Brynäs IF

713160 inlägg · 7953 ämnen

Silly Season 09/10

1197279 · » Till forumet


Sv: Silly Season 09/10
70 Rodrigues: Ja de vore ingen dum ide. Jag skrev om det redan när Jonte åkte ner i AHL med fortfarande 12 backar kvar i Chicago. De förstod man ju redan då att han inte skulle få spela så mycket AHL ens.

Jonte växte mycket förra säsongen, de vore kul att se honom igen och vad han kan åstadkomma.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Bissett19: Jonte Carlsson hade inte varit helt fel, Brynäs kanske kan låna honom??
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Jonte Carlsson har det tufft,du är alltid välkommen tillbaka.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Såg VIK-Mora ikväll. Måste säga att Morabacken Ekholm är ett mycket intressant framtidsnamn. Tror han kommer att hålla hög elitserieklass inom två år.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
GävleLasse:

Ang "publiktappet" igår i Kålleseum.

18000 (nästan) på slutspelsfotboll samtidigt...
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
GävleLasse: Känns som om dom har musklerna på banken, i styrelsen och på isen men INTE på bakre raden i båset.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
GävleLasse: Jag kan nog lova att till nästa hemmamatch så är det 11-12 000 på läktarna igen.
Tror största anledningen var IFK-matchen, som är inne i guldstridernas guldstrid.


Frölunda har väl trots allt Sveriges mest trogna fans? Eller?
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Skitstöveln: Och jag gjorde en frågeställning om frölundas supportrar tröttnat. Under 10 000 på läktaren än ovanligt lite för att vara frölunda...

Så med tanke på två raka stortorskar hemma så började jag fundera i banorna om man tröttnat nu när medgången inte finns.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
GävleLasse: Jag tänkte med invånarkapaciteten. Djurgårn är ett huvudstadslag.
Det skrivs otroligt mycket när Brynäs har en publik på 5000, då Gävle bara har ett invånarantal på ca 93 000.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Kudroc vill jag ha kvar, ju mer det hettar till desto mer behövs han. Blir det slutspel framåt vårkanten så kan han verkligen behövas.

Tiggarbrev kanske vore på sin plats, jag kan bidra med en hundring.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Skitstöveln: Varför det? Frölunda har ju haft storpublik de senaste åren, det har knappast DIF...
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
GävleLasse: Sant! Men då borde Djurgården fylla Hovet varje hemmamatch + storpublik på fotbollsmatcherna :P
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Gurra88: Tryggt att veta. Undrar om Lindbäck kommer tillbaka till nästa säsong då Markström drar?
Han har ju dock bara ett 1-års kontrakt med Timrå.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Skitstöveln: Med nära en miljon invånare i "storgöteborg" så borde man kunnat få in fler. Häcken och ÖIS hade ju inte match ;)
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
I bäckströms och markströms fall kommer vi inte behöva se de i några andra färger i elitserien.. Den dag de kommer återvända så är det Brynäs som gäller.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
GävleLasse: Ne, var ju 18 000 på gamla ullevi och såg IFK - GAIS!
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Huge: Bara 9463 i Scandinavium... har råttorna lämnat skeppet månntro?
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Peja: Hmmm, bra fråga. Så länge Brynäs ekonomi bara tillåter att vi kan behålla två spelare av "Nordqvist-, Jonsson-, Widingklass" spelar det nog ingen roll om vi får fram 20 spelare av den klassen.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Sitter och tittar på Rögle-Timrå. Måste säga att det känns jävligt fel att se Sjödda i Rögles bås. Uscha!
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Peja: Fart i all ära men han har fortfarande inte gjort sig av med de smått naiva försöken till dragningar som säkert funkade bra i J20.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Huss: "Partyjack: starkt jobbat, nästa uppdrag för din del är no 70. ;-)"

Och när det jobbet är avklarat återstår bara för Partyjack att ta itu med den tuffaste nöten av alla:
få Huge att skriva nåt negativt...
:-)
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Jajjen: Om juniorerna blir av Nordqvist-, Jonsson-, Widingklass då?
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Riktigt bra att Brynäs får cred för sin juniorsatsning. Sen hur mycket det bidrar med i jakten på nästa SM-tecken återstår att se. Blir juniorerna av Bäckström- och Markströmklass får vi låna dom typ två år. Kvar blir juniorerna av Sandinklass. Räcker det för att spöa LHC & co?

