Brynäs IF

714956 inlägg · 7953 ämnen

Säsongen 08/09

993944 · » Till forumet


Sv: Säsongen 08/09
bif_forever: Du nämnde ju honom under rubriken "Forwards", men struntsamma... Jag tror inte att Andreas Karlsson är realistisk, skulle vara om han har skilt sig med sin kanadensiska fru. Hon är fäktare på hög nivå och den enda anledningen till att han valde HV framför andra svenska klubbar sist var att de hade en bra fäktklubb där nere... Utan att vara insatt i fäktning tror jag väl inte att det finns en sån i närheten av Gävle.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
Peja: Har jag någon gång utalat att han ska vara forward?
Jag sa som et (PS) att han och A.Persson skulle kunna vara alt. om någon blir skadad... typ comming man. som andin och markan blev i år.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
bif_forever: Hassel är ju back.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
70 Rodrigues:

Varför inte detta lag till nästa säsong:(om man lirar i eliten)

Målvakter:
Lägg allt på att försöka få hem Johan Holmqvist! Om inte varför inte försöka med Fredrik Norrena som oftast får vakta bås-dörren over-there. Man skulle förmodligen kunna ha en sådan keeper om man satsar på lindbäck och markan som 2 o 3.

IN:
Johan Holmqvist/Fredrik Norrena
UT:
Daniel Sperrle
Markus Korhonen

Backar:
Om man lyckas värva K.Berglund så är det mycket posetivt. då kan han kampera ihop med j.carlsson vilken var mycket lyckosamt i JVM.
Hietanen tycker jag ska kampera ihop med en stor stark bjässe, varför inte en Kristian Kudroc typ. eller rentev honom.? Andersén tycker jag ska kampera ihop med en offensiv produktiv back(som avlastar #11) typ Teemo Aalto som i den fiska ligan har gjort mkt poäng. ryktas lite smått vara på väg till sverige igen. hellre angell, om han får tillbaka formen som han hade under sin debut säsong, och så ska ha inte ha ett artist kontrakt. i sista backparet vill jag gärna se att Skogs kommer om det visar sig dessutom att harri.R och djoosen blir tränare så skulle detta kunna vara möjligt. en riktig comming man tror jag skogen är. han tillsamanns med kankan blir perfekt. Jörgen Sundqvist får väl nöta läktare om inget händer.

IN:
Kristoffer Berglund
Kristian Kudroc
Teemo Aalto(beror på)
Thomas Skogs
UT:
Tommy Sjödin(äntligen!)
Antti Hulkkonen(dito)
Nick Angell(beror på)
Peter Nolander
Linus Morin

Forwards:
Brendl,Widing,Månsson(hoppas, han behövs),Danielsson(tyvär),Hermansson(dito),Sandin,Alcén,Dackell(kanske, om han vill och känner att han kan tillföra något) blir kvar. Månsson och Widde tycker jag ska fortsätta ihop.. kan inte "alla" gamla leksingar som vi har i laget försöka locka hit Pastorn Karlsson. Han vore perfekt mellan dessa två. Det skulle ju även Honken kunna locka lite också¨om han väljer att flytta "hem". Dessa två har ju spelat med varann i Tampa. Den linan tror jag stenhårt på som första. Om det nu blir Harri och Pär som tränare. så varför inte försöka locka hit A.Bastiansen och E.Beoudinne? Dessa tillsammans med #28 vore en mycket bra 2a lina. som tredje har man alcén-sunna-sandin(satsa på dessa tre!) och som fjärde hansen dackell och (björne eller hempa, men helst någon annan!) varför inte om man vill satsa! så försök ta hem Patrick Thoresén som säkert känner Mattan ganske bra..? sen har man Morgan Hassel och Anton Persson som två comming man.

