1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741527 inlägg · 7967 ämnen

SILLY 14/15

Sv: SILLY 14/15
Kan tillägga att Brynäs är det enda lag som inte slutat träna på is enligt den artikeln. 

Davey_22: Ha överseende med den dåliga stavningen i föregående inlägg. Vajsing på tangenterna.

Zzz: Kiiskinen, vad vet vi om honom? Finländare med större meriter har misslyckats i Sverige.

Nick Johnson,nån som ens sett han spela ? Är han lika bra som de flesta tyckte Brett Sterling skulle vara ?

Lundh,bra tvävägsforward. Har ännu inte leveretat nåt särskilt i poängväg.

Lajunen,se Lundh.

Rosén, mannen som gör 15 bra matcher per säsong och som aldrig kommer komma i närheten av det han gjorde i AIK.

Rakhahani,bra forward absolut 

Lakers har en helt ok/bra forwardsbesättning,jag tror bara att Brynäs har en likvärdig.

Vänder mig helt enkelt emot att Växjö skulle vara solklara guldfavoriter eller vad någon skrev. Därmed inte sagt att de inte blir bra.

Konstigt ? Nä.

Brynäsgubbe: precis det jag tänkte också. Vad är det som talar för att dom ska ha en klart bättre säsong när dom har ett sämre lag på pappret? Obegripligt

Sänds den här matchen gratis tro?

Brynäs i Topp 4 just nu tycker jag!

SH: Fattar inte hur de kan ranka Linköping som 3a. Laget har blivit sämre på pappret. 

Vi ska nog inte klaga angående Dixon. Vi har snott flertalet spelare från Luleå dom senaste åren. Dessutom har ju inte Dixon spelat i Brynäs på 4,5 år. Lite skillnad från när vi plockade över Harju, Enterfeldt och Kilström rakt av.

Davey_22: Tycker inte deras forwadsbesättning är så illa på papperet. Nick Johnson, Kiiskinen, Lajunen, Lundh, Rakhashani oh Rosén är ju rätt skapliga forwards. Som Peja säger, vilka har bättre uppsättning?

Men papperet är en sak. Men just nu håller jag dom som favoriter. Tror Brynäs har goda möjligheter att knipa en topp sex placering. 

Clarence: Mmm du är en stjärna på att tippa får jag säga!

Ironi!

Clarence: Modo blir det kompletterande laget i den samlingen, ska jag tillägga.

Davey_22: Jag tror Brynäs har god chans på Topp 12, jag. HV,DIF, LIF och BIF blir nog 8-12. I obestämd ordning.

Peja: Jag tror som du där. Kollar man trupperna nu ska Brynäs kunna ha en god chans på top 5. 

Peja: Håller med... utan skadeelände iaf. Kan t ex Kilström, Bertilsson vara hela så ser det rätt stabilt ut. I Expressens ranking har man missat Eklund på backsidan... men sjua är väl ett ok tips nu innan träningsmatcherna börjar.

Davey_22: Håller med om att Växjös forwardsuppsättning inte ser superstark ut, men å andra sidan, vilken annan SHL-klubb ser ut att ha bättre?

När man kollar på de andra trupperna tycker jag definitivt att Brynäs har en trupp för tabellens övre halva. 

Surt att behöva se han i Lule.. Kostar troligen en hel del är väl enda trösten.

Zzz: Växjö blir nog topplag, de ser ut att ha en ganska komplett backbesättning och en stabil målvakt.

Men deras forwards tycker jag inte ser jätteskrämmande ut precis. 

Lite trist att se Dixon i Luleå. Men hans 0 poäng och -5 på 9 slutspelsmatcher i Brynäs gör det lite enklare att leva med.

Teemu Laakso till Växjö. Dom ser riktigt starka ut, känns som storfavorit till guldet nästa säsong. Ta en titt på deras trupp, dom måste ha SHL:s högsta lönebudget.

tjugo8: Ja det är sant...

mattiaskarlgren & Tommy:

Vi får väl se var han står idag innan vi sörjer...

Gillade han som fan när han var här

Men minns slutspelet när han, Dacke, Eero chokade helt o var usla, sämst när det gällde...

Dessutom hade han väl lite anlag att bli lite "chipsig"...

mattiaskarlgren:Ja det känns ju lite galet i hjärteroten, bara hoppas han inte lyckas för väl :-)

Carl Lejonkräk: Läste precis nyheten på expressen. Känns bara fel. Nu vet man ju att Brynäs trupp är spikad och klar osv. Men denna värvningen känns bara helt fel, från mina Brynäs-ögon sett.

