehe, det är rätt prosten, på dom bara... :-)

Förresten, kan man lura med dig till S-tälje i morr´n. Finns plats i min bil, bredvid westerlind...

BrynäsTorBjörne: jajaja, det var väl ett j-a tjöt.
Jag hänvisar till följande citat:

"Den där Allsvenska tabellen får man väl ta med en nypa salt. Den kommer väl från den gamla goda tiden när två lag fick kliva av Elitserien efter jul och spela i den tidens form av kvalserie."

Om man dessutom kollar in maratontabellen av ES kan man se att BIf lirat 28 säsonger i ES, alltså lika många säsonger som ES har funnits.
Ok, AS var kanske kantboll på fel ord att använda men andemeningen var alltså att BIF aldrig varit ur högsta serien sen dom kom upp.

OK ?

BrynäsTorBjörne: Den där Allsvenska tabellen får man väl ta med en nypa salt. Den kommer väl från den gamla goda tiden när två lag fick kliva av Elitserien efter jul och spela i den tidens form av kvalserie.

Jag tycker det var mer spännande när det var så, även om Brynäs hade drabbats om man fortfarande använt denna metod för att vaska fram elitserielag.

BrynäsTorBjörne: ... och ni leder med en hel poäng över Malmö IF i Allsvenskans maratontabell!

prosten: Brynäs har aldrig spelat AS......

Från swehockey.se:

ALLSVENSKAN 1996
Brynäs IF* 18 17 0 1 95- 37 +58 34
Södertälje SK 18 9 4 5 68- 42 +26 22
IF Björklöven 18 10 2 6 69- 56 +13 22
Team Kiruna IF 18 10 1 7 56- 56 +-0 21
Rögle BK* 18 9 2 7 82- 57 +25 20
IF Troja/Ljungby 18 6 7 5 69- 56 +13 19
Huddinge IK 18 7 3 8 61- 59 + 2 17
Mora IK 18 6 2 10 63- 89 +26 14
Tingsryds AIF 18 3 3 12 45- 67 -22 9
Surahammars IF 18 1 0 17 43-132 -89 2

micke: Masken i Brynäs? Jättekul... ;-) Du tror inte att Masken är där han är just pga att Brynäs inte är så bra att ta vara på folk efter sin aktiva karriär? ;-)

Jag är rätt säker på att han en gång gärna skulle _velat_ (observera tempusform) sitta på BIF:s kansli - men knappast numera... Han som så många andra gamla trotjänare har BIF behandlat alltför illa mot slutet för att det skulle hända. Jag tror inte jag behöver nämna namn...

Det är nog du som skulle behöva lukta på kaffet. Masken är vår nu. Ta nån ni fortfarande har kvar i organisationen istället - innan de tröttnar och sticker också...

Lycka till i KS. Har redan räknat ut hur mycket jag ska betala (tillbaka) om det skulle hända det som ni inte tror ska hända... och det känns väl tryggt att veta att ni kommer att få den fina tjänsten återgäldad (syftar på det lilla Återtågspaket som Brooklyn Tigers var snälla att köpa... ;-)

High Voltage: Är man från Sthlm åker man ju ner på matchen!

Är det några Brynäsare som skall åka ner till Södertälje. Blir de någon klack för er?

Lilljanne: Taskigt? Taskigt men sant!
Eller tycker Du BIFs 12 pnts är bättre än Rögles 17?

65 Selander: Det var inget planerat "kvartsamtal". Efter att han intervjuat en spelare var det någon i laget som påpekade för några andra att "det där är den där killen som skrivit så mycket dynga". Rönnqvist och Hägerbäck kom fram till honom vid sargen och undrade om han hade tid att prata med dem, men han ville inte, och därför föreslog de att han kunde komma till omklädningsrummet lite senare. Hade han pratat med dem i det första läget hade han inte behövt ställas inför halva truppen. Det hela har tagit helt orimliga proportioner, och nu tar killen alla tillfällen i akt att sprida så mycket dynga som möjligt om diverse spelare och föreningen överhvudtaget.

lucky luke: Där ser man!

Zigge: Brynäs har spelat elitseriehockey så länge Elitserien funnits. Med din definition har slutsspelslagen också missat elitseriespel.

Det där med sämre än Rögle var riktigt taskigt!

Lulekickan: Öh, har jag påstått något annat?

Ni verkar ha stabila killar i laget som tar kvartsamtal med supportrarna ;)

Tomas Sandström ska tydligen bli sportchef..... I Malmö... vi skulle behövt en sån som han på den platsen..

65 Selander: Kvalserien är heller inte högsta serien, utan gränslandet mellan AS och ES. Ni får ett halvt rätt var.

Zigge: Åh, -95/96, vilken underbar säsong. Jag skulle vilja uppleva den igen, och igen, och igen, och igen, varenda säsong. Endast då kan man vara säker på att SM-guldet kommer i rätta händer. Jag hade tänkt mig en repris av SM-finalen -96 mot Frölunda i år men eftersom Myllys inte finns med oss får hento vara den som kastar kavajen från Stadshotellets balkong.

