1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741581 inlägg · 7967 ämnen

SILLY 14/15

Sv: SILLY 14/15
Skrubben: Det är absolut inte fel att föreningen har en fin ungdosmverksamhet att försörja A-laget med. Och jag är inte negativ till den och den specielle spelaren. Tror bara att det som i år är alltför riskfyllt ta upp för många unga på en gång. Truppen blir f ö r orutinerad.

Clarence: Du tror inte att satsningen på egna spelare har att göra med föreningens ekonomi? Och inte ledarstabens dåliga omdöme?

Men du, Clarence, nu när Hin Håle har slutat kommer ju allt ordna sej. Senast till nästa säsong är det slut med budgetvärvningar, värvningar av spelare med skadehistorik och övertro på juniorer.

Clarence: Jag håller med dig till viss del om att man generellt har en övertro på sina egna talanger i år. Exempelvis tycker jag att det var ett misstag att släppa Löf för att istället lyfta fram Nörstebö. Nörstebö har potential till att bli bra, men han väger definitivt för lätt för att fylla en SHL-plats till nästa säsong. Han hade dessutom kunnat spela en säsong till i J20, vilket även det gör det än mer obegripligt.

Angående Djoos tycker jag dock inte att man har en övertro på. Och det var ju det diskussionen handlade om. När man diskuterar om man har en övertro på sina talanger tycker jag att man borde kolla på varje spelare för sig. Där är Nörstebö och Oskar Lindblom två spelare som jag hade sett kunna spela en säsong till i J20. Däremot tycker jag att Jonas Johansson, Brodecki och Westlund är helt rätt att man lyfter fram.

Och så, icke att förglömma, har man ju inga pengar att handla flera spelare för. Det har tydligen Leksand.

Skrubben: Problemet är bara att man tenderar ha en ö v e r tro på sina från juniorledet. Det märks ju inte minst tydligt på kommande säsongs trupp,  så mycket eget ungt som tagits upp - samtidigt.

Rodrigo: sannolikheten att Connely bidrar mer än någon av Brynäs värvningar är liten, ja. Sannolikheten att han bidrar mer än Djoos? Visst bra poängskörd i AHL, men att byta liga är alltid en risk. Minns ingen hur många transatlanter som misslyckdes i SHL förra säsongen? På den frågeställningen skulle jag svara åtminstone 50/50, speciellt mot den bakgrunden jag nyss skrev.

Sen kan man inte jämföra Djoos poängskörd förra året mot den han kommer få kommande säsong. Han gjorde totalt 13 poäng förra säsongen. Då spelade han inget PP alls i börja än av säsongen. Det var inte förräns efter jul som han fick spela PP2. Inte ens när man spelar i den powerplayformationen har man enkelt att göra poäng, då PP1 ofta tar upp den klara majoriteten av powerplaytiden. Får han spela en hel säsong i PP1 borde han med hyfsat stor sannolikhet kunna dubbla sin poängskörd. Dessutom ska vi inte räkna bort att han förmodligen har utveckats till nästa säsong, med tanke på att han endast är 20 år.

Med alla fakta uppräknad: varför skulle då Brynäs chansa med att värva en transatlant (för antagligen väldigt dyra pengar), när vi redan har en junior som kanske till och med är bättre? Dessutom skulle det ju vara väldigt motsägelsefullt med den uttalade policyn man har att tro på sina egna talanger.

Skrubben: Jag är medveten om det.

Ingen spelare är väl en poänggaranti? Men sannolikheten att Connely bidrar mer till PP än någon av Brynäs värvningar är väl ändå vääääldigt stor?

Att Djoos ska komma upp i 30 poäng? Ja du, då måste han ta många kliv framåt. Det är ju inte som att Djoos är en supertalang precis. Han är ung med mycket potential men du tror på riktigt att han kommer ligga på Gunderson-nivå nästa säsong? Även om Djoos gjorde det helt ok i PP1 i slutspelet förra säsongen har han ju fortfarande ganska mycket att bevisa.

Och detta är ingen kritik mot Djoos, han är väldigt bra. Men han har lång kvar tills han kan ersätta Gunderson i PP.

En gång i tiden lirade Ekholm i Brynäs andra PP-uppsättning, det gick ju rätt bra för honom ändå (prisades som bästa back i SHL och har nu envägs-kontrakt i NHL liksom).

Rodrigo: Eklund är inte på något sätt tänkt att ersätta Gunder. Varför värva in en ny back, som inte på något sätt är en poänggaranti. Dessutom sätter man stopp för Djoos utvecklingskurva, då han får mindre speltid i powerplay. Han kan mycket väl komma upp i 30 poäng nästa säsong.

Nu är det ju långtifrån säker att denna spelare kommer att göra succé i Leksand. Men man kan ju FÖRSÖKA ersätta sina viktigaste spelare iallafall.

