Brynäs IF

713438 inlägg · 7953 ämnen

Silly Season 2011/12

« · 1326109 Till forumet


Silly Season 2011/12
Lika bra att börja spåna på nästa års upplaga när det nu går så lysande...
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Inför nästa år hoppas jag verkligen att efter två sparsäsonger, att dom satsar ordentligt ett år...
Om man försöker se lite sunt på det här så måste dom ha sparat ihop pengar nu under två år då det inte värvats in nåt i stjärnväg om man inte försöker se Eero som en stjärna då iofs, ifjol byttes Dixon, Markström, Läck, Molin, Hietanen och Nolander ut mot Greiss, Svedberg, Clarke och Ekholm. Det MÅSTE ha lagts undan en hel del i den försvagningen. Inga dåliga spelare som kommit, inte alls (Clarke då kanske), men byter man ut 6 spelare mot 4 så måste det bli pengar över...

Målvaktssidan borde väl redan nu kunna vara klar, Greiss går ju tillbaka till NHL/AHL såklart och Honken kommer in, har vi ju kunnat utröna! Hus i Valbo, 32 år och vill "hem". Svedberg back-up till honom...

På backplats har Ekholm, Jonsson och Sundqvist redan kontrakt över nästa år, förlängning med Andersén och Carlsson. Ut med Clarke, och Simon Löf. Låna ut Berglind till AS. Sen har jag hittat tre intressanta spelartyper. Behöver inte vara dessa specifika spelare men...
Jonas Junland, Färjestad: www.eliteprospects.com/player.php?player=3442
Derek Meech, Grand Rapids: www.eliteprospects.com/player.php?player=9506
Henrik Tömmernes, Frölunda: www.eliteprospects.com/player.php?player=10018
Då borde det bli en hyffsad förstärkning där, åtta BRA backar från seriestart för en gångs skull!

Forwards: Granström, Hansen, Järnkrok, Larsson, Lauritzen, Nordquist, Rensfeldt, Sandin och Wännström har kontrakt över nästa år. Jag önskar förlängning med Rohdin, Silfverberg och Somervuori. Dackell får pension, Kahnberg får gå vidare och likaså Sundström. 2 platser kvar till att vara 14 forwards, vilket man har att föredra inför en säsongsstart... Även här två spännande nyförvärv, finnar båda två:
Lauri Tukonen, Lukko Rauma - www.eliteprospects.com/player.php?player=3199
Oskar Osala, Charlotte Checkers - www.eliteprospects.com/player.php?player=8396

UT: Greiss, Clarke, Löf, Kahnberg, Dackell, Sundström (6 spelare).
IN: Honken, Junland, Meech, Tömmernes, Tukonen, Osala (6 spelare).

Då först skulle föreningen kunna snacka om en målsättning i finalspel, anser jag!
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Anders Blank:

Du får nog räkna bort Silfverberg och Ekholm, de två lär nog skriva Ottawa respektive Nashville som hemadress nästa säsong.
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12

tompap71: Det är inte så säkert, vi har ju sett en trend bland unga NHL-aktuella lirare att de stannar ett år extra jämfört med tidigare.

Jag hörde Detroits GM Ken Holland snacka i en av pauserna i JVM. Han berättade att de numera ser mycket till spelarens personliga utveckling/vart denna tjänar mest på att spela. De har inte lika bråttom med att få över spelarna nu utan vill att de ska vara "klara" för NHL när de kommer. Jag antar att det är lika bland andra lag i NHL.

Det kan hända att de kontrakterar spelarna men lånar ut dem, precis som fallet blev med Rödin.

Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Anders Blank: Den jag skulle vilja se i Brynäs nästa år är Oskar Osala.
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Anders Blank: Får nog vänta med det där tills vi vet vilken serie Brynäs spelar i nästa år.
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Är nästan säker på att Henrik Tömmernes stannar i göteborg eller går till nhl.
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Jajjen: Brynäs kommer spela slutspel iår så är det bara !
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
henke1: Och vad får dig att tro det elle? Väntar på en motivering!
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
hahii: "Den jag skulle vilja se i Brynäs nästa år är Oskar Osala"

Ja jag med, frågan är vad som skulle dra han till Gävle?
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Venom: Våld!
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
henke1: "Jajjen: Brynäs kommer spela slutspel iår så är det bara !"

Såklart! En liten svacka bara och snart får vi ju fyra viktiga grabbar från J-VM också. Att vi ständigt förlorar mot de värsta skitlagen är synd men det är hur vi presterar mot topplagen när vi har alla spelare med som betyder någonting. Solklart slutspel och förhoppningsvis minst semifinal. Vi ska minsann inte ge upp ännu och bara snacka om framtida värvningar och sparkningar.