Ser att Jämtin fått sin rättmätiga dom. Det här med att en domare blåljuger för Svenska hockeyförbundet ändrar för all framtid min syn på den svenska domarkåren. Att det finns omdömes- och värdelösa djurgårdsdomare som Rådbjer accepterar jag inte, men kan förstå. Men att det finns domare som medvetet är ute efter att sabotera förbundets verksamhet är ju rena maffiametoderna. Jag förutsätter att Winge har dömt sin sina match i svensk hockey. På Sicilien har han säkert en framtid.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Huge: Jag håller med om att Rödin har vissa problem i defensiven, men det är han ju knappast ensam om bland Brynäs forwards. Skulle gärna se att han fick mer istid och gärna även i förlängningsspel där hans snabbhet skulle kunna vara ett vapen i 4mot4.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Plus-minus-statistiken är ju förresten ofelbar efter 5 ES-matcher med >30% i spel PP/BP..
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Partyjack: starkt jobbat, nästa uppdrag för din del är no 70. ;-)
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
sylf: "Visst, och där är vi överens, klubben har gjort ett fantastiskt jobb med dom killarna."

Jag fick alltså Sylf att skriva något positivt om Brynäs IF.
Det känns som att jag inte behöver läsa något mer här för resten av säsongen nu. Det som kan hända har redan hänt liksom.

:)
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Jag ser att Sunken är bäst på +3, Eero, Dixon och Dackell sämst på -3.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Huge:

Rödin har +-0, Herman har -1 så det är väl självklart vem som är bäst i defensiven av dom två. =)
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
arnio: Rödin måste väl framförallt förbättra defensiven, som jag ser det.
Det säger sig självt att en i ES-sammanhang relativt grön junior med främst offensiva egenskaper ännu inte är fullärd vad gäller den taktiska biten.
Och det gäller både offensivt och defensivt.
Saker man självfallet inte kan lära sig på bänken utan enbart via praktiska erfarenheter på isen.
Men att låta Rödin spela fler matcher än han egentligen har gjort sig förtjänt av bara för att han ska få speltid under bältet sas, det är nog att göra honom en riktig björntjänst.
Särskilt i ett läge där laget generellt sett ännu inte hittat tryggheten och säkerheten i spelet.
Men visst är det en knepig fråga för tränaren.
Kan inte vara lätt att bedöma hur mkt istid Rödin ska ha för att få erfarenhet om istiden har får samtidigt försvagar laget i stort sas.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
sylf: "Har som sagt inte läst det men visst är det skillnad på att släppa fram och etablera, en ganska väsentlig sådan. Men målet är ju ändå att etablera killarna."

Absolut, men artikeln pekade tydligen på hur många juniorer Brynäs lyckats få draftade, vilket de flesta säkert likställer med spelare som blivit etablerade.
Och isf speglar artikeln sanningen på ett rätt så bra sätt:
dvs att vi de facto ÄR bra på att släppa fram juniorer, hur man än tolkar uttrycket.
Bäckis och Markströms kommentarer säger i det fallet rätt så mkt.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
arnio: "Kan inte stämma detta, antingen så ljuger du, fattar inte vad det står eller så har de skrivit fel..."

- Faktiskt sant att Sportmagasinet hade ett reportage om Brynäs talangfabrik. Man skrev bl.a. på att Brynäs hade 5 st. i draften medan HELA RYSSLAND hade 9 samt Tjeckien 3 etc...

Sen kan jag tyvärr meddela att Aftonbladets Sportmagasinet kommer att upphöra efter årsskiftet. En trogen prenumerant fäller några tårar...
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Brynäs - Luleå 2-3 efter sudden.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Brynäs - Luleå 2-2 ! 2 min återstår
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Partyjack: "Snälla lämna det där med matchande av juniorer till de som faktiskt har betalt för att sköta det!?"

Absolut, med varm hand. Men åsikter kommer alltid att finnas!

"Och varför undanta målvakter?"

Visst, och där är vi överens, klubben har gjort ett fantastiskt jobb med dom killarna.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Huge: "Blaskan talar om bäst på att "släppa fram" juniorer och inte om hur många som lyckats etablera sig i A-laget.
Trots allt en ganska stor skillnad på dessa båda saker."