IN:
Andreas Karlsson
Anders Bastiansen
Eric Beoudinne( osäker på efternamnet ? )
Patrick Thoresén

UT:
Ove Molin
Mikael Lind( skulle kunnat haft kvar om han inte hade varit så extremt skadebenägen)
Janne Hauhtonen(JAAA!)
Sebastian Karlsson
Johannes Salmonsson
Richard Gynge
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
distanserad: Nämen så finns det ingen hockeykultur i Linköping heller ;)
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
moreten: Det är oerhört svårt att säga vem som är bäst av Lindbäck och Markström. Vi får väl anta att Lindbäck (i bästa fall) kommer att vara i samma fysiska form inför nästa säsong som han var inför denna, att han skulle ha tränat upp sig ännu mer är nog att begära för mycket, tror att han har tappat ett års träning i och med skadan/sjukdomen, men å andra sidan har han samlat på sig värdefull erfarenhet i Almtuna. Markström, däremot, kommer att vara i bättre fysisk form till nästa säsong än vad han vad inför denna, förutsatt att han får vara skadefrisk, samt ha samlat på sig värdefull erfarenhet i elitseriesammanhang. Hur mycket es-experience det blir för Markström är givetvis omöjligt att säga i dagsläget. Det hade varit hur häftigt som helst med Markström-Lindbäck som målvaktspar nästa säsong, men det vågar nog inte Brynäs, om nu inte Markström går in och spikar igen fullständigt i resterande matcher den här säsongen.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
mattiaskarlgren: "Men jag bor nu 40 mil ifrån Gävle så jag brukar se 1-2 matcher live varje år om jag har tid och chans. Iår har det blivit att se alla matcher på PPV. Dock så tror jag att intresset att åka till Gävle kommer minska drastiskt om man åker ner i AS, iaf för mig. men jag kommer alltid att älska laget hur det än går."

Det är ju faktiskt svårt att se hur ditt intresse för att åka hit och se på matcher skulle kunna "minska drastiskt" med tanke på att du knappt verkar åka hit nu heller.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
mattiaskarlgren: Lite sorgligt att det du älskar mest i denna värld är en klubb och dess emblem.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
moreten:

Den som levererar (den som visar förmåga att leverera) får jobbet. Rätt tid och rätt plats avgör...
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
rackham: Jo men nu har ju redan Lindbäck kontrakt med A-laget inför nästa säsong, och personligen så känns han bättre (än så länge). Men jag tycker helt klart att dom ska skriva kontrakt med Markström också så kan dom låna ut en av dom till allsvenskan.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
moreten:

Det är en tuff värd vi lever i...

- Grattis, Markström!
- Tough luck, Lindbäck, det gäller att hålla sig frisk.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
Det pratas mycket om att flytta upp Markström i A-laget till nästa säsong. Men Lindbäck då? Har alla glömt bort honom?
Personligen ser jag hellre en ny första målvakt av hög klass (tex Kristan) och Lindbäck som backup.

Hade inte Lindbäck varit sjuk nu så hade han garanterat spelat i A-laget nu och Markström varit kvar i J20.

Sedan om ett par säsonger så kanske vi har två av Sveriges bästa målvakter, Lindbäck och Markström! ;)
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
wap.hockeysnack.com
Jompe: Mycket avgörs ikväll mot SAIK. Vi har Timrå och FBK de två sista matcherna och det är inte roligt. Men Lilla Torget i Malmö är fint en solig dag i mars... Nej nu är det dags att gå ner i katakomberna igen.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
65selander: Haller med. Man kan inte ta stallning till vilken klubb man haller pa. Brynas forblir laget i mitt hjarta om de sa trillar ner i division 4. Det som irriterar mig ar att klubben inte kan gora de forandringar som alldeles uppenbart kravs utan att forandringstrycket blir tillrackligt stort, och i Brynas fall tycks det vara lika med degradering. Det ar dags att lyfta bort ett antal personer som haft sin vandring i solen utan att lyckas utveckla klubben. Vi har en underbar arena och en budget pa over 100 mille men saknar kvalitet pa spelarna.