Dacke förrästen, liket lever.
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Anders Blank: spännande att namedroppingen och länkarna till elitprospect är igång redan innan året är slut.....
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
arnio: Fyra viktiga? Wännström och Larsson har väl inte varit på isen i någon tredje period? Dom är ju inte bra nog att spela i viktiga lägen.
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Macahan: Vilket jag inte förstår...
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Venom: Ja, vad skulle det vara för mer otroligt än att Skellefteå lyckades locka dit Lehtonen iår?! Statistiskt sett så är dom väldigt likvärdiga. Kanonspelare i AHL men har inte lyckats ta en plats i NHL, kan vara ett bra alternativ att komma till ES och få dominera lite... Sen har han ju varit i Washingtons organisation, så kanske Bäckis kan lägga ett gott ord för Brynäs för han...
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Jajjen: Ja, att dom skulle åka ur tar jag för otroligt... Tror inte ens på Kvalserien! Men i bästa fall 7-8, i värsta fall 9-10. Men eftersom lagets målsättning var minst semifinal så måste det vara ett stort misstag om man skulle sluta 7:a också... Allt kan ju iofs hända i ett slutspel, men oddsen ökar ju inte direkt att gå vidare till semi om man slutar 7-8!
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Anders Blank: Tror vi slutar 5-6 iår faktiskt :)
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Drömlag näsa säsong:

Honken,Svedberg

Jonsson-Andersén
Ekholm-bertilsson
Sundqvist-niclas wallin
Carlsson-Berglind/k.johansson

silfverberg-Järnkrok-jonas andersson
lauritzen-granström-somervouri
wännström-larsson-rohdin
björn melin-nordquist-dackell
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Pettisbif: mums. Fast bort med Dackell och in med Osala.
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
henke1: Ingen skulle bli gladare än jag!
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Pettisbif: Hansen har ju fortfarande kontrakt nästa år så jag tror inte dom bryter hans kontrakt. Sen vill jag se en toppback till, Wallin i all ära, men han och en till typ av hög klass så vi kan tala om en förstärkning!
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Anders Blank: Ser ju att jag gjorde en fadäs där... Även Bertilsson har ju kontrakt över nästa år så han får ju såklart plats i nästa års Brynäs! Då behövs ju bara en Junland och Meech för att jag ska bli nöjd och vips så är det bara fem spelare som behövs handlas och 6 "sparkas"...
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Pettisbif:
Mina femmor får gärna se ut såhär:

Honken - Svedberg

Ekholm - Meech
Tukonen - Nordquist - Lauritzen

Jonsson - Andersén
Somervuori - Järnkrok - Silfverberg

Junland - Bertilsson
Osala - Granström - Rohdin

Carlsson - Sundqvist
Wännström - Hansen - Rensfeldt/Larsson

Larsson/Rensfeldt
Sandin
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Verkar iaf som att Calle bestämt sig för att stanna minst ett år till!
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Linström_92: Gör absolut ingenting :-)
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Tack vare 100 års jubeleriet så skulle jag vilja se detta brynäs lag nästa säsong mv frågan lämnar jag uppe så länge lär kosta en del men inte mer än vad man får för att ha ett slagkraftigt lag för ett Sm guld.

1. Granström Desharnas(AHL-NHL) Brendl

2. Larsson Järnkrok Silfverberg

3. Lauritzen Nordquist Somervouri

4. Wännström Hansen Rensfeldt

Hansen är ett stort frågetecken men finns under kontrakt.

Backar

1. Ekholm M.Noreau(AHL)

2. Sundquist Bertilsson

3. Jonsson Gustavsson(AHL)

det är grundlaget jag skulle vilja se i mitt Brynäs

tycker det ser förbaskat bra ut :)
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Roger Ramkvist: Jag förmodar att alla andra, förutom Desharnais och Brendl, kommer spela gratis. För bara Desharnais ligger väl på en lön i Johan Davidsson-klass.
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Paddan:

ja risken är väl att det lär kosta nått sånt.. man får vad man betalar för tyvärr.

