1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 755113 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 13/14

Sv: SILLY SEASON 13/14
Carl Lejonkräk: ja klart du tror det

Lesky: Hade ditt tips gått in så hade det varit århundradets skräll. Skönt att du är en usel tippare ;-)

Jag tror att Brynäs har vilat sig i form och medvetet gjort allt för att minska pressen på laget inför slutspelet. Pass upp Skellefteå!

Nåja, nu är det dags för mig att krypa till korset och erkänna att jag hade fel angående slutspelsplatsen. Som bekant spådde jag när vi hade 20 poängs försprång att vi skulle missa slutspelet. Idag är jag glad att jag hade fel. (även om det var nära) Jag är riktigt imponerad av lagets insats att ta sig samman och vända trenden när det blåste som värst så här i slutet av serien. Nu spelar det egentligen ingen roll hur det går i slutspelet, för med detta spelarmaterial var det en bragd att bara nå slutspel. Hoppas dock att Sundlöv inser detta också och gör de förändringar som krävs tills nästa säsong!

Redigerad kommentar

Huge: Så är det förstås att försvarsspelet och målvaktsspelet hänger ihop. Honken var mycket bra mot råttorna och delvis men inte helt kan det förklaras med det tajta försvaret.

Treklövern1912: Rahms darriga spel är naturligtvis till stor del (hur mkt?) en följd av hela lagets defensiva uppträdande under större delen av säsongen.
Han borde dock att slipat bort (o)vanan att släppa så många returer vid det här laget. Vet inte vad det kan bero på, vissa målvakter är iofs mer av puckmotare och överlåter sen det mesta i returväg åt uteförsvaret.

Zzz: Kanske Asplöven (darrigt) vill hyra honom ;-)

Men låt oss hoppas att han vänder det hela om han av någon anledning skulle behöva stå i slutspelet.

70 Rodrigues: Kanske bättre att låna ut Rahm än att köpa ut honom. Då kanske något lag kan ta en del av lönekostnaden. Och vem vet, några månader på allsvensk nivå med kontinuerlig speltid och Rahm kanske höjer sig ordentligt.

70 Rodrigues:

Löf kan vi skicka till Mora på lån, vad gäller resterande tre lever jag på hoppet. :)

tompap71: Det vore absolut värt att köpa ut Rahm och hade det funnits massor med deg även Nordan, Lauritzen och Löf. Men tyvärr så lär vi få dras med alla fyra även nästa säsong :-(

Treklövern1912:

Var faktiskt nytt för mig också ända till häromdagen då jag hörde det på radio.

Carl Lejonkräk:

Ja, Honken behöver en bättre målvakt att fajtas om spaden med. Personligen tycker jag det vore värt att köpa ut Rahm från hans kontrakt, om det nu inte sker något mirakel och nån klubb vill ta över det rakt av.

tompap71: Det var nytt för mig. Från artikeln:

" Det första fyndet av fladdermusrabies gjordes i Skåne 2009. Två människor har dött efter ha blivit smittade av rabiesinfekterade fladdermöss, en i Finland och en i Skottland."

Tror att den första personen inte hade medicinerat med Koskenkorva och den andra med whisky"

Vad kan man lära sig av detta? Det är viktigt med medicinering mot rabies. ;-)

tompap71: Alla(nästan) brynäsare vill nog se  förlängning av Honkens kontrakt men det går inte om Rahm ska vara kvar anser jag. Kan Sundlöv trolla bort Rahm så är det önskvärt med Honken en säsong till och då kompletterad av en målvakt som är lite stabilare än vad Rahm är just nu. Utlåning på Rahm kanske?

Treklövern1912:

Är du riktigt säker på det? ;)

Zappaholic: Sverige har varit rabiesfritt sedan 1886. ;-)

Zappaholic:

Jag har sett honom alldeles för lite för att han någon bra koll, men 13 poäng på 11 matcher i Timrå denna säsong är ju inte fy skam.

tompap71: Åker TIK ut tycker jag Sundlöv ska hugga som en rabiessmittad grävling efter Matt Murley. Han skulle ösa in poäng i Brynäs tror jag.

Agera, Sundlöv!!