Ger min högra hand på att han iallafall kommer att bidra mer till Leksands powerplay än vad Eklund någonsin kommer göra till Brynäs (Eklund kommer väl inte ens att användas i PP, får man verkligen hoppas)

Leksand har alltså råd att värva en Gunderson-liknande back medan det enda vi fick var den antagligen svinbilliga Oscar Eklund utan ett dugg till offensivt register?

www.eliteprospects.com/player.php?player=33220

Kom igen... har Leksand råd med en sådan här back ska Brynäs också ha det. Skönt att Bengtzen kommer in nu, alltså.

70 Rodrigues: Ja, de tar nog seriesegern.

Ser ut som att Växjö blir ännu starkare den här säsongen?

www.hockeysverige.se/2014/07/08/17-svenskar-pa-nhls-listor-infor-draften-2015/

Av 59 Europeer och 17 svenskar finns det 4 stycken Brynäsare med.

Lucas Carlsson, Jens Löke, Felix Sandström och Linus Ölund.
Tänker man att Kylinton redan spelat i SHL och en del 96or (Aho och William Nylander som största exempel och Lindblom hos oss) spelade i SHL ifjol finns möjligheten att några av Brynäs 97or får chansen i SHL år! Vad tror ni? Kommer Lucas, Löke och Linus (de tre L:en) få nån speltid i SHL? Kommer Felix fått sitta bänk?  Philip Alftberg har också varit given i landslaget för 97or. Borde kunna gå i draften även han? OM hans 173/75 anses förlitet.

vad tror ni?

Andra juniorer som kan få chansen i A-laget för utom de juniorer som flyttats upp? Göransson? Rönnild?

Carl Lejonkräk: Skeptisk att han ens kommer att underkasta sig deras spelstil (som tidigare gick ut på att spela med hög hastighet och proppa på allt).

Klarar han av det/accepteras det av övriga lageta att INTE han gör det?

Lindström: Visst det där med skadorna oroar men om han nu blivit ok efter operation och reab menar jag....kolla på Djurgårdens trupp så ser du att den är fruktansvärt svag, kanske den svagaste uppställningen i SHL/Elitserien på många år och självklart så kan Lauritzen betyda mycket för laget. 3-4 i Brynäs kan innebära en ledande roll i en förstalina i Djurgården tror jag, så stor är skillnaden.

Carl Lejonkräk: Kanon med en glaslirare i 25 matcher i lunken. För att sen när det nalkas slutspel sitta på läktaren och gråta om nageltrång och orättvisor.

Han duger som 3-4e line utfyllnad, men inte mycket mera. Eller ska NC leda Dif i vinter?!?..

Lindström: Ganska logiskt med ett prestationsbaserat kontrakt och vilket klipp detta kan bli för Djurgården.

Brynäsgubbe: Prestations baserat hoho..

Lauritzen til DIF?

Lex-Granis...

"vissa spelartyper har det tuffare att hitta jobb. – Spelare i första- eller andrafemman har inga problem, de kommer alltid att vara eftertraktade. Däremot har spelare i en tredje- eller fjärdekedja det tuffare"

Fö bra genomgång av läget i lagen...

Redigerad kommentar

HappyX3: Thuresson är väl typiskt en spelare som, idealiskt sett, ska vara en producerande spelare i en andrakedja men som kanske har fått en lite för framträdande roll på grund av Brynäs (och ligans...) brist på profiler de senaste åren. Det var ju inte så att Brynäs hade mängder av bättre forwards föregående säsong, tvärtom, men han hade aldrig varit aktuell för någon av de absoluta nyckelrollerna i någon av guldupplagorna. 

Forzzen: Fast när man bedömer helheten av hans säsong måste man ju kolla på både första och andra halvan. Ingen halva kan uteslutas i analysen. 39 poäng (17+22) på 56 matcher (grundserie+slutspel) är ett bra poängfacit sett över hela säsongen. Även +6 i +/- statistiken. 

Thuresson gjorde sina poäng första halvan av säsongen absolut, men i och med att det var "genombrottssäsongen" kan det mycket väl bli så att han producerar hela säsongen denna gång. 

Tycker inte han är en ledande spelare i Brynäs men absolut en duktig spelare för en andra/tredjekedja. I dagens brynäs finns dock ingen plats för honom utan det vi behöver är en förstacenter!

Att han siktar på NHL är väl inte så konstigt, alla hockeyspelare siktar väl dit? tror också hans spel skulle komma mer till rätta på liten rink i NHL då han skjuter mycket och fler spelare går på mål och kan ta hans returer (måga mål av Scott skedde på just detta sätt). 

Tråkigt om han går till exemplevis Luleå dp jag tycker dom har en risig trupp och behöver inte målgörare ;) Tippar också på Schweiz!

Peja: Thure blev en favorit hos fansen å det med rätta i början, men jag tycker han är överreklamerad efter det. Han gjorde sina poäng första 1/2 av säsongen. efter det hände inte så mycket. Visst han åker å skjuter mycket men det genererar inga poäng Å hur han kan tänka sig NHL förstår då inte jag.

