1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774758 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 13/14

Sv: SILLY SEASON 13/14
Carl Lejonkräk:

Ibland verkar du vara fantastisk naiv och blåögd. Klart det finns spelare som inte brinner för klubben och uppgiften fullt ut. Malmö Redhawks någon?

mk: Ajfan, försökte han vara ironisk?

Obs: ironi

Bara så att du och andra under 50 år fattar att även dom över 50 förstår sig på ironi.

För övrigt vill jag bara klargöra att det inte finns nån anledning att överdriva åt andra hållet, oavsett om han försökte vara ironisk eller inte.

Huge:"Om du på fullt allvar tror att spelare på den här nivån kliver in på isen och inte bryr sig om att försöka prestera så är du mer än lovligt naiv och okunnig."

Intressant. Varför tog Brynäs in Boork för några säsonger sedan? Jo för att reda ut just ett sånt problem.

Att man sedan har ett antal spelare som verkar ganska mätta efter guldet är inget nytt problem. Har man då inte en tränare som ställer höga krav och tillåter spelare att underprestera i match efter match utan att det blir följder i exempelvis kraftigt reducerad speltid eller liknande så smyger det lätt in en form av lättja i truppen.

Det har hänt förr och kommer att hända igen.  

Redigerad kommentar

foppa78: Jag ska försöka vara lika pedagogisk som när jag pratar med en 10-åring. Att kalla någon för "jävla sopa" är inte att kritisera någon. Det är att kasta skit på någon. Utöver att det är respektlöst är det barnsligt, till och med för en 10-åring. För en vuxen människa är det ju obeskrivligt barnsligt. Slutligen: skulle du vilja bli kallad för "jävla sopa"?. Det är då som 10-åringarna brukar svara "Nej..." och tänka efter lite.

Redigerad kommentar

Peja:Hur många 10-årigar plockar ut +200k/mån? Med lönen höjs kraven.

Det försvarar inte att någon kallar en spelare för jävla sopa, men det ligger i farans riktning så att säga.

Slajsarn: jämförelsen med 10-åringar åsyftar ju oss vuxna supportrar, och hur många av oss som lyfter 200' i månaden vet jag ej... ;) 

Slajsarn: Jag talar om normalfall, inte där vissa spelare av olika anledningar kommit på kant med ex tränaren, som i Boorks fall. Dvs där spelaren medvetet kanske försöker att straffa ut sig.
Sen var väl knappast huvudanledningen till varför man anställde Boork att han skulle få bort ev rötägg, det fick vi på köpet.
Och det där snacket om mättnad efter guldet tror jag inte mkt på, gäller väl isf mer topplag som är vana att vinna.
I vårt fall tror jag isf att "ovanan" gör att spelarna gärna vill känna guldfebern ännu en gång.....

DavyDjoos:En sak är klar. Skulle jag ha den lönen på jobbet så kan du vara lugn för att kraven skulle öka. Man skulle inte tillåta att jag gjorde samma "nytta" som en med halva den lönen. Något man kommer undan med i dagens Bynäs,

Vad tror du Brynäs fjärdelina kostar Brynäs/månad?

Huge:"Och det där snacket om mättnad efter guldet tror jag inte mkt på, gäller väl isf mer topplag som är vana att vinna.
I vårt fall tror jag isf att "ovanan" gör att spelarna gärna vill känna guldfebern ännu en gång....."

Det har hänt förr.. rent spontant så kommer jag på ett fall. Vad hände med modos bärande spelare efter deras guld? Precis samma sak som i Brynäs.

När det gäller dagens Brynäs så har man ju dessutom lyxen att kunna skylla på skador och liknande. Frågan är vad Sundlöv kan skylla på efter att ha haft en en rejäl övertro på många spelare.

På tal om naivt menar jag...

Sen är det lite kul att du skriver "normalfall", som om Brynäs tar guld ofta. Dagens situation är ju väldigt "onormal" i det avseendet. ;-)

Slajsarn: Och hur vet vi att inte du själv är överbetald?
Marknaden styr lönerna,
ointressant att jämföra som du gör.
Hur ofta har du motståndare i ansiktet på ditt jobb, som gör allt för att sabotera din prestation?

Slajsarn: det beror väl på vilken uppställning TJ har satt upp dagen till ära... ;)

Men visst är även de spelare med minst istid rätt så välbetalda, och de som förväntas prestera mer har en ännu högre ersättning. Även om andra föreningar har högre omkostnader för sina trupper än vad BIF har...

