Brynäs IF

717419 inlägg · 7953 ämnen

Säsongen 06/07

« · 692393 Till forumet


Säsongen 06/07
Saxat från Brynäs IF:s hemsida:

"Nu har Leif Boork den inspirerande uppgiften att utveckla detta lag till nästa år då vi ska göra ytterligare en 50 mål och ta de 25 poäng extra som gör oss till ett topplag. För det är trots allt så de flesta känner idag tror jag, trots tunga hjärnor och slitna kroppar (bland spelarna). Det här var början på en ny storhetsperiod för klubben med många fina år framöver.
Och då har jag inte ens nämnt den nya arenan."

Tillåt mig småle, ytterligare 50 mål och 25 p, vilka är det som ska göra dom målen och poängen, om man ska lyckas med det så behövs det värvas 2-3 kanonbackar som kan hålla i pucken och sköta uppspelen på ett bra sätt så att forwards slipper att spendera den största tiden i egen zon, samt 1-2 riktigt bra målskyttar för som det är nu så är det skrämmande dåligt gällande målskyttet.Tyvärr så lär vi få se oss i stjärnorna efter både toppbackar och målskyttar, men kan kan ju hoppas att dom kan överaska oss positivt herrana Boork och Sundlöv!!
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
På forwardssidan har Brynäs redan förlängt kontrakten med de spelare man vill behålla och dessutom värvat två nya.
- Det är på backsidan och målvaktssidan vi inte är färdiga ännu, säger sportchefen Micke Sundlöv.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
70 Rodrigues: Måltorkan har ju varit ett problem i 3 säsonger nu och varje silly season har vi väntat på att dom ska ha lärt sig läxan....men icke!
Iofs så kanske forwards kan stänka in lite mer mål om vi förstärker backsidan...men då måste det vara REJÄLT och inga Veliga Pekkor eller Kupor.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Gusten: En hel del skulle lösas med en bra backuppsättning, men inte allt. Våra forwards måste fortfarande höja sig många procent för att man skall vara nöjd. Våra ytterforwards hamnar för ofta ute i sarghörnen och bakom mål. Våra centrar har problem vid tkningar och att ta in pucken på ett ordnat sätt i offensiv zon. Detta undantaget Bäckström som jag tycker har vuxit rejält den här säsongen. Frågan är hur hans utvecklingskurva kommer att peka? Rakt uppåt som den här säsongen eller kommer den att plana ut?
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
-"På forwardssidan har Brynäs redan förlängt kontrakten med de spelare man vill behålla och dessutom värvat två nya.
- Det är på backsidan och målvaktssidan vi inte är färdiga ännu, säger sportchefen Micke Sundlöv."-

Är det någon som har koll på Kontraktsläget?
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
GävleLasse: Ett problem vi kan råka ut för nästa säsong är "andraårssvackan"; det finns som Du skriver en risk att Bäckis, Widing, Almtorp, Sunken med flera får en reaktion.

Sen har Du också en poäng (två poänger i ett inlägg, Lasse, det var ett tag sen!) i att man måste se helheten i truppen. Med bättre backar får forwards mer tid till offensivt arbete och bättre uppspel.

Sen kan det också vara intressant att se vilka spelare som startade säsongen 05/06 och vilka som avslutade den. Stor omsättning i laget. Det är förstås inte bra, men det vara viktigt att påminna sig att truppen sannolikt förändras under resans gång. Skulle målskyttet visa sig bli ett stort problem kan nya gubbar ansluta under säsongen. Transferfönstret lär stå på vid gavel hela nästa säsong.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
wap.hockeysnack.com
Gusten:Så du vill inte ha ngn Veli Pekka Laitinen?Vadårå?.......:-)
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
kexxet:

Kontraktsläget i truppen, enligt dagens GD.