Kvalserien kommer att bli ett hajakvarium.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
GävleLasse: Man ska aldrig säga aldrig.. Grejen är att KS är en helt annan sak än slutet i ES nu.. det känns lite som att det får gå som det går nu, men att hamna i KS är riktigt jobbigt.. kniven på strupen i nästan varje match. det gäller att producera när det väl gäller, och verkligen få ut max av laget. Det kan sättas käppar i hjulet. :/ dock ska sägas att jag tror Brynäs klarar det, men man vet aldrig med lite nerver..

Men jag bor nu 40 mil ifrån Gävle så jag brukar se 1-2 matcher live varje år om jag har tid och chans. Iår har det blivit att se alla matcher på PPV. Dock så tror jag att intresset att åka till Gävle kommer minska drastiskt om man åker ner i AS, iaf för mig. men jag kommer alltid att älska laget hur det än går.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
Vi är ju inte ens i KS än. Inget är kört.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
wap.hockeysnack.com
Lasse: Viktigare än Brynäs... Har själv försakat en tjej med goa ungar för laget. planerar semestern efter laget. fast som vissa säger man är störd. Ang KS så kan dwet vara en rejäl grundplåt till licensen. Fast då måste man klara skiten också. Tror MIF och LIF tar ut varandra. Frågan är vad resten av härket kan ställa till. NH och IOK var ju ingen lätt resa förra gången. Nä nu blir det Rast vila. Klockan ringer 0400'det man inte kan jobba ikapp efter jobbet får man göra före. Nagelbitare 1900
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
65selander: För mig handlar det om prioriteringar och det finns viktigare saker i livet att oroa sig för. Jag vägrar gå runt och må dåligt över en sak som jag inte kan göra något åt. Visst svider det i hjärtat och på frågan om vilket lag jag håller på kommer svaret alltid att vara Brynäs. Men jag är inte säker på om mitt engagemang kommer att vara lika stort.

Men jag har sagt det förr och kan säga det igen. Vi åker inte ur.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
wap.hockeysnack.com
Det jag menade är att att jag kommer lika störsändande på jobbet
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
wap.hockeysnack.com
Lasse: Jag kan inte skita i klubben och man älskat sedan mitten av sjuttiotalet. det kommer att göra ont men fan man kan inte bara skaka på axlarna och bli kvitt skiten. Jag har tillräckligt på jobbet nu. Bara idag så dansade det fram 3-4st som höll på LHF helt plötsligt...
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
65selander: Brynäsare kommer man alltid att vara. Hur jag kommer att agera hänger på hur Brynäs agerar vid en eventuell degraderng. Vilka mål sätter man upp och vad gör man för att nå dem.

Lallar man på i samma hjulspår så vete katten ...
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
65selander: Klart att man inte skiter i laget. Jag kommer alltid att bära Brynäs emblem med stolt känsla och hjärta, även om dom skulle spela div 3 resten av mitt liv! Brynäs är för alltid det största man älskar! Iaf för mig!
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
wap.hockeysnack.com
Ställer en rak fråga här som egentligen förtjänar en egen tråd. många säger att Brynäs är ett pisslag o s v. Även jag har varit/är besviken. Frågan är om Brynäs gud förbjude ramalr ur, skiter du då i laget och klubbmärket? För mig svarar jag nej men det kommer att göra förjävligt ont i kropp och själ.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
mattiaskarlgren: Alldeles för länge iallafall
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
Rembrandt: Det må så vara. Tänk dock på att Brynäs defensiv var riktigt bra förra året, och totalt rutten iår.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
Peja: Jag har inte sagt att han BARA värvar allsvenskt, med tanke på att jag vet att han inte gör det.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
mattiaskarlgren: Den där statistiken kan också visa på något annat. SSK vinner inte ens var tredje match efter full tid. Man har gjort klart minst mål av alla lag i elitserien. Statistiken pekar på att SSK har seriens mest prioriterade defensiv, vilket lyfter målvakterna till högre höjder än laget?
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
mattiaskarlgren: Hermansson har varit här i ca 2,5 år. Oavsett vilket stämmer det är ju absolut inte att Sundlöv bara värvar allsvenska spelare, som du verkar tro.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
Satt och kikade lite statistik precis, har inte tänkt på att alla målvakter som stått minst 10 matcher så är Korhonen och Sperrle sämst av alla på både Saves% (SVS%) samt Goal Against Average (GAA).

