Brynäs IF

713666 inlägg · 7953 ämnen

SILLY SEASON 13/14

« · 1554423 Till forumet


SILLY SEASON 13/14

Dessa sitter på utgående kontrakt:

Johan Holmqvist

Victor Berglind

Simon Bertilsson

Lars Jonsson

Fredrik Styrman

Mads Hansen

Martin Johansson

Mats Lavander

Alexander Lindgren

Jesper Ollas

Järnkrok kanske(?) försvinner till Detroit.

Kommer Lindholm gå så tidigt i draften som det spås och kommer han isåfall åka över direkt? Började ju säsongen

bra, men har varit stundtals osynlig de senaste.

vem ska va kvar? vem ska ut? vem vill vi ha in?

Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
Sheena Punkrocker: Ut med Styrman, fortfarande en gåta hur Sundlöv tog honom till klubben, Berglind, Jonsson, Lavander och Hansen, tack o hej! Synd att inte Widing, Lauritzen, Nordan o Soppan Rahms kontrakt också löper ut :-(

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14

70 Rodrigues:"När vi har det lite motigt"???????

När man har det lite motigt så är man i ett läge där man förlorar ett par matcher och eller har svårt med PP eller nåt i den stilen.

Det Är definitivt inte att man  pissar på allt vad klubbmärke heter i 23 omgångar...

Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
Sheena Punkrocker: Svårt att säga. Typ Lindgren skulle jag vilja se mer i ES innan man tar ett beslut om han ska få stanna kvar. De som man absolut bör förlänga med redan nu är förstås Honken och Bertil.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
Sheena Punkrocker: Hade varit jävligt kul o se vad besserwisser Huge tycker gälande din fråga ang de utgående kontrakten? Frågan är om han har stake nog att tycka något innan nästa säsongs lag är klart :-)
Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
70 Rodrigues:Inte ett enda kontrakt ska skrivas förrän vi bytt sportchef.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14

"Ut med Styrman, fortfarande en gåta hur Sundlöv tog honom till klubben, Berglind, Jonsson, Lavander och Hansen, tack o hej!"

mjo, kanske det. vilka ska man plocka in istället då?

ska man värva inhemskt eller ska man kolla bortom Sveas gränser?

"Synd att inte Widing, Lauritzen, Nordan o Soppan Rahms kontrakt också löper ut :-( "

får vänta till 2014 ;)

Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
Slajsarn: Sant :-)
Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14

låt oss nu säga att Viktor Fasth inte gör nån succè i Anaheim, skulle det va nåt?

annars ligger väl Silfverberg-släktet nära till hands?

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=6569

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=28964

Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14

Nu när nästan samtliga redan verkar ha gett upp denna säsong är det kanske läge att blicka mot framtidens guldklimpar!?

Danske ungdomslandslagsmannen Nikolaj Ehlers är en riktigt talangfull 96:a som tillbringat de senaste åren nere i Schweiz och gjort väldigt bra ifrån sig. 24 mål och 45 poäng på 31 matcher i Biels U20-lag är inte fy skam. Har dessutom trots sin unga ålder fått chansen i A-laget - och nätat även där.

Ryktas vara på väg till Sverige enligt EP, och vill själv dit (kolla länk). Kan utvecklas till något riktigt bra i vår plantskola.

Och med tanke på hur laget presterar just nu skulle han säkert kunna gå in i uppställningen direkt utan att skämma ut sig, om man säger så :-)

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14

Namedropping:

Zuccarello - Enterfeldt - Harju
Thuresson - Lindholm - Forsberg
Widing - Nordquist - Lauritzen
Molin - Lagerström - Granström

Brodecki, Lindblom, ljunggren mfl lär ju får chansen i BIFs A-lag nästa säs.
Hur gör man med 93orna som Lindgren och Axman?? kontrakt och utlåning, eller bara skicka bort?

Bertilsson - Gunderson
Heitanen - Persson
Löf - Sundquist
Djoos,Nörstebö,Berglind, Westberg


Honken, Rahm och Johansson (borde väl få chansen snart??)
 
Nyförvärv alltså:
Mats Zuccarello, Filip Forsberg, Tony Lagerström och Juuso Heitanen.