Målvakter:
1) Johan Holmqvist, kontraktet går ut osäkert om han stannar.
25) Markus Korhonen, kontraktet går ut, troligtvis till Lukko Rauma.
Backar:
2) Niklas Andersson, ett år kvar.
3) Daniel Johansson, kontraktet går ut, Brynäs vill behålla honom.
4) Linus Morin, juniorkontraktet går ut.
5) Mikko Kuparinen, kontraktet går ut, får inte nytt.
7) Tommy Sjödin, kontraktet går ut, skriver nytt om han vill.
8) Martin Öhrstedt, kontraktet går ut, slutar eller Almtuna.18) Sebastian Sulku, kontraktet går ut.
22) Jörgen Sundqvist, ett år kvar.
28) Daniel Casselståhl, ett år kvar.
29) Rodrigo Lavins, har förnyat med två år (ansluter först i oktober).
Forwards:
9) Henrik Malmström, ett år kvar.
11) Jonas Almtorp, har förlängt med ett år.
12) Andreas Dackell, ett år kvar.
14) Mathias Månsson, två år kvar.
17) Daniel Hermansson, har förnyat med ett år.
19) Nicklas Bäckström, två år kvar.
21) Ove Molin, ett år kvar.
23) Björn Danielsson, tre år kvar.
24) Daniel Widing, ett år kvar.
27) Lars-Erik Spets, ett år kvar.
33) Brian Felsner, kontraktet går ut, får inte nytt.
36) Mikael Lind, ett år kvar.
Nya spelare: Johannes Salmonsson, forward och Mads Hansen, forward.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
GävleLasse: Det finns väl alltid en risk att en yngre spelare som Bäckis får ett mellanår och då ser det inte bra ut. Jag hoppas Hansen är en jävel på tekningar annars blir det tufft. Almtorp får träna tek hela sommaren!

En annan sak jag är orolig över är D.J, visst håller han ES-klass. Men vi har redan jävligt många mediokra 4-7:e backar. Jag hoppas inte att han blir dyr om nu Sundlöv vill behålla honom, släpp hellre han och lägg den summan tillsammans med "Nikolishinpengarna" på en rejäl fältherre.

Tråkig situation med målvakterna slutligen, Korhonen vill stanna men flyttar pga att han är tvåa efter Honken som i sin tur inte vill hellre än att lämna klubben(?).
Jag hoppas verkligen att Honken går till NHL om han sticker, drar han till Frölunda har han inte bara agerat svikare utan även förstört för klubben när det gäller Korhonen.
Tro om inte det bästa hade varit att satsa på Korhonen som säkert hade kunnat vara klubben trogen i många år, Honken kommer bara skriva 1-årskontrakt och gå och drömma om NHL. Korhonen är inte lastgammal och skulle säkert växa som uttalad förstamålis.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
70 Rodrigues: Abbans, slagen med två sekunder...
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Jompe: "Skulle målskyttet visa sig bli ett stort problem kan nya gubbar ansluta under säsongen. Transferfönstret lär stå på vid gavel hela nästa säsong."

Du är alltså inne på panikvärvningar. Men varför inte passa på att ta in bra forwards redan nu och ge dem en ärlig chans att spela in sig i laget. Chansen för dem att lyckas blir ju inte mindre för det...
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Jompe: Varför skulle man börja ta in nya spelare nästa säsong när man inte gjorde det i år, trots uselt målskytte. Det är bättre och satsa innan säsongen!!
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
GävleLasse: Nej, inte "panikvärvningar" utan justeringar i truppen. Jag inbillar mig att även Boork fattar att det här spelet går ut på att göra mål, och om produktiviteten är ett problem får man förstärka. Om jag får gissa så kommer Widing att höja sig ett snäpp. Han åker som en galning men har åkt ganska mycket fel. Nästa säsong lär han veta bättre vilka åkvägar han har. Salmonsson lär också bli en injektion.

Men Du har rätt; det ligger en poäng i att spela in nyförvärven före säsongen snarare än under säsongen.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Jompe: Boork har ju inte visat under den här säsongen att han vill få igång målskyttet. Han tog in Gella som Breddning, Hermansson som Breddning och Felsner och gav honom en roll han inte är van vid.