Intressant är att på SVS% så ligger Bjurling etta samt Enroth tvåa. Snacka om att statistiken visar att SSK har ES bästa målvaktspar?
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
Peja: Hermansson är ju en till.. eller är det hans tredje år?
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
mattiaskarlgren: Andersén, Sundström och Angell är väl de enda spelarna som Brynäs har värvat från allsvenskan de senaste 2 åren.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
Peja: Såg kontraktsläget efter att jag skrivit.

Gurra88: Sundström är en coming man och han ska givetvis vara kvar. Det är mycket beroende på vad han får spela med också.. Låt han spela med kanske Brendl och en annan bra spelare.. Kan garantera att han skull göra fler folk gladare!

Sen så vill man ju givetvis att det ska komma in någon riktigt grym spelare, men frågan är om Sundlöv vågar värva något annat än AS spelare? Verkar ju inte så.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
Ett lag har alltid spelare som i en del eller mångas ögon inte tycks tillföra så mycket, personligen tycker jag att killar som Hansen och Hermansson gärna får vara kvar,dem ska dock inte användas som spets,vilket dem har ibland,utan husera i 3:e och 4:e formationen.

Ni som vill rata spelare som dessa, kräver ni stjärnspelare i varje formation ?
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
Det behövs en stark ledare i båset så att spelarna inte tar över, det skall vara någon som kan och vet hockey och kan få ut det bästa av spelarna.......

Var hitta en sådan person, ja vet ej men mankan ju alltid hoppas!
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
salle lär inte stanna. tror Rögle ger han kontrakt till nästa säsong också.

vem skulle kunna tänka sig träna Brynäs nästa säsong? Östblom kan va assisterande. Det va ju snack om eventuellt ny tränare om vi skulle hamna i kvalet.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
I forwardsbesättningen som vi har ska det rensas

Widing, Brendl, Månsson, Dackell, Lind, Alcén, Sandin.. Dessa är de ända jag vill se i en Brynäströja igen bland forwads

Hautonen, Molin, HERMANSSON, Salmonsson, Karlsson, Danielsson, Sundström, Hansén
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
65selander: Ja, det är det, men han är nog ganska prisvärd. Sen så tror jag inte att han skulle vara lika mycket skadad om Brynäs hade andra bra centrar som kunde avlasta honom, men det är givetvis bara spekulationer.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
mattiaskarlgren: Danielsson och Hermansson har kontrakt över nästa säsong. De behöver inte få förlängt för att kunna stanna... Sundqvist har också kontrakt.

Berglund kan mycket väl välja Brynäs. Även om inte skulle göra det kommer det att finnas bättre backar än Nolander på marknaden. Dessutom finns det andra länder som har spelare man kan värva... Salle kan du ju glömma, inte en chans att han stannar.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
Peja: Är inte Lind vansklig eftersom han har tendens på att dra på sig skador.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
Peja: Kan hålla med dig i ditt resonemang MEN jag tror inte du hittar någon back till nästa säsong som jag tror är lika bra som Nolander. Möjligtvis K.Berglund men om nu Brynäs hamnar illa till och han får kontraktsförslag från säg 10 ES klubbar, varför skulle han välja Brynäs?
Jag ser hellre att dom förlänger med Nolander (som jag också tror att dom kommer göra) och sen kastar Sjödin, Hulkonen samt Sundqvist.. jag har alltid varit emot Sundqvist, och iår tycker jag han varit sämre än tidigare år i Brynäs.

Bland forwardsen så kan jag inte i min vildaste fantasi se att dom förlänger med Hauthonen, Hermansson, Danielsson, Molin..