Treklövern1912:

Jo, med lite teknisk bearbetning så är det bra nära. ;)

tompap71: Liknar det inte dialekten i södra Hälsingland ;-)

Treklövern1912:

Grym! Särskilt på just den speciella dialekt som talas i Schwiez. ;)

tompap71: Vad bra du är på italienska ;-)

foppa78:

Jo jag vet att han prioriterar NHL, var bara det att jag råkade ramla över en tidningsartikel igår där Omarks agent bekräftar att samtal förs med Lugano.

tompap71: Omark och hans agent ska kolla över om det finns något intresse i NHL det är prio ett för honom vad jag hört! Men även om det inte blir nhl för honom så tror jag inte han spelar i brynäs nästa säsong ändå tyvärr?

Treklövern1912:

Tror du får medhåll av rätt många där, frågan är hur många av dom som kommer vara kvar nästa säsong. Med åtta backar i truppen kommer sannolikt någon lånas ut och som det sett ut denna säsong ligger väl Löf närmast till hands för det. Vad gäller de övriga så blir inte jag överraskad om minst två av dom är bland de tre vars kontrakt sägs ska rivas efter säsongen.

tompap71: Det är klar att man inte skulle tack nej till honom eller till den klonade produkten.

tompap71: Dessa kontrakterade spelare inför nästa säsong rankar jag lägst i BIF efter årets prestationer. (Förstås blommar de ut nu eftersom jag skriver detta)

Rahm, Löf, Nordkvist och Lauritzen.

Sedan kan man ju tänka sig att någon - några av dem har haft skador som har hämmat prestationen.

Treklövern1912:

Hade varit fint om det gick att klona den här killen. :)

Treklövern1912:

Har inga belägg alls för det men jag har en känsla av att vi kan räkna bort Rahm, jag tror man bryter med honom och skriver med Honken för ett eller två år till. Men det är som sagt bara mina egna spekulationer.

Backar; man kommer gå in i nästa säsong med åtta backar, de sju som är på kontrakt + med allra största sannolikhet Lukas Kihlström. Backsidan är klar med det, åtminstone är det så Sundlöv har presenterat det för sponsorer.

Sundlöv räknar inte med Järnkrok i nästa säsongs lagbygge, så mycket vet jag, samt att det letas efter renodlad sniper till åtminstone en av två ytterforwardsplatser. Namn kan man ju bara spekulera om, men eftersom Sundlöv varit ute efter både Brodin och Dixon tidigare är väl det inga vågade gissningar. Ingen av dem är någon renodlad målskytt dock... Sedan har det spekulerats i om Omark skulle gå att locka till Brynäs, men det låter som han kommer stanna i Schweiz två år till, kanske tom är klart där?

tompap71:

Målvakter

Robin Rahm                13/14

Backar

Robin Jackobsson         13/14

Ryan Gunderson          13/14

Dennis Persson            13/14

Jörgen Sundqvist         14/15

Christian Djoos            14/15

Simon Löf                   13/14

Simon Bertilsson          15/16

?

Forwards:

Emil Molin                    13/14

Andreas Thuresson       13/14

Jonathan Granström     13/14

Elias Lindholm              13/14

Daniel Widing               13/14

Jonas Nordkvist            13/14

Sebastian Lauritzen       13/14

Jesper Ollas                  15/16

Sebastian Enterfeldt      13/14

Johan Harju                  13/14

Mats Lavander              13/14

Just nu har vi en målvakt, 7 backar och 11 forwards kontrakterade.

En förste målvakt fattas.

Har Gundersson NHL eller KHL klausul eller optionsår? Ryktas om att Kihlstöm kommer in och ersätter vem? Kanske Gunderson om han har klausul.

Sedan får Sundlöv se till att Nörstebö inte försvinner till någon konkurrent.

Fattas alltså 1 - 2 backar beroende på om Gunderson sticker eller ej. Kihlstöm?Någon annan? Nörstebö?

Hur göra med Löf, låna ut?

Förhoppningsvis för honom själv och oss tar Järnkrok ett år till i ES. Om han försvinner finns det plats för 3 forwards till. Vilka ?

Redigerad kommentar

HappyX3:

Sju backar har kontrakt över nästa säsong, Kihlström kommer in o därmed är backsidan klar.

Utöver det ska en målvakt och två forwards in, helst snipers, samt troligen också en center.

Vad gäller målvakt, Jocke Lundström sitter på utgående kontrakt med Timrå och det ryktas att han vill hemåt. F.d. Brynäsare verkar ju ligga bra till hos Sundlöv så jag skulle inte bli förvånad om vi ser Lundström i Brynäs nästa säsong.