Har som sagt inte läst det men visst är det skillnad på att släppa fram och etablera, en ganska väsentlig sådan. Men målet är ju ändå att etablera killarna. Att Kruger skulle vara en större talang är nån annan låter jag vara osagt, kan så vara. Men jag tycker såna killar som Thegel, Rödin, Hassel mfl borde getts en större chans. Är helt övertygad om att dessa herrar är minst lika bra som Herman, Björne etc.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Formulerade mig nog lite trubbigt.. Eller rättare sagt felaktigt.

Själva kärnan i artikeln baserades på målet Brynäs hade för typ 5 år sedan då Thelin anställdes som ungdomsansvarig.
Det som redovisades var alla draftade spelare från Sverige sedan 2005 eller 06 (har inte tidningen här så alla siffror är inte 100).

Sedan 05/06 har Brynäs fått 12 spelare draftade, närmaste lag i ES var Frölunda med 6 eller 7 spelare.
Modo som exempel till plantskola har draftat en enda spelare sedan detta år.

Senare i artikeln intervjuades Markström, Bäckström mfl och det var dessa som pekade på att klubben var bra på att släppa fram juniorer. Tänkte mig inte för innan jag översatte det rakt in hit, då det blev helt uppenbart felformulerat från min sida.

Sylf:
Krüger gör sin andra säsong i A-laget, Josefsson sin tredje (förvisso bara en match första året), Eriksson sin tredje och Gustafsson (för att nämna en annan) sin tredje.

Min poäng är att det känns inte rätt att jämföra dessa gossar med Rödin redan nu, tror du att Josefsson, Eriksson och Krüger fick lika mkt speltid och förtroende under sina första år som de fick i år?
Känns ganska naivt och okunnigt isf.

De matchades precis som Rödin in försiktigt, fick visa vad de går för och däremellan varva med J-20-spel.
Snälla lämna det där med matchande av juniorer till de som faktiskt har betalt för att sköta det!?

Visserligen missade du bara Sandin och Jonte Carlsson (vad jag kan komma på) i listan över spelare som etablerat sig i A-laget under senare år, Bertilsson känns relativt säker att lägga på den listan som det ser ut nu.
Och varför undanta målvakter?
Listan blir iaf Markström, Lindbäck, Bäckis, Bertilsson, Carlsson, Sandin och Silver.

Kan hända att jag missat något namn, men snälla ge mig svart på vitt vilka lag som släppt upp med marginal fler juniorer i A-laget från egna led under senaste tre-fyra åren?
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Huge:
"Ja, om det är nån som isf är begränsad i det här fallet så är det väl Rödin.
Visst, en offensiv jättetalang men han har fortfarande en del att lära vad gäller allt annat som en spelare ska kunna behärska på elitnivå.
Det räcker inte med att bara vara ett offensivt yrväder.
Som dessutom väger 78 kg.
Bara för att ta ett exempel på vad Rödin måste förbättra."

Så vad är dethan måste förbättra?
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
sylf: Inte en siffra rätt men ingen är heller förvånad...

Blaskan talar om bäst på att "släppa fram" juniorer och inte om hur många som lyckats etablera sig i A-laget.
Trots allt en ganska stor skillnad på dessa båda saker.

Sen hänger du upp dig på det exakta antal år som Partyjack drar fram.
Poängen är att Djurgårdens juniorer matchats fram på ett likadant sätt som vi matchat fram ex Sandin och Silfverberg.
Att Krüger sen lyckats bäst beror väl på att han sannolikt är en ngt större talang men det har öht inget med sakfrågan att göra.

"För att lyckas måste man få chansen att spela, och det inte bara 3 min/match eller i J-20. Dessutom inte nöta bänk på bekostnad av betydligt mer begränsade killar."

Goddag yxskaft...

Så du menar att Rödins chanser att få spela är lika med noll bara för att han för tillfället är bänkad?
Men du är säkert bättre på att avgöra hur man ska matcha Rödin än CZ och staben kring laget.
Sen yrar du om "begränsade killar".
Ja, om det är nån som isf är begränsad i det här fallet så är det väl Rödin.
Visst, en offensiv jättetalang men han har fortfarande en del att lära vad gäller allt annat som en spelare ska kunna behärska på elitnivå.
Det räcker inte med att bara vara ett offensivt yrväder.
Som dessutom väger 78 kg.
Bara för att ta ett exempel på vad Rödin måste förbättra.
Kanske dags att bli sponsrad av McDonalds?
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Partyjack: Tänk efter innan du öppnar skithålet och börjar mumla dynga.

