1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741514 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 13/14

Sv: SILLY SEASON 13/14
Rodrigo:

Låter väl inte direkt som något Sundlöv skulle vara intresserad av eller hur? Mer tvåvägsspelare med fina defensiva kvalitéer på sitt CV som gäller. Sundlöv måste väl vara en av få sportchefer i SHL som löser ineffektivt målskytte med att värva spelare som inte gör många mål. Säger inte att det är fel, jag är ju bara en sketen läktarcoach, men inte känns det som att Sundlöv gillar att göra det lätt för sig. Skulle vara intressant att höra vad grundtanken är och vilken slags ishockey man tänkt spela i vinter. Försäsongsmatcherna tycker jag inte har visat någon tydlig spelide ännu. Mest bök och chanshockey så här långt. Efterlyser en tydlig spelide.

DavyDjoos: Haha...

Någon här som snackade om att Teemu Ramstedt var ledig har jag för mig? Han verkar iallafall gå till AIK. Har inte sett honom spela men står såhär på EP: "En teknisk, kreativ och utpräglad målskytt". Hade kunnat vara något för Brynäs...

Rodrigo: enligt artikeln på Expressen har denne Liffiton minsann spelat en hel del matcher i farmarLAGET AHL... ;)

David Liffiton till FBK på tryout... Spelade senaste säsongen i Italien. En del skumma värvningar av FBK i år minsann. Inte nödvändigtvis dåliga men ovanliga.

Redigerad kommentar

Rodrigo:JJ kommer säkert få chanser i år. Både rahm och honken är skadedrabbade.Båda har utgående kontrakt oxå, mycket upp till bevis för båda. Misslyckas rahm i år kan JJ ta den platsen och om honken oxå gör det är det bara att plocka in en ny målvakt. 

Rodrigo: Jonas Johansson har verkligen chansen i år och jag snor ett citat. Jag tror han är före Rahm redan före jul.

Carl Lejonkräk: Javisst, men hade nog ändå tagit Lasse Johansson före Rahm ändå. Ja, om målvaktsspelet inte funkar alls i år, vilket nog inte är så väldigt osannolikt, har vi ju JJ som kan komma in och göra en Markström :)

Rodrigo: Fast nu börjar ju Rahm få erfarenhet också...sedan knackar ju Jonas Johansson på dörren och kan kanske ta över efter Honken så småningom.

Linus Wickman: Hade vi inte skrivit ett dumt tvåårs-kontrakt med Rahm hade Lasse Johansson/Honken varit ett riktigt bra målvaktspar, Honken med erfarenhet och Johansson med grym potential.

Rodrigo: personligen skulle jag vilja sett Lasse Johansson i Brynäs istället för Frölunda men Brynäs verkar inte intressera sig speciellt mycket på allsvenskan. Vilket kanske är ett misstag, finns många guldkorn. Hoppas på wikstrand från Mora nästa år. Han kan ersätta löf.

Linus Wickman: Slava Trukhno hade varit en skön värvning till laget, kan transportera puck och spelar även rätt fysiskt :) hans poängsnitt i AHL ligger dessutom inte långt ifrån Scott och Sweatts (0,45). Men ja, Luleå tog ju honom...

Peja: vi kan ju försöka ta flera lirare från allsvenskan, men blir svårt när Luleå hugger alla ;-)

TobiasR: Det är lite märkligt hur ett lag som Rögle har råd med den typen av spelare, medan vi inte ens kommer i närheten av en spelare med den kalibern, man får anta att Rögles lagbygge, om man bortser från Aaltonen, Gerber och Kukkonen måste ha varit väldigt billigt, eftersom man nu hade råd med dom tre väldigt dyra spelarna. Brynäs har nog lite mer balans i fördelningen av löner. Men det är bara spekulationer.

Redigerad kommentar

Linus Wickman: Problemet förra säsongen var ju att man hade ett lag bestående av en stor mängd grovjobbare men fortsatte spela ett puckförande spel. Det gick inte. Då är frågan om lösningen är att byta taktik och värva ännu fler grovjobbare, eller att försöka återuppbygga en spelartrupp som klarar av att spela ett puckförande spel?

Det blir även problematiskt när J20-spelare som är skolade i ett puckförande spel helt plöstligt ska spela 'grishockey' i A-laget. Silfverberg mfl lyckades inte heller fullt ut i Elitserien innan de fick spela ett puckförande spel där de kunde utnyttja sina kvalitéer.

Spelskickliga spelare måste inte vara svindyra. En spelare som Marcus Nilsson, som spelade i Allsvenskan förra säsongen, hade varit utmärkt.

Rodrigo: Som jag sa, det får kosta vad det kostar. Har rögle råd så har brynäs det. Med Juhamatti i laget så är vi ett top lag. Sm-guld utmanare och då är det värt vartenda öre.

Peja: Grovjobbare är billigare ;) sen hoppas Sundlöv på att grovjobbarna ska producera offensivt bara man sätter dom i en offensivare roll. Lite märkligt, men men. Det är ju sällan elitseriens bästa spelare tjänar runt 100 000 också, som Silfverberg.