Zigge: Håll isär ALLSVENSKAN och KVALSERIEN det är helt skillda saker det.

Zigge: Kvalserien är inte AS!

westerlind: Prosten skrev 'Aldrig i AS', men BIF spelade ju där våren -96, är det högsta serien??
För mig är ES högst, AS näst högst.

Zigge:

Micke skrev "Brynäs IF har spelat i högsta serien i 43 år i följd (bäst i elitserien, har aldrig åkt ut)". Det stämmer ju. Visst var vi nära att åka ur 95/96, men vi har varit med i högsta serien 43 år i följd. Menar du att du förnekar det?

prosten: Hur har Du själv me läxläsandet? -95/96 va BIF TVÄRSIST med 12 poäng, sämre än Rögle, o fick spela, just det, AS!! OM du förnekar detta, har då inte heller FBK varit i AS (-94) ?

prosten: stackars brynäs lider me er...

Zigge: Brynäs har aldrig spelat AS, läs på läxan bättre.

micke: hur kommer det sig att AS är 'högsta serien' när BIF spelat där?? En sovjetisk historie-tolkning, BIF o FBK lixom alla andra har varit ur ES, that's it!
Helt otroligt, hur många tränare BIF avlönar.
Är detta den 'nya' Brynäs-andan?

Clarence: Ung? ja möjligen till sinnet! Jag har upplevt :
GGIK:s guld 1957 med bl a nr 8 i sin gula toppluva(!), "Stöveln" Öberg,
"Rallarbos" : Perra Härdin, "Bajan" Bohlin, "Masen" Karlsson (så småningom i BIF),
Brynästränare som Herbert Pettersson, Hasse Eriksson, "Katten" Bergström.
Jag var med då MoDo hette Alfredshem och Timrå hette Wifsta/Östrand.....
Om jag inte missminner mig såg jag Lill-Strimma göra landslagsdebut mot ett ryskt lag 1960 vid 16 års ålder - han var så duktig (forward), så en ryss tog sats över hela planen och gjorde ett fruktansvärt fult överfall, jag tror man fick bära ut Lill-Strimma.
För ung? Nja....

Clarence: Hammarström och Lindström finns i klubbledningens närhet och är med i diskussioner kring spelarförvärv och annat. Eftersom de scoutar för NHL-klubbar är det svårt att formellt anställa dem, men snacka med dem går bra.

Bröderna Salming, Huss, Virus, Lundström är alla bra namn. Lägg gärna till Wille Löfqvist för att jobba med sponsorer och marknadskontakter. Jag tror det kan vara en bra strategi att ta in gårdagens hjältar för att hjälpa till att forma morgondagens lag. Nästa generation gamlingar som får ta samma roll blir väl Sjödda, Larsson, Djoos--gamlingar har vi ju gott om, om man ska tro kvällspressen... På det sättet får vi kontinuitet och bevarar det typiskt Brynäska, samtidigt som vi moderniserar.

Sylf: Kan inte tänka mej att vi får tillbaka "Masken". Tyvärr. Han skulle absolut vara en kapacitet i Brynäs-ledningen. Liksom de du nämner - Hammarström, Lundström, Lindström. Det är hög tid att ta vara på det lite äldre gardet nu. Det finns ju en lång rad gamla, meriterade spelare som börjar bli lite till åren. Ska Brynäs hinna dra nån nytta av deras stora, gedigna hockeykunnande på olika plan så måste det ske inom de närmaste åren. Några andra f d profiler av skiftande ålder jag skulle vilja ha tillbaka i Brynäs är Anders Huss, "Virus" Lindberg och bröderna Salming.

micke: Helt klart skulle Masken vara ett bra alternativ till sportchefsjobbet.Däremot tror jag inte han vill.Tror att han,som han säger,trivs alldeles förträffligt i Leksand och att han och Jonas arbetar bra ihop.Inge,Willy,Tord mfl som nämts här i all är men jag tror mer på en yngre förmåga,typ Sjödin,även om han behövs på isen nästa säsong.Därmed inte sagt att dessa herrar inte skulle kunna ingå i ledningen på nåt sätt.Tror egentligen inte att det spelar så stor roll vilka som styr klubben utan huvudsaken är att alla jobbar för klubbens bästa och har samma mål.Det som står i programbladet,att leda utvecklingen.Sen det kanske viktigaste,en "riktig" marknadsansvarig.Gärna från näringslivet,en snubbe som vet hur att marknadsföra ett av Sveriges starkaste varumärken på bästa sätt.

Väljer också hellre kolera,det innebär en säkrad ES plats.Pest kan mycket väl innebära degradering och det vore katastrof.Nån nämde känslorna -96 i allsvenskan och jag kan bara hålla med,det var FRUKTANSVÄRT.Även om sista matchen hemma mot löven kändes som ett SM guld så vill jag inte uppleva det igen.

« · 214256 · »