Ut:
Mads Hansen, Jesper Ollas, Martin Johansson, Mats Lavander, Fredrik Styrman och Lars Johnsson.  


Förstår att Zucca säkerligen kommer få nya förslag från KHL och Forsberg är ju jagad av hela ES (FHC främst) så långskott, men denna nivå vi måste söka. Men heitanen borde väl vara rimligt? Lagerström är i bra ålder, lagkapten för SSK och är duktig över hela banan.

Berglind har ju inte heller kontrakt och eftersom det kommer så många fler unga backar så är nog risken stor att han inte heller får förnyat utan för ta nya tag i AS?

PP 1:
Lindholm, Forsberg, Zuccarello, Harju, Gunderson
harju framför mål, Gunderson på blå, Forsberg i slottet och Lindholm/Zuccarello på vardera kant.
PP 2: 
Lauritzen, Lagerström, Thuresson, Nordquist, Heitanen
Lauritzen och Nordquist på vardera kant, Thuresson framför mål, Heitanen på blå och Lagerström i slottet.


Detta är alltså egna tankar kring nästa års lag, hinner säkert ändra mig många gånger innan premiären i höst ;)

Är Zucca, Heitanen, Forsberg och Lagerström rimliga värvningar och spelare vi behöver??

ska man satsa på  Rensfeldt?? går bra i Malmö.


 

Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14

HappyX3: Ska man köra en säsong till med icke-presterande fd. "stjärnor" från dagen trupp (DW-JN-SL)?

Ollas är mer intressant att behålla i mina ögon, han är mellan varven bra och nyttig, tror att han i säsong 3 i rätt omgivning kan växa till en spelare som tillhör truppens stomme.

Granström önskar jag mer av än i dagsläget. Likaså saknar jag utveckling hos Emil Molin, hoppas han inte blir en Emil Sandin, om Emil är kvar vill jag se rejäl utveckling nästa säsong...

Backuppsättningen du räknar upp är i mina ögon inte mycket bättre än dagens, om man tar till skador som i dagsläget så framstår den om möjligt både sämre och smalare!?

Rensfeldt är väl inte sämre än många i dagens Brynäs, för tillfället, så varför inte bygga laget mer genom att ta tillbaka unga spelare från organisationen som har fått lite seniorhockey i sig på annat håll (som Enterfeldt i år)...

Nyförvärven i sig som du nämner låter väl bra, men vart får vi backtyngd och bredd i vår svagaste lagdel?

Jag anser att vi måste ersätta förra årets flyktade spelare nästa säsong, eftersom det fuskats denna säsong, så försvinner kroken, ska vi förutom att ersätta honom, även ersätta Silfverberg, och försvinner Jonsson och Styrman ska vi även ersätta Ekholm och Anderssen — vi måste bli starkare/bättre/tyngre, inte endast bredare i antal på papperet.

Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14

Fyra förändringar vill jag se, okunnig läktarcoach som jag är:

1. En väldigt prioriterad värvning måste ju vara att få in åtminstone en, helst två, rejäla elaka backar som andra lag hatar att möta. Jag tänker en Frögren-typ, som alla vi skulle älska och andra avsky.

2. Ett starkare målvaktspar måste vi ha.

3. Ytterligare en, helst två, riktigt bra målskyttar måste in.

4. Järnkrok försvinner. Han måste ersättas. Inte av någon junis, utan en etablerad spelare av högsta ES-klass.

Så...svårare är det inte att vara sportchef i Sveriges finaste lag!!!

Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14

DavyDjoos:  Nordquist, Lauritzen och Widing  har kontrakt över nästa säsong och har svårt att se att dom kommer bli utköpta. därför är dom med i min trupp. Ollas tycker även jag är en duktig spelare som säkerligen kan få förlängt, truppen jag visade är ganska smal så kan nog mkt väl förlängas där =) 

Gunderson och Heitanen är duktiga i PP, kan göra mål och även duktig bakåt.
Bertilsson kommer tillbax och är lite elakare, Sunkens C försvinner så kanske även han kan börja spela sitt spel igen. Persson har potential och kan bli den backen vi vill ha. Löf, Djoos, Berglind, Nördstebö, Westberg och allt vad dom heter får slåss om sista platsen, bara övriga 5 spelare håller så får dessa dela på sista backplatsen. 