Har Brynäs erbjudit Thuresson ett kontrakt? Klart att det är en knepig situation för honom när han skriver på för en klubb och därefter helt plötsligt blir klubblös. Det är svårare att hitta ny klubb nu än för några månader sedan. 

Och även om Sundlöv kanske var beredd att ge honom ett saftigt kontrakt - vad är det som säger att Bengtzén är lika angelägen?  

mk: Spela i Brynäs. :p

Nåväl, jag förstår dilemmat och skulle inte bry mig nämnvärt om han hamnade någon annanstans, även om jag förstås föredrar att ha honom i mitt eget lag.

70 Rodrigues:Jag tror att Thuresson hamnar i Schweiz jag.

Brynäsgubbe: Men han höll ju sitt löfte och gick inte till en annan SHL- klubb. Sen att laget inte fick spela i khl kan ju inte han hjälpa. Vad ska han göra?  Lägga av?

Redigerad kommentar

Carl Lejonkräk: Jaja, det fattar jag väl, men du förstår väl hur det ser ut både för hans egen skull och inför fans? Var man spelar i framtiden gör man bäst i att hålla käft om, om man inte vet.

Carl Lejonkräk: Tur att du är så jävla mogen(visslar och flackar med blicken). Tror att Thuresson hamnar i Luleå?

Brynäsgubbe:Thuresson kanske har ändrat sig och vill spela för någon annan svensk klubb?? Folk måste väl få ändra sig utan att folk tar i så de skiter på sig när de krystar ut glåporden. sen kan det ju vara Brynäs som deklarerat att de inte kan vänta utan helt enkelt spikat sin trupp utan att lämna en lucka för Thuresson.

Carl Lejonkräk: Det kanske var lite i överkant, men Thuresson har faktiskt sagt att det är Brynäs som gäller om han ska spela i Sverige. Frågan är varför han sa så, han sätter ju bara sig själv i en svår situation om nu en annan SHL-klubb råkar bli aktuell. Det ser ju inte så bra ut i så fall. 

Vill inte Brynäs ha kvar Thure eller vad är det frågan om? Är väl jävligt onödigt att tappa en spelare som Thure till en SHL rival. Ge han ett nytt kontrakt nu!

Brynäsgubbe:
Lhc/Helber för Thure?
"– Det finns ett antal svenskar i Lev Prag som är intressanta"

brynäs08:lägg ned barnsligheterna, herregud ⤵

Brynäsgubbe: hört rykten om Dif. Går han dit är han död för mig.

Våran C tar sitt nummer 9 igen & Enter tar 59. Kanske en liten nyhet i torkan från AB/GD..

tjugo8: Håller med dig ska bli intressant att följa SAIK nästa sässe hur dom rer upp detta?

Hade på känn att Thure höll på m Lev, el Donbass...

Får se vad det blir nu...

Coolt att Möller lämnar saik också...shl blir intressantare nu när saik är brandskattade

Peja:

Skaplig värvning för ett mittenlag i hockeyallsvenskan.

Honken är bara detaljer från att skriva på för Almtuna, uppger mrmadhawk.

Peja: Åtminstone håller han i så fall sitt ord om att inte gå till en annan SHL-klubb. Men synd att SHL tappar en bra spelare.

Thuresson nära KHL, enligt mrmadhawk...

Lindbäck verkar inte få förlängt i Tampa. Finns nog någon annan NHL klubb som kan locka annars kommer nog KHL att hugga.

Men vore onekligen intressant att se honom tillsammans med Starky i Brynäs nästa säsong och JJ lånas ut till Allsvenskan. (Tycker JJ ska få mycket speltid på seniornivå för att utvecklas plus att han troligen är förstemålis i JVM i jul, vad har vi för backup då?).

Men klart att Lindbäck är en dröm, men så länge han går utan kontrakt finns ju chansen! ;) 

Lindström:

Skojar inte alls. Granis har inte varit bra sedan guldsäsongen. Ja och hmmm respekt? Vem respekterar en glappkäft? Visst irriterande var han säkert.

Skrubben:Skellefteås Möller som inte fick NHL kontrakt ser ut att vara på G till KHL enligt MrMadhawk, tungt för SAIK i så fall.

tjugo8: Framför motståndarnas mål finns ju en hel del. Rödin, Ollas, Enterfeldt, Brodin och Olden. Olden hade rollen framför mål i Norges PP i VM. Han kan nog få samma roll i Brynäs powerplay.

EskilstunaLasse:

Jag är inte så orolig framför eget mål, Andersén,Kilas,Bertil,Sunken,Westlund

Jag är orolig framför motståndarnas mål, vilka ska ta skiten för att komma in där o inte rulla i hörnen...Nordan? Tvillingarna? Rödin?...

Lindström: Jag har svårt att se hur man ska betala den typen av spelare så mycket som Granis hade i lön. I alla fall om det var tuffheten som är det primära...

Sen tror jag att Anderssén väl kan fylla den funktionen, nu är han kapten och jag tror att han inte kommer att tveka att visa vägen när det gäller att stå upp för starky.

« · 1624005 · »