Har aldrig sett Anton Persson spela men i mina öron klingar det inget wow utan kanske en tredje center? Med Dackell-Hansen-Salmonsson i en fjärde?
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
ja tycker vi har ett bra lag. Men nått som vi måste ha till nästa säsong är

Ny målvakt. Markström som backup. Ny tränare. center och några nya backar.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
Peja: Som jag tycker angående kontrakten.

Ska han få förlängt...

Sperrle - NEJ
Korhonen - NEJ

Angell - JA
Nolander - NEJ
Sjödin - NEJ
Hulkkonen - NEJ

Hauhtonen - NEJ
Karlsson - NEJ
Lind - JA
Molin - NEJ

Övrigt:
BRYT kontraktet med Danielsson.

SIGNA upp Markström, Anton Persson och eventuellt någon till junior på A-lagskontrakt.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
Huge: Så har vi väl lite olika syn och målsättningar med Brynäs. Du är förmodligen nöjd med våran kvalplats, ja då ska vi helt klart signa nolander, hansén, hermansson, molin på mångåriga kontakt. Kan säkert tillföra oss en hel del i några år i allsvenkan..
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
Jag tycker inte att Nolander ska få vara kvar. Som många kanske har märkt har Brynäs haft en tendens att när man släpper in ett baklängesmål, släpper man in fler kort därefter.

Nolander har en tendens att vika ner sig när laget spelar dåligt. T.ex när Regin gjorde ett solomål genom att bara åka igenom Nolander. När det andra laget gör solonummer är det många gånger Nolander som blir bortsnurrad och spelar innebandyförsvar.

Sen är det tydligt att Nolander inte behärskar spelet i powerplay. Brynäs behöver verkligen en back-leftare som kan spela PP. Ingen av Nolander, Kankaanperä, Sundqvist, Andersén är tillräckligt puckskicklig för att klara av det.

Visst håller Nolander elitserieklass, men Brynäs har så många kontrakterade backar att de som ska signas nu verkligen måste tillföra något, det gör inte Nolander. Då ser jag helt klart att t.ex K.Berglund får Nolanders plats i truppen. Men ja, om Brynäs åker ner i Allsvenskan hade det varit bra att behålla Nolander.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
GävleLasse: Precis. möjligtvis en tredje/fjärde center på Hansen!
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
Huge: Hansen kan gott vara kvar men han skall definitivt inte ha rollen som förstecenter. Han är en duktig defensiv center och borde således användas som en sådan.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
Hitman: Åsikten att Nolander ska bort säger en del om hockeykunskaperna hos avsändaren. Nästan lika dåligt som påståendet att även Hansen ska bort.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
Hitman: Hietanen kan va livsfarlig i egen zon. Han vet inte vem han ska passa och de går alldeles för sakta. Själv tycker ja Kankaanperä är den back som är en av dom bättre. han gör inte många poäng men han krigar och ger ut många tacklingar.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
mattiaskarlgren: Håller med, ser inget negativt i att Nolander skulle få förlängt. Visst, han är en ganska intetsägande spelare men känns ändå som en helt ok allroundback som sällan går bort sig och dessutom har han ganska bra känsla och passningar. Ingen wow-faktor men helt ok.

Hietanen tycker jag har varit bästa back i år, riktigt bra med pucken, riktigt bra spelsinne och klockren i PP. Borde precis som du skriver kunna bli ännu bättre med bättre kollega. Dessutom är ju killen ganska ung.
Kommentera

Sv: Säsongen 08/09
Gurra88: Ser helst att Nolander spelar kvar då han är en bra ES back. Då ska sägas att man måste ha en bra spelare brevid sig.. Så är det överallt på banan, spelar du med dåliga spelare så kan du inte producera.. Om du då inte är Peter Forsberg eller liknande. Men som medelmåtta i ES är det svårt. Titta Hietanen, kan garantera att han kan vara klasser bättre om han får spela med något annat än trasdockan Sundqvist.
Kommentera

993944 · »