Måste vara effektiv, alltså inte värva backar utifall någon bli skadad =)
Tror absolut att den backuppsättningen kan klara av att ta laget till ett Guld, emot att ingen skadar sig.

kan också hålla med dig att det fuskades i år, men tror det beror på att vissa spelare har under presterat. Både Lauritzen och Widing ska ju vara landslagsspelare och det har dom inte uppträtt efter, så skulle dom varit det skulle det varit stor skillnad. sen SÅ har ju många unga backar fått mkt mer speltid än dom kanske skulle haft, men det har gett dom bra rutin till nästa säs =)

Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14

HappyX3: Widing har inte presterat på någon speciellt bra nivå sedan Brendl-tiden, någon enstaka match, där han gör 2-3 mål, för att vara lagets sämsta spelare i 3 månadersintervall är knappast landslagskvalitet, på tok för ojämn offensivt, och en orsak till många mål bakåt...

Lauritzen går inte att känna igen, han måste få komma förberedd för en hockeysäsong, med en rejält bra försäsong bakom sig, bättre att bänka och barmarksträna om de inte håller för att spela matcher utan att vara säkerhetsrisker...

Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
DavyDjoos: Gillar tanken med gamla brynäsare. Jag har kollat lite på eliteprospects och det finns ju massor med intressanta spelare.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
Nufcbifcaps: ge gärna en lista... ;)
Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
En annan spelare som jag skulle vilja se i Brynäs är Teemu Laine. Producerar alltid poäng och sitter på utgående kontrakt i KHL.
Kommentera


Sv: SILLY SEASON 13/14
Kanske kommer en kanon snart.................

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
jonny196: Håller tummarna!!!
Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14

Brynäslegenden: "En annan spelare som jag skulle vilja se i Brynäs är Teemu Laine. Producerar alltid poäng och sitter på utgående kontrakt i KHL."

kommer nog dessvärre inte hända då han själv sagt att HV e den

enda svenska klubb som gäller för honom. men det skadar ju aldrig

att prova? ;)

Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14

Jag vill ha en ny back nu.

Nej - jag kräver en ny back nu.

Börjar bli smått orolig för att herr Sundlöv är för belåten med sitt nuvarande material. Han vågar inte erkänna att lagbygget misslyckats, och forsätter att hävda att vi bara haft oflyt med skador etc.

Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
Steenm:

Ja lite oroande att Sundlöv är rädd att spräcka spelarbudgeten om han värvar en back. Måste vara illa ställt med den,om en värvning med ett kontrakt på 2 månader eventuellt skulle spräcka den. Gick inte Brynäs med rekordvinst? Utlovades inte en extra satsning på spelartruppen? Hur har man egentligen prioriterat? Frågorna är många.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
Ron: Han har väl spelat bort den på en viss Franson.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14

Man har nog siktat in sig på nästa säsong. Då är Bertilsson tillbaka, Berglind och Djoos har fått värdefull rutin och Löf har äntligen tagit sista steget. Jonsson är tillbaka revanchsugen efter alla skador och sjukdom och till sist en eller ett par lovande backar från j20 ska spelas in i laget. Att i det läget värva en back skulle vara osmart av Sundlöv?

Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
Ron: Ja, frågorna är många.
Men ingen som gnäller om oro för att spräcka budgeten verkar ha frågat hur det ligger till, utan sitter i vanlig ordning och baserar sin kritik på gissningar och antaganden.
Varför skulle Sundlöv vara rädd att spräcka budgeten bara för att Spang nu valde HV?
Kan ju finnas logiska och fullt förståeliga skäl till varför han gör det, som ex pengar.
Eller menar du att Sundlöv ska ta Spangs barn som gisslan och hota att döda dom ifall inte farsan skriver på?
Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
Huge:

Jag menar varken det ena eller andra. Spang verkar dessutom inte vara den spelartyp som Brynäs är behov av. Tycker mest att det är konstigt att en värvning av en back på två månader skulle äventyra spelarbudgeten.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
Ron: Ja, klubben har suttit och brölat om hur mycket pengar dom har sen årsmötet. När det ska värvas en back, EN back, då äventyras ekonomin. På ett tvåmånaderskontrakt?! 
Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14

Ron:

Det är fler än Sundlöv som inte är imponerad av Spang...

