1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742321 inlägg · 7967 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
"Sales & Marketing: Mascot
Mascot- New Jersey Devils

The New Jersey Devils are currently seeking a highly motivated and creative individual to perform as the official mascot of the New Jersey Devils. The mascot performs at all Devils home games and assists with the implementation of many game presentation elements.

This individual will handle the overall execution of mascot elements including, but not limited to:

# Performing at all Devils home games including Pre and Post season
# Developing and performing skits
# Developing and producing video skits
# Interacting with fans
# Making MANY community appearances"

Rör inte vår Tiger!

Mickis: Nä,precis, och det är därför inte så många elitserieklubbar heller satsar längre än den närmaste säsongen man har framför sig. De förstår att långsiktighet inte håller.

Clarence: Ja men det är inte ett promblem enbart för Brynäs. Är man en lovande talang så gör man inte så många säsonger i elitserien.
Tycker du man ska värva spelare som man vet inte kommer att bli erbjuden ett proffskontrakt??

Huge: Niklas Tornberg, menar du nog. Spelade här i Sollentuna VK under 90-talet.

GävleLasse: Hmm stavningen.. finmotoriken verkar ligga kvar i sängen..

Nåja, vad e en bal på slottet?

Clarence: Vad tycker du att man skall göra då? Skall man försöka att bygga upp en organisation som BLIR attraktiv att sponsra, spela för etc. Eller skall man helt enkelt konstatera faktum att "å här kommer dett alltid att vara" och försöka värva ihop ett lag för varje säsong och hoppas att värvningarna levererar samma statistik som året innan?

Exempel Vesa Viitakoski..
2003-2004 Ilves SM-Liiga 56 21 15 36 14
2004-2005 Brynäs SEL 47 12 10 22 14

Joshua_Tree: Problemet med långsiktighet är bara att det inte håller i dagens topphockey. Det är s a s "snabba puckar" som gäller. Månsson och Spets är säkert lovande spelare, men kommer de att visa sig vara f ö r bra så finns de inte kvar i Brynäs om 2-3 år. Alltså har inte klubben mycket för långsiktig uppbyggnad om man vill hänga kvar i toppen. Tyvärr.

Huge:
Hoppsan.

Huge: Vad är målet?? Med Sjödin etc i laget? Guld????

Larry: "Går man åt och säger att de ska satsas på unga spelare och man verkligen gör de. Då kan jag till och med acceptera en till kvalseriesäsong."

Vi har hittills förlängt med Sjödda och Casselståhl.
De 3 nyförvärven är respektive 20, 23 och 24 år gamla.
Tecken på att man satsar kortsiktigt?

"att ha VARIT bra är ingen merit som ska betyda en automatisk plats i laget."

Håller jag fullständigt med om, rent generellt.
Men om man både VARIT och fortfarande håller måttet samt är viktig för laget så anser jag att man automatiskt tar en plats....

Larry: Går man ut, inte går man åt.

Huge: Framåtanda betyder att man inte bara ser till kommande säsong och säsongen efter. Man planerar 3-4 år framåt i tiden, givetvis så mår unga spelare bäst av att få spela med rutinerade killar. Men minst lika viktigt är att man tillför nåt i laget, att ha VARIT bra är ingen merit som ska betyda en automatisk plats i laget. Går man åt och säger att de ska satsas på unga spelare och man verkligen gör de. Då kan jag till och med acceptera en till kvalseriesäsong. Långsiktighet vinner alltid över kortsiktighet.

wap.hockeysnack.com
Med tanke på att Modo gick back trots att några nästan spelade gratis samt MIK's bonusbråk och ev ekonomin runt hallen så undrar jag om någon har hört något om Brynäs resultat.

Larry: Hur skall du ha det nu?
Om åldern inte spelar ngn roll, varför isf avstå från en spelare som har de egenskaper jag räknade upp?
Och som AD så klokt sammanfattade det hela: framåtanda betyder inte automatiskt att man gör sig av med rutin och kunnande.
Framåtanda är att använda denna rutin och kunskap då nya spelare skall slussas in.
Till exempel....
Nu kan ju du själv gärna motivera varför Sjödda är deprimerande att se på.
Förutom att han är lite långsam, vilket han alltid varit, och att han gjort några mindre bra insatser denna säsong (vilka har inte det, med tanke på allt som hänt):
Vad tänker du isf på?

Larry: Gäller att tänka både långsiktigt och kortsiktigt. Vi kan inte bara ta in unga och orutinerade spelare, det måste vara några som lär upp dem med. Snälla var inte så enkelspårig hela tiden med att man måste bara ta in unga spelare.

Huge: Dig kan man alltid lika på, åldern är oväsentlig för mig. Jag tänker långsiktigt ett par år framåt, är de att visa ambition och framåtanda att förlänga med Sjödda?