Du refererar till en blaska jag inte läst men tala gärna om för mig hur många juniorer som lyckats etablera sig i Brynäs de senaste åren, målvakterna undantaget. För det är J-lagens enda uppgift, att producera spelare till A-laget. Bäckis var en, Silfver är på god väg, Bertilsson kanske gör det i år.......

Du säger att DIF´s juniorer funnits i A-truppen i typ 3 år. Om vi tar Kruger som ett exempel så fick han prova på i en handfull matcher förra säsongen, sin enda på den nivån. I år har han getts fullt förtroende.

Josefsson är 18 bast och har knappast figurerat i A sammanhang i 3 år, har för mig att han debuterade förra året.

Osv osv.

För att lyckas måste man få chansen att spela, och det inte bara 3 min/match eller i J-20. Dessutom inte nöta bänk på bekostnad av betydligt mer begränsade killar.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Huge: "Är övertygad om att Rödin får chansen få fort vi stabiliserat spelet och hittat tryggheten och jämnheten överlag."

OK, framåt år 2175 då alltså.

"Och moreten fyller ju på med namn som också bidrar till att månadstidningens uppgifter mkt väl kan stämma."

Ja, så länge tidningarna skriver positivt så är det väl sant, annars är dom onyanserade murvlar! Märkligt!
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
1-2, Sahlin fick assist!
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Partyjack: Kloka ord.
Och moreten fyller ju på med namn som också bidrar till att månadstidningens uppgifter mkt väl kan stämma.
Vore ju konstigt om uppgifterna INTE stämde, eftersom det trots allt handlar om kalla fakta som lätt kan tas fram och sen kollas upp.
Och exakt VAD menar man med att vara bäst på att "släppa fram" sina juniorer?
Ingår även ex utlåning till AS i den rubriceringen?

Sen verkar många stirra sig tokblinda på just Rödin och att just han skulle bli den stora frälsaren i offensiven, bara han får chansen.
Tycker att han fortfarande väger lite för lätt i närkamperna och CZ har nog gjort rätt som låter honom stå på tillväxt ett tag till.
Motivering?
Jo, inledningen på ES har för vår del varit lite jobbig och i det läget är det kanske bäst att lita till dom mer rutinerade krafterna i första hand.
Är övertygad om att Rödin får chansen få fort vi stabiliserat spelet och hittat tryggheten och jämnheten överlag.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Brynäs J20 - Luleå J20 0-2 efter 10 min.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Partyjack: Du glömde Sandin, Markström, Lindbäck, Löf (är ju ändå 7:e back) sedan har ju även Berglind tack vare skador fått pröva på A-lagsspel lite och han är ju bara 92:a.

Dock vill jag också se att Rödin får mer speltid, men jag tror hans tid kommer. Kanske kan det vara smart att lotsa in juniorerna lite lite försiktigt (vad vet jag). Både Sandin, Silvferberg och Bertilsson lotsades ju in försiktigt.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
1-0 till luleå i J20.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Partyjack: Word!
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Partyjack: "Tycker du (och andra) ska köpa Aftonbladets månads-tidning "S".
Där finns en tre uppslag lång artikel om talang-fabriken Brynäs, där hyllas man också som det lag som är överlägset bäst på att släppa fram egna juniorer sett över de senaste 4-5 åren."


Kan inte stämma detta, antingen så ljuger du, fattar inte vad det står eller så har de skrivit fel...
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Partyjack:

"Där finns en tre uppslag lång artikel om talang-fabriken Brynäs, där hyllas man också som det lag som är överlägset bäst på att släppa fram egna juniorer sett över de senaste 4-5 åren."

Det skulle jag verkligen vilja se svart på vitt..
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
sylf: Tänk efter innan du öppnar käften.

Djurgårdsjunisarna har funnit i a-lagstruppen i 2 och vissa fall 3 säsonger redan..

Tycker du (och andra) ska köpa Aftonbladets månads-tidning "S".
Där finns en tre uppslag lång artikel om talang-fabriken Brynäs, där hyllas man också som det lag som är överlägset bäst på att släppa fram egna juniorer sett över de senaste 4-5 åren.

Så hur vore det om du skulle ha lite kött på benet när du börjar skjuta skit omkring dig?

Rödins tid kommer, men han måste få just tid.
Bertilsson, spelade inte han i J-20-guldlaget ifjol?
Har inte han fått en vettig chans?
Silfverberg?
Ingen vettig chans.

Gör världen en tjänst och håll käften stängd för evigt.
Kommentera

1197279 · »