Clarence:Thuresson är redan ersatt, har du missat det? Truppen är ju spikad....

Clarence: Jo det finns visst nått gött med att han lämnade och det är att han inte gick till någon annan SHL klubb! Sen att han lämnar har ju varit i stort sett självklart länge!

tjugo8: Om du ironiserar eller inte angående min åsikt om Thuresson kan jag väl uttrycka det så här då. En spelare som själv uppenbarligen inte vill vara kvar i klubben ska man naturligtvis släppa.  Men en rätt bra spelare som så här dags går förlorad måste ju självklart ersättas. Och det nu och inte i januari.

sundlövs sista trupp ser sannerligen spännande ut, det som saknas är en Oh Ah men sådana spelare kan inte värvas för pengar.

Clarence: Sundlöv lämnar en väldigt klen forwards uppsättning efter sig...

Clarence:
Mmm...o Modo, Luleå o HV mfl kommer säkert att ha pengar kvar t värvningar...men inte Bif

Fö var knappast Sibirien Thures o Herselys förstaval...

MR Bif: Själv tycker jag inte det finns nåt #gött" med att han lämnar jag. Oersatt, som han av allt att döma blir.

Brynäsgubbe: Gött att han inte gick till någon annan SHL klubb!

Thure till Sibir Novosibirsk. Tack för tiden i Brynäs. (:

Peja: Systemet med lönegaranti är bra och viktigt men som med all annan offentligfinansierad verksamhet slösas hundratals miljoner bort varje år pga slarv, inkompetens och fiffel.

Lars Beckman som upprördes av miljonen till Brynäs sitter i riksdagen men jag har aldrig hört honom gå i taket för att den statliga lönegarantin missbrukas. Snacka om att sila mygg.

Jajjen: Det fanns i och för sig folk som kritiserade särbehandlingen av Leksand, men jag kan hålla med om att det var väldigt tyst med tanke på omständigheterna. Leksand fick ju faktiskt extrema konkurrensfördelar, och statlig lönegaranti är ju en annan sak än sponsring av t.ex kommunen. Det kan säkert finnas folkligt stöd för att en kommun ska sponsra den lokala elitklubben, men att staten ska rädda vissa klubbar känns desto mer tveksamt... Men jag är inte lika insatt i ekonomi som t.ed du är.

Peja: Skattepengar till elitsatsande förening som dessutom går med vinst! Var är den politiska debatten i de folkvalda församlingarna? I Gävle blev det ju ett jävla ramaskri när Brynäs skulle få pengar. Ynkligt hyckleri! Samma politiker som av taktiska skäl låtsas upprörda av en miljon till Brynäs, kan utan några skrupler fatta beslut om miljardbelopp till vilken låssasverksamhet som helst bara nån annan betalar.

Se till att straffa Brynäshatarna i valet i höst.

mattias - 74: Hur svårt är det att göra plusresultat om statliga lönegarantin går in med flera miljoner och man får skulder på hur många miljoner som helst avskrivna? 

tjugo8:Leksand hade även råd att värva en kanonback från oss 😆

MR Bif:

Har du bevis på att våran ekonomi är smutsig?

Vad jag vet har vi gjort rätt för oss och redovisat ett plusresultat på 8 miljoner. Varför skulle han floppa? Hans +/- är inte det bästa men det var ingen spelare i laget som hade sådär överdrivet bra +/- statistik. 

Själv är jag försiktig med att hissa eller dissa innan jag sett några matcher med honom. 

Clarence:
Aaahh...tack för att du bjuder på ett moget svar då...!

Allvarligt, din logik blir omöjlig att följa utan dina svar...

Du verkar ha problem m en "maj-spikning"
O iom att du säkert vill eliminera den uppenbara risken för en sämre placering blir slutsatsen (teoretiskt/principiellt) att du vill byta t Lifs trupp då den håller högre kvalitet

tjugo8:Tssss... Moget svar, hörudu. Fått lite solsting, kanske?

Clarence:

Har du mest problem m kvaliteten på Brynäs trupp eller tidpunkten för när den "spikas"?

Iom att du säkert är en tävlingsmänniska så kan jag svara åt dig, du vill byta till Lifs trupp

tjugo8: Nej, det är ju det andra klubbar tydligen inte gör - "nöjer" sig med en trupp spikad redan i maj. Byta trupp med LIF? Vet ej. Men jag tror risken är uppenbar att de hamnar före Brynäs i vinter.

Clarence:
"inga pengar att handla flera spelare för. Det har tydligen Leksand."