Appropå på Aaltonen, han fick ju helt galna pengar i Rögle, var väl uppemot 500 000 i månaden eller något, hade gärna velat sett honom i Brynäs men honom har vi aldrig råd med.

HappyX3: Håller med! plocka hem altonen sundlöv, får kosta vad det kostar helt enkelt, fantastiskt bra spelare som har verktygen till att vinna poängligan helt klart. Satan vad chockade alla skulle bli om sundlöv plocka in han :)

Peja:

Att vi 11/12 hade Silfver mfl för ca 100'/mån och att en spelare av deras kvalitet (läs Johamatti) idag skulle kosta oss ca 300'/mån, kan det påverka tror du...?

Peja: för att spela modellen som vi vann guld med måste man ha såna spelare oxå, de bästa försvann. Kanske blev för dyrt ekonomiskt att satsa på liknade spelare från utlandet. Därför man byte modell?

HappyX3: Hellström var åtminstone en spelartyp (stor tuff defensiv back) som behövdes under fjolårssäsongen. En spelande center hade varit ett föredra som komplement till den nuvarande centeruppsättningen.

Lite märkligt att Brynäs verkar ha frångått sin vinnande modell helt och hållet, dvs när man hade ett spel som gick ut på att vara ett puckförande, spelande lag. Numera verkar man i princip enbart satsa på grovjobbare.

www.eliteprospects.com/player.php?player=3200

Juhamatti Altonen har fortfarande ingent kontrakt, bättre att skriva kontrakt med honom. Riktig mpålmaskin och i "rätt" ålder och vill tillbax till NHL..

Sen håller jag med om Lindgren, han förtjänar en SHL plats i år! Dock vet jag inte m han pallar 55 omgångar??

Alexander Larsson? VI får se, ifjol var det ju Alexander Hellström som lånades in, han hamnade efter detta i Div.! ;)

Rodrigo: ordet try-out andas ju chansning. När man själv säger att det i första hand gäller över ET. Ta chansen att spela in Lindgren så han är redo när den obligatoriska skadan på Nordan dyker upp

Gurra88: Tycker ändå det här var en rätt bra lösning, dessutom när det är på try-out så tar man inte heller några onödiga risker. Men även jag skulle också vilja ge Lindgren större förtroende.

Carl Lejonkräk: Ja såklart det är, vem trodde att du skulle tycka något annat? Vi har en fantastisk chans att spela in Lindgren på allvar. Han håller samma om inte bättre nivå än Larsson, dessutom i "rätt ålder" för att citera din själsfrände. Kamma dig arnio

Gurra88: nä det här är den bästa lösningen.

Märlig värvning. Är det inte bättre att spela in Lindgren på allvar? Spara pengarna till den målskytt som kommer tvingas inhandlas under säsongen.

Rumpelstiltskin: Trodde Brynäs var ett top 4:a lag :)

Steenm: Det beror ju på hur man ser det..

Jag själv tror att årets Brynäs kan komma långt och utmana top 4 lagen. :)

Steenm: Säg nåt lag som inte behöver kämpa? Dra något över huvudet din förbannade klagomur!

Fan, fan, fan, fan, fan...

Allt - verkligen ALLT - är upplagt för en skitsäsong.

– Darrigt mv-par.
– Avsaknad av riktig spets.
– Avsaknad av en riktig förstecenter.
– Fältherren långtidsskadad.

Årets Brynäs kommer få KÄMPA på isen.

tjugo8:vet att han hade en knäskada i slutet av oktober och var borta i drygt en månad. Så han borde vara helt återställd nu.

Linus Wickman:

Kan nog bli en fullgod ersättare...vet du när AL:s skada var...? Kanske några Tikar som kan fylla i...?

Mina gamla hockeybiblar skriver; "3:e bästa poäng 11/12", "fint spelsinne, tacklar gärna", "stort förtroende även i år", "spännande utvecklingskurva"

tjugo8:håller med, Larsson hade nog fått ett SHL- kontrakt om det inte vore för hans skada förra säsongen. 

Bra agerat Brynäs!

Tycker Granis varit överreklamerad senaste 1-2 säsongerna...

Iaf för nästa 200'/mån

Ja, Lauritzen var ju inte speciellt bra förra säsongen, såg rätt obrydd ut men sen så kan det lika gärna ha varit så att han hämmats mycket av sina skador, han fick ju aldrig riktigt till det. Och ingen kan väl påstå att Lauritzen var dålig 11/12? På den positionen han oftast intar i powerplay kan han bl.a. bli väldigt viktig, även om det kanske blev lite för mycket puck-kladdande förra säsongen. Lauritzen har iallafall sett riktigt bra och riktigt spelsugen ut nu på försäsongen :)

Redigerad kommentar

Hoppas Nokelainen hinner bli spelklar till på lördag åtminstone.

Det vore perfekt om Nordquist slapp spela match två dagar i rad
nu på försäsongen, för att inte riskera något. Nu när han har
inlett så lovande. En helt frisk Nordquist blir ju nästan som
ett nyförvärv jämfört med förra säsongen.