Sedan får man titta på de spelare som han försökt att få hit. Inga erkända målskyttar direkt...
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
GävleLasse: Felsner började bra, och jag hade gärna sett att han fick vara kvar i laget med en sniper-roll och inte i en checking-line.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Jompe: Jo jag tyckte det jag med fast Boorken hade tydligen andra planer. Felsner fick sitta i princip hela slutspelet för att Spets skulle flänga runt...
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Bissett19: Påminn mig inte om Laitinen. Jag har betalat psykologen en förmögenhet för att förtränga honom.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
wap.hockeysnack.com
Jompe:Jussi Pekkala då?
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
GävleLasse: Hade tänkt nämna Spets. Där har vi ett mysterium. Liten och instabil, åker förmodligen mest i laget utan att riktigt veta varför, deltar sällan i spelet, taskiga handleder, inte mycket till spelförståelse... han lär få svårt att försvara in plats i truppen nästa säsong. Men hej, Boork har ju sagt att han ska blomma ut till en fantastisk spelare, så då blir det väl så! :-)
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Bissett19: Thanks, mate. Där rök en amortering till på kåken. Säger Du Custemo också så blir det konkurs direkt.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Jompe: Då har du en dryg räkning framför dig då.. Inte många av våra nuvarande backar är inte vidare bättre än Laitinen...
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Jompe: Jag tycker mig ana en viss sarkasm... har du gått å blivit dysterkvist på äldre dar?? ;)
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Jompe: Tycker att man ska låna ut Spets till ett AS-lag och ersätta honom med en riktig målskytt!!
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
GävleLasse: Jag, dysterkvist? Jag är bara skeptisk... :-)
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
wap.hockeysnack.com
Jompe:Custemo är ju en kultfigur i Brynäs:-)Herman Hultgren då,nöjd?
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Jompe: Här är Pekkalas stats åren i Brynäs:

2001-2002 Brynäs SEL 40 3 9 12 26
2002-2003 Brynäs SEL 47 1 5 6 43

Sen är det bara att jämföra med nuvarande backuppsättning :-)
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Jompe: Precis vad jag har varit länge nu... Detta har gjort mig till dysterkvist här... En roll som jag gladeligen tar på mig då jag anser att det inte går att bortförklara dåliga insatser med ursäkter som många gör här.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
70 Rodrigues: Tycker att Boork skulle säga så här till Spets:
1. Lär Dig lagspelet hockey. Du satsar så hårt på spelet utan puck att Du glömt att pucken liksom är en hyfsat central företeelse i spelet.
2. Lär Dig stå på rören.
3. Lägg på Dig 15 pannor muskler. Du får också gärna bli 15-20 centimeter längre. Finns en sträckbänk på City-Varvet i Göteborg som Du säkert får låna.
4. Spela 20 matcher med Almtuna.
5. Ring mig sen.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Jompe: Klockrent :-)
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Bissett19: VAd har Hultgren och Custemo som inte sjödda har? Jo ett sm guld med Brynäs.. Allt är relativt ;)
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
GävleLasse: Du missade uppenbarligen ironin. Livet är fullt av skeptiker och jag är inte en av dem.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Jompe: Jag som trodde det fanns hopp om dig.. ;)
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
GävleLasse: Sorry, Darth. The Dark Side får klara sig utan mig.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Jompe: Det handlar inte om att välja sida utan att se de brister Brynäs har och visa en uttalad vilja att få rn förändring, inte bara sitta o hoppas på att allt ska bli bättre av sig själv...
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
wap.hockeysnack.com
Rodrigues:Det står inte hur många puckar han la upp på läktarn,tur att inte Puck out regeln fanns då:-)nä skämtosido,Pekkala var väl ingen tekniker direkt,en defensiv back var han ju!
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Bissett19: Faktum är att hade Pekkala spelat i Brynäs i år så hade han inte varit sämsta back..
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
wap.hockeysnack.com
Lasse:Jaså?Det är väl lite svårt att sia om,men det kanske hade varit svårt o överträffa nr 5 o nr 8:-)fan jag som har lagt ett bud på Kupans tröja,kan ingen gå in o buda över?......:-)
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
GävleLasse: Om Du kände mig bättre skulle Du veta hur mycket jag jobbat med att driva förändringar i Brynäs.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Jompe: All heder för det. Har ditt arbete lönat sig då? Du var väl förresten med i det där Nätverk Brynäs?
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Back på väg in?

Saxat från na.se

"Fredrik Ericson varit väldigt nära ett elitseriekontrakt förra säsongen.
Även i dagarna har det ryktats om att Brynäs är ute efter BIK:s hårdskjutande back.
Det vill han inte känna sig vid utan är helt inställd på att lira kvalserien med Bofors IK. "
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
GävleLasse: Kanon, det är ju verkligen den klassback vi behöver!!
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
GävleLasse: Ah, nu väntar vi bara på att Tony skriver nåt sarkastiskt om detta, Huge försvarar det och sen rullar karusellen igång ytterligare ett varv. Det går mycket repriser här på GBn =)
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
GävleLasse: Här är en till!!!
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
GävleLasse: "Det handlar inte om att välja sida utan att se de brister Brynäs har och visa en uttalad vilja att få rn förändring, inte bara sitta o hoppas på att allt ska bli bättre av sig själv..."