Av samma anledning känns Dixon som en lågoddsare till centerplatsen. Räknar vi då Brodin som så gott som klar skulle det vara en forward kvar att plocka in, Tom Wandell tycker jag låter intressant isf.

Spelare som kan tänkas vara aktuella för Brynäs nästa säs?

Forwards/Centrar
Perttu Lindgren: Verkar inte lyckats i varken NHL eller KHL.  26år och producerat bra i Finland tidigare, kanske kan lyckas som första center i BIF?

Jonas Andersson: Utgående kontrakt i KHL och har väl inte gjort någon dundersuccé direkt? En stor och stark target spelare som går på mål. Poängkung i finland för någon säsong sedan.

Daniel Brodin: Sundlöv har varit intresserad på honom tidigare och ville ha hit honom redan nu innan fönstret stängde, känns väl som en "given" värvning till nästa säs?

Filip Forsberg: Går inte Leksand upp i år borde väl Forsberg göra det ändå? Behöver spela ES för att ta nästa steg i utvecklingen och försöka kriga om en riktig landslagsplats. 

Tom Wandell: Ingen super succé i Dallas och nu blivit nerflyttad till AHL, om ingen annan klubb plockar honom finns väl en chans att han hamnar i ES nästa säs. Gjorde bra med poäng i Timrå för några säsonger sendan.

Mats Zuccarello: Kontraktet går ut med hans KHL-klubb. Gjorde bra med poäng och chansen är väl stor att Metalurg förlänger. Om inte dom gör det så lär någon annan KHL-klubb hugga. i ES ligger väl Modo näramst till hands? Men skulle vara en bra värvning för Brynäs.

Alexander Wennberg: Gjorde ett bra JVM och går ut Gymnasiet här i sommar, om inte DIF tar steget upp kan det tänkas att han (och hans NHL-lag) vill spela i Elitserien, Brynäs ligger nära till hands!

Pontus Åberg: Petad från JVM i år, men är ändå en stor talang som har ett sinne för mål. Dock kanske vi kan hitta liknande spelare ifrån våran juniorverksamhet (Axman??). 

Backar:

Lucas Kilström: Luleå har bekräftat att han lämnar Luleå till nästa säsong och ryktena placerar honom i Gävle. 

Sebastian Erixon: Stort Timrå hjärta men risken är väl stor att TIK åker ur i år och då borde väl Sebbe flytta till en elitserieklubb iaf?

Emil Djuse: Gjorde det väldigt bra i JVM och spelat stabilt för SSK i Allsvenskan. En superbra höst med en lite mer ojämn vår. Spås bli en framtidsback, dock säger rykena att han är klar för FHC?

Mat Robinson: Gjord det ganska bra i Timrå och i ett bättre lag kan han mycket väl blomma ut lite extra. 

Målvakter:
Erik Hanses: Gjort det riktigt bra i Leksand och borde få chansen i Elitserien nästa säsong. Leksand har dock stor chans att gå upp i år.

Anton Forsberg: Väldigt intressant målvakt som inte verkar få chansen av Modo. Kontraktet går ut, kanske Pecka kan sno åt sig??

Detta är alltså inte alla spelare jag tycker Brynäs borde värva utan spelare som kan tänkas vara spelare värda att fundera på?? Vet inte hur många spelare som Sundlöv tänker värva, men borde väl bli 5-6 stycken iaf? 
1 målvakt, 2 backar och 3-4 forwards?

Herregud, har Huge någonsin fått så mycket likes på en och samma kväll? ;-) 

Så innerligt trött på denna "vem är störst, vackrast och bäst Supporter"-diskussion som pågått länge nog härinne. Tycker vi kan varva ner, snacka upp oss inför tisdagens totalt meningslösa match mot LHC och därefter rikta koncentrationen på ett förhoppningsvis fantastiskt slutspel!

Vill trots allt ändå ha en fin insats mot Linköping som bådar gott inför kvartarna. Vi har kommer från en uppgående formkurva och det skulle sitta fint att fortsätta på denna. Kan killarna bara komma i närheten av samma kapacitet som ifjol kan vi börja hoppas. Ett par spelare som redan tagit det steget är Honken och Ollas - hoppas resten hänger på fort som attan!