Nej så klart inte, varför är de enklaste lösningarna alltid de bästa?

Det är många som ropar efter "storspelare" Vad ska man ta in för storspelare? Namnförslag?

Brynäs kommer inte att ha råd med hur många sk. storspelare som helst, vilken position skall man stärka med en storspelare? Målvakt? back eller kanske en forward. Jag tippar att de flesta vill ta in en back. Ge mig då några namn som dels skulle passa in i Brynäs och dels vara klassad som "storback".

lindberg: Flera namn man glömt bort.
Johan Tornberg, t.ex.
Hade inte han en brorsa som var landslagsman i volleyboll?

lindberg:

Okay, tack.

Larry: Sjödin tar en plats i laget pga flera saker:
Rutin
Karaktär
Hjärta
Motivation
Kunnande

Det enda du förmodligen stirrar dig blind på är åldern.
Och det bekräftar bara gojohs teori: den låga nivån på ditt hockeykunnande....

Larry: Det ena utesluter inte det andra...
Ett självklart svar på din fråga: De som kan betydligt mycket mer hockey än Du har gett honom ett kontrakt.

Joshua_Tree: TG är kanske på väg att bildas igen om ni inte visste det.

Joshua_Tree: Ja, där har du några till. Tog bara dom som fortfarande spelar i Brynäs....

Huge: Pöllä måste också ha kommit den vägen. PJ Johansson? Klockare? Enander?

rackham: Några andra som gått via TG och nu är i Brynäs:

Wahlberg
Casselståhl
Lind

gojoh: Jag är hellre en dubbelpajas än en rövslickare, sandlåde nivå minst sagt. Varför ska Sjödda fortsätta en säsong till?

Ge mig ett svar tack.

Joshua_Tree:
Tror inte att just dessa spelare kom den vägen, däremot tex Löfströmarna och och Johan Lindström (via Tingsryd )...
20 Lindgren kan säkert bringa ordning i detta!?

Makkan: stod i pappersversionen hittar ingen länk på nätet.

rackham: Både Jonas Johnsson och Andreas Dackell kom väl in i Brynäs via spel i TG? Eller? Jag har dessutom för mig att Sandlin under 92/93 eller möjligen säsongen efter under några matcher spelade med sju spelare som startat säsongen i just TG.

En fördel med TG var ju också att spelare som varit skadade kunde matchas där först och få upp tempot innan de kastades in i hetluften.

lindberg:

Länk ?

Larry: Äntligen gör munkas i egen hög person comeback med några inlägg i sedvanlig stil. Dysterkvistarna hakar givetvis på direkt. Orsaken till detta tycks vara att Tommy Sjödin förlängt kontraktet. Knappt en kommentar till att vi värvat en av allsvenskans bästa backar. Tommy håller en säsong till, var så säkra! När rutinerade spelare köps in klagas det på "förgubbning" och när unga lovande spelare köps in ropas det efter rutin. Har sagt det förr och säger det igen; Hur i h-e kan ni sitta och såga truppen i detta skede av försäsongen??? Fullständigt obegripligt. Ärligt talat tycker jag att det är ni som viker ned er, gubbar.....

Joshua_Tree: Håller med dig om det, Brynäs som klubb har aldrig varit den rikaste men 90-talet var ett bra exempel på att man kan vara hyfsat framgångsrik ändå. Jag anser att en av anledningarna till de senaste årens kräftgång är att man inte lyckats få så många yngre/alt. de från lägre serier att etablera sig, ex "den nya centern" som man väntat på Olsson, Wågström, Johansson. Tycker att de tre nyförvärven hitills är intressanta men hur får man dem att blomma ut? Varför har det passerat så många spelare de senaste åren utan att kunna etablera sig? för dåliga spelare, fel tränare, fel medspelare, för bra motståndare?

--

I dagens UNT skrivs f.ö att både Jonas Almtorp och Patrik Rönnkvist diskuterar nya kontrakt med Almtuna.

Joshua_Tree:
Vi kanske skall nyansera bilden av TG (Team Gävle) lite.
Vilka spelare skolades in i Brynäs via TG?

gojoh:
Nu känner vi igen dig, Håkan.
Men du vet, här på HS är vi kompisar.
Luleåiter har ett eget forum. Säkert också HSB:are...
Det är väl kanske det du benämner "dubbelpajas", eller?
Trist Håkan, skämmes...

3 Daniel Johansson 31 år 181 cm 84 kg Höger 1 år

blir detta rundningsmärke kvar ????

Larry: Visst kan jag svara på hans fråga (såg Du fler än en fråga?): Nej, jag tror inte hans hjärnskakningar har tagit hårdare "än man kanske tror". Däremot tror jag att reptilinlägg av modell "Sjödda är deprimerande att se" tyder på en lägre kunskapsnivå om hockey "än man kanske tror".