Andra lag slutar väl inte handla bara för att Brynäs lagbygge är klart...???

Centrala frågan är väl om du skulle vilja byta trupp m Leksand?
Dvs, totalt hur stor e budget totalt o hur väl arbetar den...?

HappyX3: Brynäs jobbar inte som Leksand helt enkelt, kom ihåg att vi värvade Gunderson från Allsvenskan och att vi har en uttalad strategi att satsa på våra juniorer.

Rodrigo: Leksands ekonomi är smutsig Brynäs ekonomi är det inte, jag lovar er verkligheten kommer ikapp förr eller senare! Hoppas han floppar BIGTIME!

HappyX3: Jag instämmer helt, tycker vi saknar en riktig polis med för 10 sessen i rad.

Är det två saker jag kan klaga på är det att jag inte tycker vi skaffat oss en förstacenter som jag tycker saknades ifjol. Samt tycker jag att det vore bättre att låna ut JJ till AS och ha en annan andremålis just för att JJ ska få mycket speltid OCH att han ska spela JVM. Men det sista lär jag nog få äta upp! ;)

Visst, många juniorer har idag fått kontrakt. 
Men alla dom kommer väl inte gå rätt in i A-laget?

Vi har 12 forwards + Brodecki och Lindblom.
Vi har 6 backar + Nörstebö och Westlund.
Vi har en målvakt + Jonas Johansson. 

Brynäs brukar spela med fyra kedjor och 3 backpar och en målvakt. Det gör ju att dessa juniorer som fått kontrakt till en början kommer stå utanför laget OM dom inte är tillräckligt bra att dom petar någon av dom andra.

Tanken är att dessa killar ska träna med A-laget, fylla ut vid skador och förhoppningsvis utvecklas så mycket att dom tar en plats.

Nörstebö, Westlund, Brodecki och Johansson är alla fyra född 1995 vilket innebär att dom gick ut gymnasiet i våras. Att dom får kontrakt är för att dom inte har någon inkomst efter studierna. Att bedriva elitidrott och behöva jobba är väldigt jobbigt, så klart dom får en summa så dom kan leva på ishockey. Lindblom har ett år kvar på gymnasiet och "behövde" inte få ett kontrakt men anses vara en sån stor talang att man vill knyta upp honom på tre år. Han kanske fått erbjudan utifrån? Kanske funderade på Juniorhockey i USA eller College? 

Angående Djoos. Att utveckla juniorer var det som tog oss till vårt senaste guld. Att utveckla juniorer är en stor del av Skellefteås framgångar. Djoos är en intressant back som är ung och redan fått ansvar i PP. Att han själv ska ersätta Gunderson är intre troligt, men han ska ändå ersätta Gunderson roll. Detta för att utvecklas som back och för att täcka upp en del av Gundersons poäng. Sundlöv har sagt i intervjuer att nästa säsongs lag inte kommer ha lika stort fokus på att EN back ska producera. Eklund och Kilström är båda två offensiva kapabla, Kilström lär väl göra fler en 1 mål (som han gjorde i fjol) om han får lite PP tid, Eklund lär nog göra fler poäng än exemplevis Persson som han ska ersätta?

Jag tycker också att PP förra säsongen kretsade alldelles för mycket kring Gunderson, om vi jämför med Guldåret när vi hade Silfverberg som hot också eller året efter när Lindholm gjorde 8 pp-mål från sin position bakom målet.  Djoos kommer absolut göra fler än 13 poäng nästa säsong som första PP back, (ca 20-25) och övriga laget kommer också TROLIGTVIS öka på sin poängproduktion i PP. Visst det är ett vågspel men marknaden ser ut som den gör och det är ändå ett BRA alternativ.

Ser man till hela truppen tycker faktiskt jag att Brynäs förbättrat sig från ifjol när alla andra lag försämrat sig. Vi kanske inte värvar spelare på den nivån vi kanske hoppas men ser man till SHL mått mätt ligger vi absolut i toppen. 

Många juniorer? Nästa eller nästnästa säsong ska 97orna ha kontrakt, lär ju blir 5-6st till. Vi får se, men jag är hitills positiv till lagbygget både internt och mot konkurrenter.

Det jag vill re-make av PR, marknadsföring och Event från Brynäs!

Jajjen: Jo, nämnde jag inte just det tidigare - att ekonomin verkar alltför begränsad   för att kunna införskaffa ytterligare spelare? Spelare som nog skulle behövas för en lyckosam säsong.

« · 1624281 · »