Det vore också bra om Nokelainen kan mjukstarta med en match.
Att spela match två dagar i rad, det första han gör i Brynäs,
vore onödigt.

Då kan han kolla in spelsystemet lite mer ingående från läktaren
på fredag, och sen spela på lördag.

Lindström: Får be om ursäkt om detta kommer som en chock men Bäckis och Kroken spelar inte i Brynäs nu mera. Bäckis lirar i Washington (sen sex säsonger tillbaka) och Järnkrok ska prova lyckan i Detroit i höst....

Nej men Lauritzens fjolårssäsong är nog många överrens om var riktigt dålig, men säsongen innan och tidigare säsonger han han visat prov på väldigt fina passningar!  Ifjol satt han även fast i en kedja med Nordan och Widde typ hela säsongen, i en första kedja kanske självförtroende kommer åter?

HappyX3: jag hoppas du skojar.
Du menar flippmacka i knähöjd Lauritzen?!
Se på Bäckis eller Kroken, så slår man passningar, distinkta inte fladder.

Carl Lejonkräk: Haha, att inte ens bry sig om man träffar målet eller inte.

Rodrigo: eller Cody Fransonskott hehe

HappyX3: Bara han inte har Widing-skott, dvs ha ett riktigt hårt skott men träffa mål ca 0,3% av gångerna, och då oftast rakt på målvakten.

Får somsagt riktigt bra vibbar av denna värvning! Hoppas dom stämmer haha :)

Men han verkar ju ha ett jävla skott och jobbar alltid stenhårt så sätter Brynäs honom i en superoffensiv roll så finns det ju en chans att han får mer användning för sitt skott vilket gör att det kan bli en hel del mål.

Lauritzen är väl den spelare i dagens Brynäs som är bäst på att lägga smörpass? Så Lauritzen - Nokelainen - Sweatt/Thuresson ??

TobiasR: För att vara finne är han också förvånansvärt snygg.

http://www.youtube.com/watch?v=DCPJOwxIxQE lite smått och gott från nokelainen, finns även många klipp där han delar ut rejäla proppar. Jag tycker detta är en fantastisk värvning och jag tror stenhårt på denna finne asså!

http://gd.se/sport/br...nashjalte- Nokelainen blir alltså vår förstacenter. Liknelsen med Lundqvist och Dackell låter väl inte helt ovettig, den stora skillnaden är väl bara att Lundqvist och Dackell faktiskt har producerat framåt i ligorna dom spelat i. Nu har jag ingen aning om vad Nokelainen hade för roll i sin senaste säsong i SM-liiga men var han förstacenter även där var hans produktion inte särskilt spännande. Jag har dock svårt att se att man skulle placera Nokelainen i en tredje/fjärde-femma i en liga som den finska, med tanke på att den kanske är snäppet sämre än SHL och Nokelainen antagligen var ännu mer av en klassvärvning där än här. Det brukar ju skilja ganska mycket på hur spelare producerar i dom båda ligorna, Dixon är ju ett ganska klart exempel, som hade ett poängsnitt på 0,58 i Elitserienmedan han i SM-liiga låg på 0,93. Frågan är också var dom där offensiva sidorna finns, med tanke på att han spelat i en defensiv roll i hela sin karriär. Det är lite som att Sundlöv verkar tro att det finns en 40-poängs-spelare i varje liten spelare. Nej, det känns inte riktigt som att Sundlöv riktigt visste vilket håll han ville gå åt i denna värvning. Men men, det ska ändå bli intressant att se vad han prestera som förstacenter, oavsett.

Redigerad kommentar

gevalia: Inget lag har heller så få offensiva spetsar ;) Förutom AIK då, men dom räknar vi väl knappt till SHL längre. Men ja, i slutspelet kan allt hända, för att citera Tommy Jonsson förra säsongen: "Vi blir farliga i slutspelet" och riktigt farliga blev vi!

Rodrigo: Säger bara "kan bli ett kul slutspel".....Inget lag har så många tuffa spelare som Brynäs, detta blir ett roligt HOCKEY-ÅR!...belive me!........å så kommer Elias hem...ojojoj!  ;)

Huge: Jag tror den påverkar minimalt. Det är mest en gammal klyscha. Skellefteå var helt enkelt bäst bara, dom vann med 4-0 i matcher i finalen. Det var inte för att dom var sugna på revansch. En klyscha man fick höra ofta när vi mötte SAIK i final var ju att SAIK hade lärt sig mycket från att vara i final föregående säsong, yeah right. Att ha förlorat finaler kan stjälpa lika mycket som att hjälpa, man har mer press på sig t.ex. På samma sätt har Brynäs en press att prestera denna säsong. Så revanschlusten behöver inte vara till någon hjälp. Man kan spekulera i sådant här i åratal men när det kommer till kritan så betyder det inte så värst mycket.

EskilstunaLasse: Tycker ändå att spelare som Scott, Sweatt, Brodin och i viss mån Rödin är spelare som går lite rakare på mål än övriga, så den biten är jag isf inte lika orolig för som du.
Som nån skrev och som jag själv inte hunnit formulera: vi kan bli jobbiga att möta, lite av en lulekopia som det känns.

« · 1585057 · »