Och Du kan väl be din svenskalärare förklara innebörden av ordet 'substans' samtidigt som Du får förklarat skillnaden på singularis och pluralis?
Dubbelpajas.

En viktig skillnad mellan "nu" och "då" är ju förstås Team Gävle. Spelare kunde skolas in via Team Gävle och Brynäs kunde skicka ner spelare för att ge plats för andra. Nu har vi juniorlagen, men det gör ju också att det alltid är just juniorer som får stryka på foten i kampen om platser, helt enkelt för att det är enklast. Enklast, men knappast det bästa på längre sikt.

lindberg: "Det brynäs var bra på då var att hitta unga lovande spelare och göra dessa till bra elitseriespelare."

Kan vi inte bli bra på det igen då? (inte så mycket riktat till dig egentligen utan till alla)

Jag tycker det gnälls och bitchas om att Brynäs inte har förmåga att värva toppspelare. Det FINNS inte så många toppspelare, och de som finns hamnar i starkare klubbar som Färjestad och Frölunda.

Alltså har vi två vägar att gå: Antingen värvar vi det som blir över när andra lag har tagit sitt. Det vill säga: Videofinnar. Eller så plockar vi oslipade diamanter och ger dem utrymme att utvecklas.

Vilket av lagen vill ni betala för att se?

Långsiktighet är vad som krävs. Visst, vi kanske kan förstärka med ytterligare ett par rutinerade herrar som har sina bästa år bakom sig, och rent av nå slutspel, men på sikt tror jag att det urholkar laget ännu mer. Därför tycker jag att de tre värvningar som har gjorts så här långt är helt rätt.

Men det krävs såklart tålamod. Både av lagledning och klubbledning, och av fansen.

Djoos till Simons IK som ass tränare, en onödig förlust...

Joto: Finns inga likheter mot dagens Brynäs. Hela säsongen 92-93 var Brynäs topplag, kom tvåa i serien 48 poäng mot segraren Väserås (!) 52. Tre bra kedjor som producerade smurfkedjan, ungdomarna Dackell & Johnson med Tallberg, samt Larsson, Bisset & Huss. Det brynäs var bra på då var att hitta unga lovande spelare och göra dessa till bra elitseriespelare.

AD:
Ok. De tre nyförvärven + ännu osignade NA är på uppgång.
Jämfört med "93:orna" är det ändå en viss skillnad...

70 Rodrigues: Tänker du på LIF, Lule och Mora? det är ju inte bara det som värvas som är intressant utan hur truppen ser ut utan NHL lirare. (för dom kommer igång....)
OM.... Malmström, Lind och Sachl förlänger samt att det värvas 2 bra!!! backar och 1 riktig målskytt (alla nya skall vara under 27 år...) ser det rätt bra ut (med våra mått).

rackham: De tre nyförvärven som BIF har presenterat skulle jag nog säga är det.

Joto:
De allra flesta av de spelare du nämner var på uppgång 1993.
De namn som fortfarande är aktuella (i Brynäs) kan nog sägas var på nedgång...
Hur många i dagens trupp är på uppgång?

Joto: Fanns inte så otroliga topplag som FBK och VF då...

Joto: Det är 12 år sedan, har hänt lite sen dess!!!

1993 tog brynäs SM Guld med följande lag:
Jonas Johansson
Tommy Melkersson
Mikael Lindman
Tom Bissett
Mikael Enander
Niklas Gällstedt
Ove Molin
Peter Gustafsson
Bedrich Scerban
Peter Larsson
Lars Karlsson
Christer Olsson
Mikael Wahlberg
Mikael Lindholm
Stefan Klockare
Anders Huss
Andreas Dackell
Mikael Sundlöv
Thomas Tallberg
Anders Carlsson
Anders Gozzi
Jan Larsson
Vi pratar idag om att vi måste värva stjärnspelare. Vilka av dessa 1999 var stjärnspelare? Varför lyckades man? Går det idag att vinna utan en massa stjärnor? Kanske en riktigt duktig tränare kan göra ett vinnargäng av ett gäng oetablerade spelare? Vi kanske ska lägga pengarna och energin på att få den bästa tränaren som finns att få. En massa stjärnor gör inget lag.

gojoh: Sjödda började förra säsongen mycket bra och det var väl också i början som Foppa tog ut honom, om jag inte minns fel. Känns som om han bara tappade och tappade, men det är klart man blir sliten om man är 40 år och spelar i Elitserien...

gojoh: Ett otroligt välformulerat inlägg fullt med substans imponerade att läsa. Seså svara på munkas frågor nu!

« · 540730 · »