Nu har jag grävt bland mina finska infiltratörer och fått fram att Spangs form är usel. 3 p på de senaste 20 match. skickades ut ifrån laget.

Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
sylf: Då får vi inte utesluta den rikliga ersättning man säger sig fått för att Franson bröt sitt kontrakt. Ja plus att man slipper lönekostnader för den nämnde. Fast det är väl dyrare att värva backar i Januari än vad det är i Juli. Det är nog därför de flesta lag väljer att ha en komplett och bred trupp när säsongen börjar.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
tompap71:

Ja jag vart väl inte direkt avundsjuk.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14

tompap71:Nu är det ju inte en poänggörande back Brynäs är i behov av. Han har -4 i ett lag som missar slutspel.

Att lyssna på vad Roos säger när det gäller utlåtanden om spelares kvalitéer känns väldigt dumt.

Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14

Ron: Brynäs trupp är rekorddyr och ligger förmodligen precis inom ramen för Sundlövs tilldelade budget. Det är bra att han inte vill spräcka budgeten men det är åt h-vete att truppen är så j-vla dyr. Vi är alltså serieåtta med vår dyraste spelartrupp nånsin. Samtidigt har inte lag som Växjö några problem att fylla på med tre(!) spelare i slutspurten.

Nästa säsong ska dessutom laget bästa spelare ersättas med en (förhoppningsvis) likvärdig. Det innebär att en 50.000 kr-spelare byts mot en 300.000 kr-spelare. Juniorerna knäcker Sundlövs ekonomi när dom drar.

Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
Ron: Vem i ansvarig ställning har sagt att ett 2-månaderskontrakt äventyrar budgeten?
Isf har jag missat nåt.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14

"Brynäs sportchef förklarade att det fanns några till intressant namn i Finland, att han i vanlig ordning håller ögon och öron öppna, men Sundlöv avfärdade dock två namn - Johan Larsson och Kyle Klubertanz."

Han siktar högre än allsvensk klass i alla fall.

Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14

Ron:

För ca. nio månader sen var stora delar av hockeysverige ense om att Brynäs just hade visat dom framtiden, man satsar på egna produkter via juniorverksamheten och kryddar med en o annan kompetens som man bedömmer inte finns i laget för närvarande. 

För att fortsätta på den inslagna vägen så började man med en på papperet tunn backuppsättning där juniorerna skulle få visa upp vad dom kunde, "eftersom vi nu har pengar så kan vi värva efterhand om det visar sig att truppen inte håller"..... antar jag att dom tänkte.

Därefter följde tunga skador som blev långvariga..... "skall vi värva ett par backar nu?"..... kanske man frågade sig. 

NEJ...... nu hade ett scenario dykt upp benämnt NHL-lockout.

"inte kan vi köpa på oss flera backar nu...... tänk om NHL blåser av hela säsongen"....... Brynäs står med en trupp på 7-9 backar och helt plötsligt översvämmas marknaden av NHL-spelare som inget hellre vill än att komma till Europa o spela.

Nu är ju jag endast en enkel lallare som köper allt som Brynäs presterar....... MEN..... skall vi fortsättningsvis "satsa på våra juniorer" så måste dom ju få chansen att visa upp sig,väl???

Eller skall vi ge Sundlöv mandat att Köpa hem de på papperet bästa spelarna som vi har råd med???? 

F.ö....... det finns sportchefer som köper hem även de dom INTE har råd med......... Är det kanske den linjen vi hellre skall följa???

Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14

Jajjen:Juniorerna "knäcker Sundlövs ekonomi när dom drar."

Ja det var ju också ett sätt att se på det, att de kostat relativt lite när de spelat i klubben måste ju vägas in i det hela. Spelarna Sundlöv måste värva blir ju inte dyrare för att de ersätter en billigare spelare.

Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
Carl Lejonkräk: Ja, nu är det ju inte juniorernas fel att Brynäs ekonomi inte räcker till för att täcka upp för klasspelare som Silfverberg, Ekholm och Larsson. Och har du en given budget så inkräktar givetvis en dyr spelare mer på kvarvarande utrymme jmf med en billig.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
Huge:

– Det finns några namn. Men det är frågan om de passar in hos oss. Både ekonomiskt och spelmässigt ska det passa.

Brynäs har ekonomi att värva, men planerar inte gå utanför vad budgeten tillåter.

– Vi får värdera läget om rätt spelare dyker upp, säger Sundlöv som förstås är besviken på alla förluster den senaste tiden.

Finns förstås inget som säger att det handlar om en värvning som bara stannar säsongen ut. Fast det är förstås det mest troliga.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
Tväst: De juniorer som kommit fram och blivit nåt är i stort sett bara forwards och målvakter, på backsidan har det varit väldigt sparsamt, i stort sett obefintligt. Vill man räkna in såna som Berglind och Löf kan man väl göra det, men i mina ögon håller dom inte måttet! Där tycker jag Brynäs satsning skiljer sig jämfört med t.ex Skellefteås, som har lyckats få fram även där, men inget på målvaktssidan istället.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
Tväst:

Det troligaste är väl ändå att det handlar om en back som får ett kontrakt som i första hand sträcker sig säsongen ut. Har svårt att förstå hur det ska kunna äventyra budget.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
sylf: Största skillnaden med Skellefteå är att dom har råd med riktiga klasspelare. Hur bra deras juniorer än är, är dom bara komplementspelare. Skellefteå har lyckats utnyttja juniorernas lägre kostnader till att värva bra, dyra spelare. I Brynäs är dom bästa spelarna egna produkter och värvningarna komplementspelare (jaja, det finns undantag). Det får en att fundera över hur lagbyggare Sundlöv lyckas med sina inköp och vad pengarna går till.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
Jajjen: Ja, du har en poäng, även om jag tycker saik´s juniorer varit liite mer än bara komplement, sett över ett längre perspektiv och inte bara årets trupp.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
sylf: Kanske. Men det är omöjligt i längden att bygga ett topplag med egna spelare som ska bära laget. Det klara inte ens HV och FBK. Brynäs förra året är ett sanslöst häftigt undantag. Brynäs måste ha en sån ekonomi att dom kan köpa in det som behövs. Det har vi tydligen inte nu.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
Jajjen: Nej, det verkar så. Skillnaden återigen mellan BIF och SAIK är att de senare etablerat sig som ett riktigt topplag, och är ständigt under utveckling och strävar efter att bli bättre. Något jag trodde i min enfald att även Brynäs skulle göra. Man hade en jättechans i våras, en straffspark utan målvakt, men missade kortsidan!
Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14

sylf:

Det svåra är väl att bedöma vad som händer med en junior från den ena säsongen till den andra..... det finns ju spelare som blir "stora över en natt".... andra utvecklas långsammare och får ha några säsonger på sig.

Sen det faktum att Brynäs endast fått fram riktigt bra forwards o målisar, det är ju lite märkligt..... rent statistiskt bör det ju dyka upp några backar oxå kan man tycka.

Ett undantag är väl Djoos..... kommer nog bli väldigt bra tror jag, Bertil är ju oxå etablerad som jag ser det, synd att han skulle gå sönder i år när han skulle ta det stora steget.

Att hela tiden gardera sig med spetsspelare samtidigt som man fullt ut satsar på juniorerna tror jag blir för dyrt för en förening av Brynäs nuvarande storlek.

Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
Tväst: Ja, Djoos är ett undantag, men har ju knappt kommit fram än. Bertilsson är ju från Värmland även om han har viss skolning.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14

Tväst: Det är ju precis det Skellefteå gör! På sju år har dom gått från ett allsvenskt lag till att etablera sej som Sveriges plantskola nr 2 OCH samtidigt vara ett konsekvent SM-finallag med några av dom vassaste spetsspelarna Elitserien har. Och det med utgångspunkt i en liten håla uppe i Lapphelvetet. Brynäs förutsättningar borde vara överlägsna.

Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
Jajjen: SÅ liten håla är det ändå inte.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON 13/14
Anders Berg: Göteborg=håla => Skellefteå=liten håla.
Kommentera

« · 1554423