Men om man kan hitta nått i hans klass och betala 30-50 tusen i månaden så gärna för mig. Hade jag kunnat det hade jag troligtvis varit scout/ sportchef hehe :)
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Gustafsson
www.eliteprospects.com/player.php?player=5545

Noreau

www.eliteprospects.com/player.php?player=12153

varken brendl eller Desharnais behöver nog inte länkas
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Roger Ramkvist: Sedan så tror jag också att chansen att Erik Gustafsson flyttar hem nu, när han ligger på gränsen till en plats i Flyers är minimal. Han blev väl förresten uppkallad till Flyers nu i julhelgen.
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Brynäspoäng före JVM: 1,5 per match
Brynäspoäng under JVM: 0,5 per match (den givna torsken imorron inräknad)

Brynäs sumpar typ 6 poäng under JVM. Kan bli helt avgörande för Brynäs serietillhörighet nästa år. Dags att anpassa sej till regelverket och skrota den kostsamma juniorsatsningen och göra som Modo och SSK; det lilla kapital man har måste läggas på etablerade utlänningar som kan bidra till laget även under jul och nyår. Ishockeyns framtid kan dom rika klubbarna, som slipper spela med ett ständigt kvalseriehot, ägna sej åt.

Fuck JVM!
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Paddan: å fan det hade jag missat att han var... men men lär nog inte få nån av dom önskade heller... men men vad jag än önskar så lär det inte påverka nått... drömmarna kan man iallfall ha även om chansen är minimal att dom slår in :)
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Roger Ramkvist: Med tanke på hur lite Brynäs lägger på spelarbudgeten i år (kan inte vara på nåt annat sätt med tanke på hur laguppställningen ser ut) är nog chansen stor att man öser på nästa år för att fira 100-årsjubileum som svenska mästare. Eller så blir det en budgetuppsättning igen. Jag tror jag vet vilket det blir.
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Jajjen: och Brynäs är i final i FM Mattssons Cup i år igen. Egna produkter kommer finnas där några framöver i varje fall. Men hur spetsar vi till resten av truppen?
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Huss: Ja, det är skitkul med alla framgångar på juniorsidan. Det är nog framförallt den som gör att Brynäs numera faktiskt nämns med respekt. Igen. Men inte så kul att jag är beredd att offra Brynäs elitserieplats. Jag kräver en seriös satsning på seniorsidan om vi ska fortsätta mata hockeysverige med stjärnspelare.
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Jajjen: Det skapar också en tryggare miljö för våra egna produkter att blomma ut i. Det blir garanterat mer istid för dem om vi ligger i mitten av tabellen istället för runt de nedre strecken hela tiden.
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Huss: Jepp. The Sheleftyou way. Det är ju fan att man som brynäsare ska behöva se upp till ett lag som spelade allsvenskt nyss.
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Jajjen:

tanken har slagit mig ett antal gånger att så är fallet, iallfall intalar jag mig det.
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Huss: "och Brynäs är i final i FM Mattssons Cup i år igen. Egna produkter kommer finnas där några framöver i varje fall. Men hur spetsar vi till resten av truppen?"

Jag tror inte det kommer att ske förrän Brynäs har samma kompetens i A-laget som de i Juniorverksamheten. De som rekryterar, utvecklar och coachar i Juniorverksamheten är ju mycket bättre än de som gör det i A-laget.

Bara att kolla på de senaste målvakterna som Sundlöv har rekryterat utifrån;
- Greiss
- Bjurling
- Svedberg
- Modig
- Läck
- Korhonen
- Sperrle
- Kristan
- Korhonen (2)
- Jokela

Herregud...

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Peja:

Förhoppningen är väl att värvningsgruppen ska förbättra den kompetensen även för A-laget.
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
tompap71: Ja, de kanske kan hjälpa, men jag tycker att det är konstigt att massa personer har fått gå och att Sundlöv består.
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Peja:

Kan hålla med om det, Sundlöv har ett par uppsidor men det börjar bli dags att få in lite nytt blod nu. Förutsatt att det är rätt blod och ingen "kompistillsättning"
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
tompap71: Tyvärr så blir ju dom som kommer utifrån med nya fräscha o ibland tuffa förslag sågade jäms med fotknölarna eller utmobbade, tyvärr.
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Till alla:

Förslag med nytt namn som Sportchef?
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Bissett19:

En utopi förmodligen men...

Håkan Andersson, Detroits scout.
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Bissett19: Stefan Persson, nu sportchef i Borås.
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
70 Rodrigues:

Går väl att komma runt det också, även om det kan vara besvärligt.
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
tompap71:

Nu tänkte jag mer på en mer realistisk lösning..
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Bissett19:

Inge hammarström...?
Kommentera

Sv: Silly Season 2011/12
Bissett19: På ett sätt vore det bra om någon utifrån kommer som inte är genomsyrad utav Brynäskulturen samt har ett brett kontaktnät.

Tichonov skulle nog sitta fint något år innan han trillar av pinn. ;-)
Kommentera

« · 1326109