Skillnaden är att man faktiskt kan se bristerna, men ändå inse att lagbygget är en process som kommer att ta tid.
Jag tycker att presskonferensen igår, som går att höra på Sportxtras hemsida, mkt bra sammanfattar det hela. Lyssna till Boorkens kloka ord och lär er ngt, alla dysterkvistar.
Sen tycker jag att det eviga tjatet om målskyttar är rätt så överdrivet.
Jämför oss med ett lag som FBK, som gjorde 20 fler mål än oss på 50 matcher.
Med den forwardsuppsättningen dom har, så visar det att vi står oss rätt bra i jämförelse med tanke på att vi håller på att bygga upp laget i första hand. SSK hade, även enligt dysterkvistarna innan seriestart, tydkogen värvat ihop ett kanongäng med idel vassa målskyttar som vi inte var i närheten av. 110 mål mot våra 114 säger väl en del hur vanskligt och nyckfullt frågan är vad gäller målskytter och de förväntningar dom har på sig.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
wap.hockeysnack.com
Rodrigues:Det är ju fel Boforsback Micke är o rycker i,det är ju Angell han ska ge ett kontraktsförslag,men han kanske är för bra för Brynäs!
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
70 Rodrigues: Ersätter vi Kuparinen och Öhrstedt med två allsvenska backar och samtidigt ger D.J en löneförhöjning så biter vi oss själva i arslet.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Gusten: NEJ, allt som sker i Brynäs är bara bra saker!!
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Huge: SSK var givetvis en besvikelse men om du har lite minne så har jag hela tiden sagt att de skulle få kvala i år på grund av derbygruppernas orättvisa. FBK har haft en ganska tung säsong och målskyttet har inte varit bra. FBK är nog säsongens stora negativa överaskning, nåja En av dem i alla fall. Detta har renderat i tränarbyten och turbulens under säsongen.

Men FBK redde ut det hela och du satt ju och lovordade deras spel mot Modo här om dagen så det kan inte vara så allvarligt i den klubben.

Visst är ett lagbygge en process men vad ska man satsa på. Daniel Johansson är den spelare som börjar bli till åren och han håller inte måttet att behålla som "rutinerad back" han gör för mycket misstag som säkert skulle rendera i en bänkning i TV-pucken t om. Sett på listan som någon publicerade här idag så är det inte många backplatser kvar och med tanke på de rykten som kommer in från AS så blir det inte mycket till klassbackar.

Jag är inte emot alls att man tar in unga hungriga spelare men det får inte bli på bekostnad av en plats som skall HÖJA kvaliteten radikalt. Nej skall man satsa på yngre spelare så måste man göra det på bekostnad av spelare som t ex Daniel Johansson, har lär inte bli så mycket bättre med tanken på åldern. På detta så verkar Linus Morin vara bortglömd i sammanhanget. Är detta en talang från våra egna led som inte får chansen riktigt på grund av att man hela tiden satsar på gamla spelare som inte håller måttet över en hel säsong?

Visst har DJ förbättrat sitt spel avsevärt den här säsongen jämfört med förra, men det är ju en viss skillnad på motståndet den här säsongen.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
70 Rodrigues: Den stora frågan är väl om 8500 personer är villiga att fylla den nya arenan när Brynäs U-lag ska försöka kriga om 8:e platsen.
Ett par affischnamn hade suttit som en fläskläpp, pengar borde ju finnas med tanke på Nikolishinkontraktet, tv-pengar och logeförsäljning m.m
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Gusten: Frågan är om inte de flesta kulorna lades på Widing... Med tanke på att han länge varit Sundlövs drömspelare så lär kontraktet inte blivit billigt.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Varför är det enbart allsvenska spelare som känner Boork,de flesta tilltänkta spelare eller värvade,står det i deras presentation"känner Boork".Hoppas några klassspelare gör det också,så kanske framtiden ter sig,ej så mörk.
Kommentera

« · 692393