Och, ja man kan ju utvärdera vid tid, t.ex. efter säsong, eller vid kriser/deadlines om vissa spelare verkligen gör sig förtjänt av lönen, eller om man tror att det löser sig på längre sikt, etc. etc. — man kan försöka göra som Växjö, byta ut icke-presterande mot spelare man tror presterar, eller sitta lugn i båten till nästa säsong, det beror ju på vilka värderingar och riktlinjer föreningen i fråga har valt.

Sedan kanske det skiljer sig lite åt hur man diskuterar internt och hur man kommunicerar ut det.

Jag hoppas på backförvärv, både för nu och för nästa säsong, och jag kan tycka att det vore intressant att värva Daniel Brodin om man gör en värvning för framtiden, då har man ju redan påbörjat nästa säsongs trupp, att rensa i skafferiet, få in ersättare för de som inte höll måttet.

Men, på din fråga om vad fjärdelinan kostar har jag ingen kvalificerad gissning, tyvärr...

Huge:Kanske för att min lön styrs av en grundlön och sedan en lönestege som baseras på vilken kompetens man har. Detta i form av meriter som UTBILDNING, Certifikat och liknande.

Inte vad man presterat förra året...

Så ditt resonemang faller lite. Men jag uppskattar försöket ;-)

Slajsarn: Man kan väl se spelarmeriter hos en hockeyspelare som arbetslivserfarenhet i sammanhanget?

Redigerad kommentar

DavyDjoos:"Sedan kanske det skiljer sig lite åt hur man diskuterar internt och hur man kommunicerar ut det."

Vad som sägs är ointressant. Det är handlingarna som avgör. I form av bänkningar etc...

Mot slutet av många matcher när TJ går ner på folk så är det oftast samma spelare som får sitta. Det vill säga de unga killarna, inte de spelare som kanske skulle behöva den signalen.

Visst det kanske inte blir så bra att bänka sina "bästa" den matchen, men i och med att mn har ett uttalat mål att sitta lugnt i båten och jobba med tålamod så kanske det inte är panik för just den matchen utan det är det långsiktiga som är i fokus.

Blir tex Widing, Nordan och Hansen petade i sista ett par matcher så kommer TJ i alla fall få se karaktären på spelaren.

Stannar han kvar efter träningen och nöter avslut eller är han först in i duschen och nere på java innan håret torkat?

Peja:Ja och nej... Några exempel...¨

En målvakt som spelar i ett defensivt duktigt lag som har väldigt bra backar. Kan ses som en grym målvakt utan att vara det.

En back spelar ihop med en lina som producerar mycket poäng. Han får en grym plus/minus...

En center spelar med två erkänt duktiga och producerande ytterforwards som som får massor av andra assist i en liga som är väldigt generös med poängen. ..

I idrott är det väldigt enkelt att åka snålskjuts

Slajsarn: Visst, men om du är på en civil arbetsplats och på en avdelning som fungerar så kan man också åka snålskjuts. Det finns ju folk som frågar kollegor så fort någonting börjar bli svårt... ;)

Peja:Ett konkret exempel är Månnsson som spelade med Bäckis...Han blev till och med Landslagsman på de meriterna. Men så drog Bäckis och det slutade med att Månsson stod och grinade i TV efter att SSK hade åkt ur ES.....

Peja:Absolut finns det såna.. Och de brukar ju bli omtyckta ;-)

På tal om "förolämpningar" i olika former...

Molin lånas ut till Mora resten av säsongen.

Linus Wickman: Det var ju inte bra, de måste ju betyda att Brynäs inte tror på Molin,och att man inte satsar och tar hand om sina juniorer, iaf om man lyssnar på gurra

Berka:Han har ju inga gamla meriter att visa upp. Tänk vilken signal man hade kunnnat skicka till exempelvis Widing, Lauritz eller någon annan någon annan underpresterande spelare. DET hade varit en bra investering för nästa säsong.

Berka: va inte bitter. Ni får ju en tränare som kan ta vara på er talang till nästa säsong. Ni åker givetvis ut i kvarten i år.

Wännström och ev. Brodin , snacka om att Sundlöv gynnar svensk hockeys framtid

Gurra88: Modo är bäst i Sverige på att ta hand om talanger, bara börja räkna från nhl!
Eftersom att du bevisligen alltid har fel i dina påståenden så kommer Modo klara kvarten eftersom du påstår att vi åker då!
Själv då, klarar ni av att ta er till slutspel.. Vore ju sjukt starkt av svenska mästarna med så mycke bra svenska hockeyspelare och talanger att ta sig hela vägen till slutspel, det kommer bli tufft, men med lite flyt å en jävla vilja så kan ni nog knipa 8:e platsen!

Slajsarn: Eller så är det helt enkelt så att Molin har svårt att prestera i elitserien och att istid i allsvenskan kommer att gynna hans utveckling på lång sikt.