King Gunde kan vi åtminstone lita på ;-)

Redigerad kommentar

Carl Lejonkräk:Ja, och vilken form de är i....Det hjälper knappast för de lag vi kommer att möta blir antingen SAIK eller HV...Modo kommer vi knappast att möta.

Slajsarn: Modo är i slutspel ju

Zappaholic:Skoja du, jag bryr mig inte nämnvärt.

När det gäller säsongen så är jag givetvis glad över att man tog sig samman och lyckades knipa sista slutspelsplatsen. MEN förutom HV, vad för lag har vi mött? AIK, Rögle, Växjö...INGET av lagen är i slutspel.

Styrkebesked? Besked om att allt är bra igen? Lite väl naivt att tro det tycker jag.

Jag vet inte hur det är med dig men jag gillar inte att se Brynäs bli utspelade i ett slutspel.

ALLT talar för att det kommer att bli så.

Slajsarn: Jag skojade lite bara. Det tål du säkert...

Slajsarn: Efter att laget stått och stirrat ner i avgrunden tog de sig samman och fixade slutspel. 

Ska vi inte tillåtas att vara lite glada ens i 24 timmar över det? Målsättningen var att försvara guldet. Det klarar vi förmodligen inte men vi kan väl ändå inte utvärdera säsongen förrän den är slut?

Slajsarn:

Jo med den dystra inställningen kanske det är lika bra.

Zappaholic: Humor.. låg, men ändå humor. ZZzzzzz

Carl Lejonkräk: Nu var det Styrman & Berglind vi pratade om.

Ron:"Sjönk ditt intresse även under förra säsongen då de tog guld?"

Japp... visst var jag glad men inte överdrivet glad som många utger sig för att ha varit här..

Jag har redan talat om attmina dagar som supporter är förbi. Jag håller på Brynäs men inte mer.

Jag har tröttnat..Jag försvinner nog härifrån snart...Så får ni sitta här och vara euforiska över att ha klarat slutspel med en betydligt högre målsättning

Sedinarna eller modo har gjort någon typ av bok eller artikel som heter "Twins on fire!" Det borde vara förstås "Kings of the Corners"

Lindström: Djoos och eller Nörstebö kan blomma ut och bli Gunde två. Det är inte så lätt alla gånger att förutspå unga spelares utveckling och nog har Sundlöv haft rätt ganska många gånger trots allt.

Angående Styrman så är han juett bevis på att inte ens allas förebild Skellefteå värvar rätt alla gånger ;-)

Zappaholic: De väntar med uttalandet till silly season för att inte påverka laget på HS negativt.

Treklövern1912: En anonym källa inom laget säger nu att Pucken och Slajsarn förmodligen är en och samma person.

OBS!! Detta är obekräftade rykten än så länge, vi får se om Brynäs går ut och dementerar detta.

Treklövern1912: Hans skada var känd.

Tväst: Finns ju annars fönster som gör att man kan värva till sig spets eller "laga" truppen.
Hurfan man kan tycka att Styrman platsar i Bif med sitt facit gör att man undrar hur Sundlöv & co tänker.

Vill man bara handla på rea eller inte betala för spets lirare blir det så här.
För handen på hjärtat var det troligt att Berglind skulle blomma ut och bli Gunde 2?
Killen som knappt platsa i Sundsvall, hur tänkte ledningen där?

Var Bertilssons skada känd redan förra säsongen? Har för mig att han hade problem med ngn typ av skada. Rätta mig om jag har fel.

Slajsarn:

Sjönk ditt intresse även under förra säsongen då de tog guld?

Slajsarn:

"i slutspel kan allt hända är en fras som nötts ut av lag som inte är med snacket om vilka som tar sig långt i slutspelet. En fras som jag är lika trött på som när man skyller på skador..                                                      

Man skapar sina egna förutsättningar genom att värva ihop ett lag som klarar av att spela den hockey som tränaren vill."

Det är stora ord och sannerligen en ambition som heter duga.

Hur många dubbleringar på spetsspelare skall man gardera med tycker du?  Vad skulle det kosta med ett par reservkrokar plus några Gundersonar? Målvakter? plus lite för oförutsägbara förtretligheter???

En aning naiv tro att vi skall ha en trupp som är okännslig för skador.... och som dessutom TAR GULD om man lovat det.

« · 1566400 · »