Berka: Gurra88:  Modo är bäst i Sverige på att ta hand om talanger, bara börja räkna från NHL!
Eftersom att du bevisligen alltid har fel i dina påståenden så kommer Modo klara kvarten eftersom du påstår att vi åker då!
Själv då, klarar ni av att ta er till slutspel.. Vore ju sjukt starkt av svenska mästarna med så mycke bra svenska hockeyspelare och talanger att ta sig hela vägen till slutspel, det kommer bli tufft, men med lite flyt å en jävla vilja så kan ni nog knipa 8:e platsen!

Ladda hem pdf filen nedan så kan ni se hur många juniorer respektive lag har använt sig av under säsongen 12/13

http://estat.hockeyligan.se/PDFReports/Elitserien_2012-2013_SamladSpelarstistik.pdf

Berka: Vi inser ju iallafall när vi är dåliga till skillnad från Modoiter.. Hur ni är på att ta vara på talanger just nu har inte så mycket med Sedins, Foppa m.m..

Luleås Robin Jacobsson är tydligen nära Brynäs-

Berka:Tror inte nån säger emot att Modo varit klart bäst på detta historiskt sett, Foppa, Sedinarna är bara några utav dem. Men i dagsläget är det väl ändå Brynäs och Saik som leder den utvecklingen, tror ingen utan cyklopöga kan säga emot där heller:)

Zzz: Så tjärnbacken är i hamn nu...? :)

Zzz: vet inget om honom, förutom -9 i AS...
Platsar inte i Luleå tydligen...

Men, vi får väl se...

DavyDjoos: Nej jag vet heller inget om honom annat än att han var rätt hypad inför säsongen. Var det inte han som kastade handskarna mot Rahimi härom dagen?

Hursom vore det behövliga 100kg och bättre än ingen back alls. Säkert inte allt för dyr heller.

Redigerad kommentar

Brynäs IF Överskottsbolag AB.

Zzz: Hörde just med min polare som är insatt och lulefantast.

"What??? Han släpper Osten aldrig! Stor. Tung. Nyttig."

Låter ju som vad vi behöver å andra sidan...

bradberry: Hörde just med min polare som är insatt och lulefantast.

"What??? Han släpper Osten aldrig! Stor. Tung. Nyttig."

Låter ju som vad vi behöver å andra sidan...

Han påminner lite om Ekholm i spelstil, men använder kroppen mer. Med bra självförtroende är Robin J riktigt nyttig.

bradberry: Vad säger man, bättre än ingenting och kanske lika bra som nån dyr oönskad finne. Spännande i alla fall.

Carl Lejonkräk: Om detta rykte stämmer så är iallafall jag nöjd. Tror Robin kan bli riktigt nyttig i defensiven. Ser fram emot att njuta av hans "proppar".

Skitstöveln: Kan vara sociala skäl eller missnöje med istiden.
Har svårt att se Osten släppa Jacobsson av spelmässiga skäl.
Skit samma, stämmer ryktet låter det kanon.
Exakt vad vi behöver i nuläget.

Skitstöveln: Ja han verkar vara en väldigt fysisk spelare i alla fall.

Redigerad kommentar

Nu står det om eländet i GD också... Ja ja, nästa säsong kanske blir lite roligare.

Anders Berg: Vilket elände?

Carl Lejonkräk: Ekholms/Bertilssons ersättare från Luleås bänk.

Men som sagt; Nästa säsong kanske Brynäs IF blir ett topplag igen?

Anders Berg: Vilka bättre alternativ fanns det? Det låter som du har rätt bra koll på det.

Anders Berg: Nja Berg vi ger grabben en chans det kan ju iaf inte bli sämre!

Har någon hört hur det går med Brodin?

Zzz: Precis. Ska bli intressant att få ta del av Bergs redovisning över lediga defensiva landslagsbackar som i nuläget vill komma till Brynäs.
Vi väntar...

foppa78:Har hört att ev Molin blir ett byte med Brodin vigör får se!

Anders Berg:anske han kommer att göra det bra i Brynäs...vem vet?

Anders Berg: Men Berg! Om du går efter den magra research som finns sammanfattad här på HS så verkar väl detta vara en positiv värvning.

Du verkar förvänta dig en back från en marknad som inte finns...?

bradberry: Det komiska är ju att andra lags värvningar av diverse "överskottsbackar" har hyllats men när Brynäs gör detsamma tas Motorsågen fram...

Redigerad kommentar

Peja: Motorsåg, jösses. 

KulaShaker: Vi får hoppas att han får chansen att mangla sina gamla lagkamrater från Lule i slutspelet.

« · 1555727 · »